Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salgera
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09-2021
Ik heb 3 zonweringen die gezamenlijk aangestuurd worden vanuit een relaiskast (Somfy RK3) door middel van 1 schakelaar, zodat ze alle drie tegelijk op en neer bewegen. Als ik de Fibaro Roller Shutter 2 aansluit tussen de schakelaar en de relaiskast, dan werkt het niet goed. Het calibratieproces in verloopt niet goed en de zonweringen gaan slechts een klein stukje omhoog/naar beneden.
Inmiddels ben ik erachter waardoor dit waarschijnlijk komt. Bij het calibratieproces wordt gebruik gemaakt van het stroomverbruik bij een lopende (zonwering)motor. Hierdoor 'weet' de Fibaro-module wat het begin- en eindstand van de zonwering is. Bij de relaiskast werkt dit echter niet, blijkbaar krijgt dan de Fibaro-module niet voldoende stroomverbruik door om de calibratie goed te kunnen voltooien.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt!
(Voor de centrale aansturing van mijn z-wave modules gebruik ik trouwens Fibaro Home Center Light (HCL))

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Welke firmware draai je ? Met de 2.6beta kun je ook een halve watt selecteren. Mogelijk trekt je relais genoeg om hem te triggeren ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salgera
Firmware van de HCL is volgens mij 4.080. Ik heb 'm net nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salgera
Ok, ik heb zelf een oplossing gevonden door wat zaken uit te proberen. Mocht iemand met dezelfde problematiek zitten, dan is het volgende de oplossing:
- koppel 1 van de motoren van de lamellen los van de relaisbox (RK3) en sluit deze aan op de Fibaro module (Q1 en Q2 poorten).
- Calibreer de Fibaro module, zodat HCL 'weet' waar volledig omhoog en volledig omlaag zitten.
- Stel de juiste tijd in van het kantelmoment van de lamellen.
- Zet parameter 18 op '0'. Hierdoor gaat de HCL niet meer proberen op basis van wattage de module te calibreren.
- Sluit de motor weer aan op de relaisbox (RK3) en plaats de juiste bedrading in de Fibaro module.
- Vanaf nu werken de 3 lamellen simultaan en goed.
- Laatste aandachtspunt: doordat het wattage nu niet meer gemeten wordt, zal de Fibaro module stroom blijven geven ook al zijn lamellen helemaal boven of beneden. Om dit wat in te perken moet je even met een stopwatch timen hoelang van max. naar min. duurt. Geef deze waarde (+ 3) in seconden dan in bij parameter 22. Parameter 22 bepaalt wat de maximale tijd is dat er spanning wordt gegeven aan de motor.