Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk voor nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo mede Tweakers,

Ik ben druk bezig met het bouwen van een nieuwe pc... tevens mij eerste pc :$
ik heb altijd een laptop gehad, maar maak nu de overstap zodat ik een zelf een krachtiger systeem kan samen stellen voor minder geld in vergelijking met een laptop met de zelfde specificaties.

Zoals bijna ieder gezin in Nederland hebben wij internet in huis, doordat een ieder bij ons thuis met laptops werkt hebben wij alleen wifi. Echter nu dat ik in een dure pc ga investeren wil ik ook het maximale uit de internet verbinding halen. Meestal is het simpel internet/ youtube gebruik maar vind het ook leuk om ff stoom af te blazen met een leuk potje call of duty of GTA 5 enz.

onze router is een netgear n150 wnr1000v3
Helaas staat deze niet in de pricewatch maar deze komt erg dichtbij
http://tweakers.net/price...000-200pes/specificaties/

De moederbord die ik wil gaan gebruiken heeft een Realtek RTL8111H netwerkcontroller (Ethernet 1Gbps)

Nu heb ik 2 mogelijkheden, om iets duurder moederbord te nemen met een wifi adapter/ een wifi adapter bij de pc bestellen

of

kabel aanleggen

mij persoonlijk maakt het niet veel uit, heb ook de gereedschap om kabel te trekken en aan te leggen. (zelf uiteinden op de kabel maken enz.)

Nu is mijn vraag wat het beste is te doen, wifi of kabel?
En welke wifi adapter / kabel moet ik nemen of maakt dit weinig verschil?

Verwijderd

Ik zou voor bekabeld gaan. Dit geeft veel minder latency en een hogere snelheid. Dit kan eenvoudig geregeld worden door tussen je router en je netgear accesspoint een kleine switch te plaatsen. bijv pricewatch: Netgear Prosafe GS105
De kabel uit je router gaat dan direct in de switch. Een 2e kabel gaat naar je accesspoint en een derde kabel gaat naar je nieuwe pc.
Je hoeft op deze manier geen veranderingen aan je netwerk te doen.

• ronald92
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:19:
Ik zou voor bekabeld gaan. Dit geeft veel minder latency en een hogere snelheid. Dit kan eenvoudig geregeld worden door tussen je router en je netgear accesspoint een kleine switch te plaatsen. bijv pricewatch: Netgear Prosafe GS105
De kabel uit je router gaat dan direct in de switch. Een 2e kabel gaat naar je accesspoint en een derde kabel gaat naar je nieuwe pc.
Je hoeft op deze manier geen veranderingen aan je netwerk te doen.
en maakt het type kabel nog iets uit? bijvoorbeeld utp cat 6 of utp cat 5e

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik zou voor bekabeld gaan. Stabielere verbinding, veel hogere snelheden & lagere latencies (wat voor gamen ideaal is). Ik zie niet in waarom je nog een extra switch aan zou moeten schffen, aangezien je router al een switch is met 4 RJ45 aansluitingen.

Op zich maakt CAT5E of CAT6 niets uit, ze kunnen beiden 1Gbps aan. Belangrijker is dat de connectoren goed gekrompen zijn aan de uiteinden, en bij voorkeur geen scherpe knikken in de kabel.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• ronald92
  • Niet online
ik denk dat ik zelf de uiteinden op de kabel zet, al veel vaker gedaan op werk en gezien dat ik door hele nauwe gaten heen moet van de vloer en muur lijkt me dit beter.

dan zal ik http://tweakers.net/price...embird-cat6-utp-100m.html
gaan gebruiken.

volgens mij is dit wel een goede kabel. :?

als jullie nog advies/ op of aanmerkingen hebben hoor ik het wel

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ronald92 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:00:
ik denk dat ik zelf de uiteinden op de kabel zet, al veel vaker gedaan op werk en gezien dat ik door hele nauwe gaten heen moet van de vloer en muur lijkt me dit beter.

dan zal ik http://tweakers.net/price...embird-cat6-utp-100m.html
gaan gebruiken.

volgens mij is dit wel een goede kabel. :?

als jullie nog advies/ op of aanmerkingen hebben hoor ik het wel
Da's CCA. Ofwel aluminium met een dun laagje koper. Geen aanrader.

Verwijderd

^^ Met downtime. Kies een full copper kabel en niet een cca (Copper Clad Aluminum) kabel. CCA kan erg nare verbindings storingen geven.
Full copper Cat5e geeft je een stabieler netwerk dan CCA Cat6. Beiden zijn overigens geschikt voor Gigabit netwerken. Tegen de tijd dat 10Gb gangbaar is zal je toch over moeten naar minimaal Cat6A of Cat7. En zeker voor je internet snelheid zal het wel even duren voordat je daar aan komt.

Deze is wel full copper.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2016 15:48 ]

• ronald92
  • Niet online
Oké is er ook nog een goedkopere full copper? Met 50 Meter red ik het ook wel.

Dan kan het vast wel goedkoper.. waar kan je eigenlijk lezen dat het om een volledig koper of aluminium kabel gaat?

