Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Topicstarter
Beste allemaal,

Wij hebben een nieuwe Hasselblad gekocht, maar deze heeft een FireWire output om te tetheren terwijl wij geen enkel apparaat hebben met FireWire. Ik ken ze andersom, maar technisch is het geloof ik niet mogelijk FireWire naar USB om te zetten.

Weet iemand van jullie een oplossing?

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Je kunt voor een paar euro een Firewire PCI(e) kaart kopen, maar vaak hebben moederborden toch nog stiekem ergens een Firewire/IEEE1394 poort verstopt zitten op een paar headers. Wat voor systeem gebruik je?

[ Voor 31% gewijzigd door Xudonax op 02-05-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
Op een laptop is het vrij lastig inbouwen helaas. Het gaat in dit geval om 3 MSI notebooks, 2 Asus notebooks, 1 Apple systeem (firewire naar thunderbold lost dit op). Geen van de laptops hebben pci-e insteek slots. Het moet dus echt extern opgelost worden.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ook geen Expresscard? Dan zou je namelijk nog met iets als de Express kaart 34 - 2x Firewire 400 iets kunnen. Als dit allemaal geen optie is dan gaat het bijzonder lastig worden denk ik, zeker als je het ook nog professioneel eruit wilt laten zien (en dat wil je wel als je met een Hasselblad aan het werk bent neem ik aan).

Als het recente notebooks zijn dan heb je kans dat er Thunderbolt verstopt zit in de USB 3.1 (USB-C) stekker, maar anders gaat het heel snel ophouden ben ik bang :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
Nee, geen expresscard. Ja ik heb me al ellendig gezocht naar een goed oplossing, maar kom er niet uit.

Hoe het er uit ziet maakt overigens niet uit, anders bouw ik er wel een klein doosje omheen o.i.d.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Welke hasselblad heb je gekocht? Nieuw met firewire klinkt een beetje als een contradictio in terminis... Ik zie wat modellen welke kunnen tetheren met bijv. een ipad. Als dat gaat, is er zeker geen firewire noodzakelijk en moet het op een laptop ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
Een H5D-40, maar het geldt voor de hele H5D serie, alleen de H6D serie is met USB, deze zijn pas een kleine maand uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Raptorial op 02-05-2016 15:29 ]

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Poeh, dat is een goeie. In de Pricewatch vind ik maar 4 laptops met FW 800, en dat zijn allemaal Macs. Een paar (oude!) HP's en Dells met FW 400. van wat ik zo even rondgekeken heb is de consensus dat FW -> USB niet bestaat, en alle adapters/converters zijn shoddy troep.
Ik heb het vroeger zelf gedaan met zo'n Expresscard-oplossing, dat werkte nog best prima met (H)DV tapes. Maar dan hebben we het ook over zo'n 8 jaar/3 laptops geleden of zo. Sorry dat ik niets constructievers kan bijdragen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Raptorial schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:28:
Een H5D-40, maar het geldt voor de hele H5D serie, alleen de H6D serie is met USB, deze zijn pas een kleine maand uit.
De H5D-50c is er ook in een WiFi variant. Ik zag in elk geval genoeg tutorials voor een Hasselblad met tethering naar een iPAD, dus er zijn meer modellen die dat kunnen.

Het nadeel van die hele dure spullen (ik heb het zelf met o.a. audio apparatuur ondervonden): hoe duurder het ding, hoe minder danwel later mainstream standaarden worden gebruikt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Firewire gebruikt nogal een truckendoos op de host-pc om flink snel te kunnen zijn, maar daardoor heb je wel een PCI- of PCIe-interface nodig.

Nu zijn er wel Expresscard-to-USB devices, en daar zou je theoretisch dan weer zo'n Firewire-Expresscard in kunnen steken, maar of dat gaat werken? Op basis van de incompatibiliteit tussen de protocollen zou ik zeggen: nee.

Een kleine barebone kopen en er een PCIe->Firewire device insteken is voor zover ik weet de enige oplossing.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
De 50c Wi-Fi kost alleen € 15.000 meer, nogal een duur geintje en hij tethert alleen een JPG-achtige variant niet de RAW.

Helaas pindakaas...

We gaan een iMac kopen en dan een FireWire naar Thunderbold:
http://www.apple.com/nl/s...olt-naar-firewire-adapter
De meest betrouwbare oplossing...

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Eventueel zou je er ook al zijn met een Mac Mini, mocht je de schermen al hebben staan. Anders is een el-cheapo iMac inderdaad een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:09:
Nu zijn er wel Expresscard-to-USB devices, en daar zou je theoretisch dan weer zo'n Firewire-Expresscard in kunnen steken, maar of dat gaat werken? Op basis van de incompatibiliteit tussen de protocollen zou ik zeggen: nee. .
ExpressCard ondersteunt twee protocollen: USB (bijvoorbeeld gebruikt door SD kaartlezers) en PCIe (voor FireWire adapters). Zo'n adapter werkt alleen met de eerste soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
Sowieso een vrij doelloze discussie want ik heb geen ExpressCard opening...

Knowledge is power

Pagina: 1