MacBook Pro 13" of 15"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-02-2020
Hi!

Ik weet dat deze vraag vast vaker gesteld wordt, maar ik kom er echt niet uit..Heb op zo'n site mijn voorkeuren ingevuld om een advies te krijgen, maar ik kreeg daar het advies om voor een 12-inch MacBook of iPad te gaan, en dat wil ik eigenlijk absoluut niet..Ik hoop dat mensen mij hier een beetje kunnen helpen, want ik ben enigszins een noob en heb de neiging om gelijk het beste van het beste te nemen en vervolgens een zware overkill aan specs te hebben.

Wat zal ik vooral gaan doen met de MacBook:

- Studie dingen (Word, PowerPoint etc)
- Internet, dagelijkse dingetjes, Photoshop
- Ik gamede voorheen best veel, maar dit doe ik eigenlijk amper meer. In de toekomst ga ik misschien wel weer wat gamen (heeeel misschien), maar dan voornamelijk Heroes of the Storm & World of Warcraft (dus grafisch niet intens veeleisend). Ik heb ook nog een iMac staan, dus daar kan ik eventueel ook op gamen.
- Series kijken, website/blog bijhouden

Nu twijfel ik zelf heel erg tussen 13 en 15 inch qua scherm. Ik vind de 15 inch best prijzig, maar een quad-core en zoveel werkgeheugen lijkt mij wel erg prettig, maar is het nodig!? Ook ben ik bang dat ik de 13 inch te klein ga vinden, maar het moet wel een MacBook zijn die ik makkelijk kan gebruiken op school, in de trein etc. De kans dat ik mijn MacBook aan mijn iMac ga hangen om zo een groter scherm te hebben acht ik overigens klein :P

Ik heb zelf gelezen dat de 13 inch 256 GB het beste qua prijs/kwaliteitsverhouding is, wat vinden jullie? Ik wil ook weer niet 2700 euro uitgeven aan een MacBook als ik die specs helemaal niet nodig heb/ga benutten.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Okee voor dat werk is een MBA al zat. Als ik jou was, en je wil per se een Macbook Pro koop dan het instap model met meer opslag (256 of 512) en meer geheugen als dit niet al 8Gb is.

De 15" is way overkill. De 13" is lekker licht maar toch behoorlijk krachtig.

Aangezien je studeert: pak die korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
supersnathan94 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:38:
Okee voor dat werk is een MBA al zat. Als ik jou was, en je wil per se een Macbook Pro koop dan het instap model met meer opslag (256 of 512) en meer geheugen als dit niet al 8Gb is.

De 15" is way overkill. De 13" is lekker licht maar toch behoorlijk krachtig.

Aangezien je studeert: pak die korting!
Bedankt voor je antwoord!

Ik ben nog geen student, maar wel ZZP'er, dus ik pak de BTW eraf.. :9 En ja ik wil wel perse een Macbook Pro, aangezien ik niet wil uitsluiten dat ik in de toekomst meer wil met de MacBook..Stel ik wil een spelletje spelen, zou het wel fijn zijn als het op low settings zou kunnen. Mijn vriend heeft de MBA en ben toch bang dat ik die toch niet 'goed' genoeg ga vinden voor wat ik ermee wil..en dan geef ik liever net iets meer uit..

En vind je zelf de 13 inch niet te klein? Is heel persoonlijk natuurlijk, maar ben bang dat ik het te klein ga vinden haha. Geheugen is inderdaad al 8GB bij de Macbook Pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Nouja Mba raad ik ook af hoor. Die zit op dezelfde prijs als de pro en heeft als enig voordeel het gewicht. Voor de rest wint de pro op alle vlakken.

Oh en pak alsjeblieft de studentenkosting en niet de btw. Dit laatste verneukt namelijk je rechten die je hebt als consument dokrdat het ineens een zakelijke aankoop wordt. Dan is Apple care ineens "verplicht".

Die 19% klinkt leuk maar moet je alleen doen als je ook apple care+ aanschaft.

