hardeschijf uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Beste,

onlangs ben ik best veel bezig met mijn data om alles in goede lijnen te laten lopen.
In het kort ik heb een laptop en een pc. pc word gesynchroniseerd met onedrive en een deel van onedrive met mijn laptop (school documenten alleen). Nu heb ik dus mijn school documenten op 3 mediums staan (laptop, pc, onedrive) en overige belangrijke bestanden (muziek foto's etc.) alleen op pc en onedrive. Ik kan nu zeggen dat ik redelijk beveiligd ben tegen uitval van een harde schijf. echter zit ik nog met 1 probleem en dat zijn cryptovirussen als die actief worden op mijn pc of laptop word gelijk alles gesynchroniseerd dus ben ik alsnog alles kwijt.

Dus, ik heb nog een harde schijf in mijn pc die compleet leeg is, deze wil ik dus gebruiken om ook alles op te zetten als extra beveiliging tegen cryptovirussen etc.. Dit is gewoon een ingebouwde harde schijf. Deze wil ik eens per week inschakelen om een backup van alles te maken.

Nu is mijn vraag kan ik deze hardeschijf in de bios uitschakelen of dergelijke zodat er geen cryptovirus door kan komen.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
Windows instellingen afgestroomd.
bios/eufi al afgestroomd. (overigens heb ik een asrock z77 extreme4)
op internet programma's of antwoorden proberen te vinden.

Wat ik natuurlijk kan doen is telkens de sata kabel eruit en erin doen maar dat vind ik persoonlijk een beetje rottig elke week. :P

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zelf heb ik een hotswap bay in mijn computer gezet, trek je de schijf er zo uit.

Best wel handig want er is tegenwoordig een enorm overschot aan harde schijven. Dat zijn dan "kleine"exemplaren, maar voor een extra backup altijd goed.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Nee, dat kan niet. Alles wat jij softwarematig kan doen kan een virus ook. Stekker uit de schijf trekken werkt wel.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Daarom gebruik ik crashplan, die heeft versioning. als er een nieuwe versie van een bestand wordt gemaakt word de oude niet overschreven. maar is er gewoon een 2e versie beschikbaar. etc etc

Dan moeten je laptop en pc geen credetianls hebben die ervoor kan zorgen dat die backupruimte via het netwerk overschreven kan worden

Iperf

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

DarkSide

theres no place like ::1

Buiten het verhaal om moeilijk te doen met uit/aanschakelen van een hd.
Hoe ga je je backups inrichten? Gewoon wekelijks Copy/paste?
Of ga je "echte" backup software gebruiken. Die versioning ondersteund?

In het eerste geval heb je nog steeds kans op crypto. Versioning werkt daarvoor gewoon het beste.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
DarkSide schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:27:
Buiten het verhaal om moeilijk te doen met uit/aanschakelen van een hd.
Hoe ga je je backups inrichten? Gewoon wekelijks Copy/paste?
Of ga je "echte" backup software gebruiken. Die versioning ondersteund?

In het eerste geval heb je nog steeds kans op crypto. Versioning werkt daarvoor gewoon het beste.
Ja gewoon copy paste wat ik extra heb dat onthoud ik wel/ heb ik een indeling voor. het zijn geen geïnstalleerde programma's gewoon puur jpg mp3 en office bestanden.Ik zal visioning eens uitzoeken kan misschien ook van pas komen als ik perongeluk iets verplaats misschien. De schijf is groot genoeg. :)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

DarkSide

theres no place like ::1

Versioning is niet bedoeld om misplaatste bestanden te vinden.
Maar zorgt er voor dat als muziek.mp3 corrupt is geraak op 30-4-16. Dat je de versie van 29-4-16 terug kunt zetten.
Omdat je meerdere versies bewaard heb je idd meer ruimte nodig.
Zou zelf niet met copy paste gaan werken. Een virus of crypto gaat soms sneller dan je denkt.
Voor de data die echt belangrijk is zou ik zekers kijken naar de backup topics hier.
Zou eerder kijken naar een synology of iets als crashplan.
Overigens heeft onedrive ook versioning. Maar dat vind ik niet echt een backup optie, eerder handig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025

ResuCigam

BOFH

Je zou ook een USB behuizing kunnen kopen en die 1 keer per week aansluiten.

We do what we must because we can.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan ook gewoon niet het wiel opnieuw uitvinden en een bewezen oplossing hanteren...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan ook gewoon voor 15 euro een behuizing kopen voor die HDD zodat ie extern is. Sluit je daarna gewoon 1x per week de USB kabel aan.

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:05
PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:30:
Je kan ook gewoon voor 15 euro een behuizing kopen voor die HDD zodat ie extern is. Sluit je daarna gewoon 1x per week de USB kabel aan.
Dit. En dan niet copy-pasten maar met de gratis Crashplan variant een backup maken.

