MKV is geen codec, MKV is een container. In die container wordt gebruik gemaakt van een codec, bijv MPEG4 (h.264 is een MPEG4-variant). Qua codec kun je vier dingen verwachten voor UHD / 4k content:
h.264
VP-8
h.265 (HEVC)
VP-9
De eerste twee zijn eigenlijk legacy HD codecs die op 4k erg inefficient zijn, de laatste twee zijn codecs die speciaal voor 4k/8k ontworpen zijn en de benodigde kwaliteit met aanzienlijk lagere bitrate kunnen leveren. Keerzijde is dat ze zowel aan encoder als decoderzijde meer resources (CPU-kracht) vergen.
Nu, je kunt er vrij blind vanuit gaan dat alle betrokken apparaten h.264 ondersteunen, maar qua performance mag je niet meer dan 1080p60 op redelijke kwaliteit verwachten. Mbt de overige drie codecs moet je in de specs van de apparaten kijken. Als ze ondersteund worden, genieten iig h.265 en VP-9 de voorkeur.
3. MKV-60mbit en de MP4 files zijn gemiddeld 20mbit
Zonder eenduidig de codec te weten zegt dit nog niet zoveel. 60Mbps vind ik opvallend, als het gaat om 4k content is dat opvallend laag voor h.264 (bedenk dat BluRay 1080p60 al 60Mbps is...) maar opvallend hoog voor h.265 (broadcast-quality 4k met h.265 kost 25Mbps). Als dat dus h.265 is, hebben we het over zeer hoge kwaliteit.
20Mbps is aan de lage kant ongeacht codec, als het h.265 is zit je onder broadcast-spec, is het h.264, dan is het echt beneden peil
en ja, ik weet dat Netflix "4k" aanbiedt op bitrates <10Mbps, maar daar kun je hooguit de Teletubbies op beetje redelijke kwaliteit op kijken, alles daarboven wordt een blokkenzee waar je veel beter af bent met fatsoenlijke 1080p content op zelfde bitrate, en met <10Mbps zou ik iig nooit boven 720p willen kijken
Hoe dan ook, een ding is duidelijk: dit zijn netwerktechnisch geen uitdagende bitrates.
4. MP4 sowieso
Mooi. Tot welke reso/bitrate?
5. Ik maak gebruik van DLNA
Ha, dat is een mooie wespennest. DLNA werkt vrij goed als zaken een-op-een doorgezet kunnen worden tussen DMS en DMP, maar is zodanig 'slim' dat als de DMS denkt dat de DMP de content niet aankan hij gaat transcoden. Dan is het einde zoek, want dit soort zaken transcoden vergt veel meer dan een NAS (of trouwens een gemiddeld desktopPC!) kan leveren...
6. Rond de 100mbit up en down
7. Zie punt zes
8. De TV heeft een snelheid van 100mbit = 12,5MB.
Voor 4k is dat erg weinig. Betekent dat je bij voorbaat niet met h.264 op fatsoenlijke kwaliteit 4k kunt doen. Maar met de bitrates die je hierboven noemt zou het nog niet de bottleneck mogen zijn.
Door jouw reactie ben ik al een stuk wijzer geworden. MKV staat niet bij de supported files maar dit is wel apart aangezien de 1080p MKV files prima afgespeeld worden maar de UHD MKV files gaan heel moeizaam. Daarnaast heb ik ook een UHD MP4 file gedownload en dit gaat perfect, zonder problemen. Dus ik denk dat ik de UHD 4K bestanden convert naar MP4.

Iets van appels en peren...
MKV vs MP4 is een verschil in container. Qua container is het duidelijk: ofwel je TV kan ze openen, of niet. Zo niet is er kans dat de DMS (ten onrechte, want de bitstream is het probleem niet) gaat transcoden om het aan te leveren in format dat je TV aankan.
Het probleem kan ook liggen in wat in die container zit. In MP4 verwacht ik h.264. In MKV kan werkelijk van alles zitten.
Drie mogelijkheden:
1) TV snapt MKV container niet, DMS gaat transcoderen naar bijv MPEG4 stream en trekt transcodering niet. Als inhoud h.264 is wil je dat in andere container pakken (dus idd MKV naar MP4 ombouwen).zonder bitrate aan te passen.
2) TV begrijpt MKV container prima, in de MKV zit iets anders dan h.264, waar de TV op vastloopt. Oplossing is ontdekken welke codec het is en als dat niet supported is transcoderen (op volle 60Mbps) naar h.264.
3) TV begrijpt MKV container prima, in de MKV zit h.264, enig verschil is bitrate. 20Mbps lukt wel, 60Mbps lukt niet. Oplossing: TV uit raam flikkeren en eentje kopen die wel fatsoenlijke kwaliteit kan afspelen. Workaround: alles castreren door de bestanden te downgraden naar 20Mbps, of iig hoogste waar het wel nog goed op gaat.
Nu, hoe ontdek je welke aan de hand is? Door dingen uit te sluiten. Kun je een USB-stick in de TV steken? Zo ja, zet eens een van die 60Mbps MKV bestanden op een stick, duw dat in TV en kijk wat er gebeurt. Als het dan prima afspeelt, heb je te maken met optie 1, waarbij probleem in DLNA-negotiation zit, niet in TV zelf. Omzeil DLNA en geen probleem, anders bestanden in andere container pakken. Speelt het dan helemaal niet af, dan blijft het optie 1, maar probleem zit dan in afspeelmodule TV. In dat geval andere container nodig.
Speelt het net zo slecht af, dan is het optie 2 of 3 (waarbij je DLNA hebt uitgesloten). In dat geval, eerst optie 2 oplossing proberen. Als transcoderen op zelfde kwaliteit naar h.264 niet helpt, heb je te maken met optie 3.