Ik vind 13" zelf te klein ja. Maar dit komt doordat ik heel veel code op mn scherm moet kwijt kunnen en dat scherm ook nog wel eens vaak een eind weg staat. Daarnaast was een quadcore echt een must voor mij en heb ik ook een redelijk GPU nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:52
Ik zou in ieder geval aanraden om te wachten tot na de WWDC (die plaatsvindt op 13 juni), waar waarschijnlijk nieuwe Macbooks aangekondigd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:15
Die 15 is echt overkill, ik snap echter wel dat dat model je aantrekt. Ik werk zelf vanaf 2012 met een Mba van dat zelfde jaar, echt een top apparaat. Naast CS:Go op low low low is gamen er echt niet bij maar dat is voor mij nooit een probleem geweest. Qua grote ben ik nu wel toe aan iets meer omdat het simpelweg fijner werkt als je veel dingen open hebt staan voor bijvoorbeeld studieverslagen.

De retina resolutie van de 13 inch pro maakt natuurlijk wel een hoop goed tegenwoordig. Uiteindelijk is het toch je eigen keuze, ik zou het geld van die 15 inch lekker in mn zak houden als ik jou was, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Wat je kunt doen m.b.t. de korting is bij je voornaam en achternaam je bedrijfsnaam invullen (helemaal eenvoudig als deze uit twee namen bestaat natuurlijk). Zo pak je de korting, btw en de garantie mee. Moet je wel een eenmanszaak hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
Electromonkey schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:09:
Die 15 is echt overkill, ik snap echter wel dat dat model je aantrekt. Ik werk zelf vanaf 2012 met een Mba van dat zelfde jaar, echt een top apparaat. Naast CS:Go op low low low is gamen er echt niet bij maar dat is voor mij nooit een probleem geweest. Qua grote ben ik nu wel toe aan iets meer omdat het simpelweg fijner werkt als je veel dingen open hebt staan voor bijvoorbeeld studieverslagen.

De retina resolutie van de 13 inch pro maakt natuurlijk wel een hoop goed tegenwoordig. Uiteindelijk is het toch je eigen keuze, ik zou het geld van die 15 inch lekker in mn zak houden als ik jou was, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Wat je kunt doen m.b.t. de korting is bij je voornaam en achternaam je bedrijfsnaam invullen (helemaal eenvoudig als deze uit twee namen bestaat natuurlijk). Zo pak je de korting, btw en de garantie mee. Moet je wel een eenmanszaak hebben natuurlijk.
Hoeveel inch is jouw mba nu? En inderdaad, ik vind het prijsverschil tussen de 13 en 15 inch best groot. En ik heb inderdaad een eenmanszaak. Ik studeer nog niet, en heb dus nog geen studentenpas..vandaar dat ik graag die korting wilde pakken. Ik ben wel van plan de pro in de winkel te gaan kopen, werkt het daar hetzelfde, of hoe zit dat?
En wat bedoel je met korting? Als je zzp'er bent kan je alleen de btw eraf halen toch?

En ik ga inderdaad wachten tot de zomer, aangezien ik al las dat 13 juni waarschijnlijk de nieuwe modellen aangekondigd worden. Hoe lang duurt het dan ongeveer tot ze in de winkel liggen, want begin september ga ik de pro wel nodig hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:15
Ik heb nu de 13 inch Mba. Destijds erg "modern" voor de centjes, de retina display modellen kwamen toen net binnen druppelen.

Je kan via de Apple edu store bestellen, zodra je kan inloggen bij je hogeschool kun je via Surfspot bestellen. Zodra je je bestelling daar doet vul je je bedrijfsnaam in bij de voor en achternaam. Zo koop je hem particulier maar kan die toch in je boekhouding, resultaat is btw korting en studentenkorting! *O*

Als ik het zo bekijk raad ik je de 13 pro aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Electromonkey schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:30:
Ik heb nu de 13 inch Mba. Destijds erg "modern" voor de centjes, de retina display modellen kwamen toen net binnen druppelen.

Je kan via de Apple edu store bestellen, zodra je kan inloggen bij je hogeschool kun je via Surfspot bestellen. Zodra je je bestelling daar doet vul je je bedrijfsnaam in bij de voor en achternaam. Zo koop je hem particulier maar kan die toch in je boekhouding, resultaat is btw korting en studentenkorting! *O*

Als ik het zo bekijk raad ik je de 13 pro aan :)
Op het moment dat je dat doet kan je ehter wel fluiten naar je garantie. De eerst volgende keer dat je hem inlevert zien ze namelijk dat hij op een bedrijf geregistreerd is. Je houd dan alleen je 1 jaar fabrieksgarantie.

