Videokaart verbrand, wat is beste alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-02-2019
Mijn vraag
De videokaart van onze pc is verbrand. Wat zou het beste zijn een nieuwe videokaart, of een nieuwe pc?
Indien nieuwe videokaart, welke zou er passen/geschikt zijn? Mijn vriend speelt graag Skyrim (met mods) en andere groote spellen..
Indien nieuwe pc, wat zou beste aankoop zijn voor het spelen van zwaardere spellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Onderdelen die er nu inzitten zijn:
- Moederbord: asrock z68 extreme4 gen3
- Processor: i7 2600k sandy bridge
- Videokaart: asus r7900 hd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn vriend had het over een nieuwe generatie videokaarten ofzo en dat hij dan de nieuwere spellen mogelijk niet kon spelen..
Ik wil hem graag verrassen met of een nieuwe videokaart (en alles wat nog meer vevangen moet) of een nieuwe pc (kan ik mooi de oude gebruiken, speel zelf spellen als minecraft, stardew valley, prison architect etc).

[ Voor 4% gewijzigd door Artie86 op 01-05-2016 22:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou eerst eens achterhalen waarom de videokaart is verbrand voordat je er over na gaat denken om er een nieuwe in te zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:37

Mavamaarten

Omdat het kan!

Belangrijkste vraag is volgens mij: welke voeding heb je? Videokaarten horen namelijk niet te verbranden, en de voeding is niet uit te sluiten als oorzaak van de "verbranding".

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Voeding is niets mis mee krijg ik van hem te horen. Geen idee wat voor voiding erin zit maar iig iet s met 750 watt.
Pc heeft hij zelf in elkaar gezet met wat 5 jaar geleden het beste (of op 1 na het beste) was..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22

D4NG3R

kiwi

:)

Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:54:
Voeding is niets mis mee krijg ik van hem te horen. Geen idee wat voor voiding erin zit maar iig iet s met 750 watt.

Pc heeft hij zelf in elkaar gezet met wat 5 jaar geleden het beste (of op 1 na het beste) was..
En toch is 'spontaan' je GPU verbrand, iets wat niet zomaar gebeurt.

Zoek uit welke voeding je hebt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wim-Bart schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:48:
Ik zou eerst eens achterhalen waarom de videokaart is verbrand voordat je er over na gaat denken om er een nieuwe in te zetten.
Ja idd, allicht het met de voeding te maken heeft. Heb je er reeds iets anders ingebouwd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verbrand? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Gewoon echt letterlijk in de fik gevlogen? Of doet hij het gewoon niet meer?

In ieder geval eerst weten welke voeding precies. Van "iets van 750w" krijg ik al rillingen, en zie ik beelden van een pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL voor me, en dat ding is gewoon de grootste troep die je kunt kopen. Maar, er zijn ook andere voedingen, van op het oog betere merken, die de 5 jaar niet bepaald lekker halen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:47
Als hij een MS-Tech 750watt voeding hebt gekocht weet ik wel waardoor de gpu is verbrand :+

Maar even serieus, kijk even na welke voeding er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 12:01

Emiel1984

Made in NL

Dat verbranden van de videokaart is zoals hierboven aangegeven wel een beetje raar en onvolledig verhaal geloof ik,

Daarnaast lijkt me handiger als je jullie de specificaties van de game zelf opzoeken en dan eventueel gaat op zoek naar review om te bepalen welke hardware jij of hij nodig zal hebben. Het is namelijk wel een erg matige topic start. Je kan dan gerust vragen of je eigen onderzoek wel of niet juist is.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:57:
[...]

Ja idd, allicht het met de voeding te maken heeft. Heb je er reeds iets anders ingebouwd?
Nee niets anders ingebouwd alleen een extra geheugenkaart, wat volgens mij niets uit zou mogen/moeten maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Voeding is: ax750 corsair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
RobinHood schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:57:
Verbrand? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Gewoon echt letterlijk in de fik gevlogen? Of doet hij het gewoon niet meer?

In ieder geval eerst weten welke voeding precies. Van "iets van 750w" krijg ik al rillingen, en zie ik beelden van een pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL voor me, en dat ding is gewoon de grootste troep die je kunt kopen. Maar, er zijn ook andere voedingen, van op het oog betere merken, die de 5 jaar niet bepaald lekker halen.
Doet het niet meer.. Gloeiend heet toen hij ermee stopte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Emiel1984 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:00:
Dat verbranden van de videokaart is zoals hierboven aangegeven wel een beetje raar en onvolledig verhaal geloof ik,

Daarnaast lijkt me handiger als je jullie de specificaties van de game zelf opzoeken en dan eventueel gaat op zoek naar review om te bepalen welke hardware jij of hij nodig zal hebben. Het is namelijk wel een erg matige topic start. Je kan dan gerust vragen of je eigen onderzoek wel of niet juist is.
Je kan me beschouwen als een dom blondje als het gaat over computers, dus een matige topic starter neem klinkt in mijn oren een 10 :+
Mijn vriend heeft een x aantal jaar IT gedaan (inmiddels uitgegroeid) en had zelf toen niet de noodzaak gehad om me in computers te verdiepen..
Ik geloof dat ik daar toch maar in moet gaan duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Hoe zit het met stof/airflow? Videokaarten horen niet te verbranden.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:01:
[...]

