Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 765029

Topicstarter
Hallo,

Deze zomer zo ik graag wat meer geld verdienen dus een tweede baan nemen. Helaas hoor je tot heden van alle kanten dat je " zo veel meer" belasting moet gaan betalen. Volgens mij is het meer de moeite wat je moet doen om eens uit te zoeken wat je meer gaat afstaan of overhoudt.

Ik verdien dus 19.500 bruto per jaar (met loonheffingkorting) en om alles op mijn spaarrekening te kunnen zetten neem ik een tweede baan waar ik in 3 maanden tijd 1500 bruto (1300N) ga bij verdienen.

Kom ik in een andere loonschaal? Hoeveel belasting ga ik betalen?

Of te wel is het fiscaal aantrekkelijk om dit te doen of kan ik beter vrijwilligerswerk gaan doen waar ik meer waardering voor krijg vergeleken met geld?

Hopelijk een leuke vraag van mij!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Of je nu 1 of 100 baantjes hebt het belasting tarief blijft gelijk. Alleen belastingtarieven zij opgedeeld in schalen. Dus als je meer verdiend dan de schaal waar je inzit gaat de belasting omhoog, maar dat is ook zo bij 1 baan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Des te lager je loon, des te minder belasting betaal je, en des te hoger is de arbeidskorting. Dus ja, met een tweede baan ga je minder overhouden, als je nu puur kijkt naar het verschil tussen bruto en netto met je huidige inkomen. Zo te zien is dat nu gewoon minimumloon, en dan krijg je 1380 netto van de 1524 bruto.

Je krijgt zorgtoeslag en huurtoeslag (als je sociaal huurt), op basis van die 19,5k.

Meer verdienen zakt dus de arbeidskorting, de zorgtoeslag wordt lager en de huurtoeslag komt te vervallen als je maar dan 22k verdient en alleenstaande huurder bent.

En dan kan het inderdaad gebeuren dat toeslagen wegvallen. Maar toeslagen krijg je alleen als je zelf niet genoeg binnenkart om de kosten te betalen. Wat je zelf verdient, hoeft de maatschappij niet cadeau te doen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:39
De belastingschijven van inkomstenbelasting:
http://www.belastingdiens...leeftijd_nog_niet_bereikt

Je zit nu precies onder het limiet van de eerste schijf, waarin je dus 36,55% inkomstenbelasting betaalt. Je tweede baan gaat dus voor ongeveer 1000 in de tweede schijf komen, waardoor je 40,4% belasting betaalt dus zon 400 euro in de tweede schijf.

Uiteraard gaan daar de heffingskortingen af.

Heb je verder geen aftrekposten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Omdat je bij je eerste baan dus weinig belasting betaalt, en bij een extra meer, komt met de belastingaangifte ook wel goed.

Uiteindelijk komt er het er op neer dat je 19.500 + 1.500 verdient, en daar wordt dat allemaal op berekend. Het bruto jaarinkoemn is en blijft dan 21.000 bruto, en over hoeveel baantjes dat verdeelt is maakt onder de streep dus niks uit.

Je 2de baan zal dus ook een arbeidskorting verrekenen, en bij de aangifte is de kans groot dat je dan te veel korting hebt gehad, en dan moet je bij betalen. Dus hou daar wel rekening mee dat je niet alles uitgeeft. Die 1500 vs 1300 gaat dan inderdaad niet op als je kijkt naar je eerste baan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dat iedereen om je heen zegt dat je zo veel meer belasting moet betalen klopt voor het moment van salaris uitbetaling.
Omdat je een tweede baan erbij neemt, wordt bij 1 van de 2 banen de maximale belastingschijf (52%) toegepast. Hierdoor houd je netto minder over dan dat je zou denken. Is dit erg? Ik vind van niet, omdat bij de aangifte inkomstenbelasting 2016 (die je volgend jaar voor 1 mei in dient te vullen) alle bruto salarissen bij elkaar optelt en er dan wordt gekeken of je te veel of te weinig belasting hebt betaald over het jaar.
In jouw geval zal dan blijken, dat je te veel belasting hebt betaald en dat je dus een bedrag terug krijgt.

Ga je in de zomer maanden werken om op korte termijn meer geld te krijgen, dan zal het je wellicht vies tegen vallen (omdat je 52% belasting betaald).

Verder inderdaad ook rekening houden met de drempels van evt toeslagen die je krijgt. Helaas worden die ook per kalenderjaar berekend, dus pas op dat je niet over een drempel heen gaat en straks een deel van je toeslagen dient terug te betalen

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

BastaRhymez, jammer dat je foutieve informatie geeft, hoewel je mbt de toeslagen wel gelijk hebt.

Extra beloningen worden belast tegen het hoogste voor jou geldende belastingtarief. Het eerste deel van je salaris wordt tegen een laag belastingtarief belast, en dat loopt op via 42% naar 52%. Als jouw salaris dus niet in de 52% schijf valt, zul je over extra inkomsten ook geen 52% betalen.

Tevens wordt een tweede baantje níet zwaarder belast, maar houdt een tweede baantje geen rekening met je heffingskortingen.

