Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

salderen met nieuwe digitale, niet slimme meter mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik ga mijn huis renoveren en verduurzamen, inclusief PV panelen en heb een 3 fase aansluiting nodig.

Dan zal ik dus een slimme meter aangeboden krijgen. Die wil ik weigeren ivm mogelijke ontwikkelingen na 2020 en dan krijg ik dus een moderne digitale meter die niet slim is (ik ga m'n eigen 'slimme kWh-meters installeren).

Maar kan die nieuwe meter die ik dan krijg aangeboden wel salderen? '"Terugdraaien"" doet ie niet. Zou er geen "blokkering" in kunnen zitten zodat de netbeheerder je in feite dwingt naar hun slimme meter te gaan?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet niet waar je verhaal over de `domme` digitale meter vandaan komt, maar dat ding heeft gewoon extra telwerken voor terugleveren.
Het zou wel heel apart zijn als je anno nu nog een meter zou krijgen die dat niet heeft ...
Als je het heel zeker weet mag je een merk en type noemen, dan valt er iets uit te zoeken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• wtkoos
ik zit bij Liander.

OK. Dus volgens jou hebben ook alle de ''domme'' meters een telwerk voor terugleveren.

Als ik dan de meterstand moet doorgeven, dan moet ik zelf uitrekenen wat ik netto van het net verbruikt heb?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:55
Waarom denk je dat de evt nieuwe regelingen na 2020 niet zouden werken voor een (gewone) digitale meter?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je mag het proberen uit te rekenen, maar zowel de domme als slimme meter registreren een deel niet.
Een deel van wat je opwekt wordt in je huis verbruikt en dat ziet de meter niet.
Stel dat je constant 500W zou opwekken en je hebt alleen een lamp van 500W aan, dan blijven alle telwerken stil staan zolang deze situatie duurt (behalve de omvormer dan, die registreert elk uur 500Wh).
De omvormer geeft redelijk nauwkeurig weer wat er is opgewekt, met dat getal kan je e.e.a. berekenen.
Alle meterstanden doorgeven volstaat, de energieboer kan daar aan zien wat het totaal zal zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• wtkoos
@ Speedy Andre:

Op: http://www.slimmemeters.nl/veelgestelde-vragen/ is dit te lezen.

V
Is de slimme meter verplicht?

A
Nee. Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren of de uitleesfunctie laten uitzetten. Dat betekent dat de meter niet automatisch wordt uitgelezen. Als u de slimme meter weigert, blijft uw traditionele meter in de meterkast hangen, mits deze niet vervangen hoeft te worden. Wanneer uw meter wel vervangen moet worden, dan krijgt u bij weigering een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule.

@ janne_nl:

Het is algemeen bekend dat de huidige salderingsregeling voor PV versoberd gaat worden. Bijvoorbeeld door de hoeveelheid terug geleverde energie te beperken of tegen lager tarief af te nemen. Als er geen slimme meter is en de netbeheerder/leverancier alleen het netto verbruik ontvangt, zal ik daar geen last van hebben en blijft de investering in PV panelen aantrekkelijk.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De domme- en slimme meter doen exact hetzelfde, alleen de getallen doorgeven werkt anders.
Als het salderen verandert dan kan men nog steeds het tarief aanpassen en krijg je minder.
Wat niet mag/zal gebeuren is dat er (tarief)verschillen ontstaan tussen slimme- en domme meters.
Tot 2020 worden veel meters vervangen voor slimme, een klein deel zal tegen die tijd nog dom zijn en daar gaan ze natuurlijk iets mee doen ...

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wtkoos schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:11:
@ janne_nl:
Het is algemeen bekend dat de huidige salderingsregeling voor PV versoberd gaat worden. Bijvoorbeeld door de hoeveelheid terug geleverde energie te beperken of tegen lager tarief af te nemen. Als er geen slimme meter is en de netbeheerder/leverancier alleen het netto verbruik ontvangt, zal ik daar geen last van hebben en blijft de investering in PV panelen aantrekkelijk.
Quoten werkt het makkelijkst op Tweakers :)

Maar er is nog niks bekend over de nieuwe saldeerregeling, het ligt inderdaad wel in de lijn der verwachting dat het versobert gaat worden maar het kan ook zomaar de andere kant uit gaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• wtkoos
@Erasmo:

""dat het zomaar de andere kant op zal gaan "" is net zo waarschijnlijk als dat de pensioenleeftijd straks weer omlaag gaat. Of dat boetes omlaag gaan... Kansloos.

@ Speedy:

Ok. Duidelijk wat je zegt over niet-registratie van wat je meteen zelf verbruikt.

Maar jij zegt dus ook: ook als ik een domme digitale meter heb, moet ik nog steeds de teruggeleverde energie apart doorgeven: ik mag/kan niet zeggen: hier heb je mijn netto verbruik?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wtkoos schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:05:

Ok. Duidelijk wat je zegt over niet-registratie van wat je meteen zelf verbruikt.

Maar jij zegt dus ook: ook als ik een domme digitale meter heb, moet ik nog steeds de teruggeleverde energie apart doorgeven: ik mag/kan niet zeggen: hier heb je mijn netto verbruik?
Je krijgt 2 nota`s, een voor verbruik en een voor teruglevering.
Met een verschil (netto waarde) kunnen ze niets, waarom zou je ook?
Voor eigen inzicht is het misschien handig, maar de leverancier wil alle getallen van de meter weten.
Stel dat je ook dag/nacht tarief hebt, dan moet je beide tellers noteren.
Maar goed, dit kan je allemaal bij de leverancier in de voorwaarden lezen.

