Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energiezuinige FTP PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Mijn vraag
Ik wil het energiezuinigste oplossing om via FTP client data heen en weer te sturen.
Het is 2TB aan data en aangezien ik enkel 's nachts geen datacap heb, heb ik dus elke dag maar 12 uur
Ik had al een zeer klein MSI computertje opgezet maar dit is dus erg traag. Nu blijkt dat deze ook maar een 100Mbps lan poort heeft.

Ik dacht er aan mss een 1Gbps lan adapter via usb te gebruiken maar ik heb geen idee of deze wel nut heeft door de USB snelheden (USB 2.0)

Ook rasberry pi heeft slechts een lan 100Mbps.

Iemand enig idee?

Het moet niet per see Windows based zijn. Ubuntu kan ik ook al een beetje. :)

Alle reacties

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kijk eens naar alternatieven zoals Odroid of banana. Die hebben wel gigabit aan boord. Ubuntu draait er op, dus FTP is geen probleem.

http://beebom.com/raspberry-pi-and-pi-2-alternatives/

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 02-05-2016 13:32 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43
2TB aan data verstoken in de nacht. Dan heb je een hele snelle verbinding nodig om dat elke avond te behalen.

Een Banana Pi heeft een 1Gbit poort en is erg energiezuinig.
Andere optie is een Cubox daar heb je meerdere versies van en ook met Gbit poort.

(Via USB een Gbit lan adabter kan iets meer snelheid geven maar zal hooguit rond de 25MB/s zijn als de pc dat al trekt)

[ Voor 19% gewijzigd door Cave_Boy op 02-05-2016 13:33 ]

• The Chaser
Geen 2TB in de nacht. maar over verloop van tijd ^^.

Bedankt! Ik bekijk de antwoorden meteen!!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Banana heeft gigabit en sata, volgens mij precies wat jij zoekt.

• The Chaser
Fairy schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:34:
Banana heeft gigabit en sata, volgens mij precies wat jij zoekt.
Deze?

pricewatch: Banana Pi M2

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nee die heeft geen Sata. kijk anders even in mijn link, die heeft dat wel. Misschien de opvolger niet?

PS. Ik weet niet wat je precies wilt doen, maar is het niet handiger om een keer met de disk naar de remote locatie te gaan, deze over te zetten en daarna 's nachts te syncen? Dan is de andere kant altijd bij en heb je die gigabit niet nodig.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even los van je opmerking dat je huidige systeem te traag is voor FTP, is het (mij) niet helemaal duidelijk hoe je de data nou verstuurd. Je hebt het over een datacap. Dat klinkt mij dat je het via het internet verstuurd. Heb je dan wel behoefte aan meer dan 100mbit?

• The Chaser
fm77 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:45:
Even los van je opmerking dat je huidige systeem te traag is voor FTP, is het (mij) niet helemaal duidelijk hoe je de data nou verstuurd. Je hebt het over een datacap. Dat klinkt mij dat je het via het internet verstuurd. Heb je dan wel behoefte aan meer dan 100mbit?
Ik vermoed van wel. Ik heb een 200Mbps internet snelheid en de bron heeft een 10Gbps verbinding.
Als ik data van mijn PC heen en weer haal gaat het sneller dan de MSI pc.

Nu weet ik niet wat er nog een rol kan spelen, zijn RAM,CPU erg veel van belang bij data transfers?

• fm77
  • Niet online
The Chaser schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:49:
[...]

Ik vermoed van wel. Ik heb een 200Mbps internet snelheid en de bron heeft een 10Gbps verbinding.
Als ik data van mijn PC heen en weer haal gaat het sneller dan de MSI pc.

Nu weet ik niet wat er nog een rol kan spelen, zijn RAM,CPU erg veel van belang bij data transfers?
200mbit up en down?(Zie nu dat je het binnen haalt met 200mbit) In dat geval heb je wel iets aan een gbit kaart.
Voor de rest maakt de hardware niet zo heel veel uit lijkt me. Wat heb je nou staan dan? Wellicht kan je er een losse netwerkkaart in gooien?

[ Voor 8% gewijzigd door fm77 op 02-05-2016 14:00 ]

• The Chaser
Deze:
http://www.orbitmicro.com/global/system-10135.html

Alleen 200Mbit DOWN, 12Mbit UP.

En zou dus vervangen worden naar Banana PI (Dual core versie)

• fm77
  • Niet online
Ik heb zelf geen verstand van Pi systeempjes.
Maar als het puur je netwerksnelheid is die te traag is, zou ik eerst kijken of een usb netwerkkaartje van 20-25€ zal voldoen.
Als je er 250mbit mee kan halen is dat voor jouw internetsnelheid ruim voldoende. Scheelt je weer een compleet systeem inrichten :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Met 12mbit up heb je genoeg aan de rbpi als het uploaden betreft.