Nee niets anders ingebouwd alleen een extra geheugenkaart, wat volgens mij niets uit zou mogen/moeten maken??
heb je daar voor de zekerheid al op gegoogled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
shadvet schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:08:
Hoe zit het met stof/airflow? Videokaarten horen niet te verbranden.
Is pas nog helemaal schoongemaakt, afgelopen jaar is de ventilator nog vervangen van de top van behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
Hm apart, dan nog is het handig als je de rest van de topicstart even invult. een 980ti voldoet namelijk prima voor skyrim, maar ik weet niet of je 700 euro voor je vriend over hebt. Een 280x uit v&a trouwens ook, en die gaan af en toe voor 130 weg.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:03:
[...]

Doet het niet meer.. Gloeiend heet toen hij ermee stopte..
Vind het allemaal eng klinken. 750W voeding, oververhitte GPU. Zie al scenario's voor me waar huis afgebrand is....

Overigens is een 750W voeding een totaal verkeerde keuze voor een dergelijk systeem, veels te onzuinig, zwaar inefficient.

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 01-05-2016 23:13 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:08:
[...]
heb je daar voor de zekerheid al op gegoogled?
Op de nieuwe geheugenkaart? Die hebben we er pas bij besteld nadat we zeker wisten dat dit kon.
Ook nog contact gehad met een 'IT-guy' bij de leverancier of dit wel kon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hoe wordt de behuizing stof vrij gemaakt? Met stofzuiger of een stoffer/veger? De eerste optie met stofzuiger, kan namelijk voor statische lading zorgen. Bij een ontlading kan er ESD schade ontstaan.

Verder zou een beetje moderne VGA kaart (afgelopen 10 jaar) tegen oververhitting beveiligd moeten zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
shadvet schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:10:
Hm apart, dan nog is het handig als je de rest van de topicstart even invult. een 980ti voldoet namelijk prima voor skyrim, maar ik weet niet of je 700 euro voor je vriend over hebt. Een 280x uit v&a trouwens ook, en die gaan af en toe voor 130 weg.
700 euro heb ik er makkelijk voor over :)) zat al zelfs te kijken naar nieuwe pc's (en dan was het max 2.000 euro)..
Hij krijgt nog steeds een kado voor het 5 jaar (inmiddels bijna 6 jaar) samen zijn :)

Eat bedoel je met rest van de topic start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:11:
[...]

Op de nieuwe geheugenkaart? Die hebben we er pas bij besteld nadat we zeker wisten dat dit kon.
Ook nog contact gehad met een 'IT-guy' bij de leverancier of dit wel kon..
Ik bedoel meer gegoogled op het feit of het type memorycard dat je hebt ingebouwd geen hardware conflict heeft veroorzaakt met je videokaart waardoor deze is opgeblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:18:
[...]

Ik bedoel meer gegoogled op het feit of het type memorycard dat je hebt ingebouwd geen hardware conflict heeft veroorzaakt met je videokaart waardoor deze is opgeblazen
Die extra geheugenkaart zit er al ruim een maand in, videokaart is vrijdag stuk gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
_Dune_ schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:12:
Hoe wordt de behuizing stof vrij gemaakt? Met stofzuiger of een stoffer/veger? De eerste optie met stofzuiger, kan namelijk voor statische lading zorgen. Bij een ontlading kan er ESD schade ontstaan.

Verder zou een beetje moderne VGA kaart (afgelopen 10 jaar) tegen oververhitting beveiligd moeten zijn.
Heb hem weleens met een stofzuiger gezien, maar ook weleens met een kleine handbezem (die schilkders vaak gebruiken om oppervlakten stofvrij te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:20:
[...]

Die extra geheugenkaart zit er al ruim een maand in, videokaart is vrijdag stuk gegaan..
ok, dan kan dat hem niet zijn idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Wim-Bart schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:11:
[...]

Vind het allemaal eng klinken. 750W voeding, oververhitte GPU. Zie al scenario's voor me waar huis afgebrand is....

