Draagbare speaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richiester
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-01-2021
Mijn vraag
...
Nadat ik mijn auto naar de sloop heb gebracht zit ik nogsteeds met mijn hele audio installatie.
Nu had ik het idee om een draagbare speaker te maken op zo soort van boodschappentrolley.

Nu heb ik wel iets van ervaring met elektriciteit en audio alleen zit ik toch met een vraag.

Het gaat om een 1800watt versterker en mijn vraag is of het überhaupt wel mogelijk is om hiervoor een geschikte accu te vinden zonder dat die na 10 minuten al leeg is.

Ik heb het een en ander gelezen over kist/kratradios maar dit ging allemaal over kleine versterkers en dat ding wat ik nog heb liggen is toch iets sterker.

Alle dingen die ik wil gaan gebruiken zijn:

AV 1200-pro 1800w 4x450w
ESE 1400w dubbele sub die ik dan uit de behuizing wil halen
2xGZ 10cm 100w 4Ohm 60w rms
2x GZ 13cm 110w 4Ohm 70w rms
En evt Pioneer DEH-1600UB autoradio

Het aansluiten ed is geen probleem maar ik heb geen idee of het mogelijk is om voldoende capaciteit aan accu's te creëeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De vermogensoutput van zo'n versterker moet je nogal eens met een korreltje zout nemen... Om zo'n 1800 Watt te leveren moet er dus - gezien de rendementsverliezen - ongeveer 2400 Watt (75% efficient) ingepompt worden, oftewel 200 ampere! Dan moet je al goed zoeken wil je een dynamo vinden die dat kan leveren (én de rest van de auto aan de praat houden). Vandaar ook altijd al die accu's in die show-your-ICE-auto's.

Welke zekering zit er in (hoeveel amp)? Meestal is dat 1x 30 amp of 2x 20 amp. Wetende dat er 12 volt wordt geleverd, betekent dat dat zo'n versterker maximaal 12x30 = 360 Watt kan verbruiken voordat de zekering eruit klapt (en dus zo'n 300 Watt kan leveren aan de speakers).

De speakers verbruiken zelf geen stroom dus daar hoeven we geen rekening mee te houden. Tot slot nog de radio, verbruik zal zo'n 20-30 Watt zijn maximaal.

Dus alles bij elkaar optellen en dan weet je wat het gevraagde vermogen is. Je kunt dat weer terugrekenen naar ampere's (delen door 12 volt) omdat accu's meestal hun capaciteit in ampere-uur (Ah) hebben. Deel de uitkomsten op elkaar en je weet hoeveel uur je accu aan capaciteit bevat en dus hoe lang 'ie mee gaat.

Als voorbeeld: Voor 360 Watt heb je 30 A nodig, met een 60 Ah accu (dat is zo'n lomp auto-bakbeest) kun je dan 2 uur spelen voordat de boel leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richiester
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-01-2021
Icephase schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:55:
De vermogensoutput van zo'n versterker moet je nogal eens met een korreltje zout nemen... Om zo'n 1800 Watt te leveren moet er dus - gezien de rendementsverliezen - ongeveer 2400 Watt (75% efficient) ingepompt worden, oftewel 200 ampere! Dan moet je al goed zoeken wil je een dynamo vinden die dat kan leveren (én de rest van de auto aan de praat houden). Vandaar ook altijd al die accu's in die show-your-ICE-auto's.

Welke zekering zit er in (hoeveel amp)? Meestal is dat 1x 30 amp of 2x 20 amp. Wetende dat er 12 volt wordt geleverd, betekent dat dat zo'n versterker maximaal 12x30 = 360 Watt kan verbruiken voordat de zekering eruit klapt (en dus zo'n 300 Watt kan leveren aan de speakers).

De speakers verbruiken zelf geen stroom dus daar hoeven we geen rekening mee te houden. Tot slot nog de radio, verbruik zal zo'n 20-30 Watt zijn maximaal.

Dus alles bij elkaar optellen en dan weet je wat het gevraagde vermogen is. Je kunt dat weer terugrekenen naar ampere's (delen door 12 volt) omdat accu's meestal hun capaciteit in ampere-uur (Ah) hebben. Deel de uitkomsten op elkaar en je weet hoeveel uur je accu aan capaciteit bevat en dus hoe lang 'ie mee gaat.

Als voorbeeld: Voor 360 Watt heb je 30 A nodig, met een 60 Ah accu (dat is zo'n lomp auto-bakbeest) kun je dan 2 uur spelen voordat de boel leeg is.
Er zit 2x 35amp aan zekeringen in de versterker.
Dus als ik het goed heb kan er maximaal 840w aan vermogen worden gebruikt. Dus hierbij 30w voor de radio kom ik op 870w. Delen door 12 kom ik op 72,5 amp uit.

Dus uitgaande van jouw redenatie en een auto bakbeest accu van 60Ah zou ik nog geen uur kennen luisteren :w
Heb ik dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 08:45

BLN

Ik zou je versterker verkopen en dan een maxamp en twee bassamps kopen bij kratradio.nl . Die leveren voldoende vermogen, maar zijn veel efficiënter op 12volt dan de versterker die je nu hebt. Dan monteer je er bijvoorbeeld een 60ah auto accu in en kun je een paar uur blazen voor die leeg is.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
BLN schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:35:
Ik zou je versterker verkopen en dan een maxamp en twee bassamps kopen bij kratradio.nl . Die leveren voldoende vermogen, maar zijn veel efficiënter op 12volt dan de versterker die je nu hebt. Dan monteer je er bijvoorbeeld een 60ah auto accu in en kun je een paar uur blazen voor die leeg is.
Kratradio.nl is al een tijdje offline vgm. Medetweaker Wesleytjuh heeft ook een website met kist en kratradio componenten - accusafe.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 08:45

BLN

Ja die bedoelde ik!!

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39

JT

VETAK y0

Richiester schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:09:
[...]
Dus uitgaande van jouw redenatie en een auto bakbeest accu van 60Ah zou ik nog geen uur kennen luisteren :w
Heb ik dit juist?
Nee. Normaal luistervolume stuurt slechts een paar watt aan vermogen uit. Doe er wat overhead e.d. bij en je zit misschien op 30w ofzo?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1