Kun je anders eens wat meer prijs geven wat je nu precies wilt doen? Ik heb het idee dat er andere oplossingen zijn te bedenken. Misschien verstook je wel meer data dan nodig is. Is de data bijvoorbeeld comprimeerbaar?

• The Chaser
Het is meer downloaden dan uploaden.
Dus met een USB netwerk kaart haal ik de max van 200MBit mss?

Goh prijsgeven. Veel valt er niet prijs te geven. Het systeem moet grote hoeveelheden data kunnen binnenhalen wanneer hij dus download. De data is al comprimeert. (RAR high)

Dit via FTP. 12 uur lang per dag. Zoveel mogelijk en zo energie efficiënt mogelijk.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Atom bordje met gigabit dan? PicoPSU eraan en je draait vrij zuinig. Zo draait mijn NAS ook.

• The Chaser
Fairy schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:14:
Atom bordje met gigabit dan? PicoPSU eraan en je draait vrij zuinig. Zo draait mijn NAS ook.
Wat stel je juist voor? Er zijn veel atom bordjes.

Wat is de snelheid dat USB 2 kan leveren als je er een 1Gbps op aansluit?

• The Chaser
I found this:

480 Mbit/s

USB 2.0 was released in April 2000, adding a higher maximum signaling rate of 480 Mbit/s (High Speed or High Bandwidth), in addition to the USB 1.x Full Speed signaling rate of 12 Mbit/s. Due to bus access constraints, the effective throughput of the High Speed signaling rate is limited to 280 Mbit/s or 35 MB/s.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Probleem is wel dat USB een zware wissel trekt op een lichte RBPi CPU.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 02-05-2016 16:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, de M2 heeft geen SATA, daarvoor wil je de M3 of de Pro, die hebben SATA.

Maar...

De SATA adapter is in beide gevallen intern via USB 2.0 verbonden. USB 2,0 heeft weliswaar theoretische throughput van 480Mbps, maar je moet bij een enkele drive uitgaan van max 300Mbps (37.5MBps) throughput, en zodra de USB bus meer moet doen stort dat nog verder in.

Heb niet zo 1-2-3 gevonden of de NIC bij de Banana Pi ook via USB werkt, maar bij de Raspberry wel. Dan delen ze beide de bandbreedte en kun je echt absoluut max 150Mbps van HDD naar netwerk of omgekeerd sturen :o

Ik zou iig alles met USB-based SATA afraden in zo'n situatie waar performance blijkbaar relevant is.
Fairy schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:14:
Lijkt me een stuk beter idee.

Sowieso, bij een systeem dat toch meestal staat te idlen is de PSU van groter belang voor verbruik dan de CPU. Ik heb voor vergelijkbare toepassingen (maar ook als beamer-PC die video's moet kunnen decoderen) een Core i3 staan met PicoPSU. Verbruik is ruim 40% lager tov zelfde systeem met een regulier ATX-voeding :o

Oslik blyat! Oslik!

• The Chaser
Fairy schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:28:
Probleem is wel dat USB een zware wissel trekt op een lichte RBPi CPU.
Wat ik bedoelde is wat er voorgaan op de topic werd gezegd.

Een LAN 1Gbps to USB op mijn bestaande configuratie.
Aangezien ik max 200Mbit kan trekken erop.

Dat zou een goede oplossing zijn? Nu weet ik niet hoeveel mijn MSI aan energie kost maar dat kan ik uit meten met mijn wattage logger. als het meevalt kan ik het houden. als het duur is qua energie kan ik de andere oplossing bezien.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Atom bordje draait ook gewoon Windows en je bent dus als Windows gebruiker een stuk flexibeler. Ik gebruik zelf ook Raspberry Pi's o.a. voor audio en FTP, maar als NAS of allround machine met verschillende dienstjes zoals UniFi draai ik lekker een Windows bakkie :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

The Chaser schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:30:
[...]

Wat ik bedoelde is wat er voorgaan op de topic werd gezegd.

Een LAN 1Gbps to USB op mijn bestaande configuratie.
Aangezien ik max 200Mbit kan trekken erop.