Overigens is een 750W voeding een totaal verkeerde keuze voor een dergelijk systeem, veels te onzuinig, zwaar inefficient.
Wat zou dan een betere voeding zijn? in zijn ogen was de Corair AX750 destijds een geode :)
Vriend zit hele dag thuis dus heeft het gauw genoeg door als er wat afbrand hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een AX750 is inderdaad overkill tot en met, maar, wel goede kwaliteit inderdaad, al kunnen ook die dingen nog steeds stuk gaan natuurlijk.

Moderne kaarten zijn inderdaad erg goed tegen oververhitting beveiligd, dus, definieer "gloeiend heet": uitgeschakeld door "normale" oververhitting, of meer letterlijk gloeiend heet, waardoor je nu ook schade zoals een verkleurde printplaat/chips ziet?

Bij dat laatste moet je toch weer even naar die voeding kijken, die kan dan teveel prik naar de kaart gestuurd hebben.

Enfin, een vervanging, gezien over een paar maanden Pascal en Polaris uitkomen die een stuk beter zijn in prijs/prestatie, zou ik niet heel veel geld uitgeven voor een nieuwe kaart, immers het is zonde om nu 500 euro uit te geven als over 2 maanden een kaart van 300 euro sneller is, moderner is en zuiniger is.

Een leuk kaartje voor die paar maanden is een pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate, nee, alles op ultra met 60fps gaat je niet lukken, maar qua performance zit je gewoon op hetzelfde niveau als wat hij had. Als voor die paar maanden tweedehands ook okay is, zou ik een 290 pakken, ook rond de 200 euro, maar toch flink sneller.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Wim-Bart schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:11:
[...]

Tenzij je dat voor deze specifieke voeding hebt uitgezocht hoeft dat niet te kloppen.

Heb zelf ook en Corsair 750w voeding en dat is ook totaal overkill voor mijn systeem (maar kon hem toevallig goedkoop krijgen). Desondanks is hij zuiniger en efficiënter dan de 400watter die ik hiervoor had (een Corsair CX400), zelfs op lage vermogens. Blijkt uit metingen van zeer uitgebreide reviews en eigen meting :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Wim-Bart schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:48:
Reden waarom is: hij probeerde de videokaart te hard laten werken door een overmodde Skyrim te spelen..
Nu probeert hij de Skyrim mods dusdanig uit te kleden waardoor hij nog enigszinds wat kan spelen op de onboard videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
RobinHood schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:25:
Een AX750 is inderdaad overkill tot en met, maar, wel goede kwaliteit inderdaad, al kunnen ook die dingen nog steeds stuk gaan natuurlijk.

Moderne kaarten zijn inderdaad erg goed tegen oververhitting beveiligd, dus, definieer "gloeiend heet": uitgeschakeld door "normale" oververhitting, of meer letterlijk gloeiend heet, waardoor je nu ook schade zoals een verkleurde printplaat/chips ziet?

Bij dat laatste moet je toch weer even naar die voeding kijken, die kan dan teveel prik naar de kaart gestuurd hebben.

Enfin, een vervanging, gezien over een paar maanden Pascal en Polaris uitkomen die een stuk beter zijn in prijs/prestatie, zou ik niet heel veel geld uitgeven voor een nieuwe kaart, immers het is zonde om nu 500 euro uit te geven als over 2 maanden een kaart van 300 euro sneller is, moderner is en zuiniger is.

Een leuk kaartje voor die paar maanden is een pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate, nee, alles op ultra met 60fps gaat je niet lukken, maar qua performance zit je gewoon op hetzelfde niveau als wat hij had. Als voor die paar maanden tweedehands ook okay is, zou ik een 290 pakken, ook rond de 200 euro, maar toch flink sneller.
Ik denk dat het dan gaat om een 'normale' oververhitting.. Geen verkleeurde printplaatjes/chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar een videokaart gaat niet zomaar dood doordat hij moet werken in een spel hoor, daar is hij immers voor gemaakt :?

Mocht hij om wat voor voor reden flink aan de bak moeten ( de videokaart) dan word hij gewoon warm en daar is de koeling voor. En tenzij daar wat mis mee is zal er niets gebeuren, als de koeling niet voldoende is clocked de kaart zichzelf eerst terug (gaat langzamer werken om minder warm te worden) en word je spel hooguit trager.
Er zitten allerlei (thermische) beveiligingen op om schade te voorkomen dus dat gebeurt niet zomaar of door dat een spel 'te zwaar' is.

Wat de rest probeert te zeggen is dat videokaarten niet zomaar doodgaan van hitte, die dingen kunnen aardig wat hebben én zijn goed beveiligd/ Vaak is er nog een andere oorzaak en dat proberen ze uit te sluiten zodat je de eventueel nieuwe kaart voor je vriend niet voor niets koopt :)

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 01-05-2016 23:40 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Er komen binnenkort nieuwe videokaarten uit, misschien dat een 380x of tweedehands 290 een mooie optie is. Of beter een 390(x) voor € 400,-.