Zie het niet terug in de specs

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Utp is the way to go als je alles er uit wilt halen, maar laten we niet doen of (stabiele) Wi-Fi zo tergend traag is of echt hoge latencies heeft (~0.3 milliseconden vs ~3ms dacht ik ?) Kans is wel aanwezig natuurlijk, maar een beetje Wi-Fi verbinding is prima stabiel en eigenlijk niet merkbaar qua extra latency. Maar elke ms telt, zeker in games.

Verwijderd

ronald92 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:25:
Oké is er ook nog een goedkopere full copper? Met 50 Meter red ik het ook wel.

Dan kan het vast wel goedkoper.. waar kan je eigenlijk lezen dat het om een volledig koper of aluminium kabel gaat?
Je zal moeten zoeken naar in de specificaties. Als die niet op de website van de aanbieder staan, dan vaak wel op de website van de fabrikant.
CU = full Copper (+)
CCA = Copper Clad Alluminum (-)

• ronald92
  • Niet online
De kabel ligt er en heb de verbinding ook nog even getest.

Bijna 2 keer zo snel..
Echter er is 1 probleem, ik merk dat als er meerdere mensen thuis met de laptop online zijn dat de snelheid wel terug gaat.

Nu heb ik gehoord van de ict op het werk dat het komt door de standaard router van ziggo.
Deze is heel snel maar 3 of 4 personen te gelijk op het netwerk kan deze route niet aan en ga je snelheid inleveren.

Nu is mijn vraag is dit logisch ? Of is de Internet aansluiting niet snel genoeg?
Als het wel aan de router ligt kan ik dan een splitter tussen de modem en de router zetten en zo mijn pc rechtstreeks op de modem aansluiten?

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
ronald92 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:54:

...

Nu heb ik gehoord van de ict op het werk dat het komt door de standaard router van ziggo.
Deze is heel snel maar 3 of 4 personen te gelijk op het netwerk kan deze route niet aan en ga je snelheid inleveren.

Nu is mijn vraag is dit logisch ? Of is de Internet aansluiting niet snel genoeg?

...
Of je internet snel genoeg is? Tja... wellicht.. als je nu eens aangeeft watvoor abonnement je hebt.. ;)
En geef ook eens aan hoe je het nu precies hebt aangesloten.

Verder maakt het ook nog uit wat die andere gebruikers op het netwerk aan het doen zijn, vol aan het downloaden of even het nieuws aan het lezen op telegraag.nl?

[ Voor 17% gewijzigd door Gadgeteer op 27-05-2016 09:45 ]

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Het is heel goed mogelijk dat de switch in de ziggorouter te weinig rekenkracht heeft om meerdere utp verbindingen te switchen. Een oplossing kan zijn om er een switch achter te zetten, en en iedereen daarop aan te sluiten, maar als de andere stations vol aan het downloaden zijn, dan zal het resultaat tegenvallen.

Ik heb zelf goede ervaringen met Netgear GBit switches, bijv. deze: pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Het lijkt me eerder dat het router gedeelte meer processor capaciteit vraagt. Switchen is helemaal niet zo processor intensief.
Wat je kan doen is een eigen router achter de ziggo router zetten en vragen of ziggo de router in transparant/bridge mode wil zetten. Dan hoeft het ziggo apparaat alleen maar de verbinding op te zetten.
Voor een idee voor redelijke routers met accesspoint ingebouwd kan je dit filter in de PW bekijken: http://tweakers.net/categ...xh8G-edP5WCqp_2KkOmoOSukL

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2016 10:43 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30

Tazzios

..

Bijna 2 keer zo snel..
Echter er is 1 probleem, ik merk dat als er meerdere mensen thuis met de laptop online zijn dat de snelheid wel terug gaat.

Als het wel aan de router ligt kan ik dan een splitter tussen de modem en de router zetten en zo mijn pc rechtstreeks op de modem aansluiten?
Jij was je download snelheid aan het testen en het ging wat langzamer toen iemand anders ook ging internetten?
Tuurlijk gaat de snelheid omlaag bij jou computer als andere ook gebruiken maken van de verbinding.
Maar je moet je denk afvragen of dat uberhaubt een probleem is voordat je het wilt gaan oplossen. zonder waardes (snelheid en pings latency) valt er niets nuttig over je bevinding te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 27-05-2016 10:56 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het switch gedeelte zal absoluut niet het probleem zijn, dat kan iedere switch tegenwoordizg op zijn sloffen.

Wat doen die andere devices die online zijn ?
Als het alleen wat webbrowsen is zou dat geen probleem moeten zijn
ALs die flink aan het downloaden zijn, zzou je eerst eens naar QOS kunnen kijken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:57

Bijna 2 keer zo snel..

Kan je is schetsen hoe alles precies aangesloten zit?

Je hebt het hier nu over een Ziggo router en een stuk terug over een Netgear uit het jaar kruik

Als die Netgear de Router is kan het zijn dat je behoorlijk wat snelheid mist omdat die Netgear simpel het simpelweg niet aankan.

