Toon posts:

Office/photoshop/facebook pc +-400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen. Ik bouw een nieuwe pc voor mijn oom. Deze zit vaak op facebook en photoshopped soms een foto (niks professioneels, voor de lol).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office, facebook en af ten toe photoshop

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maxprijs is 400-450 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijstje

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een pc die nog 4-5 jaar mee kan met het internetten/facebooken

Wat verwacht je van ons?[i]
Een laatste check :)

Ik vraag me af of ik de voeding nodig heb. Er zit namelijk geen GPU in. Ik heb deze lijst van de BBG mei.
Bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,-€ 115,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,-€ 54,-
1Cooler Master N200 Closed€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,95€ 41,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,80

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 06:21

ikvanwinsum

/dev/null

Je zou inderdaad ook met een wat kleinere voeding kunnen kijken. Als je de TDP van alle componenten bij elkaar optelt, kun je zien hoe zo'n grote voeding je nodig hebt.
Belangrijk om in jou geval naar te kijken is de efficiëntie van de voeding bij lage vermogens.
Voor de rest ziet het er prima uit.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Natuurlijk heb je een voeding nodig. Waar wil je anders de stroom vandaan halen?

Aangezien je redelijk weinig nodig hebt, is een mini-PC (HTPC formaat) misschien een optie?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,-€ 115,-
1ASRock H110M-ITX/ac€ 80,95€ 80,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 71,95€ 71,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 26,95€ 26,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,75

Lekker klein, moederbord heeft eventueel WiFi, makkelijk uit te breiden RAM.

Informaticus of vakkundig Googler?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ikvanwinsum schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:36:
Je zou inderdaad ook met een wat kleinere voeding kunnen kijken. Als je de TDP van alle componenten bij elkaar optelt, kun je zien hoe zo'n grote voeding je nodig hebt.
Belangrijk om in jou geval naar te kijken is de efficiëntie van de voeding bij lage vermogens.
Voor de rest ziet het er prima uit.
Hou er rekening mee, dat het TDP niet het effectieve ge-/verbruik is. Het TDP (Thermal Design Power) is om aan te geven hoeveel energie (Joules, wat uitgedrukt wordt in Watt) er afgevoerd moet worden, om te zorgen dat de hardware niet doorbrand of gaat throttlen. TDP zegt dus wat over de benodigde koeling, niet echt iets over het opgenomen vermogen! De niet verbruikte stroom krijg je namelijk terug in warmte, die afgevoerd (verplaatst dus) moet worden. ;)

De basis machine van de BBG van Mei (zelfde budget) is wat dat betreft een prima systeem voor deze doeleinden.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 02-05-2016 13:10 ]

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 06:21

ikvanwinsum

/dev/null

CptChaos schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:04:
[...]
Hou er rekening mee, dat het TDP niet het effectieve ge-/verbruik is. Het TDP (Thermal Design Power) is om aan te geven hoeveel energie (Joules, wat uitgedrukt wordt in Watt) er afgevoerd moet worden, om te zorgen dat de hardware niet doorbrand of gaat throttlen. TDP zegt dus wat over de benodigde koeling, niet echt iets over het opgenomen vermogen!
Ik snap dat TDP niet iets zegt over het opgenomen vermogen maar over de hoeveelheid warmte die afgevoerd dient te worden. Naar mijn idee zijn die bij benadering gelijk
CptChaos schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:04:De niet verbruikte stroom krijg je namelijk terug in warmte, die afgevoerd (verplaatst dus) moet worden. ;)
Wat is gebruikte electriciteit dan? Volgens de eerste hoofdwet van de thermodynamica kan er nooit energie verloren gaan. Hooguit dat energie wordt omgezet in een minder bruikbare vorm. (bijv. electriciteit -> warmte) Laten we nu een computer bekijken. Daar gaat energie in in de vorm van electriciteit, en energie uit in de vorm van warmte. Die twee stromen zijn aan elkaar gelijk. (Even aangenomen dat je computer geen licht uitstraalt en niet iets in beweging brengt.)

Met andere woorden, alle verbruikte electriciteit wordt ergens in omgezet, waarvan het leeuwendeel in warmte.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.