Toon posts:

Kookplaten vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort verhuizen en tot mijn schrik is er geen krachtstroom aanwezig, waarop een 4-pits inductieplaat aangesloten kan worden. Nu heb ik vernomen dat er inductie kookplaten bestaan die via een mechanisme wel op een normaal stopcontact aangesloten kunnen worden? Ik hoorde iets over een kookplaat van Bosch?

Mijn zoektocht op het internet levert helaas weinig op, dus hoop ik hier een antwoord te vinden!

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-05-2016 21:07)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 15:40
Dan sluit je je kookplaat daar toch op aan. De meeste kunnen dat, ze zijn meestal instelbaar dmv een brug bij de stroomkabelaansluiting.

Die kookplaat kan inderdaad ook op een normale groep. Koken zal dan niet heel snel gaan als je meerdere pannen tegelijkertijd verwarmt.

[ Voor 33% gewijzigd door Xiphalon op 01-05-2016 21:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Is er gas dan? Als er geen gas is, dan hoort er wel een kookgroep (dat is 2x16A) of een krachtgroep te zijn.

Even ervan uitgaande dat het een zelfstandige woning betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is wel een kookgroep, geen krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar deze bijvoorbeeld? Het betreft model Bosch PIA611F18E

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2016 21:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
Dan sluit je je kookplaat daar toch op aan. De meeste kunnen dat, ze zijn meestal instelbaar dmv een brug bij de stroomkabelaansluiting.

Die kookplaat kan inderdaad ook op een normale groep. Koken zal dan niet heel snel gaan als je meerdere pannen tegelijkertijd verwarmt.

[ Voor 33% gewijzigd door Xiphalon op 01-05-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je niet gewoon een Perilex aansluiting met 2 x 16A kookgroep erachter? Dan kan je alsnog bijna 7,4 kW trekken met een kookplaat, dan gaat het koken echt niet langzaam volgens mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Wel als je er een kookplaat op aansluit die niet meer dan 16 (of 20)A gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als de TS zo'n aansluiting heeft lijkt het me verstandig als hij ook een kookplaat koopt die daar geschikt voor is natuurlijk en niet een simpelere kookplaat die op een normaal stopcontact werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Dat lijkt mij ook, maar TS lijkt alleen maar de smaken krachtgroep en normale groep te kennen, en niet de kracht (haha) van een kookgroep.

Hoewel ik de laatste tijd steeds meer kookplaten met een aansluitwaarde van 11kW zie, en minder van 7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Krachtstroom is toch helemaal niet standaard in een woning??

Je hebt een zogenaamde Perilex stekker nodig. Volgens mij kun je daar 3 tot 5 groepen 'aan hangen'.
Een standaard kookplaat heeft aan twee groepen genoeg (mijn nieuwe plaat in ieder geval). Als je een 'zespits' plaat hebt is een extra groep wel aan te raden. Je moet kijken naar het maximale vermogen van de plaat. Al zul je ook niet snel de turbo stand gaan gebruiken op alle pitten lijkt mij...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Perilex hoort altijd 1 groep te zijn. Het is of een kookgroep, dus een gekoppelde dubbele 'normale' groep op 1 fase, of een krachtgroep op 3 fasen.
Pagina: 1