SDHC kaart formatteren naar exFAT, welke clustergrootte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik heb een 32 GB SDHC kaart, welke ik wil gebruiken om lange filmopnames in hoge kwaliteit te maken.
Hiervoor is de standaard FAT32-indeling niet geschikt, aangezien ik de 4 GB ruimschoots overschrijdt.

Ik heb er nu voor gekozen de kaart te formatteren naar de exFAT-indeling. Bij het kiezen van de clustergrootte wist ik niet wat te doen.

Na enig speurwerk trek ik de conclusie dat een grotere clustergrootte zorgt voor een hogere uitleessnelheid, omdat de kaart minder vaak benaderd hoeft te worden bij het uitlezen. Ik begrijp dat het echter ook voor ruimteverspilling zal zorgen bij het opnemen van vele kleine stukjes film (wat ik niet ga doen).

Mijn gebruik is:
- Ik film in 1080p met 50 frames per seconde.
- Slechts 1 groot, hooguit 3 grote stukken film van waarschijnlijk zo'n 4 to 12 GB.
- Hierbij wil ik een zo hoog mogelijke kwaliteit en het liefst een hoge uitleessnelheid.

Ik heb de kaart geformatteerd naar exFAT met een clustergrootte van 128 kB.
Heb ik de juiste aannames gedaan en de juiste indeling gekozen?

(Het gaat trouwens om een Kingston SD10V van 32 GB, class 10, leessnelheid 30 MB/s, schrijven met 10 GB/s, ik film met een Panasonic HC-V520 handycam.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 12:26
Je vertelt niet met welk apparaat je filmt. Misschien is het handig om met het filmapparaat je SD-kaart te formatteren, dan krijg je m.i. de beste indeling voor dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
FreshM schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 23:55:
Je vertelt niet met welk apparaat je filmt. Misschien is het handig om met het filmapparaat je SD-kaart te formatteren, dan krijg je m.i. de beste indeling voor dat apparaat.
Excuus, toegevoegd.
Ik heb de SD kaart even in de camera gestopt, en deze gaf de melding "Controleer kaart". Blijkbaar was er iets mis met de exFAT indeling met clustergrootte 128 kB.
Deze heb ik vervolgens met het apparaat geformatteerd, maar na een check met m'n laptop blijkt dat de camera hem weer terug naar FAT32 heeft gezet.

Dat schiet dus niet op.... 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door gop1 op 01-05-2016 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
gop1 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:08:
[...]

Excuus, toegevoegd.
Ik heb de SD kaart even in de camera gestopt, en deze gaf de melding "Controleer kaart". Blijkbaar was er iets mis met de exFAT indeling met clustergrootte 128 kB.
Deze heb ik vervolgens met het apparaat geformatteerd, maar na een check met m'n laptop blijkt dat de camera hem weer terug naar FAT32 heeft gezet.

Dat schiet dus niet op.... 8)7
Excuses zijn niet echt nodig, het gaat om het begrip waarover we het hebben, hè?
Ik denk dat de "native" formatteringsinstelling van de camera zelf het beste is voor je Panasonic. Heb je ook gecheckt of filmen gewoon goed gaat? Er zal toch ook wel software van Panasonic zijn om je filmmateriaal compleet en in optimale kwaliteit over te halen naar je computer (USB, FireWire)? Wat ziet je computer op het SD-kaartje na een opname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
FreshM schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:41:
[...]

Excuses zijn niet echt nodig, het gaat om het begrip waarover we het hebben, hè?
Ik denk dat de "native" formatteringsinstelling van de camera zelf het beste is voor je Panasonic. Heb je ook gecheckt of filmen gewoon goed gaat? Er zal toch ook wel software van Panasonic zijn om je filmmateriaal compleet en in optimale kwaliteit over te halen naar je computer (USB, FireWire)? Wat ziet je computer op het SD-kaartje na een opname?
Het filmen zelf gaat met de standaardinstellingen gewoon goed. Echter gaat het er meer om dat ik grotere bestanden kan filmen.
Het probleem is dat met de huidige instellingen een opname na ongeveer 20 minuten stopt, omdat dan de maximale bestandsgrootte voor FAT32 is bereikt van 4 GB.

Bedankt voor het meedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
gop1 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:59:
[...]

Het filmen zelf gaat met de standaardinstellingen gewoon goed. Echter gaat het er meer om dat ik grotere bestanden kan filmen.
Het probleem is dat met de huidige instellingen een opname na ongeveer 20 minuten stopt, omdat dan de maximale bestandsgrootte voor FAT32 is bereikt van 4 GB.

Bedankt voor het meedenken ;)
Dat lijkt de limiet van deze camera. Ik zie in de handleiding dat opnames worden gesplitst in scenes van 20 minuten, maar dat de opname wel gewoon door zou moeten lopen (zie pagina 21). Handleiding in PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Laat je camera je kaart formatteren en lees hem daarna uit, weet je meteen hoe en wat de camera wil.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
FreshM schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:24:
[...]