Voorbeeld (bedragen zijn fictief, enkel om werking uit te leggen):
Baantje: je verdient € 1.500 bruto per maand. Hierover betaal je 36% belasting, € 512. Echter, omdat je recht op heffingskorting hebt, hoeft je € 130 minder belasting te betalen. Netto hou je over: € 1.500 - € 512 + € 130 = € 1.118

Voorbeeld 2:
Baantje 1: je verdient € 1.000 bruto per maand. Hierover betaald je 36% belasting. € 360. Je verdient in dit baantje niet voldoende om je maximale heffingskorting te gebruiken, dus je hoeft slechts € 100 minder te betalen. Netto hou je over € 1.000 - € 360 + € 100 = € 740.
Baantje 2: je verdient € 500 bruto per maand. Hierover betaald je 36% belasting, € 180. Omdat je niet in 2 baantjes heffingskorting krijgt, hou je netto € 500 - € 180 = € 320 over.

Samen hou je dus netto € 740 + € 320 = € 1.060. Dat is minder dan de € 1.118 die je netto over houdt als je alles in 1 baantje verdient.

Echter, dan ga je aangifte bij de belastingdienst doen, en dan corrigeert de belastingdienst de te weinig ontvangen heffingskorting, en krijg je een belastingteruggave van € 58 Uiteindelijk krijg je dus in beide baantje netto evenveel, alleen moet je in het 2e voorbeeld een jaartje wachten tot je het volledige bedrag ontvangt, en moet je er iets meer moeite voor doen, nl. aangifte doen (naja, moeite: downloaden, controleren, akkoord geven en versturen).

Dus ja, in eerste instantie ontvang je (indien je totale bruto loon gelijk blijft) minder, maar na aangifte, houdt je netto evenveel over.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 765029 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:11:
Hallo,

Deze zomer zo ik graag wat meer geld verdienen dus een tweede baan nemen. Helaas hoor je tot heden van alle kanten dat je " zo veel meer" belasting moet gaan betalen. Volgens mij is het meer de moeite wat je moet doen om eens uit te zoeken wat je meer gaat afstaan of overhoudt.
Je betaalt sowieso veel belasting, of je nou 1 of 18 baantjes hebt. Maar je betaalt met een tweede baan niet opeens meer dan als je hetzelfde zou verdienen met één baan.

Het lijkt alleen maar alsof je bij die tweede baan meer belasting betaalt, maar dat is omdat je de loonheffingskorting maar bij één werkgever mag laten toepassen. Bij de tweede werkgever dus niet en daarom lijkt het dat je daar meer belasting betaalt omdat je minder overhoudt dan bij de eerste werkgever (bij gelijk brutosalaris.) In werkelijkheid betaal je belasting over je volledige jaarlijkse inkomen en maakt 't dus niet uit bij hoeveel werkgevers dat vandaan komt.
Kom ik in een andere loonschaal? Hoeveel belasting ga ik betalen?
Ik neem aan dat je belastingschijf bedoelt. Dat zal je wellicht inderdaad komen, maar die schijven stapelen. Elke schijf geldt steeds alleen voor inkomen wat niet in de onderliggende schijven past. Over de eerste paar duizend euro die je verdient betaal je dus maar een paar procent, of je nou het daar bij laat of een ton per maand gestort krijgt,
Of te wel is het fiscaal aantrekkelijk om dit te doen of kan ik beter vrijwilligerswerk gaan doen waar ik meer waardering voor krijg vergeleken met geld?
Het is sowieso fiscaal aantrekkelijk om te werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:02
Je kunt maar bij één wg loonheffingskorting toepassen. Dat moet je doen bij de wg waarbij je het meeste verdient. Bij die andere krijg je die korting dus niet en krijg je deze pas terug bij de aangifte het jaar erop in april.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43

Bob Popcorn

Plop!

Je mag feitelijk de loonsheffingskorting maar bij 1 werkgever toepassen, maar als je onder de loonheffingsgrens blijft qua inkomen zal daar geen haan naar kraaien. Zelf ook vaak genoeg gedaan als ik stage liep naast mn bijbaantje :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1042899

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen in de wereld van de Belastingdienst en afdrachten...

Ik heb reeds een primaire baan waar ik fulltime werk op basis van 40 uur per week.
Ik verdien bij deze primaire baan EUR 3245,00 bruto en er wordt loonheffingskorting toegepast.

Nu wil ik aan de slag bij een 2e werkgever en ga daar EUR 11,76 per / uur verdienen met een flexibel uren contract. Ik verwacht daar minimaal 20 tot 24 uren extra te gaan werken. Dit met als doel wat extra geld netto te verdienen. Maar is dit wel interessant voor mij ? Wat moet ik nu precies aan belasting gaan betalen ? Wat hou ik netto over ? Ik wil pertinent geen geld achteraf aan de belasting terug betalen ? Wat kan ik dan het best doen om dit te voorkomen ? Ik weet me geen raad met deze materie. Het is me uitgelegd bij de Belasting Telefoon, maar nog snap ik er niet veel van helaas...wie HELPT mij aub ? Bedankt alvast !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Anoniem: 1042899 misschien voor 5 tientjes naar een belasting-consulent en pro forma een aangifte doorrekenen voor 40K bruto + 12K bruto?