Vandaar dus dat Apple care+ dan ook een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Zoals iedereen hierboven al aangeeft, de 13 inch Macbook Pro Retina met 256GB en 8GB werkgeheugen is een goede keus. De air kan je overslaan omdat deze een zeer slecht display heeft. Alleen hij is wat lichter, maar goed, de 13 inch Pro Retina weegt nou ook niet kilo's meer.

De 13 inch zal misschien wel klein zijn, dit zou je zelf even in de winkel moeten kijken, maar als je wilt werken op een groter display zou je toch ook gewoon de iMac pakken?

Over de korting: Als je student bent, krijg je onderwijskorting (ongeveer 70-100 euro afhankelijk van model). Als je hem zakelijk gaat aanschaffen heb je geen extra consumentenrecht en ben je genoodzaakt om Apple Care aan te schaffen als je nog 2 jaar extra garantie erop wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door MysticX op 02-05-2016 12:47 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56

Kek

3flix

wacht dan wel even tot half juni, dan komt apple hoogst waarschijnlijk met nieuwe macbook pro's... zou zuur zijn als je er nu een koopt en een maand later is er een nieuw model. kopen kan bij Apple via *snip* met extra korting (instap MBP voor 1.333,42 inc.) en kan je alsnog je btw eraf halen :)

Mensen die toegang hebben tot surfspot kunnen zelf de link vinden. Direct linken naar Apple Store voor Surfspot gebruikers is niet gewenst.

[ Voor 30% gewijzigd door Daedalus op 02-05-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
Ik heb wel al inlogcodes van de universiteit, dus dat is geen probleem, maar het liefst zou ik de Mbp gewoon in de winkel kopen..Alleen de laatste keer dat ik er was werd mij verteld dat ik de studentenkorting niet kon combineren met de btw eraf halen!? Leek mij sterk..

Maar goed, als ik moet kiezen, kan ik dan beter voor de studentenkorting gaan met het oog op garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Je kan garantie technisch beter een mac in de online apple store kopen dan in een apple retail store..

als er dan wat mee is kan je er overal mee heen ipv dat je naar dezelfde store moet.. plus via die link van mij krijg je meer korting als dat je in de winkel krijgt (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
Kek schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:11:
Je kan garantie technisch beter een mac in de online apple store kopen dan in een apple retail store..

als er dan wat mee is kan je er overal mee heen ipv dat je naar dezelfde store moet.. plus via die link van mij krijg je meer korting als dat je in de winkel krijgt (dacht ik)
Kijk, ik ben dit forum nu al dankbaar haha..Dan bestel ik 'm dus lekker online! Wat een rare regels zeg haha..maar dan is het dus niet nodig om apple care erbij te kopen als ik alleen via die studentenkorting bestel? Zit er dan al automatisch apple care bij?

Wat raadt iedereen aan? Studentenkorting + btw? Alleen studentenkorting? Waarmee behoud ik de meeste garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Faerely schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:41:
[...]

Kijk, ik ben dit forum nu al dankbaar haha..Dan bestel ik 'm dus lekker online! Wat een rare regels zeg haha..maar dan is het dus niet nodig om apple care erbij te kopen als ik alleen via die studentenkorting bestel? Zit er dan al automatisch apple care bij?

Wat raadt iedereen aan? Studentenkorting + btw? Alleen studentenkorting? Waarmee behoud ik de meeste garantie..
je zal via die link gewoon minder betalen, maar je krijgt net zo goed gewoon een nette factuur waarin niet gepraat wordt over speciale kortingen oid.. gewoon een lager bedrag (was bij mij iig het geval) dus dan kan je gewoon allebei doen.

Let wel, als je de factuur op je bedrijfsnaam zet, vervalt je consumentenrecht en dan zou ik dus wel applecare nemen (ook via die link, weer met korting :) ). applecare kan gelijk uit als je iets moet vervangen aan de mac na 2.5 jaar bijvoorbeeld, elke repair is gruwelijk duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Als ZZP'er mag je prima een prive aankoop invoeren bij je bedrijf. Zolang jij de eigenaar bent van het bedrijf kun je prive aankopen op jouw naam aan je bedrijf toe kennen.

