SSD in laptop: HDD Caddy of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-07 13:36
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een nieuwe laptop gekocht, een Toshiba met een HDD van 500 GB. Nu wil ik de laptop direct met een SSD uitrusten, maar ik twijfel nog tussen:
1. een SSD van 480 GB ter vervanging van de huidige SSD
2. een SSD van 256 GB in de primary bay en de huidige HDD als 'extra' op de plek van de huidige optical drive (d.m.v. een HDD caddy).

Zijn er nadelen waarom ik de laptop niet enkel en alleen met een SSD moet uitrusten? Bijv. betrouwbaarheid? Levensduur van de SSD?

In mijn oude laptop gebruikte ik een HDD van 320 GB (Windows 7), daar kon ik ruim mee af. Een totale opslag van 750 GB is dus erg ruim.

De DVD speler ga ik heel af en toe nog wel eens gebruiken. De DVD speler tijdelijk aansluiten met een kabeltje vind ik dan weer niet zo'n fraaie oplossing. Ik heb ook gelezen dat je de DVD-speler tijdelijk terug kunt plaatsen in het slot (softwarematig d.m.v. HotSwap), maar hoe krijg je hem er weer uit? Je hebt namelijk mechanisch niets om hem eruit te trekken. De cover zet je namelijk over op de HDD caddy. Kan ook de DVD speler 'uitwerpen' (als via deze computer), en dan aan het uitgeschoven laatje trekken... Hmm.. ook niet echt mooi.
Daarnaast heb ik mijn vraagtekens bij het energieverbruik indien ik voor oplossing 2 kies. Softwarematig zal die drive vaak afgeschakeld moeten worden, om het energieverbruik acceptabel te houden.

Prijstechnisch maken beide oplossingen elkaar niet zoveel, ongeveer 20 euro. De SSD wordt waarschijnlijk een Sandisk Ultra II.

Wie heeft er een goed advies? Alvast dank!

Gr. Kees

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:15
De grootste verbruiker van de drie zal dan de HDD zijn. Gezien je de dvd speler nog wilt gebruiken zou ik de hdd met een ssd vervangen ipv caddy gebruiken.
Je kan de HDD trouwens ook gewoon in een externe behuizing plaatsen, die zijn er voor pak m beet 3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-07 13:11
Wat ik heb gedaan is de HDD vervangen door een SSD, en de HDD in een carrier geplaatst

(pricewatch: Sharkoon QuickStore Portable Pro USB3.0 Zwart)

Ik sluit de HDD wekelijks aan voor een systeemkopie van de SSD. Mocht er dan onverhoopt iets gebeuren met mijn laptop, dan heb ik een offline backup klaarliggen :)

En over de levensverwachting van de Sandisk SSD:
http://www.anandtech.com/...ultra-ii-240gb-ssd-review

Vooruit, niet de nauwkeurigste test, maar het gaat om het idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 01-05-2016 12:55 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-07 15:44

OgWok

U.N.C.L.E.

HD eruit een grote SSD erin. Betrouwbaarheid en levensduur van SSD"s? Nu nog koffiedikkijken; dus backup maken blijft nodig.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
HDD's zijn ook niet betrouwbaar, vooral niet in een laptop die beweegt wat extra slijtage van de bewegende delen tot gevolg heeft. Mijn eerste SSD van ongeveer 5 jaar oud werkt nog steeds, ik heb HDD's gehad die het minder lang uithielden maar dat zegt natuurlijk niets over de algemene betrouwbaarheid van die zaken. Systeemkopieën maken blijft altijd nuttig, ook al zou een SSD nooit falen, er zijn nog altijd talloze andere oorzaken die een installatie kunnen verzieken.

Aangezien je waarschijnlijk toch toekomt met 250GB, zou ik die HDD niet in een caddy plaatsen en er een externe behuizing voor kopen zoals Nat-Water zegt, dan heb je meteen iets om je backups naar te maken.