En als het je is uitgelegd aan de telefoon, waarom ga je met die gegevens dan niet een nieuw gesprek aan met de belastingtelefoon?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat is er erg aan achteraf bijbetalen? Ik doe zelf niet anders.

Je tweede baan zal waarschijnlijk in de verkeerde schijf afdragen waardoor je 4% minder belasting afdraagt dan je zou moeten. Daarnaast nemen arbeidskorting en heffingskorting af bij een hoger inkomen.

Erop vooruitgaan doe je wel, maar verwacht een naheffing. Overigens vraag ik me af of je echt 60+ uur per week wilt gaan werken. Een mens heeft ook ontspanning en slaap nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031655

_JGC_ schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:23:Overigens vraag ik me af of je echt 60+ uur per week wilt gaan werken. Een mens heeft ook ontspanning en slaap nodig.
Als die paar duizend het verschil maken tussen uiteindelijk een fatsoenlijk koophuis kunnen bemachtigen of je leven lang huur betalen voor een doorwaaikrot... tja.
Anoniem: 1042899 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:55:
Hallo allemaal,

Ik heb reeds een primaire baan waar ik fulltime werk op basis van 40 uur per week.
Ik verdien bij deze primaire baan EUR 3245,00 bruto en er wordt loonheffingskorting toegepast.

Nu wil ik aan de slag bij een 2e werkgever en ga daar EUR 11,76 per / uur verdienen met een flexibel uren contract. Ik verwacht daar minimaal 20 tot 24 uren extra te gaan werken. Dit met als doel wat extra geld netto te verdienen. Maar is dit wel interessant voor mij ? Wat moet ik nu precies aan belasting gaan betalen ? Wat hou ik netto over ? Ik wil pertinent geen geld achteraf aan de belasting terug betalen ? Wat kan ik dan het best doen om dit te voorkomen ? Ik weet me geen raad met deze materie. Het is me uitgelegd bij de Belasting Telefoon, maar nog snap ik er niet veel van helaas...wie HELPT mij aub ? Bedankt alvast !
Hangt er vanaf hoe je woont en met wie. Maar door afbouw van bijv. kind-gerelateerde toeslagen etc. kan het goed zijn dat je van elke extra euro maar 40 cent overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:05

Theo

moederbord

Hallo allemaal,

Ik doe de aanname dat je geen 13e maand hebt, winstdeling, eindejaarsuitkering oid, maar wel vakantiegeld bij je primaire werkgever. Je verdient dan 42055 euro per jaar. Maandelijks is dit 2360 euro netto. Per jaar (inc vakantiegeld) is dit 29931 euro.

Stel je gaat per jaar 10.000 euro verdienen dan stijgt je bruto jaarloon nar 52055 euro. Netto is dit 35022 euro per jaar. Ofwel, netto 5091 euro meer.

10.000 euro bruto meer verdienen is dus 5091 euro netto meer. Het maakt trouwens niks uit of je die 10K bij je huidige werkgever verdien als extra overuren of bij een andere werkgever.
Met je huidige loon heb je geen toeslagen (zorgtoeslag bijv), dus daar heeft het geen invloed op.

Maar om een lang verhaal kort te maken, die 11.76 euro bruto per uur levert je ongeveer 5.95 euro netto per uur op. Wekelijks 20 uren extra werken levert je rond de 500 euro netto per maand op.

Beter kunt je bij je huidige werkgever meer uren proberen te maken. Daar ligt je bruto uurloon op 18.86 euro per uur waardoor je maar 12 uren per week extra hoef te werken voor die 500 euro netto meer loon.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Croga

The Unreasonable Man

_JGC_ schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:23:
Erop vooruitgaan doe je wel, maar verwacht een naheffing. Overigens vraag ik me af of je echt 60+ uur per week wilt gaan werken. Een mens heeft ook ontspanning en slaap nodig.
Nog even los van het feit dat het simpelweg niet mag...... Wettelijk gezien mag je over langere periode maximaal gemiddeld 48 uur per week werken.
Anoniem: 1031655 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:59:
Als die paar duizend het verschil maken tussen uiteindelijk een fatsoenlijk koophuis kunnen bemachtigen of je leven lang huur betalen voor een doorwaaikrot... tja.
Ten eerste gaat er zo'n verschil niet bestaan. Als je een fatsoenlijk koophuis kunt krijgen kun je een meer dan fatsoenlijke huurwoning krijgen.
Ten tweede praten we niet over een paar duizend maar over een paar honderd. En dat gaat daar al helemaal geen deuk in slaan.
Theo schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:50:
Maar om een lang verhaal kort te maken, die 11.76 euro bruto per uur levert je ongeveer 5.95 euro netto per uur op. Wekelijks 20 uren extra werken levert je rond de 500 euro netto per maand op.

Beter kunt je bij je huidige werkgever meer uren proberen te maken. Daar ligt je bruto uurloon op 18.86 euro per uur waardoor je maar 12 uren per week extra hoef te werken voor die 500 euro netto meer loon.
^^ dit dus.

