2 videokaarten kapot door 1 PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototyp3_NL
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-11-2024
Mijn vraag
Afgelopen dinsdag kreeg mijn pc last van artifacts op mijn scherm, ik dacht gelijk dat mijn videokaart het had begeven.

Om dit te testen heb ik een andere videokaart gebruikt,
Eerste instantie heeft dit gewerkt maar vanavond kreeg ik de melding 'Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is niet hersteld' daarna kreeg ik ook met de tijdelijke videokaart artifacts te zien.

Ik schrok hiervan en om te zien of de videokaart nog wel werkte in mijn oorspronkelijke pc heb ik hem gelijk teruggeplaatst. Maar de artifacts bleven ook hierop te zien.

Ik zit dus nu met 2 videokaarten en begrijp niet waardoor het komt.

PC zijn beide niet overclocked en die videokaarten ook niet,

Heeft iemand een idee hoe ik hier verder mee aan moet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Moederbord waarin de videokaarten kapotgingen ( ga-f2a-75m-hd2 )
- Originele videokaart ( Ati Hd7870 )
- Test videokaart ( Ati HD5850 )

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- andere videokaart
- andere pc
- de onboard GPU werkt nog wel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voeding kan stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drivers van de videokaart up to date?

Wat is het merk en type van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototyp3_NL
drivers zijn up2date

voeding merk is: Aerocool AP-450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
pricewatch: Aerocool AP-450

Dit ding? Lol die kan je beter gelijk bij het grofvuil zetten. Ik zou het zeker gaan proberen met een degelijke 350/450w voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototyp3_NL
Antec High Current Gamer HCG-620, 620 Watt voeding geprobeerd zelfde probleem bij beide kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Hoe oud zijn die kaarten en wanneer voor het laatst werkend gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

Zorian

What the fox?

'Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is niet hersteld' is tevens een zeer bekend probleem met drivers van AMD. Dit was al zo toen ze nog ATI heetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Prototyp3_NL schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:43:
Antec High Current Gamer HCG-620, 620 Watt voeding geprobeerd zelfde probleem bij beide kaarten
Als ze eenmaal stuk zijn zal een andere voeding ze niet zomaar genezen helaas.

Al viel het natuurlijk te proberen om te kijken of de voeding het probleem was. Maar het is goed mogelijk dat die oude voeding de videokaarten een opdonder heeft gegeven. Dit is één van de redenen dat je op de voeding van een systeem nooit moet besparen. Al je onderdelen worden door die ene component van stroom voorzien en zijn zodoende allemaal onderhevig aan de grillen van die voeding.

Beide kaarten werken ook niet in een andere, bekend goede, PC als ik de TS lees?

Drivers verwijderen met een schoonmaaktool en opnieuw proberen wil nog wel eens helpen. Of een Linux LiveCD proberen om te kijken of die wel keurig beeld er uit tovert, dan kun je de software uitsluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 29-04-2016 22:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Zorian schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:56:
'Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is niet hersteld' is tevens een zeer bekend probleem met drivers van AMD. Dit was al zo toen ze nog ATI heetten.
Ik voorspel een kudo topper, ondanks dat dit geen Dumpert is ben je grappig bezig hoor. Anders adviseer je iedereen gewoon alle AMD videokaarten weg te gooien en door te gaan met onboard.

In ieder geval zou ik kijken naar temperatuur bijvoorbeeld, wie zegt dat het je voeding is? En misschien wel laatste drivers, nieuwe Windows installatie.. enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

Zorian

What the fox?

Red-Front schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:58:
[...]

Ik voorspel een kudo topper, ondanks dat dit geen Dumpert is ben je grappig bezig hoor. Anders adviseer je iedereen gewoon alle AMD videokaarten weg te gooien en door te gaan met onboard.

In ieder geval zou ik kijken naar temperatuur bijvoorbeeld, wie zegt dat het je voeding is? En misschien wel laatste drivers, nieuwe Windows installatie.. enzovoorts.
Je kan wel zo zuur als een citroen gaan reageren, maar dat doet niets af aan dat het nou eenmaal een feit is.
Nergens staat in mijn post dat ik adviseer om alle AMD kaarten weg te gooien. Ik maak enkel de opmerking dat het niet per se aan een defecte videokaart hoeft te liggen vwb die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototyp3_NL
Ultraman schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:57:
[...]

Als ze eenmaal stuk zijn zal een andere voeding ze niet zomaar genezen helaas.