• wtkoos
Waarom zou ik ook??

Omdat ik ook na 2020 gewoon zou willen willen melden zoals ik met een draaischijfmeter doe: het netto verbruik. En dus niet hoef op te geven wat ik zelf opwek en dus niet daarvoor een apart (lager) tarief vergoed krijg.

Daarom !

Als ik alles moet opgeven kan ik net zo goed slimme meter laten plaatsen want over privacy maak ik me niet echt druk.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

wtkoos schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:25:
Waarom zou ik ook??

Omdat ik ook na 2020 gewoon zou willen willen melden zoals ik met een draaischijfmeter doe: het netto verbruik. En dus niet hoef op te geven wat ik zelf opwek en dus niet daarvoor een apart (lager) tarief vergoed krijg.

Daarom !

Als ik alles moet opgeven kan ik net zo goed slimme meter laten plaatsen want over privacy maak ik me niet echt druk.
Je kunt ervan uitgaan dat alle (draaiachijf)meters in 2020 zijn vervangen door digitale meters, slim of niet. Je kunt inderdaad net zo goed een slimme meter laten plaatsen, er is geen manier om onder het teruglevertelwerk uit te komen.

Het woord 'slim' heeft alleen betrekking op het doorsturen van de meterstanden en de mogelijkheid om zelf via de p1 poort de standen uit te lezen.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Aangezien alleen Liander een meter mag vervangen heb je denk ik weinig keus als je naar 3 fasen wilt.
Waarom trouwens, ga je zo veel verbruiken dat je het met 1x 35A niet redt?
Ik ben al bijna gasloos en dat lukt me zelfs met een 25A hoofdzekering.
Met inductie koken en een wpboiler zou dat zelfs nog kunnen zolang ik maar niet alles tegelijk gebruik.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb een digitale "domme" meter zoals, TS beschrijft, daarnaast ook hoog en laag tarief. Dat betekend dat ik vier tellers door moet geven. Tweemaal hoog tarief voor levering en gebruik en tweemaal laag tarief voor levering en gebruik, daar kom je echt niet onder uit. Alleen het netto doorgeven zoals de oude ferarismeter (draaischijf) zal niet meer gaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• wtkoos
Beste allemaal,

Dan weet ik genoeg _Dune ! Weer wat geleerd. Hartelijk dank allemaal voor de goede input.

@ Speedy Andre

Nou, ik ga inderdaad naar gasloos en zelfs als ik e.e.a. slim plan in de nieuwe meterkast met preferente groepen dan wordt 1x 25 A een beetje krap.

Alles in de keuken wordt A+ tot A+++. Maar inductie plaat, oven, vaatwasser, Quooker, WP boiler, expresso apparaat (mag natuurlijk nooit uit gaan :-) ) ....

Wat ik wel kan doen is niet teveel PV installeren zodat de teruglevering beperkt blijft. En misschien dat de overgangsregeling voor bestaande installaties schappelijk wordt.

En anders hopen dat er betaalbare alternatieven komen voor de Sunny Boy smart energie (omvormer voor PV en accu + lithium accu in een) .

Of een set ouderwetse loodaccu's in de schuur :-)

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie input!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan gratis naar 35A bij Liander.
Een inductie kookplaat heb je ook van 3680W, die kan op 1 eigen 16A groep.
Een wpboiler die niet zo groot is (tot 120 liter) verbruikt maar 250W en de espresso 1200W.
De rest verbruikt incidenteel 2kW maar daar ben je zelf bij.
Zonnepanelen leveren het meest op als je het eigen verbruik ermee afdekt, kijk eens hoeveel dat is.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso ontkom je niet aan een digitale meter.. de oude draaischijfmeters gaan toch allemaal met pensioen..

je kan beter proberen om je verbruik zo te schuiven, dat je zo min mogelijk van het net hoeft te gebruiken. verder investeer in energie zuinig voor apparaten die je niet zomaar even aan en uit kan zetten ;) (koelkast etc)

404 Signature not found

• wtkoos
@Speedy. De inductie kookplaaat die er komt is dik 7 KW.

WP boiler is inderdaad niet zoveel behalve als verwarming element (1500 W ) aan gaat. Maar ik ga dat zo opzetten dat ie alleen overdacht draait als er PV productie is (voorraad vaat van 285 liter).

Ik las ergens anders een van de voorstellen is om de saldering voor nul-op-de-meter- woningen niet te beperken. Dat is mijn plan.

Anyway, op het totale kostenplaatje van de verbouwing is het installeren van een 3-fase aansluiting niet de zo een issue.

• Bezuiniger
  • Nu online
7.4KW inductieplaat werkt al jaren hier op 35A. Geen probleem. Je draait bijna nooit op maximumvermogen, en al helemaal niet lang.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ook hier een 7,4 kW inductieplaat en 3 L/L WP's E douchen en nul gas.
Dit alles op 35 A. Deze zekering kan vele minuten 40 A aan voor ie aanspreekt.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
wat wel interessant is om te weten of die nieuwe "domme" slimme meter over geheugen beschikt. Afgelopen tijd zag ik wat zaken als tariefstelling qua tijdstippen voorbij komen, maar dat kan alleen als er of realtime info is of geheugen in de meters zit.

• wtkoos
tja, installatie-technisch vind ik dat op het randje. Als ik de boel dan toch overhoop ga halen doe ik het liever meteen goed.

+ ik zou zoveel kunstgrepen moet uithalen om het allemaal goed te laten lopen, voor dat geld kan ik gewoon 3-fases hebben en me niet druk hoeven te maken.
Pagina: 1