Als je die tweede baan nou echt leuk vindt moet je het gewoon doen en vergeten dat het ook geld op levert. Zo heb ik jarenlang een bijbaan in de horeca gehad omdat het gewoon leuk was om te doen (en nog goed voor de conditie ook :-D). Maar voor het geld heeft het heel weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Croga schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:01:
[...]
Ten eerste gaat er zo'n verschil niet bestaan. Als je een fatsoenlijk koophuis kunt krijgen kun je een meer dan fatsoenlijke huurwoning krijgen.
Aannames?

Even praktijk: mijn oude appartement kostte me hypotheek-technisch (aflossen, bijbehorende verzekeringen, etc) netto ongeveer 690 Euro per maand. Het huren van exact hetzelfde appartement (want vrije sector) kostte aan kale huur 800 Euro. Een goed eengezinshuis kopen zit rond de 1300 Euro (nu, starter/eerste koper); hetzelfde huis huren kost je rustig 2K. Dit zijn allemaal Randstad-prijzen en niet eens in de binnenstad.
Ten tweede praten we niet over een paar duizend maar over een paar honderd. En dat gaat daar al helemaal geen deuk in slaan.
MAX3400 in "2 baantjes fiscaal onaantrekkelijk?" ? -> Bij 40K bruto of pak 'm beet 52K bruto, wordt je hypotheek-mogelijkheid grofweg 200K of 250K; dat scheelt nogal als je "geen deuk" in een aardig of mooi of mooier huis wil slaan ;)

Vanzelfsprekend telt dat alleen als de tweede baan fulltime per week gepost is (dus 80 uur op maandbasis).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:33:
Even praktijk: mijn oude appartement kostte me hypotheek-technisch (aflossen, bijbehorende verzekeringen, etc) netto ongeveer 690 Euro per maand. Het huren van exact hetzelfde appartement (want vrije sector) kostte aan kale huur 800 Euro. Een goed eengezinshuis kopen zit rond de 1300 Euro (nu, starter/eerste koper); hetzelfde huis huren kost je rustig 2K. Dit zijn allemaal Randstad-prijzen en niet eens in de binnenstad.
En ondertussen huur ik een eensgezinswoning volledig gemeubileerd in Leidschendam voor €1200 per maand.....
Realiseer je ook dat we met absoluut minimale hypotheekrente zitten op dit moment. Tegen een normalere rente kun je de prijs van kopen rustig verdubbelen.

Ik ben het met je eens dat er discussie over kan bestaan. Maar zo zwart/wit als je het voorstelt is het nou ook weer niet. Ga terug naar 4-5% rente, neem mijn ervaring mee en je hele verhaal geldt exact andersom.
MAX3400 in "2 baantjes fiscaal onaantrekkelijk?" ? -> Bij 40K bruto of pak 'm beet 52K bruto, wordt je hypotheek-mogelijkheid grofweg 200K of 250K; dat scheelt nogal als je "geen deuk" in een aardig of mooi of mooier huis wil slaan ;)

Vanzelfsprekend telt dat alleen als de tweede baan fulltime per week gepost is (dus 80 uur op maandbasis).
Zoals al gesteld; het maximum wat er extra gewerkt kan worden is 8 uur per week tegen €11 bruto per uur. Dat is €88 per week of €4500 per jaar. Dat scheelt je dus netto nog geen €200 per maand en nog geen €20k aan hypotheek. Maar daarvoor ben je je wel iedere week opnieuw uit de naad aan het werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En aanvullend daarop is het nog maar de vraag of een dergelijk contract meegenomen wordt in de hypotheek berekening. Dus je doet het puur voor die 8 uur per week extra.

En let op, de arbeidstijdenwet gaat per werknemer, niet per dienstverband. Jouw beiden werkgevers lopen risico op een boete als je teveel uren per week maakt.
Tevens kan de werkgever, met tussenkomst van de rechter, de arbeidsovereenkomst ontbinden als de werknemer structureel teveel werkt en weigert dit aan te passen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hallo allemaal,

Wellicht dat je wat meer achtergrond info kan geven.
Waarom wil je extra uren maken (wat is het doel er van)?
Mag je uberhaubt van je 1e werkgever er een tweede baan naast nemen? In veel contracten staat dat dit in overleg moet plaatsvinden (mede vanwege de urennorm die geldt)
Heb je een koop- of huurhuis? Voor koop kan het evt impact hebben op je HRA (hoge belastingschijf uiteindelijk en dus meer HRA) of heb je huur (en krijg je huurtoeslag)? Dan zal die mogelijk naar beneden gaan omdat je meer verdient.
Krijg je nog andere toeslagen / inkomsten afhankelijke zaken? Denk aan zorgkosten, kinderopvangtoeslagen, etc. Deze zullen allemaal naar beneden gaan.