Dat zou een goede oplossing zijn? Nu weet ik niet hoeveel mijn MSI aan energie kost maar dat kan ik uit meten met mijn wattage logger. als het meevalt kan ik het houden. als het duur is qua energie kan ik de andere oplossing bezien.
Stroomverbruik is heel erg afhankelijk van de voeding. Als ik mijn atom bordje aan een standaard ATX voeding hang (wel een wat ouder P4 model) trekt die zomaar 75 watt, terwijl een PicoPSU met 25 watt uit kan, zo even als voorbeeld.

Volgens mij trekt mijn NAS met 4 WD RED 3TB schijven en een bootschijf 37 watt meen ik en met de schijven in rust 24, maar exact moet ik even van afblijven, dit staat me zo bij.

• The Chaser
Bedankt voor je grote antwoord.

Een sterke banana PI met ubuntu en FTP cient dat alles trekt naar een external usb drive (external powered) zou me het max lunnen leveren en het energiezuinigst zijn?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Chaser schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:33:
[...]

Bedankt voor je grote antwoord.

Een sterke banana PI met ubuntu en FTP cient dat alles trekt naar een external usb drive (external powered) zou me het max lunnen leveren en het energiezuinigst zijn?
Een Pi is zeker zuinig, maar zoals ik al aangaf, USB 2.0 gaat hoogstwaarschijnlijk je bottleneck worden. Je wilt geen SATA gebruiken dat via USB aangesloten is, of dat nu een interne USB-verbinding is danwel een externe.

Oslik blyat! Oslik!

• fm77
  • Niet online
Volgens mij gaan de meesten eraan voorbij dat hij al een zuinig systeempje heeft staan, met als enige probleem een 100mbit kaart.
Ik zou gaan voor de usb netwerk variant, en kijken hoe het gaat. Op papier zou het moeten werken. Mocht dat niet het geval zijn kan je hem terugsturen, en dan alsnog naar een ander systeem kijken.

• The Chaser
fm77 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:54:
Volgens mij gaan de meesten eraan voorbij dat hij al een zuinig systeempje heeft staan, met als enige probleem een 100mbit kaart.
Ik zou gaan voor de usb netwerk variant, en kijken hoe het gaat. Op papier zou het moeten werken. Mocht dat niet het geval zijn kan je hem terugsturen, en dan alsnog naar een ander systeem kijken.
Even proberen. kost een 15€ :)
Ik laat het weten. Indien nok => ander systeempje :)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Als ik het goed heb gelezen adverteert banana pi er juist mee dat hun netwerk nic rechtstreeks op de SoC zit en dus niet via usb loopt. Wat dat betreft zou dat dus op volle snelheid kunnen werken.

Maar voor het gemak, inderdaad USB gigabit nic in je huidige systeem en je zou er ook moeten zijn

[ Voor 20% gewijzigd door VVV-007 op 02-05-2016 19:02 ]

• The Chaser
VVV-007 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:01:
Als ik het goed heb gelezen adverteert banana pi er juist mee dat hun netwerk nic rechtstreeks op de SoC zit en dus niet via usb loopt. Wat dat betreft zou dat dus op volle snelheid kunnen werken.

Maar voor het gemak, inderdaad USB gigabit nic in je huidige systeem en je zou er ook moeten zijn
Handig om te weten :o

• Cave_Boy
https://www.solid-run.com/

diverse bordjes en kastjes met hardware die snel genoeg is (wel even bij de specs kijken). Zowel intel chips als ARM maar beide worden door linux goed ondersteunt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fm77 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:54:
We gaan er niet aan voorbij, we anticiperen gewoon het volgende probleem. Met NIC op USB en HDD op USB ga je max 150Mbps halen, mogelijk eens stuk minder, en dat is al minder dan wat TS wil.

Oslik blyat! Oslik!

• Cave_Boy
Is het trouwens niet handiger om een single of dual bay nas te nemen en deze dan te laten syncen? Op heel veel NASjes kun je een scriptje laten draaien.

• fm77
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:11:
[...]

We gaan er niet aan voorbij, we anticiperen gewoon het volgende probleem. Met NIC op USB en HDD op USB ga je max 150Mbps halen, mogelijk eens stuk minder, en dat is al minder dan wat TS wil.
Maar de hd zit gewoon aangesloten via de interne sata aansluiting :)

Ik kan me idd wel voorstellen dat je uiteindelijk tegen een probleem aan gaat lopen omdat je hdd vol raakt. Er is maar plaats voor één 2,5" schijfje.

[ Voor 16% gewijzigd door fm77 op 02-05-2016 19:20 ]

• Cave_Boy
fm77 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:17:
[...]