Zelf heb ik ook een rMBP van 13" (standaard model met 256GB). Ik merk wel dat 256 GB erg snel vol is als je 2/3 spellen installeerd (die zijn gauw 10 GB tegenwoordig) en een windows VM er op zet. Verder ben ik er erg tevreden mee. Ik gebruik hem vooral om xcode te gebruiken, hier heb ik af en toe wel dat ik een groter scherm zou willen. Maar voor die enkele keer dat je dat nodig hebt kun je beter een extra scherm hebben (die heb jij zo te lezen al). Vergeleken met de MBA is hij wel een stuk prettiger. Hij is sneller en het scherm is gewoon veel prettiger om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
Kek schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:45:
[...]

je zal via die link gewoon minder betalen, maar je krijgt net zo goed gewoon een nette factuur waarin niet gepraat wordt over speciale kortingen oid.. gewoon een lager bedrag (was bij mij iig het geval) dus dan kan je gewoon allebei doen.

Let wel, als je de factuur op je bedrijfsnaam zet, vervalt je consumentenrecht en dan zou ik dus wel applecare nemen (ook via die link, weer met korting :) ). applecare kan gelijk uit als je iets moet vervangen aan de mac na 2.5 jaar bijvoorbeeld, elke repair is gruwelijk duur..
Maar, kan ik via de Apple site dan studentenkorting + op bedrijfsnaam zetten? Dus dubbele "korting?" In dat geval kan ik namelijk toch Apple care met korting (studentenkorting neem ik aan? Of gaat daar ook de btw af) erbij nemen.. Volgens mij ben ik dan veel goedkoper uit dan alleen met de studentenkorting, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja dat altijd, maar als je je bedrijfsnaam ingeeft zullen ze het ook behandelen als een zakelijke aankoop. Koop hem dan als privé en plemp em dan in je boekhouding. Dan heb je direct een jaar extra garantie.

Als je apple care aanschaft kan het uiteraard wel direct zakelijk. Dan krijg je alleen niet die studentenkorting ben ik bang. Tenzij via de methode die hierboven is gegeven via de webshop.

CTO macbooks zijn overigens vaak niet direct uit voorraad leverbaar bij een reseller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Faerely schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:41:
[...]

Kijk, ik ben dit forum nu al dankbaar haha..Dan bestel ik 'm dus lekker online! Wat een rare regels zeg haha..
Ik zou niet te dankbaar zijn want dat er verschil is tussen een Apple Store (die in Amsterdam, Haarlem of Den Haag) en de Online Apple Store qua garantie is klinkklare onzin.

Er zit wel een verschil tussen bij Apple kopen (dus in de Stores of Online Store) en bij een Apple Premium Reseller (zoals iCentre bijvoorbeeld). Bij Apple kopen zorgt ervoor dat je altijd bij Apple aanklopt voor je garantie en je reparaties meestal veel sneller verlopen. Bij een APR kopen zorgt ervoor dat je het eerste jaar bij Apple terecht kan en daarna dien je bij de APR aan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
Volkan1984 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:22:
[...]

Ik zou niet te dankbaar zijn want dat er verschil is tussen een Apple Store (die in Amsterdam, Haarlem of Den Haag) en de Online Apple Store qua garantie is klinkklare onzin.

Er zit wel een verschil tussen bij Apple kopen (dus in de Stores of Online Store) en bij een Apple Premium Reseller (zoals iCentre bijvoorbeeld). Bij Apple kopen zorgt ervoor dat je altijd bij Apple aanklopt voor je garantie en je reparaties meestal veel sneller verlopen. Bij een APR kopen zorgt ervoor dat je het eerste jaar bij Apple terecht kan en daarna dien je bij de APR aan te kloppen.
Oh...ik dacht al, wat een vreemde regel..Ik wil zelf naar de Apple Store in Den Haag gaan. Vind het zelf prettiger om zo'n grote aankoop in een winkel te doen, omdat ik niet vaak thuis ben voor het bezorgen en ook gaat de postbezorger niet altijd netjes om met pakketjes :9 Maar dat kan dus wel gewoon? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Volkan1984 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:22:
[...]

Geloof me maar, er zit wel verschil in online bij apple of via de fysieke store. Als er wat mee is kan je alleen naar de store, bij de online koop kan je naar elke store/APR. (dat veranderd dan wel als je een APP koopt.

PLus dat je die kortingen niet krijkt in de fysieke store...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Kek schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:52:
[...]