Maar als je puur wilt weten wat je overhoudt aan het salaris an sich:
De 2e werkgever zal de hoogste schijf hanteren, waardoor je in eerste instantie te veel belasting zal betalen. Houd er dus rekening mee dat je minder dan de helft van het bruto salaris zal overhouden! Dit voorkomt dat je achteraf moet bijbetalen.en wellicht zelfs nog een klein beetje (4%) terug zal krijgen.
Maar zoals gezegd, bovenstaande zaken gaan er ook nog vanaf. Of het dus financieel heel aantrekkelijk is om een 2e baan er naast te nemen is nog maar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als de 2e werkgever de hoogste schijf hanteert is dat goed, want die 4% compenseert zo ongeveer de afbouw van de heffingskorting die je teveel krijgt bij je 1e baan.
Zit je dan alleen met de arbeidskorting die je teveel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 15:26
Behalve meer salaris en het mogelijk terechtkomen in een hoger tarief moet je ook rekening houden met invloed op eventuele toeslagen.
Ieen ander topic hier, over het niet bestaan van het middeninkomen, heeft iemand uitgerekend dat je op een ongunstig punt met 10.000 meer bruto salaris per jaar, je er netto maar iets van 500 per jaar (!!) van overhoudt.

Voor toeslagen is een rekentool. Reken het huidige en nieuwe scenario daar eens door.
Voor IB weet ik niet of er zo'n tool is. Maar daar kan je een voorlopige teruggaaf invullen (zonder in te dienen). Doe dat ook voor de huidige en het nieuwe scenario.

Volgens mij moet je dan behoorlijk kunnen inschatten wat het netto effect is van de extra baan.

Financieel gezien is het zo goed als zeker de moeite. Je netto inkomen zal altijd wel stijgen.
Maar als het netto weinig oplevert voor heel veel uren werk. Met mogelijk minder levensgeluk en alle risico's van burnout e.d. van dien. Of het dan nog de moeite is, is een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 09:42
Anoniem: 1031655 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:59:
[...]

Alleen zal geen bank je op die basis een hypotheek geven. Het risico is te groot dat je dit niet lang genoeg volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:04
Geld verdienen an sich is fiscaal onaantrekkelijk.

60 uur werken is vooral onaantrekkelijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:05

Theo

moederbord

Titusvh schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:30:
Behalve meer salaris en het mogelijk terechtkomen in een hoger tarief moet je ook rekening houden met invloed op eventuele toeslagen.
Ieen ander topic hier, over het niet bestaan van het middeninkomen, heeft iemand uitgerekend dat je op een ongunstig punt met 10.000 meer bruto salaris per jaar, je er netto maar iets van 500 per jaar (!!) van overhoudt.

Voor toeslagen is een rekentool. Reken het huidige en nieuwe scenario daar eens door.
Voor IB weet ik niet of er zo'n tool is. Maar daar kan je een voorlopige teruggaaf invullen (zonder in te dienen). Doe dat ook voor de huidige en het nieuwe scenario.

Volgens mij moet je dan behoorlijk kunnen inschatten wat het netto effect is van de extra baan.

Financieel gezien is het zo goed als zeker de moeite. Je netto inkomen zal altijd wel stijgen.
Maar als het netto weinig oplevert voor heel veel uren werk. Met mogelijk minder levensgeluk en alle risico's van burnout e.d. van dien. Of het dan nog de moeite is, is een persoonlijke afweging.
Graag even de feiten checken voor er onjuistheden worden verspreid en incorrect advies wordt gegeven. Verdien je tussen de 20K en 35K per jaar dan heb je hier wel mee te maken, meer werken is dan minder toeslag waardoor meer werken/loon niet loont.

De TS zit echter met zijn jaarloon van 42K daar boven waardoor dit voor hem niet relevant is Hij heeft geen recht op zorg en huurtoeslag vanwege zijn inkomen. Meer werken is daarmee dus gelijk meer loon omdat hij geen enkele vorm van toeslag ontvangt. Zijn basissalaris van 42K per jaar zit al boven het middeninkomen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 15:26
Theo schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:14:
[...]
Graag even de feiten checken voor er onjuistheden worden verspreid en incorrect advies wordt gegeven. Verdien je tussen de 20K en 35K per jaar dan heb je hier wel mee te maken, meer werken is dan minder toeslag waardoor meer werken/loon niet loont.

De TS zit echter met zijn jaarloon van 42K daar boven waardoor dit voor hem niet relevant is Hij heeft geen recht op zorg en huurtoeslag vanwege zijn inkomen. Meer werken is daarmee dus gelijk meer loon omdat hij geen enkele vorm van toeslag ontvangt. Zijn basissalaris van 42K per jaar zit al boven het middeninkomen.
Het komt bijna niet voor dat meer werken niet loont. Dat stel ik ook niet. Ik stel juist dat financieel gezien je er zo goed als zeker op vooruit gaat.

Verder is er ook nog kinderopvangtoeslag die hij mogelijk wel krijgt.

Dus de toon die je aanslaat @Theo mag wel wat minder. Er wordt niks onjuist beweerd. Sterker, in jouw post staat meer aan onwaarheid (>42k geen toeslagen) dan in de mijne.

(Enige dat je op mijn reactie kan opmerken is dat hij wat algemener geformuleerd is en niet 100% van wat genoemd wordt specifiek voor de vraagsteller relevant is, maar rechtvaardigt dat de toon die je aanslaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CivLord schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:48:
[...]

