Moderne Laptops veel moeilijker toegankelijk. Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 16:50
Tot voor kort waren laptops zodanig gebouwd dat het voor de gebruikers heel eenvoudig was om de HDD te vervangen, het geheugen te upgraden of de CMOS batterij te vernieuwen. Al deze onderdelen waren makkelijk bereikbaar door een of twee schroeven los te draaien en het klepje of laatje te openen. In de loop der jaren zijn de laptop-ontwerpen steeds verder verbeterd zodat deze onderdelen steeds makkelijker bereikbaar werden.

Sinds enkele jaren is het een rage om de trage HDD te vervangen door een snelle SSD. Het wisselen van de schijf was een kwestie van 30 seconden.

Wat schetst mijn verbazing als ik de huidige laptoplijn van de grote merken bekijk: de laptop lijkt wel een afgesloten kluis te zijn geworden. Geen enkel klepje of laatje meer om de genoemde onderdelen makkelijk te vervangen. In plaats daarvan moet of de hele bovenkant of de hele onderkant met veel moeite worden verwijderd waarbij je goed moet opletten dat diverse kabels die de onder- en bovenkant verbinden niet stuk worden getrokken. De HDD, het geheugen of de batterij is voor de gewone consument niet echt meer bereikbaar. Het is verstandiger dit voortaan aan gekwalificeerd servicepersoneel over te laten. Het is dan ook niet gek, dat het zelf vervangen van de HDD je garantie in gevaar brengt. Zie bijvoorbeeld deze video van een actuele HP laptop.
YouTube: How to open HP 15-ab277cl Laptop Case / Upgrade Memory / Clone & install SSD Solid State Drive

Vraag: waarom hebben de fabrikanten, blijkbaar gezamenlijk, besloten om het voor eindgebruikers zo moeilijk te maken de HDD en dergelijke onderdelen te vervangen?
Is het de bedoeling dat we SSD's voortaan door een laptop-service monteur laten installeren? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58

Zorian

What the fox?

Verschilt heel erg per model laptop.
Ik heb 2 ASUS laptops gehad. De eerste moest ik de gehele onderkant eraf wippen met veel moeite voordat ik ook maar ergens bij kon, maar mijn nieuwe ASUS laptop heeft nog gewoon een klepje om bij de RAM, HDD/SSD en WiFi te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Dus bij jou is het net andersom? Ik heb nog nooit een laptop gezien zonder klepjes. Tot vandaag. Ik had de keuze tussen een 17 inch HP, Toshiba of Acer. Het werd de HP. Toen die binnenkwam zag ik pas de ontoegankelijkheid. Filmpjes op YouTube bevestigen dat. Vervolgens filmpjes van de andere types bekeken, en overal hetzelfde probleem dat de hele laptop moet worden gesloopt om bij de HDD te komen. Dit is volgens mij een nieuw design-fenomeen met een bepaalde filosofie: gebruiker blijf van de laptop af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 18:04
Als iemand die veel laptops heeft opengemaakt in een servicewinkel, kan ik je constatering beamen. Waar verschillende klepjes voor bepaalde onderdelen gebruikelijk waren, lijkt dat nu inderdaad niet meer zo. Ik zie het echter als gevolg van verandering. Naarmate laptops steeds dunner en lichter worden, moeten fabrikanten ook keuzes maken. Daarbij is, das een aanname, waarschijnlijk een overweging gemaakt van de consumenten die werkgeheugen/HDD/accu willen vervangen versus de consumenten die dat niet doen. Niet dat dit voor jou in het geval prettig is, maar ik kan me er wel iets in vinden. Zakelijke laptops hebben vaak veel betere opties voor het vervangen van onderdelen, omdat zakelijke laptops meer ontworpen zijn met de gedachte van 'eenvoudig' onderhoud. Voor een consument is dit veel minder van sprake.

En laten we realistisch blijven, de eenvoud van de behuizing zal ook zeker met kosten te maken hebben. Minder tijd dat kwijt gaat aan assemblage en minder consumenten die per ongeluk aan de slag gaan met 'upgrades' en dan iets kapot maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef42 op 30-04-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
"en minder consumenten die per ongeluk aan de slag gaan met 'upgrades' en dan iets kapot maken."

Of juist wel iets kapotmaken als ze pogen de HDD te vervangen.

