Laptop schijfgebruik ineens 97% Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133535

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds een aantal dagen is mijn laptop ineens erg langzaam. Full HD video streams werken ineens niet meer vloeiend.
Ik heb mijn laptop helemaal opnieuw geinstalleerd (fabrieksinstellingen), maar helaas blijft het bij HD streams duidelijk zichtbaar. (voorheen werkte dit prima)

Het viel me op dat bij taakgebruik het harde schijf gebruik continu op 97 a 98 % staat. Terwijl Windows helemaal schoon is geinstalleerd, er staat voor de rest nog geen enkele software op.

Wat kan dit zijn, en wat kan ik er aan doen?
Zie bijgevoegde screenshot.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10.
Asus laptop, anderhalfjaar oud, Intel I5, hybride (SSD + HD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schoon geinstalleerd naar fabrieksinstellingen, mocht niet baten.
Hiervoor anderhalf jaar geen enkel probleem gehad met de laptop.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZKmRBmWbSCLLsABMldSJI6ML/full.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat houd de schijf bezig?
Is het wsappx?

disable die dan

This is a background task for the Store app. It can be disabled in Component Services (Control Panel -> Admin Tools -> Component Services -> Windows Store Service (WSService)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Waarschijnlijk is gewoon je schijf langzaam. Bij hybride schijven kan het dan zijn dat het SSD stuk te klein is en niet alles in de cache past. Als 0,6MB/s je schijf al 100% belast gaat er dus wat goed mis in je opslagsysteem.

Ik zou gewoon het hele ding wegdoen en een echte SSD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:28

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Even de juiste drivers installeren van alles? Lijkt me niet dat 1mb/s 95% kan zijn.
Lijkt er op dat je niet de juiste sata drivers oid hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en wat zegt je HDD ledje? brand die ook? of knippert die als een bezetene?
verder zal er wel iets van een indexer oid lopen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 133535 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:27:
Asus laptop, anderhalfjaar oud, Intel I5, hybride (SSD + HD
Die hybride schijven zijn vaak 5.400rpm schijven met wat flash geheugen. Die trek je sowieso al snel dicht, zeker als er niet zo vreselijk veel flash geheugen aanwezig is.

Een gewone 7.200rpm schijf presteert al een stuk beter en een SSD laat beiden ver achter zich.
ApC_IcE schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:49:
Even de juiste drivers installeren van alles? Lijkt me niet dat 1mb/s 95% kan zijn.
Dit ook. Controleer of je de goede drivers hebt voor je chipset en je SATA controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Je kan in taakbeheer ook in tabblad prestaties op Broncontrole openen klikken en in tabblad schijf kijken.
Daar zie je de processen met schijfactiviteit.
Je ziet daar dus alleen de processen met schijfactiviteit, en kan je wat beter zien welk(e) proces(sen) de schijfactiviteit zo intens gebruikt en of het een service is en bij welk programma deze service hoort.
Je kan onmogelijk zo zeggen van, koop maar een nieuwe schijf als je niet de oorzaak weet.
Zulke zaken kan je niet op gokken aangezien er verschillende oorzaken kunnen zijn.
Dus eerst moet je dat softwarematig onderzoeken.
PS, zie dit als een tip.
Niet als een oplossing.
Omdat je alles al opnieuw hebt terug gezet naar fabrieks instellingen je erg veel werk voor niets hebt gedaan.
Dit bericht is voor de TS om te leren hoe dat te kunnen bekijken.
Nu de jongens hier met goeie raad komen, had je daarmee al voor je de hele boel recoverde kunnen zien of het hardware of software problemen zijn.
Dus ik schrijf dit niet als betoog om andere helpers met hun kunde te niet te doen, maar voor de TS om hoe iets te kunnen zien in de toekomst.
Want het zal wel hardwarematig zijn en nu heb je met de recovery niks op kunnen lossen.
Eerder werkte de schijf prima, heb je al de harde schijf op fouten gecontroleerd?

Check je harde schijf op errors:
1.klik Start.
2.Typ: CMD, in de zoekresultaten klik met je rechtermuisknop op CMD.
3.Klik op 'Als Administrator uitvoeren'.
4.in de Command Prompt, typ:
chkdsk /r
druk op enter
Als de computer opnieuw opstart wordt de harde schijf op fouten gecontroleerd.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 01-05-2016 21:56 ]

Pagina: 1