Alleen zal geen bank je op die basis een hypotheek geven. Het risico is te groot dat je dit niet lang genoeg volhoudt.
De extra euro's die je als spaargeld meeneemt tellen gewoon mee. Verder moet ik nog zien dat het niet meetelt. Structureel overwerk telt ook gewoon mee.
Croga schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:40:
[...]

En ondertussen huur ik een eensgezinswoning volledig gemeubileerd in Leidschendam voor €1200 per maand.....
Realiseer je ook dat we met absoluut minimale hypotheekrente zitten op dit moment. Tegen een normalere rente kun je de prijs van kopen rustig verdubbelen.

Ik ben het met je eens dat er discussie over kan bestaan. Maar zo zwart/wit als je het voorstelt is het nou ook weer niet. Ga terug naar 4-5% rente, neem mijn ervaring mee en je hele verhaal geldt exact andersom.

[...]

Zoals al gesteld; het maximum wat er extra gewerkt kan worden is 8 uur per week tegen €11 bruto per uur. Dat is €88 per week of €4500 per jaar. Dat scheelt je dus netto nog geen €200 per maand en nog geen €20k aan hypotheek. Maar daarvoor ben je je wel iedere week opnieuw uit de naad aan het werken.
De huidige huizenprijzen drijven op die lage rente. Zodra die rente weer omhoog gaat, gaan de huizenprijzen gewoon weer omlaag. Doe maar een goedkope hut met hoge rente; dan los ik versneld af en ben ik er vanaf. Met een hoog startbedrag wordt 'snel aflossen' gewoon een stuk lastiger.

Zodra je die hypotheek hebt, kun je die tweede baan natuurlijk ongestraft afbouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1031655 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:30:
De huidige huizenprijzen drijven op die lage rente. Zodra die rente weer omhoog gaat, gaan de huizenprijzen gewoon weer omlaag. Doe maar een goedkope hut met hoge rente; dan los ik versneld af en ben ik er vanaf. Met een hoog startbedrag wordt 'snel aflossen' gewoon een stuk lastiger.
De huidige huizenprijzen liggen nogsteeds lager dan toen de rente 5%+ was. Daarmee klopt je verhaal dus simpelweg niet. De rente heeft maar een marginale invloed op de huizenprijzen. De stand van de economie des te meer. De huizenprijzen stijgen nu omdat de economie aan trekt, niet omdat de rente laag staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Croga schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:10:
[...]

De huidige huizenprijzen liggen nogsteeds lager dan toen de rente 5%+ was. Daarmee klopt je verhaal dus simpelweg niet. De rente heeft maar een marginale invloed op de huizenprijzen. De stand van de economie des te meer. De huizenprijzen stijgen nu omdat de economie aan trekt, niet omdat de rente laag staat.
Aflossingsvrij was er toen ook nog; dat heeft ook een stuwende werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-06 23:27
Goedeavond,

Inmiddels 2 jaar verder, maar de hierboven geschetste situatie geld ook voor mij. Ik verdien € 40k per jaar, en zit er over te denken om hiernaast mijn oude beroep/hobby op te pakken en af en toe een rit te maken met de vrachtwagen. De uurlonen liggen hier rond de € 13.50. Als ik via loonwijzer de gebruikte tool gebruik, kom ik op een netto loon van € 8.50 per uur uit.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is het volgende. Stel mijn 2e werkgever past géén loonheffingskorting toe, hoe krijg je de uren dan uitbetaald ? Als voorbeeld 20 uur in de maand. Krijg je dan 20 x € 13,50 = € 270,- uitbetaald en moet je aan het eind van het jaar het verschil (5 euro) 100 euro terug betalen aan de belasting ?

Of krijg je direct 20 x € 8.50= € 170,- uitbetaald en is de kous daarmee af.

Ik ben best een leek op dit gebied, probeer me er in te verdiepen maar het wil nog niet erg vlotten. Ik hoor een hoop spookverhalen over aanslagen van de belastingdienst, zijn deze mensen alle zo dom geweest om bij beide werkgevers loonheffingskorting aan te vragen ?

Alvast bedankt voor jullie aandacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:18
Dat laatste. Als er geen loonheffingskorting wordt toegepast, dan wordt er meteen vanaf de eerste euro belasting ingehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Als de regelgeving ondertussen niet gewijzigd is, mag loonheffingskorting maar door 1 werkgever toegepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:56

Zenix

BOE!

@Tartarus Volgens mij mag elke werkgever dat doen, moet je alleen terugbetalen bij de aangifte. Werkgevers gaan zelf niet controleren of je bij andere werkgevers de korting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Zenix schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:07:
@Tartarus Volgens mij mag elke werkgever dat doen, moet je alleen terugbetalen bij de aangifte. Werkgevers gaan zelf niet controleren of je bij andere werkgevers de korting hebt.
Ik heb het maar even opgezocht en het is inderdaad mogelijk dat 2 werkgevers dat tegelijk kunnen toepassen, maar handig is anders.

https://www.belastingdien...et-de-loonheffingskorting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:17
Arebij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:52:
Goedeavond,

Inmiddels 2 jaar verder, maar de hierboven geschetste situatie geld ook voor mij. Ik verdien € 40k per jaar, en zit er over te denken om hiernaast mijn oude beroep/hobby op te pakken en af en toe een rit te maken met de vrachtwagen. De uurlonen liggen hier rond de € 13.50. Als ik via loonwijzer de gebruikte tool gebruik, kom ik op een netto loon van € 8.50 per uur uit.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is het volgende. Stel mijn 2e werkgever past géén loonheffingskorting toe, hoe krijg je de uren dan uitbetaald ? Als voorbeeld 20 uur in de maand. Krijg je dan 20 x € 13,50 = € 270,- uitbetaald en moet je aan het eind van het jaar het verschil (5 euro) 100 euro terug betalen aan de belasting ?