Het is verder wel een vaag verhaal inderdaad, een videokaart gaat niet zomaar stuk doordat je een bepaald spel speelt. Ik heb 1 x een kapotte kaart gehad, een Nvidia 9800GTX+, maar dat kwam doordat er koelingselementen loslieten en daardoor blijkbaar de boel stuk ging door de hitte of iets dergelijks. Deze werkte in ieder geval niet meer.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
sapphire schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:38:
Maar een videokaart gaat niet zomaar dood doordat hij moet werken in een spel hoor, daar is hij immers voor gemaakt :?

Mocht hij om wat voor voor reden flink aan de bak moeten ( de videokaart) dan word hij gewoon warm en daar is de koeling voor. En tenzij daar wat mis mee is zal er niets gebeuren, als de koeling niet voldoende is clocked de kaart zichzelf eerst terug (gaat langzamer werken om minder warm te worden) en word je spel hooguit trager.
Er zitten allerlei (thermische) beveiligingen op om schade te voorkomen dus dat gebeurt niet zomaar of door dat een spel 'te zwaar' is.

Wat de rest probeert te zeggen is dat videokaarten niet zomaar doodgaan van hitte, die dingen kunnen aardig wat hebben én zijn goed beveiligd/ Vaak is er nog een andere oorzaak en dat proberen ze uit te sluiten zodat je de eventueel nieuwe kaart voor je vriend niet voor niets koopt :)
Zojuist meld hij dat hij hem gisteren (in de nacht, was ik niet van op de hoogte) aan de praat heeft gekregen tot hij een uitverdunde Skyrim probeert te spelen, dan crasht de boel weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:45:
[...]

Zojuist meld hij dat hij hem gisteren (in de nacht, was ik niet van op de hoogte) aan de praat heeft gekregen tot hij een uitverdunde Skyrim probeert te spelen, dan crasht de boel weer..
Kan het zijn dat de kaart te heet wordt, en de beveiliging zorgt dat de pc 'crasht'? Misschien kan er stof verwijderd worden, of de koelingspasta worden vervangen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
RobinHood schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:25:

Super dank!
Zouden deze nieuwe kaarten ook in deze pc kunnen?
Hij heeft het steeds over DDR3 en DDR5?
Hij heeft een DDR3 dat is wat ik wel weet, geen idee wat dat inhoudt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Luxicon schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:47:
[...]

Kan het zijn dat de kaart te heet wordt, en de beveiliging zorgt dat de pc 'crasht'? Misschien kan er stof verwijderd worden, of de koelingspasta worden vervangen.
pc crasht niet, het spel crasht..
stof verwijderen onlangs gedaan..
Koelingspasta kan hij zelf niet meer helaas (reuma).

Overigens klopt het wel dat de kaart warm wordt, je hoort dan ook de koeling hard draaien..

[ Voor 10% gewijzigd door Artie86 op 01-05-2016 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:50:
[...]

pc crasht niet, het spel crasht..
stof verwijderen onlangs gedaan..
Koelingspasta kan hij zelf niet meer helaas (reuma).
Oke, dat is naar ja. Het is naar mijn weten niet zo dat een spel crasht als de videokaart kapot is. Dan heb je volgens mij andere klachten die je ook terug ziet wanneer je niet een spel speelt, maar ik kan het mis hebben. Het is wel handig om zeker te weten dat de videokaart kapot is. Crashen andere spellen ook? En komt er dan een bepaalde melding in beeld?

Als het mogelijk is, kun je met het programma GPU-Z kijken hoe de temperaturen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Luxicon op 01-05-2016 23:54 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Luxicon schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:52:
[...]

Oke, dat is naar ja. Het is naar mijn weten niet zo dat een spel crasht als de videokaart kapot is. Dan heb je volgens mij andere klachten die je ook terug ziet wanneer je niet een spel speelt, maar ik kan het mis hebben. Het is wel handig om zeker te weten dat de videokaart kapot is. Crashen andere spellen ook? En komt er dan een bepaalde melding in beeld?
Binnen de Skyrim community schijnt het bekend te zijn dat het spel crasht als je videokaart het niet trekt.
Met name de ENB's trekken het niet.
Andere spellen crahen niet Witcher 3 en Shadow of Mordor, etc doen het gewoon..
Er komt geen melding in beeld als Skyrim crasht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
Die serie van AMD, net als de 7970/280x en 290 kan best heel heet worden en dan voornamelijk de mosfets (100+ graden). Vele van deze populaire bitcoin (litecoin) mine kaartjes zijn hierdoor ook gesneuveld. Bij mij ook, terwijl die nog redelijk koel draaide. En dat ging inderdaad ook fikken en dus flink stinken. En toen ik de eerst vonk zag/rook deed hij het de volgende boot gewoon nog, maar na een paar uur minen ging hij er volledig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Luxicon schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:52:
[...]