Dat lijkt de limiet van deze camera. Ik zie in de handleiding dat opnames worden gesplitst in scenes van 20 minuten, maar dat de opname wel gewoon door zou moeten lopen (zie pagina 21). Handleiding in PDF
Twarp schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:30:
Laat je camera je kaart formatteren en lees hem daarna uit, weet je meteen hoe en wat de camera wil.
Beste heren, bedankt voor het meedenken.
Ik kan de handleiding die je linkt niet openen, maar ik heb zelf even het CD'tje met de handleiding opgezocht, daar staat dat de maximale opnametijd 6 uur en 20 minuten is. Het is denk ik echt de beperking van de SDHC kaart in combinatie met de camera. De camera ziet 32 GB en blijkbaar mag de kaart dan niet in exFAT geformatteerd zijn.

Ik heb nu als oplossing maar een nieuw kaartje gekocht, het gaat om de Kingston SDXC 64 GB met 45 MB leessnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
Graag linkje van de Kingston aangezien die transferrate werkelijk ongeëvenaard is! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 05-05-2016 00:40 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Brad Pitt schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:40:
Graag linkje van de Kingston aangezien die transferrate werkelijk ongeëvenaard is! :)
Het gaat om deze:
pricewatch: Kingston Class 10 UHS-I SDXC 64GB
Schrijfsnelheid is trouwens 10 MB/s.

Overigens, er is ook een variant met 90 MB/s leessnelheid en 80 MB/s schrijfsnelheid. Ik vond het voor mijn gebruik niet nodig. Bij 1080p filmen met 50 frames per seconde en 48kHz audio sample rate kom ik niet over de 4,5 MB per seconde, dus zonde om dan de meerprijs te betalen. Leuk is het echter wel.
(alhoewel die leessnelheid wel heel fijn is hoor bij het overbrengen naar de laptop)

Ik gebruikte hiervoor de Kingston SD10V 32GB. Deze heeft een opgegeven leessnelheid van 30 MB/s, maar ik heb ruim boven de 50 MB/s gezien!

[ Voor 13% gewijzigd door gop1 op 05-05-2016 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
gop1 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:49:
[...]
Schrijfsnelheid is trouwens 10 MB/s.
Oh geen 10GB/sec zoals in de OP staat dus -O-

;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Brad Pitt schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:51:
[...]

Oh geen 10GB/sec zoals in de OP staat dus -O-

;)
Aangepast ;) Zou wel heel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
gop1 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:28:
[...]
Ik kan de handleiding die je linkt niet openen, maar ik heb zelf even het CD'tje met de handleiding opgezocht, daar staat dat de maximale opnametijd 6 uur en 20 minuten is. Het is denk ik echt de beperking van de SDHC kaart in combinatie met de camera. De camera ziet 32 GB en blijkbaar mag de kaart dan niet in exFAT geformatteerd zijn.
Maar is nu het probleem dat de camera zelf stopt met opnemen of is het het importeren van de opnames naar de PC?
Zoals al opgemerkt zal de de camera de bestanden tijdens de opnames altijd splitsen in blokken van maximaal 4GB. ExFat zal dan niets helpen (als de camera het formaat al snapt)
Voor het importeren moet je dan de meegeleverde Panasonic software gebruiken of de bestanden zelf op de juiste wijze weer samenvoegen tot een geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
The_Doman schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 01:01:
[...]

Maar is nu het probleem dat de camera zelf stopt met opnemen of is het het importeren van de opnames naar de PC?
Zoals al opgemerkt zal de de camera de bestanden tijdens de opnames altijd splitsen in blokken van maximaal 4GB. ExFat zal dan niets helpen (als de camera het formaat al snapt)
Voor het importeren moet je dan de meegeleverde Panasonic software gebruiken of de bestanden zelf op de juiste wijze weer samenvoegen tot een geheel.
De camera stopt echt gewoon met filmen na 4 GB, je moet dan handmatig weer starten met filmen, het is dus niet zo dat de camera de opname simpelweg splitst. Want waarom zou de camera dat doen?

Panasonic heeft 2 CD's meegeleverd: 1 met de handleiding en 1 met brandsoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
The_Doman schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 01:01:
[...]
en
FreshM schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:24:
Ik hebt het toch nog even gecheckt, als ik de scenes die ik eerder gefilmd had achter elkaar zet met Avidemux, is het samen een mooi vloeiend geheel. Het is dus inderdaad de camera die de opname in scenes splitst. De opname loop dus wel gewoon door. Dank jullie zeer voor dit inzicht. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
gop1 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:58:
Want waarom zou de camera dat doen?
Omdat, zoals je al ondervonden hebt, het filesystem van de kaartjes geen grotere bestanden ondersteunt :P Seamless aan een nieuw bestand beginnen is de manier om met zo'n limitatie om te gaan :) Ik weet ook niet wat de Panasonic intern gebruikt maar de 4 GB bestandsgrootte is exact 2^32 bytes en het kan zijn dat de Panasonic zelf intern ook niks groters aan kan.

Maar je laatste twee posts zijn een beetje tegenstrijdig, gaat de camera nu (bij je laatste test) nu wel of niet langer door dan 20 minuten? :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1