Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZN
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Ik ben van plan om mijn pc in een aquarium te bouwen en er dan een vloeistof in te stoppen en de vloeistof dan koelen.
Ik heb op internet mensen gezien die mineraal olie gebruikten en dit dan rondpompten en dan door een radiator heen. Ik zit te twijfelen gezien mineraal olie een beetje heel erg duur gaat worden voor een heel aquarium vol. Ik heb gelezen dat puur water (zonder geladen deeltjes) ook geen kortsluiting veroorzaakt en ook prima werkt(?). Hoe zou ik daar aan kunnen komen? En wat is de beste manier om de vloeistof te koelen? Ook niet volledig onbelangrijk ik heb als pc specs een intel Q6600 (stock) een 700watt voeding en als videokaart de Sapphire HD7950 3GB met boost. Iemand tips/ervaringen?

Beste antwoord (via RDNZN op 01-05-2016 18:50)

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

LinusTechTips heeft een leuk filmpje met een "aquarium PC" zonder water.

Leuk idee, geeft niet de rotzooi van een submerged PC (op den duur lekkage door eventuele verplaatsing ed) terwijl je toch de feel ervan hebt.

Clickie:
YouTube: Top 3 PCs at the BYOC (Bring Your Own Computer) LAN Area - PAX East 2016

Ze hebben (zoals enkele vast weten) ook een submerged PC, maar deze gaf ook al problemen op den duur. Niet dat ik het compleet afraad, maar ken de risico's :)

Mocht je er een gaan maken, dan hoop ik dat ik hem weer tegenkom op het casemod topic :D

Wat het water betreft wordt dit dacht ik met demiwater gedaan (niet zeker, correct me if im wrong). Dit is opzich nog prima te krijgen. Gevaar is inderdaad wel dat het onzuiver wordt op verloop van tijd, en dus een risico vormt.

Maar ik ben geen pro op dat gebied, discussieer gewoon graag mee :9

[ Voor 20% gewijzigd door Simii op 01-05-2016 18:41 . Reden: demiwa ]

cursief

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
YouTube: Mineral Oil Submerged PC

Hier hebben ze het wel met mineral oil gedaan, en volgens mij als je puur water pakt kost ook extra.
en na een tijdje kan deze alsnog geladen deeltjes bevatten, omdat je computer deze geloof ik afstaat?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
Tijdje terug ook z'n topic voorbij gekomen. Conclusie was wel een beetje dat het leuk is om 1x te doen, maar praktisch is het niet. Je kunt er geen vissen in hebben. Ook draait de pc wel, maar goed is het in iedergeval niet. Persoonlijk snap ik ook niet helemaal waarom je dit wil, want je ziet bij een gevulde aquarium helemaal niet dat de pc onder water draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZN
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Ja ik dacht ook dat een pc dat zou afstaan. Misschien dan gewoon een goede luchtkoeling en ff cpu+mobo+ram upgraden naar iets nieuwers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
Puur water, kan je praktisch gezien niet kopen, dat kost nog veel meer dan mineraal olie. Het pure water is maar even puur totdat een deel van de metalen deeltjes die in je pc zitten erin oplossen waarna het alsnog kortsluiting veroorzaakt! NIET DOEN DUS!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

LinusTechTips heeft een leuk filmpje met een "aquarium PC" zonder water.

Leuk idee, geeft niet de rotzooi van een submerged PC (op den duur lekkage door eventuele verplaatsing ed) terwijl je toch de feel ervan hebt.

Clickie:
YouTube: Top 3 PCs at the BYOC (Bring Your Own Computer) LAN Area - PAX East 2016

Ze hebben (zoals enkele vast weten) ook een submerged PC, maar deze gaf ook al problemen op den duur. Niet dat ik het compleet afraad, maar ken de risico's :)

Mocht je er een gaan maken, dan hoop ik dat ik hem weer tegenkom op het casemod topic :D

Wat het water betreft wordt dit dacht ik met demiwater gedaan (niet zeker, correct me if im wrong). Dit is opzich nog prima te krijgen. Gevaar is inderdaad wel dat het onzuiver wordt op verloop van tijd, en dus een risico vormt.

Maar ik ben geen pro op dat gebied, discussieer gewoon graag mee :9

[ Voor 20% gewijzigd door Simii op 01-05-2016 18:41 . Reden: demiwa ]

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Je hebt inderdaad gelijk dat demiwater puur H2O is. Maar dit zal op den duur wel stroom gaan geleiden, het zelfde geldt voor mineraal olie. Al heb ik meer vertrouwen in mineraal olie om een pc te koelen dan demiwater

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-10 14:56
Demiwater is niet puur H2O. Demiwater is een ander benaming voor gedemineraliseerd water.
Aqua bidest (dubbel gedestilleerd water) wordt als puurste vorm van water beschouwd.
Hier het verschil tussen gedemineraliseerd en gedestilleerd water:
http://www.selchemie.com/...rd-water.aspx?NL-1-1-69-0

Gedemineraliseerd water is dus niet geschikt voor een aquarium pc.
Maar ook gedestilleerd water verontreinigt snel (ook met de lucht),
dus zou ik dat afraden om te gebruiken voor de aquarium pc.

Maar zoals andere het al aangeven is het leuk om er een keer mee te experimenteren.
Echter een aquarium pc voor dagelijks gebruik geeft meer problemen dan dat je er van kan genieten.

Grote kans dat je bijvoorbeeld last gaat krijgen van capillaire werking in de bedrading.
Of als er een onderdeel kapot gaat kun je naar je garantie fluiten.
En schoonmaken is ook een flinke klus (als je olie gebruikt).

Het is nu echt niet mijn bedoeling om je te ontmoedigen.
Want het is en blijft gewoon leuk om mee te spelen/experimenteren.
Ik probeer je eigenlijk alleen maar te waarschuwen.
Genoeg verhalen gehoord/gelezen waar men met hun pc (die ze dagelijks gebruiken) zijn gaan experimenteren en het goed mis is gegaan. :X
Van bestanden die ze kwijt zijn, tot studenten die geen verslagen meer kunnen maken.
Dus bij deze. ;)

Een kleine tip voor als je het echt wil doen: probeer het met oude/afgeschreven hardware.
Zodat je er later geen spijt van krijgt.
En zoals elke tweaker zijn we natuurlijk wel benieuwd naar het resultaat. Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Q7HAm49Bk2dbSgayI2zg6KRV/full.png

*Booster vraagt zich af waarom er (nog) geen smiley is van Henk
Pagina: 1