Maar de hd zit gewoon aangesloten via de interne sata aansluiting :)

Ik kan me idd wel voorstellen dat je uiteindelijk tegen een probleem aan gaat lopen omdat je hdd vol raakt. Er is maar plaats voor één 2,5" schijfje.
De S-ATA aansluiting van de Banana-Pi loopt via de USB bus.

• Cave_Boy
De topicstarter wil meer dan 100Mbit netwerk verbinden en het apparaat heeft 100Mbit. Als je voor zo'n oplossing gaat zou ik voor een Dell 160sf gaan. Atom 330 en 1GB nic.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

The Chaser schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:01:
Het is meer downloaden dan uploaden.
Dus met een USB netwerk kaart haal ik de max van 200MBit mss?
Nee. USB 2.0 is in theorie 480 Mbps, maar da's een gedeelde bus, dus je krijgt die bandbreedte niet volledig. Als je daar 3/4e van haalt mag je heel tevreden zijn, dan moet er nog de overhead af omdat je eigenlijk een netwerkverbinding (TCP/IP) over een USB-verbinding stuurt... Da's allemaal heel inefficiënt. Dan heb je ook nog een goeie driver nodig etc. ... Ik denk niet dat veel USB 2-Ethernetadapters je 200 Mbps opleveren.

Intel Gigabit-kaartjes kosten niks tegenwoordig. Kan je zo in je (hopelijk zuinige) systeempje prikken en gaan.

Mocht je zo'n ARM-systeempje aanschaffen, let er dan inderdaad op dat je geen spul aanschaft waar de Ethernetpoort ook op USB zit. Da's bij de Raspberry Pi het geval, en waarschijnlijk ook bij die Banana Pi - bij de meeste van die goedkope dingen. Dat vergt degelijk onderzoek.

Ik heb zelf een Odroid XU4. Bij die laatste loopt de Gigabit Ethernetpoort via USB 3.0 (dat in theorie 5 Gbps biedt).

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 02-05-2016 19:39 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Cave_Boy
Wat me niet helemaal duidelijk is je hebt erg veel dataoverdracht in de avond maar vervolgens word er niks mee gedaan? Is het als back-up? Als het dit laatste is zou ik persoonlijk toch anders inrichten. (Een simpel klein apparaat kan maar je moet dan wel kijken naar meerdere schijven.

• fm77
  • Niet online
Cave_Boy schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:26:
[...]

De topicstarter wil meer dan 100Mbit netwerk verbinden en het apparaat heeft 100Mbit. Als je voor zo'n oplossing gaat zou ik voor een Dell 160sf gaan. Atom 330 en 1GB nic.
Ik ben het er ook mee eens dat een ander systeem de beste optie zal zijn. Maar mocht het op deze manier nog een jaartje voldoen, is het zonde om nu geld uit te geven aan iets waar je over een jaar een nog veel beter systeempje voor kan kopen :)
Het gaat in feite alleen maar om een zuinig ftp bakje...

[ Voor 5% gewijzigd door fm77 op 02-05-2016 19:47 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Even samenvatten want er lopen een paar zaken door elkaar volgens mij.

TS wil een FTP systeem wat 200 Mbit kan halen.

In het topic wordt duidelijk aangegeven dat, USB2.0 is niet snel genoeg om zowel een netwerk adapter ALS OOK de HDD aan te sturen op 200Mbit

TS heeft een MSI mini pc http://www.orbitmicro.com/global/system-10135.html
Deze heeft (als ik het zo zie) een SATA controller maar slechts 100 Mbit netwerk. Netwerk zal dus over USB moeten. Deze gaat het dus alleen redden als :
1 de hdd op de SATA poort is aangesloten
2 de SATA poort rechtstreeks op de chipset zit (en niet via USB loopt)

Een Raspberry pi valt af omdat die maar 100mbit netwerk kan en geen SATA poort heeft.
Alternatief is een bananapi. Deze heeft een gigabit ethernet poort rechtstreeks op de chip<kan zo niet de directe rev vinden maar in deze benchmark http://www.htpcguides.com...arks-sata-gigabit-matter/ haalt hij meer dan hij via USB 2.0 zou kunnen). De USB 2.0 poorten zijn daar beschikbaar om de HDD op aan te sluiten (de op sommige banana pi ingebouwde SATA poort is aangesloten op USB2.0, aldus meerdere reacties in dit topic.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog andere alternatieven mogelijk

[ Voor 3% gewijzigd door VVV-007 op 02-05-2016 22:25 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
wireless proberen met goede mini pcie kaart ?
Wellicht ook weer niet energy zuinig

[ Voor 124% gewijzigd door jacovn op 03-05-2016 07:05 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1