Nieuw gamesysteem bouwen - nieuwe gpu's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mentolteo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-02-2021
Dag allemaal, sinds het aftakelen van mijn huidige laptop heb ik besloten een eigen game pc te bouwen van rond de 900-1000 euro. Waarschijnlijk wil ik in dit systeem één van de nieuwe GPU's die deze zomer uit zouden komen.
Mijn vraag is nu aangezien ik goed een nieuwe pc kan gebruiken (niet alleen voor gamen) of ik deze al kan beginnen met bouwen en er een verouderde (of geen) videokaart in kan stoppen, met het idee dat wanneer de nieuwe serie uitkomt ik deze gelijk kan implementeren. Ik heb gehoord dat de nieuwe GPU's een grote verandering met zich mee brengen, maar voor mij is niet duidelijk of ik hier specifiek rekening mee moet houden bij het aanschaffen van de andere componenten (naast de case misschien?).

Dus eigenlijk: Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van componenten zoals moederboard, processor of intern geheugen als ik over een aantal maanden goed gebruik wil maken van de nieuwe GPU? Of kan ik deze er gewoon ingooien zoals ik nu met een GTX970 (voorbeeld) zou doen?

Alvast bedankt!
Teo

Alle reacties

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-01 07:59

ikvanwinsum

/dev/null

Je moet er natuurlijk op letten dat je het juiste pci slot op je mobo hebt zitten. Waarschijnlijk krijgen ze weer de PCI-e 3.0 x16, net zoals de 970. De rest van de hardware zou je nu al aan kunnen schaffen als je zou willen.

Het toeval wil dat er net een nieuwe BBG uit is gekomen. Dat zijn ook de onderdelen die ik zou kopen voor een game-pc. Ik verwacht niet dat behalve op gpu-gebied er veel gaat veranderen de komende tijd. De rest van de onderdelen kun je dus gewoon alvast kopen. Je kunt dus nog even wachten met de videokaart kopen, en for the time being de onboard videochip gebruiken, of tijdelijk een budgetkaart aanschaffen.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

• mentolteo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-02-2021
Top dankjewel!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Je kan gewoon een normale build maken.
Die "grote verandering" van de nieuwe GPUs zijn alleen qua transistors (28nm naar 14/16) en architectuur. Daarnast GDDR5X en misschien HBM2 geheugen. Dat verandert niets aan de aansluitingen die je nodig hebt, dat zal nog steeds gewoon PCIe zijn en de reguliere HDMI/DP/DVI etc. Elk bord met ten minste één PCIe 3.0 x16 slot is voldoende voor de videokaart.

Informaticus of vakkundig Googler?