Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:11
Ik heb al enige tijd twee netbooks (gekregen) die eigenlijk heerlijk in formaat zijn maar door de processor gelimiteerd worden.

Netbook 1: Medion Akoya 1210 met daarin: Atom N270 1,66GHz, 2GB RAM, 10/100Mbit nic onboard en een 120GB SSD van Kingston erin zitten. De Wifi kaart is vervangen door een Intel met AGN ondersteuning.

Netbook 2: Lenovo S10 met daarin: Atom N270 1,66GHz, 2GB RAM een 250GB HDD 7200rpm, 10/100Mbit nic onboard, Wifi kaart is vervangen door een met AGN ondersteuning.

Netbook 1 start snel Windows 10 op en de cpu blijft daarna vrij laag. Start ik een browser op (Chrome, IE of Edge) dan blijft de CPU richting 75% tot soms even naar beneden.

Netbook 2 start snel Linux Mint 17.3 op (32bit) maar ook zodra je daar de browser opstart heeft de cpu het snel zwaar.

(de aangepaste spullen had ik nog liggen)

Wat ik graag erbij doe is geocaching. Voor Windows is GSAK erg handig om snel caches te laden en logs te publisheren. Dit doet netbook 1 dan eigenlijk ook prima. Soms moet je even wat meer geduld hebben maar hij trekt het. Voordeel is dat van beide netbooks de batterijen nog best goed zijn en ik met gemak de 5,5 uur kan behalen.

De CPU is in dit geval niet te veranderen en het werkgeheugen is als je meer naar de toekomst kijkt ook weinig.

Ik heb op internet gekeken en ik vind eigenlijk weinig nieuwe Netbooks met een CPU die meer dan 2GB RAM aankan. Dit laatste zou juist mooi zijn omdat je dan een klein compacte netbook hebt met een beetje pit. Is deze markt helemaal verzadigd door de 2-1 laptops? Vind het persoonlijk wel fijn om een toetsenbord erbij te hebben en zoveel extra ruimte is het nou ook niet (eigen mening).

Ik zoek dus eigenlijk een a meerdere modellen netbooks die 4GB ondersteunen en een even wat snellere cpu hebben dan wat in deze netbooks zit (dat is bijna alles). Het mooiste zou een quadcore zijn. De modellen die ik vind hebben telkens normale laptop prijzen of zelfs hoger. Vroeger waren netbooks lager dan €300 of zelfs €250. Een tip voor een tweede hands model ben ik ook blij mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

als ik in de pw kijk zie ik vrij veel 4gb modelletjes. ik weet even niet wat een netbook appart zet van de gewone laptop buiten de zwakkere hardware en scherm grote. Maar je zou kunnen filteren op 4gb plus. dan kom je uit op bijvoorbeeld zo iets: pricewatch: HP ProBook 11 EE G1 N1A95EA

goedkoopste hit met een i3 in de PW en ondersteunt tot 8gb geheugen. Als je hier dan nog 70 euro bijlegt voor een SSD heb je een vlot machientje.

je kan ook kijken voor een laptop/netbook met een Pentium/celeron Nxxxx maar die zijn opgebouwd op de atom cores als ik mij niet vergis. minder verbruik maar ook minder prestaties. Een andere route zou eventueel de Intel M core kunnen zijn deze zijn volgens mij ook redelijk krachtig maar hebben ook een lagere TDP (5 of 7 watt als ik mij niet vergis)

en volgens mij worden echte netbooks niet meer gemaakt en is die positie over genomen door tablets en 2 in 1 devices.

kijk hier eens tussen: http://tweakers.net/categ...FOro2RsbGqKpMLA0kyptrYWAA

edit:budget over het hoofd gezien.

[ Voor 41% gewijzigd door Splitinfinitive op 02-05-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Croga

The Unreasonable Man

Cave_Boy schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:38:
Ik zoek dus eigenlijk een a meerdere modellen netbooks die 4GB ondersteunen en een even wat snellere cpu hebben dan wat in deze netbooks zit (dat is bijna alles). Het mooiste zou een quadcore zijn. De modellen die ik vind hebben telkens normale laptop prijzen of zelfs hoger. Vroeger waren netbooks lager dan €300 of zelfs €250. Een tip voor een tweede hands model ben ik ook blij mee.
Het is natuurlijk niet echt raar dat als je laptop hardware wilt, je ook laptop prijzen betaald......

Netbooks waren low-end laptops met low-end hardware voor low-end prijzen. Dat sloeg niet aan. Mede omdat het zo low-end was dat het niet prettig werkt.
Nu ga je zoeken naar mid-range hardware. Daar betaal je dus ook mid-range prijzen voor. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:11
Bedankt voor de antwoorden.

De laptop was altijd low end en daar ben ik me ook van bewust. De prijs was daardoor destijds ook laag. Tegenwoordig betaal j echter een hoop meer en je krijgt een stuk minder voor terug (heb ik althans het idee bij). Veel netbooks hebben jammer genoeg nog steeds de 2GB beperking (is eventueel mee te leven) maar de optie van harde schijf vervangen naar een andere is veranderd naar een onboard flash opslag. Zelfs nu nog hebben sommige netbooks 1GB RAM en de chip kan 2GB aan maar dit kun je niet uitbreiden door het missen van een ramslot (de 1GB zit dus ook op het moederbord).

Vermoed dat ik het beste de komende 6 maanden nog beter met deze beestjes aan de gang kan gaan. Hoop dat er meer netbooks met de Z chip van Intel komen.