MacBook Pro retina van qwertz naar qwerty

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Beste,

Ik heb via mijn nieuwe duitse werkgever een macbook pro gekregen met een qwertz toestenbord.
Ik zou deze graag willen omwisselen naar qwerty maar volgens switch zou dit kunnen oplopen tot 800 €.

Is er een andere/goedkopere manier om het toestenbord om te wisselen? Stickers zijn niet echt een probleem indien deze niet te hard opvallen en goed blijven zitten.

Omruilen of verkopen is geen optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-10 22:49
Zoeken macbook pro keyboard of keyboard cover, levert mij prijzen vanaf 3,50 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zolang je niet "blind" kunt typen is het vrijwel onmogelijk om een Apple Keybord in een Mac-Book Pro "goedkoop" om te wisselen.

Stickertjes plakken is een optie maar daarmee ben je tevens de verlichting in de toetsen kwijt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 30-04-2016 23:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Toetsen kunnen ook gewisseld worden. Op YouTube vind je hier filmpjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
rvanpruissen schreef op zondag 01 mei 2016 @ 07:02:
Toetsen kunnen ook gewisseld worden. Op YouTube vind je hier filmpjes voor.
Please don't do this @ home.

Er is hier al eerder iemand geweest die hierdoor zijn tobo kapot heeft gemaakt (reinigen ging fout). Neem even contact op met Apple of ren AASP voor replacement van top case.

De goedkoopste manier is een siliconen cover. Is het bord ook meteen mooi beschermd. Verlichting werkt dan nog maar half though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
supersnathan94 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:11:
[...]

Please don't do this @ home.

Er is hier al eerder iemand geweest die hierdoor zijn tobo kapot heeft gemaakt (reinigen ging fout). Neem even contact op met Apple of ren AASP voor replacement van top case.

De goedkoopste manier is een siliconen cover. Is het bord ook meteen mooi beschermd. Verlichting werkt dan nog maar half though.
Deze website heet tweakers he! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
pacificocean schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:20:
[...]

Deze website heet tweakers he! :9
Fair enough. Alleen heeft TS in totaal minder dan 5000 karma waarvan het overgrote deel voor 2012 is vergaard. Iets zegt mij dus dat meneer de laatste tijd niet heel veel meer heeft gedaan binnen deze community. Daarnaast is dit ook voor gevorderden geen eenvoudige opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 12:52

edwinjm

Webdeveloper

Zo moeilijk ziet het er niet uit.

Zie dit filmpje: YouTube: SLOW MOTION How To Clean/Fix/Replace MacBook Aluminium Keyboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:51
Begin, zou ik zeggen, eens met het instellen van je toetsenbord als een Nederlands/US toetsenbord. Kijk of je met meer toetsen zit die niet kloppen voordat je toetsen gaat verwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Als dit mis gaat moet je de complete topcase + trackpad + batterij vervangen.

à € 229 incl. btw

https://support.apple.com...ks/repair/service/pricing

Verder is de macbook eigendom van het bedrijf (?) dus ik denk niet dat zij het appreciëren als je hem verbouwd naar QWERTY.

[ Voor 12% gewijzigd door Whatson op 01-05-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Whatson schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:08:
[...]

Als dit mis gaat moet je de complete topcase + trackpad + batterij vervangen.

à € 229 incl. btw

https://support.apple.com...ks/repair/service/pricing

Verder is de macbook eigendom van het bedrijf (?) dus ik denk niet dat zij het appreciëren als je hem verbouwd naar QWERTY.
Je verwijst nu naar een prijslijst om alleen de batterij te vervangen. En ts heeft het over gekregen dus zal de macbook nu van hem zijn anders zou ts het wel over bruikleen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
pacificocean schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:38:
[...]

Je verwijst nu naar een prijslijst om alleen de batterij te vervangen. En ts heeft het over gekregen dus zal de macbook nu van hem zijn anders zou ts het wel over bruikleen hebben.
Batterij + topcase + trackpad is een geheel; zit helemaal verlijmd bij de Retina, daarom is het ook 2x zo duur als bij de orginele MBP.
(Apple doet dit tegen of onder de kostprijs, daarom kan alleen Apple de batterij van de Retina vervangen.)