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:35

ikvanwinsum

/dev/null

Mijn opa (jazeker) had hier ook een leuke oplossing voor. In zijn geval was het een soort van dualboot. Hij had in de voorkant van de pc een schakelaartje gemaakt waarmee je de stroom van de ene resp. de andere harde schijf haalde. Op die manier kon hij keuren switchen tussen z'n verschillende OS'en. Iets wat je natuurlijk ook gewoon met een enkele schijf kunt doen. Voordeel is dat je de stroom er fysiek afhaalt, en een virus er dus ook niet meer bij kan.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

• PilatuS
  • Niet online
Als je de schijf trouwens geen driveletter geeft zou dat ook moeten werken toch ? Dan word ie bij schijfbeheer gezien als niet gebruikte schijf. Ik kan mij niet voorstellen dat een virus er dan toch bij kan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:44:
Als je de schijf trouwens geen driveletter geeft zou dat ook moeten werken toch ? Dan word ie bij schijfbeheer gezien als niet gebruikte schijf. Ik kan mij niet voorstellen dat een virus er dan toch bij kan.
Tenzij hij (ook) is gemount als een folder. dan komt hij er vanzelf wel een keer bij

Iperf

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:30:
ResuCigam schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:22:
Je zou ook een USB behuizing kunnen kopen en die 1 keer per week aansluiten.
Ik wil het echt in mijn pc hebben behuizing vind ik net echt prettig.
Fish schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:48:
[...]

Tenzij hij (ook) is gemount als een folder. dan komt hij er vanzelf wel een keer bij
Hoe kan hij dan gemount zijn als folder?
ikvanwinsum schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:39:
Mijn opa (jazeker) had hier ook een leuke oplossing voor. In zijn geval was het een soort van dualboot. Hij had in de voorkant van de pc een schakelaartje gemaakt waarmee je de stroom van de ene resp. de andere harde schijf haalde. Op die manier kon hij keuren switchen tussen z'n verschillende OS'en. Iets wat je natuurlijk ook gewoon met een enkele schijf kunt doen. Voordeel is dat je de stroom er fysiek afhaalt, en een virus er dus ook niet meer bij kan.
Misschien is dit dan wel de beste oplossing! Kan ik vanavond wel in elkaar knutselen met losse sata kabeltjes.

• PilatuS
  • Niet online
Galinsky schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:47:
Misschien is dit dan wel de beste oplossing! Kan ik vanavond wel in elkaar knutselen met losse sata kabeltjes.
Als je er voor zorgt dat je de schijf aanzet voordat de PC aan gaat en pas uit zet zodra de PC uit staat kan dit prima. Gewoon ergens aan de achterkant van de PC een schakelaar zetten.

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:23:
[...]

Als je er voor zorgt dat je de schijf aanzet voordat de PC aan gaat en pas uit zet zodra de PC uit staat kan dit prima. Gewoon ergens aan de achterkant van de PC een schakelaar zetten.
het is een 2,5 inch schijfje op precies te zijn de: WD Black WD5000BPKT
naar mijn weten werkt hij alleen op de 5v lijn toch..? Dus dan kan ik hem toch prima op ieder moment aan en uit schakelen ook al staat de pc aan..?

3,5 inch hdd's maken gebruik van de 12v en de 5v (voor het spinnen).

ik vraag hier half om bevestiging. :)

EDIT: er staat nog niks op het schijfje dus uitproberen kan in principe niet heel veel kwaad (alleen jammer van het schijfje dan)

EDIT 2:
Voor de mensen die eventueel hetzelfde willen doen als ik mijn vraag is bevestigd voor mijn eigen hdd in iedergeval deze gebruikt alleen de 5volt aansluiting en kan ik aan/uit doen terwijl de pc aan staat. Mijn source komt hier vandaan.
http://www.wdc.com/wdprod...Sheet/ENG/2879-701275.pdf

overigens heb ik ervoor gezorgd dat de 12v kabel er niet tussen zit dus die bereikt de schijf ook niet. evenals de zwarte kabel daarvoor.

[ Voor 32% gewijzigd door Galinsky op 30-04-2016 20:49 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Galinsky schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:47:
[...]

Hoe kan hij dan gemount zijn als folder?
[...]
Op dezelfde plek waar je driveletter geeft aan het ding kun je hem tegelijkertijd mounten als een folder.

Iperf

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Windows > Run > compmgmt.msc
Storage > Disk management
NIET bovenste panel met Volume overzicht, maar WEL in onderste panel disk number overzicht
selecteer in grijze linker kolom het betreffende disk (number) > rechtermusiklik > OFFLINE

Zowel disk als driveletter als UNC path zijn nu niet meer beschikbaar (voor jou of een virus).

Wil je de disk weer gebruiken, dan eerst weer ONLINE maken.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Pagina: 1