• ronald92
  • Niet online
zal het proberen te verduidelijken.

we hebben een internet aansluiting van ziggo, dit in combinatie met een alles in een pakket. (internet snelheid 100mb/s?)

van de modem loopt er een kabel in de netgear router. dit is een router met rj45 aansluitingen en wifi.
De kabel heb ik rechtstreeks op de router aangesloten.

Ik heb het netwerk getest op wifi (4 keer) en kabel (6 keer) om zo de vergelijking te kunnen maken.

bij wifi had ik een download van 18mb/s-20,5mb/s
upload van 4mb/s
ping van 13-14

Met de kabel had ik een download van 39,6 mb/s- 40mb/s
upload van 5,6 mb/s - 6 mb/s
ping van 10

Toen ging me broetje op netflix een serie kijken en me moeder op het internet aan het zoeken naar een vakantie.

op de kabel had ik toen een download van 18mb/s-20mb/s
upload van 4mb/s
ping van 18

nu wil ik graag weten hoe het komt, doordat ik het verhaal op werk hoorde dat de routers maar 2 personen kunnen ondersteunen op volle snelheid begon ik te twijfelen

• Tazzios

Tazzios

..

Ik denk eerder dat je een 40mbit abonnement hebt i.p.v. 100mbit.
Je bevinding zijn ook logisch, netflix pakt zo 5mbit en met bufferen nog meer.
ronald92 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:14:
..

nu wil ik graag weten hoe het komt, doordat ik het verhaal op werk hoorde dat de routers maar 2 personen kunnen ondersteunen op volle snelheid begon ik te twijfelen
Je deelt met het huishouden de 40mbit. Het is helemaal niet mogelijk dat je op 2 pcs tegelijk 40mbit haalt indien 40mbit je abbonement is.

[ Voor 50% gewijzigd door Tazzios op 27-05-2016 12:05 ]

• nooberke
ronald92 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:14:
zal het proberen te verduidelijken.

we hebben een internet aansluiting van ziggo, dit in combinatie met een alles in een pakket. (internet snelheid 100mb/s?)

van de modem loopt er een kabel in de netgear router. dit is een router met rj45 aansluitingen en wifi.
De kabel heb ik rechtstreeks op de router aangesloten.

Ik heb het netwerk getest op wifi (4 keer) en kabel (6 keer) om zo de vergelijking te kunnen maken.

bij wifi had ik een download van 18mb/s-20,5mb/s
upload van 4mb/s
ping van 13-14

Met de kabel had ik een download van 39,6 mb/s- 40mb/s
upload van 5,6 mb/s - 6 mb/s
ping van 10

Toen ging me broetje op netflix een serie kijken en me moeder op het internet aan het zoeken naar een vakantie.

op de kabel had ik toen een download van 18mb/s-20mb/s
upload van 4mb/s
ping van 18

Wat voor modem heb je van Ziggo? Kan je nagaan welk pakket je exact hebt van Ziggo? Mijn eerst gevoel zou zeggen dat je een 150Mbit pakket hebt maar dat de router (die oude Netgear) simpelweg niet meer dan 40Mbit aankan.....andere optie is dat je een pakket met 40Mbit hebt

Dat je snelheid verliest bij gebruik van Netflix is normaal...alleen 20Mbit verliezen bij 150Mbit heeft uiteraard minder invloed dan het verliezen van 20Mbit bij 40Mbit ;)

• ronald92
  • Niet online
Ik weet haast wel zeler dat we een snellere Internet pakket hebben maar zal het nog uit gaan zoeken.

We hebben de router al zo lang ik mij kan herinneren..
Verdenk deze nu dan ook meer , geef weer bericht als ik de abbonoment gegevens gevonden heb

• nooberke
ronald92 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:53:
Ik weet haast wel zeler dat we een snellere Internet pakket hebben maar zal het nog uit gaan zoeken.

We hebben de router al zo lang ik mij kan herinneren..
Verdenk deze nu dan ook meer , geef weer bericht als ik de abbonoment gegevens gevonden heb
Kan je is kijken wat voor modem je hebt staan? Vrijwel alle modems voor de snellere pakketten hebben ook een ingebouwde router namelijk

• ronald92
  • Niet online
Ik heb gekeken en we hebben de volgende modem met router

Cisco EPC3212Netgear WNR1000-200PES

Dit lijkt me een belemmering van de snelheid

Heb ik daarin gelijk?
En wat is een goede vervanging van deze set up ? Mag ook een modem met ingebouwde wifi zijn

[ Voor 54% gewijzigd door ronald92 op 29-05-2016 18:27 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Kijk eerst eens welk abonnement je hebt voordat je mogelijk onnodig geld uitgaat geven.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:44

Nox

Noxiuz

Je router is tot 100mbit, je ziggo verbinding is vermoedelijk 40mbit maar anders 150. In het laatste geval heeft het nut om te upgraden qua router.

Volgens mij is dat modem docsis 3 dus prima.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ronald92
  • Niet online
abonnement is 150mbit dan hoef ik alleen maar router aan te passen? verder niets? modem kan dat wel hebben?
Pagina: 1