Als het mogelijk is, kun je met het programma GPU-Z kijken hoe de temperaturen zijn.
Hij gebruikt Speccy om alles in de gaten te houden (als ik het goed schrijf, uit mijn hoofd..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Artie86 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:58:
[...]

Hij gebruikt Speccy om alles in de gaten te houden (als ik het goed schrijf, uit mijn hoofd..)
Oke, als je zeker weet dat de kaart kapot is, dan is het wel een goed moment voor een nieuwe kaart ja. Met die processor kun je nog steeds prima gamen, zonder dat je zozeer minder prestaties krijgt tegenover de nieuwste processoren. Dat ligt eraan per spel. Een nieuwe / beter videokaart gaat wel voor een mooie boost zorgen.

Het beste dat je kan kopen voor je geld zal een Fury X of 980Ti zijn, maar kan / zal misschien binnenkort flink in waarde gaan dalen (of dat duurt nog tot 2017 geen idee), wanneer de nieuwe videokaarten uitkomen. Daarom is een 380x / 290 niet een verkeerde optie. Met een 390 krijg je de beste prestatie / kosten verhouding. Al vind ik € 50,- extra voor een 390X het helemaal waard (vraag een goede overclock van de 390, om net zo snel te zijn). Een 970GTX zal ook veel genoemd worden, maar presteert wat minder dan een 390, en de 390 heeft 8GB gebeugen, tegenover 3,5GB op de 970GTX. De 390X is dus sowieso een stuk(je) sneller.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ik ben het even kwijt: Is je huidige videokaart nou wel of niet kapot? Crashed alleen skyrim? of ook andere games? Crashed je hele PC of alleen de game? Of crashed alleen skyrim?

Als er namelijk een gemodde skyrim gespeeld wordt kan ook gewoon skyrim crashen zonder dat er iets mis hoeft te zijn met je GPU.

Hoe ben je ooit op de diagnose videokaart verbrand gekomen? Was die heet? of echt fysieke schade? Videokaarten kunnen gemakkelijk 90 graden worden zonder dat ze defect hoeven te gaan. Dat is niet heel erg wenselijk, maar niets heel bijzonders.

Zou je dit kunnen verhelderen voordat er mogelijk loos alarm geslagen wordt

(zelf mod ik skyrim ook en dat is instabiel als de pest, de game crashed ook non stop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Ardjee schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:15:
Ik ben het even kwijt: Is je huidige videokaart nou wel of niet kapot? Crashed alleen skyrim? of ook andere games? Crashed je hele PC of alleen de game? Of crashed alleen skyrim?

Als er namelijk een gemodde skyrim gespeeld wordt kan ook gewoon skyrim crashen zonder dat er iets mis hoeft te zijn met je GPU.

Hoe ben je ooit op de diagnose videokaart verbrand gekomen? Was die heet? of echt fysieke schade? Videokaarten kunnen gemakkelijk 90 graden worden zonder dat ze defect hoeven te gaan. Dat is niet heel erg wenselijk, maar niets heel bijzonders.

Zou je dit kunnen verhelderen voordat er mogelijk loos alarm geslagen wordt

(zelf mod ik skyrim ook en dat is instabiel als de pest, de game crashed ook non stop.)
FPS zakt gigantisch als hij skyrim of een ander spel speelt. benchmarks worden niet gehaald, zit hij ver onder..

Videokaart verbrand conclusie omdat het spel steeds crashte en blue screen kwam op.
Kaart was ook heet en de koeling draait overtoeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Luxicon schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:06:
[...]

Oke, als je zeker weet dat de kaart kapot is, dan is het wel een goed moment voor een nieuwe kaart ja. Met die processor kun je nog steeds prima gamen, zonder dat je zozeer minder prestaties krijgt tegenover de nieuwste processoren. Dat ligt eraan per spel. Een nieuwe / beter videokaart gaat wel voor een mooie boost zorgen.

Het beste dat je kan kopen voor je geld zal een Fury X of 980Ti zijn, maar kan / zal misschien binnenkort flink in waarde gaan dalen (of dat duurt nog tot 2017 geen idee), wanneer de nieuwe videokaarten uitkomen. Daarom is een 380x / 290 niet een verkeerde optie. Met een 390 krijg je de beste prestatie / kosten verhouding. Al vind ik € 50,- extra voor een 390X het helemaal waard (vraag een goede overclock van de 390, om net zo snel te zijn). Een 970GTX zal ook veel genoemd worden, maar presteert wat minder dan een 390, en de 390 heeft 8GB gebeugen, tegenover 3,5GB op de 970GTX. De 390X is dus sowieso een stuk(je) sneller.
De kaarten die je voorsteld kunnen die dan ook in zijn pc?
Hij heeft het steeds over DDR3, DDR4 en DDR5.
Hij heeft DDR3 dat weet ik in ieder geval (hij heeft het steeds over dat DDR5 dan niet kan)..