[ Voor 6% gewijzigd door Whatson op 01-05-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Marijn100 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:59:
Begin, zou ik zeggen, eens met het instellen van je toetsenbord als een Nederlands/US toetsenbord. Kijk of je met meer toetsen zit die niet kloppen voordat je toetsen gaat verwisselen.
Uiteraard moet je wel nieuwe toetsen kopen en zijn ze niet 1 op 1 uiteisselbaar. In international QWERTY hebben we geen ö, ä en ü. Ook zitten leestekens net anders nieuwe toetsen zijn alleen vrij duur vaak. Dus kijk precies weke je nodig hebt en bestel niet een heel nieuw klavier aan losse toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
Iemand die hier ervaring heeft met stickers plakken en een goed merk kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:13
Whatson schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:43:
[...]

Batterij + topcase + trackpad is een geheel; zit helemaal verlijmd bij de Retina, daarom is het ook 2x zo duur als bij de orginele MBP.
(Apple doet dit tegen of onder de kostprijs, daarom kan alleen Apple de batterij van de Retina vervangen.)
Apple doet overigens niet aan het plaatsen van een ander toetsenbord dan die waarmee de computer gekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan nu de vraag die nog niemand gesteld heeft: Je wist neem ik aan dat de Duitsers geen Qwerty gebruiken? Dan had je je werkgever kunnen vragen een exemplaar met US-Intl Qwerty te bestellen ;)

Achteraf wijzigen is geen optie, dus het kan zijn dat je beter je toetsenbordverlichting kan opgeven en een cover te kopen. Anders Qwertz gaan leren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verkopen en het juiste model kopen. Is altijd een optie, behalve als je illegaal bezig bent. Apple wil ze ook nog wel eens omruilen als je het lief vraag en hem bijvoorbeeld maar 3 dagen in huis gehad hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door johnkeates op 02-05-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
nelizmastr schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:12:
Dan nu de vraag die nog niemand gesteld heeft: Je wist neem ik aan dat de Duitsers geen Qwerty gebruiken? Dan had je je werkgever kunnen vragen een exemplaar met US-Intl Qwerty te bestellen ;)

Achteraf wijzigen is geen optie, dus het kan zijn dat je beter je toetsenbordverlichting kan opgeven en een cover te kopen. Anders Qwertz gaan leren.
Zeker nooit voor een duitse werkgever gewerkt. Ik heb gezien dat ze daar indiers (die zeker geen woord duits konden) met een duitse Windows op pad werden gestuurd. 8) Ze hebben daar geen idee dat er ook andere toetsenborden bestaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 19:24
Uit ervaring kan ik vertellen dat het wisselen van toetsen er makkelijk uitziet, maar echt niet zonder slag of stoot gaat en je blijft het altijd zien. Bij staken de toetsen die ik verwisseld had stonden allemaal een beetje scheef en hoger. Ik zou het niet nog een keer doen.

Ik zou je werkgever vragen om hem te vervangen, zo te lezen is het geen klein bedrijf waar je werkt, en neem ik aan dat ze ook wel begrijpen dat nederlanders niet kunnen werken op een qwerty toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:07

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49
Een tijd je terug bleef een de L-toets van mijn Macbook Pro Retina 13" af en toe hangen. Via deze methode heb ik toen de toets losgemaakt, het stof verwijderd en daarna de toets netjes weer terug geplaatst. YouTube: How to Clean/Fix/Replace MacBook Pro/Air Retina Keyboard (Key Clip type J)

Ik kan mij voorstellen dat je zo de toetsen kunnen verwisselen, geheel op eigen risico uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn007 op 02-05-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Er zijn replacement keycap sets voor elk model die een ARS of AASP kan bestellen, kost een paar tientjes.
Het enige wat je dan wel moet doen is de toetsen er zelf op zetten, als je in de buurt woont zou ik t ook wel voor je willen doen, zo gebeurd :)

(Zeeland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
@joon: waar kan je deze toesten apart kopen? Ik heb enkel een website in uk gevonden en die vragen 3.5 pond per keycap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

Ik heb niks met deze toko te maken, maar voor 8 euro lijkt mij dit toch de snelste oplossing:

https://www.rovara.nl/mac...SmZvrZjtNwMxl0aAhlh8P8HAQ

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Droned schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:08:
@joon: waar kan je deze toesten apart kopen? Ik heb enkel een website in uk gevonden en die vragen 3.5 pond per keycap
Bij een Apple Authorised Service Provider of Apple Retail Store, deze zijn per model compleet te bestellen.

[ Voor 31% gewijzigd door joon op 04-05-2016 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Als iemand die gegevens even hier neer kan plempen dan kan ik zo wel ff kijken wat het kost. Ik ga zo naar een AASP voor een MBA Keyboard exchange dus kan het voor de pro ook wel ff vragen dan ;)
Pagina: 1