Of krijg je direct 20 x € 8.50= € 170,- uitbetaald en is de kous daarmee af.

Ik ben best een leek op dit gebied, probeer me er in te verdiepen maar het wil nog niet erg vlotten. Ik hoor een hoop spookverhalen over aanslagen van de belastingdienst, zijn deze mensen alle zo dom geweest om bij beide werkgevers loonheffingskorting aan te vragen ?

Alvast bedankt voor jullie aandacht
Niet om je te demotiveren, maar naar verwachting zal je nettoloon lager liggen dan die €8,50.

Het marginale tarief is bij jouw loon 49% belasting, dus zal er €6,88 netto per uur overblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-06 23:08
Sovieto schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Niet om je te demotiveren, maar naar verwachting zal je nettoloon lager liggen dan die €8,50.

Het marginale tarief is bij jouw loon 49% belasting, dus zal er €6,88 netto per uur overblijven.
Als ik het nareken, klopt dat niet. Het zijn schijven, geen tarieven...

https://www.adp.nl/online-loonberekening/

Loon 2160 (bij fulltime)
Parttime percentage = 12.5% (=20 uur per 4 weken)
(bovenstaande gecombineerd is dus 270 per 4 weken voor 20 uur)

Loonheffingskorting: nee

Levert een netto uurloon van 8.46 EUR op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sovieto schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Tegenwoordig hebben we nog maar 2 schijven, tot 68507 bruto zit je nog op het lagere tarief. Met een paar uurtjes per maand bijklussen en een inkomen van 40K blijf je in de lage schijf van 37,35%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhost1233
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:31
_JGC_ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:40:
[...]

Tegenwoordig hebben we nog maar 2 schijven, tot 68507 bruto zit je nog op het lagere tarief. Met een paar uurtjes per maand bijklussen en een inkomen van 40K blijf je in de lage schijf van 37,35%.
Het maakt niet uit hoeveel schijven er zijn. Omdat er ook nog zaken als arbeids- en algemene heffingskorting zijn loopt de (marginale) belastingdruk niet gelijk met de 'simple' 2 belasting schijven (dit laat zaken als huur- en zorgsubsidie nog volledig buiten beschouwing).

Effectief zijn er eerder 5 schijven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bh6WRAKCe5G6RaFwd-kFrjCDnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roi0RXQOwNDeo77hUCMvBBPS.png?f=fotoalbum_large

De grafiek laat zien dat bij 40K loon de marginale belasting inderdaad op 49% zit. Dus elke euro die je extra verdient betaal je 49 cent belasting over.
Dit is natuurlijk wat anders dan dat je over 40001 euro 49% belasting betaald, of zelfs 37.35%. De totale belastingdruk op dat punt zit eerder op 25%.

Het is dus belangrijk om dit in het juiste perspectief te plaatsen, maar dit veranderd niet dat met extra verdienen je rekening moet houden met het marginale belasting tarief. Wat dus niet gelijk loopt met het 'versimpelde 2 schijven model'.

Sterker nog, het hele twee schijven model is een grote truc want tegenover 2019 ziet het plaatje er eigenlijk het zelfde uit wat betreft hoeveel schijven er zijn (of hoe simple het is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPYHfIyCxbh3hmSWvzFtDRNefuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cTSlYWxcAXI7n4qcL08QcmY0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

[...]

Vergeet niet dat de afbouw van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting tot een marginaal tarief van 49% leiden!

IB: 37,35%
Afbouw AHK: 5,672%
Afbouw AK: 6%
Totaal: 49,022%

Dat betekent praktisch dat werkgever 2 weliswaar slechts 37,35% hoeft in te houden (past heffingskortingen niet toe), maar dat werkgever 1 (die wel heffingskortingen toepast en waarschijnlijk niet op de hoogte is van het tweede inkomen) te weinig inhoudt. De afbouw van de heffingskortingen vindt dus niet plaats over salaris 2 - dit zal bij de belastingaangifte over dat jaar gecorrigeerd worden.
Als je daar niet op rekent wordt dat dus een tegenvaller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:17
[...]

Dat van de twee schijven klopt. Echter is er ook nog een ‘verborgen’ tarief, namelijk de afbouw van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Dat is samen ook nog eens 11,6% belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:10
@TheGhost1233 Interessante grafieken en geven leuke inzichten!
Misschien een beetje offtopic, maar weet je waardoor de daling van de marginale belastingdruk rond € 100K ontstaat? Nieuwsgierig!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Patrick_6369 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:26:
@TheGhost1233 Interessante grafieken en geven leuke inzichten!
Misschien een beetje offtopic, maar weet je waardoor de daling van de marginale belastingdruk rond € 100K ontstaat? Nieuwsgierig!
Daar stopt de afbouw van de arbeidskorting met als gevolg een daling van het marginale tarief van 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sovieto schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:56:
[...]