Ja die processor is zeker nog goed, die haalt het allemaal fluitend zegt hij daarover steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Artie86 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:26:
[...]

FPS zakt gigantisch als hij skyrim of een ander spel speelt. benchmarks worden niet gehaald, zit hij ver onder..

Videokaart verbrand conclusie omdat het spel steeds crashte en blue screen kwam op.
Kaart was ook heet en de koeling draait overtoeren..
Verbranden is dan toch echt een verkeerde term: je kan beter overhitten zeggen. Als je videokaart echt verbrand was zou die namelijk niets meer doen.

Maar goed, dat is momenteel niet heel belangrijk.

Waarschijnlijk overhit je huidige videokaart en levert dat hier problemen op. Die vervangen lijkt mij de eerste stap om uit te voeren. Als je geduld kan hebben is wachten op de nieuwe generaties die begin juni uit komen een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ik heb gwn t idee dat de kaart loopt te throttlen en daardoor onstabiel draait.

Handmatig fans bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

legendareN schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:56:
Ik heb gwn t idee dat de kaart loopt te throttlen en daardoor onstabiel draait.

Handmatig fans bijstellen.
Precies dit idee heb ik ook. Ga eens kijken naar de airflow door de behuizing en controleer eens of überhaubt de fan's allelmaal juist draaien.

Wat betreft het heet aanvoelen van een VGA kaart/GPU, daar kun je niet uit op maken of een kaart te heet is geweest. Verschillende componenten mogen warmer worden, dan onze handen over het algemeen aan kunnen. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ik krijg hetzelfde met de standaard fancurve van mijn r9 290. Zstandaard word die kaart 95 graden en wil die nog wel eens crashen.

In crimson (driver) max temp op 85 gezet en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Diverse vragen/onderwerpen gaan mijn pet te boven, vandaar dat ik hem toch maar heb ingelicht..
Hij zal straks een reactie geven met volledige beschrijving etc..

gebruikersnaam: dvr89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik hier dan de hoognodige duidelijkheid scheppen.
Deze videokaart is níét doorgebrand, in de fik gevlogen, kapot of weglopen. :P
Dit heeft mijn vriendin (topicstarter) opgemaakt uit mijn herhaaldelijke gefoeter.
En heb ik tot nu, achteraf dus, nog niet de kans gehad nader te speciferen.
Het is gewoon niet meer toereikend voor wat ik van mijn pc vraag.

Volledige Gegevens:
i7 2600k Sandy Bridge
ASRock Z68 Extreme4 Gen3
16GB DDR3 1600mhz
3072MB ATI AMD Radeon R9 200
Corsair AX750

Alle onderdelen zijn uit 2011, behalve de DDR die heb ik laatst vervangen. Case fan heb ik vervangen wegens slijtage, dit is inmiddels al jaar terug.

PC draait verder goed, het enige dat problemen geeft is de videokaart. En inderdaad, veroorzaakt of draagt bij aan CTD's bij een gemodde skyrim. Framerate sparteld rond de 40 en de 50. Andere nieuwer games vragen ook meer dan beschikbaar is, nieuwe RollerCoaster tycoon (World was het geloof ik) en Witcher 3 hebben ook moeite op Ultra settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
Zijn alle mods niet gewoon overkill voor het GPU geheugen waardoor deze over zijn nek gaat en crashed?
Als ik GTA5 op te hoge settings gooide crashde mijn PC ook regelmatig totdat ik de instellingen iets omlaag zette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dat is wel een heel andere kijk op de zaak.

Met andere woorden, wat is een leuke vervanger terwijl er geen haast is.

Mijns inziens nog even uitzingen en kijken waar nvidia en amd mee komen dit jaar voordat er een flink bedrag op tafel gelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Lijkt mij ook gewoon een kaart die het niet meer aankan, toevallig een r9 280x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Zelfs m'n 970GTX gaat nog over z'n nek van enkele mods in Skyrim, met name shader mods. Het is maar hoe gek je het wil maken. Het klinkt verder alsof alleen Skyrim crasht, inderdaad mogelijk door gebrek aan warmteafvoer.

Het geheugenverhaal volg ik niet helemaal. Volgens mij wordt het systeemgeheugen (DDR3) verward met het grafische geheugen (GDDR5), welke niks met elkaar te maken hebben in de context compatibiliteit.