In deze HP zit bijvoorbeeld een HDD van 1 TB en die maakt een herrie die je door de hele kamer hoort. Dit is een Western Digital HDD. Ik heb onlangs een 1TB Hitachi schijf gekocht en die maakt ook al zo'n herrie. Ik heb een oude 500 GB schijf van Hitachi en die was wel fluisterstil. Ook al zo'n verslechtering. Komt dat door 2 platters versus 1 platter?

Maar nu het ook nog eens zo moeilijk is om de HDD te vervangen, gaat deze laptop wat mij betreft retour. Zat verdorie zelfs een oude Win10 van versie 10240 op.....

[ Voor 11% gewijzigd door TanteBeth op 30-04-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

TanteBeth schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:03:
"en minder consumenten die per ongeluk aan de slag gaan met 'upgrades' en dan iets kapot maken."

Of juist wel iets kapotmaken als ze pogen de HDD te vervangen.

In deze HP zit bijvoorbeeld een HDD van 1 TB en die maakt een herrie die je door de hele kamer hoort. Dit is een Western Digital HDD. Ik heb onlangs een 1TB Hitachi schijf gekocht en die maakt ook al zo'n herrie. Ik heb een oude 500 GB schijf van Hitachi en die was wel fluisterstil. Ook al zo'n verslechtering. Komt dat door 2 platters versus 1 platter?

Maar nu het ook nog eens zo moeilijk is om de HDD te vervangen, gaat deze laptop wat mij betreft retour. Zat verdorie zelfs een oude Win10 van versie 10240 op.....
Gewoon net de verkeerde gekocht denk ik.

Ik heb vorig jaar nog een Dell gekocht. Met twee schroeven ben je bij RAM en HDD. Omwisselen voor een SSD kostte me een kwartiertje max.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TanteBeth schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:03:
[...] Zat verdorie zelfs een oude Win10 van versie 10240 op.....
Meegeleverde software is over het algemeen verouderd. Als jouw model al wat langer in de markt is, zal de software van die tijd zijn, dus verouderd. Stap 1 is altijd alle updates draaien. Net als dat je de CD van een printer in principe niet moet gebruiken, gewoon de laatste versie van de site pakken.

Wat schroefjes betreft was het eerst altijd zo dat de zakelijke modellen goed te openen waren. Later is dit doorgevloeid naar de consumentenmarkt, maar volgens mij nooit 100%. Overigens zijn er ook wel zakelijke modellen die minder makkelijk te servicen zijn. Wel jammer.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is gewoon een afweging tussen modulariteit/onderhoudsgemak vs alles zo klein/licht mogelijk krijgen en zo efficient mogelijke custom airflow en power enzo. Maw, als je per se een uiterst lichte, compacte laptop wilt met design-uiterlijk, krachtige componenten en toch lange accuduur, moet je niet raar opkijken als toegankelijkheid of uitwisselbaarheid van onderdelen niet bovenaan de prioriteitenlijst stond.

Omgekeerd, als je dat wel wilt, neem je een wat lomper vormgeving enzo op de koop toe.

Enig verschil tov pakweg 10 jaar terug is dat het aanbod aan slank vormgegeven - en dus lastiger te servicen - apparaten sterk is toegenomen. Moraal is echter onveranderd: bepaal voor je iets koopt wat je belangrijk vindt, en neem zaken als dit absoluut mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn ervaring is dat het per merk / model nogal verschilt.. bij mijn 2010ish Dells kan ik overal met peanuts bij. bij de toshiba van mn schoonpa moet je wel de service manual er naast hebben om het geheugen te bekijken of om de koeling eens grondig te reinigen..
om de 2008ish Packertbell van mn grootouders maar te zwijgen.. die had laatst een lege cmos batterij..
letterlijk het HELE ding uit elkaar om er bij te kunnen :( wel meteen het ding op een "nuttigere" easy to access plek terug geplakt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Meegeleverde software is over het algemeen verouderd. Als jouw model al wat langer in de markt is, zal de software van die tijd zijn, dus verouderd.
Het was zelfs de meest recente en duurste van de 3 of 4 waar het oog op viel. De enige met een Skylake processor, t.w. 6100u. Maar ben nu aan het updaten, duurt weer enkele uren....
Pagina: 1