Dat van de twee schijven klopt. Echter is er ook nog een ‘verborgen’ tarief, namelijk de afbouw van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Dat is samen ook nog eens 11,6% belasting.
Fijn die systemen... makkelijker zeggen ze?

Nu zal je met 40K niet veel (geen?) toeslagen krijgen, maar als je die ook nog meerekent kan een euro meer verdienen zelfs een daling van inkomen betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Het zijn lapmiddelen om het systeem beter te maken zonder een grondige herziening plaats te laten vinden. Dat we inmiddels het stadium hebben bereikt dat een volledige herziening nodig is om weer een werkbaar en transparanter belastingstelsel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Napo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Het zijn lapmiddelen om het systeem beter te maken zonder een grondige herziening plaats te laten vinden. Dat we inmiddels het stadium hebben bereikt dat een volledige herziening nodig is om weer een werkbaar en transparanter belastingstelsel te krijgen.
Het systeem is idd heel erg raar opgebouwd met allerlei vreemde kronkels. Wat dat betreft blij dat ik een boekhouder heb die het voor ons doet (ben ZZP'er, boekhouder doet mijn jaarrekeningen en onze aangiftes).
Ik zat nav dit topic toevallig naar de algemene heffingskorting te kijken en moest ineens denken aan gesprek met mijn ouders laatst. Mijn vriendin krijgt als minst verdienende "aanrechtsubsidie", dit is een paar honderd euro. Mijn ouders zeiden dat het veel meer moest zijn. Klopt ook, want mijn moeder is van 1957, die krijgt 2711 euro waar mijn vriendin uit 1980 543 krijgt. Over de komende 3 jaar wordt dat afgebouwd naar 0, de oudere generatie krijgt elk jaar extra.
(maargoed, niks te klagen, vriendin werkt inmiddels 5 uur per week en krijgt door de algemene heffingskorting haar brutoloon netto uitgekeerd en krijgt daarnaast nog de "aanrechtsubsidie" achteraf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
In deze tijd is het begrijpelijk dat men zit te kijken naar extra inkomen maar qua belasting is het toch sinds dit jaar anders ingedeeld qua belastingschijven?

tot € 68.508
37,35% belasting

dus als je niet meer gaat verdienen op jaarbasis dan dat dan betaal je over het volledige jaar bedrag qua inkomen 37,35% toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhost1233
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:31
mugenmarco schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:14:
In deze tijd is het begrijpelijk dat men zit te kijken naar extra inkomen maar qua belasting is het toch sinds dit jaar anders ingedeeld qua belastingschijven?

tot € 68.508
37,35% belasting

dus als je niet meer gaat verdienen op jaarbasis dan dat dan betaal je over het volledige jaar bedrag qua inkomen 37,35% toch?
Nee, dat is niet hoe het werkt. Ik raad je aan om nog eens te kijken naar de grafiek die ik eerder heb gepost.
Daar geeft de rode lijn (met de as aan de rechter kant) aan wat de totale belastingdruk is als functie van het bruto inkomen. Dat is dus zeker niet constant 37.35% van 0 tot 68.508 euro. Dit door de verschillende kortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:18
Dat is het 'mooie' van dit systeem: je kunt de mensen die iets boven modaal verdienen de illusie geven dat ze minder belasting betalen dan de echt rijken, terwijl je tegelijk de veelverdieners kunt laten zien dat ze van elke extra verdiende euro even veel overhouden als iemand met een modaal inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tapkcir
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-05-2022
Wat deze mensen vaak zeggen zonder dat ze het begrijpen is dat er maar bij 1 baan rekening wordt gehouden met de heffingskortingen. Als bij baan 1 onvoldoende verdiend wordt om de kortingen volledig te verrekenen wordt er bij baan 2 dus teveel ingehouden. Dat wordt verrekend bij de inkomsten belasting aangifte. Vroeger wisten veel jongeren niet dat je daarvoor wel zelf een t biljetje moest indienen. Dat vond de staat wel fijn natuurlijk.

Mijn ervaring is dat intercedenten bjj uitzendbureaus je daarover vaak belabberd adviseren.

[ Voor 14% gewijzigd door tapkcir op 28-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Nu zal je met 40K niet veel (geen?) toeslagen krijgen, maar als je die ook nog meerekent kan een euro meer verdienen zelfs een daling van inkomen betekenen.
Volgens mij is vanaf 2020 er geen 'harde inkomensgrens' meer voor in ieder geval huurtoeslag en was die er al niet meer voor zorgtoeslag. Waar je voorheen met één euro inkomen teveel ineens zo maar 100 euro per maand kon mislopen is die grens nu volgens mij zo dat het afbouwt, en meer werken in praktijk dus zou moeten lonen,of in ieder geval nooit tot een daling van inkomen zou moeten kunnen leiden.
Pagina: 1