Er wordt veel gezegd over nieuwe kaarten met HBM-geheugen welke beduidend sneller zullen zijn, verwacht later dit jaar. Zou het dan inderdaad even uitzingen, en als het echt niet kan een tweedehandsje op de kop tikken. Maar of dat nuttig is.. Tot die tijd misschien met iets minder pracht en praal Skyrim spelen of voor iets meer airflow zorgen in de kast..

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Gewoon een andere snellere kaart kopen dus, cpu misschien wat overclocken.

(G)ddr3, (g)ddr5 maakt helemaal niks uit! DDR5 ram bestaat ook niet, alleen Gddr5 geheugen in de videokaart, en dat werkt eigenlijk gewoon op elke pc van de afgelopen 10 jaar (als er maar een pci-e aansluiting is en die is er)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 02:18:

Dit heeft mijn vriendin (topicstarter) opgemaakt uit mijn herhaaldelijke gefoeter.
Ik vind wel dat jij een hele aardige vriendin hebt hoor die zo haar best doet om jou te verrassen met een nieuwe videokaart.
Wees maar goed zuinig op haar. :)

Ik zou inderdaad nog even de komende zomer afwachten. Er komen nieuwe videokaarten van zowel AMD als Nvidia en dit kon wel eens heel veel gaan betekenen voor de prijzen van de huidige generatie.

Maar als je wel haast hebt dan zijn hierboven al een paar goede suggesties voor vervanging op korte termijn gedaan (en die kan je natuurlijk ook weer tweedehands verkopen als de nieuwe er zijn, mocht je daar dan behoefte aan hebben maar meestal kost dat dan wel wat afschrijving)

Je moet jezelf maar even afvragen of je dat geduld op kunt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De verwarring over DDR3 en DDR4 (waar ze DDR5 vandaan heeft weet ik niet) is ontstaan omdat ik gedacht heb dat, aangezien mijn systeem draait met DDR3, dit misschien een bottleneck kan veroorzaken voor een nieuwe high-end videokaart.

En inderdaad is een Skyrim waar ik teveel aan gesleuteld heb de enige die volledig wordt uitgespuugd. Ook daar zijn enorme ontwikkelingen geweest op gebied van aangepaste graphics, shaders etc. welke mijn videokaart gewoon niet kunnen bijhouden. Lagere instelling zorgen wel voor een wat stabielere ervaring en minder gestotter. Mijn conclusie is dus inmiddels, met bovenstaande te hebben gelezen: Kaartje is ok, maar dient wat minder belast te worden.

En ja, ze is inderdaad heel lief. Met een beetje eigenbelang :D. Mocht ik besluiten een volledig nieuw systeem aan te schaffen, vanwege de DDR4, gaat zij deze oude gebruiken. Welke voor haar games nog prima voldoet. Misschien alleen een andere voeding erin als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
Je haalt nu gewoon ram en videoram door elkaar. DDR3 wordt gebruikt door jouw processor en zit in je moederboard geprikt. Tegenwoordig heeft intel een nieuwe processorlijn die Skylake wordt genoemd (i3/5/7) 6xxx series. Deze worden in het algemeen gebruikt icm met ddr4.
Waar ze ddr5 vandaan haalde komt waarschijnlijk door je videokaart. deze gebruikt gddr5. dit zit op de kaart zelf. je ram (8gb) op je moederboard is trouwens geen bottleneck. Nuttige upgrades aan jouw pc zijn eerst een nieuwe videokaart (wachten op de zomer) en later als je cpu tegen de 100% gaat hangen(met je nieuwe videokaart) een upgrade naar skylake (of kaby lake als deze dan uit is).
pas als je je cpu vervangt, moet je naar DDR4 en een nieuw moederboard kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shadvet schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:19:
Je haalt nu gewoon ram en videoram door elkaar. DDR3 wordt gebruikt door jouw processor en zit in je moederboard geprikt. Tegenwoordig heeft intel een nieuwe processorlijn die Skylake wordt genoemd (i3/5/7) 6xxx series. Deze worden in het algemeen gebruikt icm met ddr4.
Waar ze ddr5 vandaan haalde komt waarschijnlijk door je videokaart. deze gebruikt gddr5. dit zit op de kaart zelf. je ram (8gb) op je moederboard is trouwens geen bottleneck. Nuttige upgrades aan jouw pc zijn eerst een nieuwe videokaart (wachten op de zomer) en later als je cpu tegen de 100% gaat hangen(met je nieuwe videokaart) een upgrade naar skylake (of kaby lake als deze dan uit is).
pas als je je cpu vervangt, moet je naar DDR4 en een nieuw moederboard kijken.
Ik haal RAM en VRAM niet door elkaar, ik weet het verschil heel goed. Ondanks dat mijn kennis ver weggezakt en achterhaald is, is de basis nog wel blijven hangen. Ik heb me denk ik verkeerd uitgedrukt. Ik was in de veronderstelling dat een nieuwe high-end videokaart niet volledig benut kan worden aangezien de DDR3 het systeem dan mogelijk tegenwerkt (en niet specifiek de videokaart). Dat die stelling onjuist of deels onjuist is kan ik me voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

CPU overklokken? Als het een i7 2600K zou zijn zou het kunnen. Maar bij een gewone gaat dat niet, alleen je base clock kan wat omhoog maar dat kan negatieve invloed hebben op alle andere componenten dus zou ik het maar niet wagen. En voor Ultra 4K is je CPU snel zat en ligt het probleem bij je GPU.