Geloof me maar, er zit wel verschil in online bij apple of via de fysieke store. Als er wat mee is kan je alleen naar de store, bij de online koop kan je naar elke store/APR. (dat veranderd dan wel als je een APP koopt.
Onzin. Je kan te allen tijde bij een APR of AASP aankloppen als je gewoon de bon hebt. Dat is het mooie van de garantie bepalingen van Apple. Zij hebben daadwerkelijk bedrijven die specifiek voor dit doeleinde getraind zijn (AASP).

[ Voor 4% gewijzigd door supersnathan94 op 02-05-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
Oké, wat is nu waar haha!?

Via de online store van Apple kan je de studentenkorting en een eigen bedrijf niet combineren toch?

Wat houdt de garantie van Apple precies in eigenlijk? En hoe lang duurt deze garantie? Altijd als ik aan het woord garantie denk, denk ik aan telefoons bijvoorbeeld waar garantie allemaal van die kleine lettertjes heeft zodat je er uiteindelijk nog helemaal niks aan hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Faerely schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:58:

Via de online store van Apple kan je de studentenkorting en een eigen bedrijf niet combineren toch?
Jawel. De BTW staat gewoon op de factuur gemeld en i.p.v. voornaam achternaam type je bedrijfsnaam in, of je zet hem op Privé en daarna door de boekhouding in.
Wat houdt de garantie van Apple precies in eigenlijk? En hoe lang duurt deze garantie? Altijd als ik aan het woord garantie denk, denk ik aan telefoons bijvoorbeeld waar garantie allemaal van die kleine lettertjes heeft zodat je er uiteindelijk nog helemaal niks aan hebt..
Tja dat geldt ook voor Laptops hoor. Die kleine lettertjes zijn helemaal niet zo klein. Dat is een beetje overdreven. Het is heel simpel alles wat in het eerste half jaar defect gaat wordt gerepareerd door Apple mits zij niet kunnen aantonen dat het gebruikersgerelateerd is.

Ga er maar vanuit dat je hem niet nodig hebt aangezien de meeste fouten toch pas na de garantie termijn komen.

Verdiep je even in Apple Care+ Dat is wel een degelijk product om erbij aan te schaffen. Zeker als het om de dure machines gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Faerely schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:58:

Wat is waar? Wat ik al eerder zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 15:53
Ik heb zelf vorig jaar de 13 inch MBP retina gekocht. Ik heb een eenmanszaak en ben student. Heb via SurfSpot ingelogd en toen naar de Apple partnerwebsite gegaan. Hier heb je je studentenkorting en vervolgens gewoon op mijn eigen naam besteld. Deze heb ik gewoon in mijn administratie gedaan en de btw teruggevraagd. Dit kan ook gewoon, aangezien je je eigen rechtsvorm bent en de belastingdienst dit ook gewoon op jouw naam ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
Dan ga ik gewoon voor de studentenkorting + de boekhouding in en kijk ik even naar de apple care :-) En dan kijk ik eerst wel even in de Apple Store, of ik het kan combineren, want vorige keer werd verteld van niet (wat mij wel vreemd lijkt als het wel online kan)..en anders bestel ik het online :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Faerely schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:49:
Dan ga ik gewoon voor de studentenkorting + de boekhouding in [...] want vorige keer werd verteld van niet [..]
Ja dat klopt, want als je het geheel op je bedrijfsnaam laat zetten dan kan dat uiteraard niet. Je kan als bedrijf geen student zijn natuurlijk.

Daarom dus Privé aanschaffen en dan de bon in de boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-10 18:14
Ik kom zelf ook van een 15" laptop en ben naar een 13" Macbook Pro gegaan. Zat ook sterk te twijfelen met de 15", maar ben blij dat ik voor het 13" model ben gegaan. In OS X kun je de retina resolutie heel makkelijk scalen, dus alles kleiner maken waardoor je een stuk meer ruimte hebt. Ik heb het zo geschaald dat ik net zoveel ruimte heb als op een 15" fullhd laptop, maar dan op een kleiner formaat. En na een paar dagen ben je hier helemaal aan gewend. :)

Ook qua specs is een standaard 13" meer dan voldoende voor wat je erop wil doen. Spaar die paar 100 euro uit tov de 15" en ga er lekker bier van drinken ofzo. ;)
Pagina: 1