Wat trouwens het energieverbruik betreft moest je toch een HDD in een caddy installeren, die HDD draait alleen als je er wat van leest of naar schrijft, dat doet het OS al en moet je zelf geen softwarematige oplossing voor zoeken. Als je dus het OS op de SSD hebt staan en de HDD alleen gebruikt voor bestanden die slechts sporadisch open moeten (dus ook geen programma's op installeren), dan draait die HDD niet vaak en is de impact op het batterijverbruik heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Externe HDD heb ik ook nog liggen, 320 GB volgens mij. Dus die kan ik voor de backup gebruiken. Voordeel van de HDD met caddy is natuurlijk wel dat ik daar mijn backup naar kan maken... keuzes keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
MacPoedel schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:02:
Als je dus het OS op de SSD hebt staan en de HDD alleen gebruikt voor bestanden die slechts sporadisch open moeten (dus ook geen programma's op installeren), dan draait die HDD niet vaak en is de impact op het batterijverbruik heel beperkt.
Goed om te weten! Ik was inderdaad enkel en alleen van plan 'dooie data' op de HDD te zetten, foto's, muziek, etc. etc. Wellicht kaartmateriaal van mijn Garmin mocht ik de Garmin software gebruiken.. Is dat mogelijk? Ik stel me dat dan zo voor dat dat programma het kaartmateriaal alleen ziet als de HDD erin zit, als de ODD erin zit mekkert ie ook niet (programma heb ik dan natuurlijk niet open staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
HKees schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:04:
Externe HDD heb ik ook nog liggen, 320 GB volgens mij. Dus die kan ik voor de backup gebruiken. Voordeel van de HDD met caddy is natuurlijk wel dat ik daar mijn backup naar kan maken... keuzes keuzes..
Naar een intern station backuppen is mogelijk, maakt een recovery ook wel heel makkelijk en doe je waarschijnlijk ook regelmatiger omdat je niets moet inpluggen. Maar backups maken doe je volgens mij toch best naar een extern toestel, zij het een externe HDD of een NAS. Als niet alleen je systeemschijf maar heel je apparaat faalt (of verloren geraakt), dan ben je die backups alsnog kwijt.
HKees schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Goed om te weten! Ik was inderdaad enkel en alleen van plan 'dooie data' op de HDD te zetten, foto's, muziek, etc. etc. Wellicht kaartmateriaal van mijn Garmin mocht ik de Garmin software gebruiken.. Is dat mogelijk? Ik stel me dat dan zo voor dat dat programma het kaartmateriaal alleen ziet als de HDD erin zit, als de ODD erin zit mekkert ie ook niet (programma heb ik dan natuurlijk niet open staan).
Ik gebruik geen Garmin software dus kan je niet vertellen of dat gaat werken. Als ik het goed begrijp staan die kaarten nu op een DVD? De software moet die bestanden ergens vinden, lijkt me dat het weinig uitmaakt of dat nu op een HDD of ODD is (zorg wel dat je HDD dan steeds hetzelfde pad heeft, dus niet bv de ene keer D en dan eens E). En zelfs als het op een ODD moet zijn, je kunt ook een iso image maken van je DVD, die opslaan op je HDD en die wanneer nodig monteren als virtuele schijf, dat kan Windows zonder extra software sinds Windows 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
MacPoedel schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:20:
[...]

Naar een intern station backuppen is mogelijk, maakt een recovery ook wel heel makkelijk en doe je waarschijnlijk ook regelmatiger omdat je niets moet inpluggen. Maar backups maken doe je volgens mij toch best naar een extern toestel, zij het een externe HDD of een NAS. Als niet alleen je systeemschijf maar heel je apparaat faalt (of verloren geraakt), dan ben je die backups alsnog kwijt.

[...]

Ik gebruik geen Garmin software dus kan je niet vertellen of dat gaat werken. Als ik het goed begrijp staan die kaarten nu op een DVD? De software moet die bestanden ergens vinden, lijkt me dat het weinig uitmaakt of dat nu op een HDD of ODD is (zorg wel dat je HDD dan steeds hetzelfde pad heeft, dus niet bv de ene keer D en dan eens E). En zelfs als het op een ODD moet zijn, je kunt ook een iso image maken van je DVD, die opslaan op je HDD en die wanneer nodig monteren als virtuele schijf, dat kan Windows zonder extra software sinds Windows 8.
Kaarten van Garmin installeer je op een harde schijf, in dat geval zou ik misschien kiezen voor de HDD die in de caddy zit.

Je punt met betrekking tot de backup-locatie is wel een goede. Als ik ervoor kies om een HDD in een caddy te doen, is het heel makkelijk en laagdrempelig om de backup op de HDD te zetten. Echter is een laptop zo handzaam, dat je hem makkelijk overlag neerzet en mee naartoe sjouwt. Daar knapt een HDD ook niet van op natuurlijk. Ik neem aan dat een SSD mat minder gevoelig is voor schokken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Oke bedankt allemaal. Ik ga voor een 480 GB SSD, vervolgens plaats ik de huidige HDD in mijn WD externe HDD behuizing, sla ik 2 vliegen in 1 klap :).
Pagina: 1