Maar als ik lees wat de eisen zijn, Alles Ultra dan zit je vast aan een leuke SLI of crossfire setup. Met leuke kosten, dus even wachten op deze zomer en dan kijken wat de markt doet met de prijzen van oudere kaarten of de performance van nieuwere kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
killerbee1958 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:46:
[...]

Ik vind wel dat jij een hele aardige vriendin hebt hoor die zo haar best doet om jou te verrassen met een nieuwe videokaart.
Wees maar goed zuinig op haar. :)
DANK U! :*)
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:04:
En ja, ze is inderdaad heel lief. Met een beetje eigenbelang :D. Mocht ik besluiten een volledig nieuw systeem aan te schaffen, vanwege de DDR4, gaat zij deze oude gebruiken. Welke voor haar games nog prima voldoet. Misschien alleen een andere voeding erin als ik het goed begrepen heb.
Lief? zeer zeker!! O+ Eigenbelang? Beetje.. Als je toch aan een nieuwe gaat is het zonde deze weg te doen als hij nog prima werkt voor mijn spellen toch?? Of ben ik nou gek.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:53
De videokaart komt ook niet uit 2011. rx 200 serie is van 2013. misschien nog garantie op? draai eens msi after burner als je een game speelt. en post even een log(of een screen van de grafiekjes). misschien dat we kunnen zien waarom hij inkakt. en een r9 280/280x hebben ook moeite met witcher 3 op ultra(even van 1080p uitgaand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@loki,

De 7970 = R9 280X en wordt in apparaatbeheer ook herkent als R9 200 series ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radeon HD7900, dan wordt hij inderdaad incorrect weergegeven. Ik dacht dat het dezelfde was. Videokaart kan niet door de tijd reizen, als dat zo is houd ik deze mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@aboves oke. ik wist dat de r9 280x een rebrand was van de 7970. Wist alleen niet dat hij ook herkent werd als een 7970 tegenwoordig. Weer wat geleerd. Maar nog steeds geen afterburner logje:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://postimg.org/image/zfo0zx4cx/

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
humz strange. je GPU useage is wat laag. dit zou immers op 90-100% moeten zitten.

Heb je nog een andere pc waar je hem in kan testen? of hij kan/wil net meer hoger als 50-60% gaan. of er is een andere bottleneck in je systeem. Nog steeds de zelfde hoeveelheid ram? je kan ook nog bv memtest86 voor minimaal 24 uur draaien. om te kijken of het geheugen kapot is waardoor je ineens te weinig geheugen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn 8GB DDR3 (2x4) vervangen door een nieuwe set van 16 (2x8) DDR3.
Dit is het deel van de log met RAM gegevens.
http://postimg.org/image/f2919gfgx/full/

Ik zal vanavond eens een andere game proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ik zie in ieder geval dat de core verdeling beroerd is, heel erg beroerd. Ik denk dat het aan de applicatie ligt als ik dat zo zie. Overigens zegt dat nog heel weinig want de cores zitten niet aan de max. Denk dat de software gewoon erg brak is of iets anders.
  • GPU wordt niet vol belast;
  • GPU memory wordt niet vol belast;
  • CPU wordt niet vol belast;
  • Geheugen wordt niet vol belast.
Conclusie er is iets anders aan de hand, lijkt wel of de data niet snel genoeg van bijvoorbeeld de disk komt.

[ Voor 38% gewijzigd door Wim-Bart op 03-05-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je een heel goed punt, dat lijkt me een bijzonder aannemelijke conclusie.
Deze wordt namelijk niet van een SSD geschreven. Ik ga dat eens proberen, kijken hoeveel winst ik daarmee boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Misschien een stomme vraag maar heb je nog zussen ? :-)

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artie86
Tjm De Groot schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 02:34:
Haha, niet een die op mij lijkt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Artie86 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:20:
[...]

Haha, niet een die op mij lijkt ;-)
/Offtopic nog liever mag ook hoor :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Tjm De Groot schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 02:34:
Modbreak:Dit kan de volgende keer in Tweakers Huiskamer.

[ Voor 72% gewijzigd door br00ky op 06-05-2016 15:21 ]

Pagina: 1