Al viel het natuurlijk te proberen om te kijken of de voeding het probleem was. Maar het is goed mogelijk dat die oude voeding de videokaarten een opdonder heeft gegeven. Dit is één van de redenen dat je op de voeding van een systeem nooit moet besparen. Al je onderdelen worden door die ene component van stroom voorzien en zijn zodoende allemaal onderhevig aan de grillen van die voeding.

Beide kaarten werken ook niet in een andere, bekend goede, PC als ik de TS lees?

Drivers verwijderen met een schoonmaaktool en opnieuw proberen wil nog wel eens helpen. Of een Linux LiveCD proberen om te kijken of die wel keurig beeld er uit tovert, dan kun je de software uitsluiten.
ja beide videokaarten zijn in een werkende PC getest, maar de problemen bleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 23:18
Clock de kaarten is under. Meestal verhelpt dit problemen. Dit kan bijvoorbeeld met msi afterburner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

offtopic:
[quote]Zorian schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:56:
[/quote]
Laatste jaren voornamelijk alleen nog maar "dagelijks" bij Nvidia gezien.... Maar dat terzijde.

Maar even serieus, heb je al een andere kabel of monitor gebruikt. Artifacts kunnen namelijk ook optreden met rotte hdmi/displayport kabel met een storingsbron in de buurt of door een niet goed functionerende logica in een monitor.

Je kan met software kijken of de artifacts daadwerkelijk veroorzaakt worden door de kaart(en) of dat het elders ligt. Twee kaarten opblazen door voeding is in mijn ogen een beetje ver gezocht, zelfs met slechte voeding omdat er dan meer aan de hand is dan alleen artifacts.

[ Voor 42% gewijzigd door Wim-Bart op 30-04-2016 01:04 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
al de temperatuur bekeken tijdens gamen? Misschien door de leeftijd moet er wat nieuwe koelpasta tussen de koeler en de chip.
En je zegt andere pc, toevallig wel zelfde harde schijf met zelfde installatie?
Probeer anders eens Display Driver Uninstaller. Deze boot windows naar safe-mode en verwijdert alle drivers grondig. Daarna juiste drivers weer installeren.
Zou ook misschien de voeding kunnen zijn, maar in die andere pc zit neem ik aan ook andere voeding?

Niet misschien ergens iets van metaal dat per ongeluk kortsluiting maakt in de buurt?

Die andere kaart deed het eerst wel gewoon, maar nadat je hem overgeplaatst had naar je "defecte' pc, deed hij het ook niet meer bij zijn originele thuispc, begrijp ik dat goed? Of doet die kaart het wel weer goed in zijn normale kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de overgang naar W10, hebben veel systemen met het herkennen of juist inst van VGA kaarten.

Mocht de VGA-kaart toch herkent worden, komt het nog regelmatig voor dat het systeem vast loopt.
Dit heet te maken met de drivers van Intel.
Deze zijn via Windows Update niet de juisten en/of verouderd.

Gebruik, daarom dit tooltje van Intel om zo de juiste drivers binnen te halen en de problemen moeten dan opgelost zijn.

Link: https://downloadcenter.in...tel-Driver-Update-Utility

Succes en laat even weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototyp3_NL
- Aan de kabels ligt het niet. ik heb ook op een andere systeem de zelfde videokaarten geprobeerd maar het zelfde resultaat.

- Temperatuur van beide kaarten was gewoon normaal. het andere systeem was inderdaad een compleet andere met w7 erop.

- ja ik had een goed werkend systeem( originele thuispc) met de 5850. Toen kreeg de pc met de 7870 problemen met het beeld. ben toen gaan testen met de videokaart van de (originele thuispc) maar gisteren deed deze het dus ook niet meer in de defecte pc en ook niet meer in de (originele thuispc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

V
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 06:34:
Bij de overgang naar W10, hebben veel systemen met het herkennen of juist inst van VGA kaarten.

Mocht de VGA-kaart toch herkent worden, komt het nog regelmatig voor dat het systeem vast loopt.
Dit heet te maken met de drivers van Intel.
Deze zijn via Windows Update niet de juisten en/of verouderd.

Gebruik, daarom dit tooltje van Intel om zo de juiste drivers binnen te halen en de problemen moeten dan opgelost zijn.

Link: https://downloadcenter.in...tel-Driver-Update-Utility

Succes en laat even weten of het gelukt is.
Voor 1 moederbord gaat dit al niet op, omdat het een fm2 socket mobo betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was toen ook het grote probleem met AMD Moederborden, als je de hardware op het moederbord wou upgraden, je regelmatig tegen problemen aan liep, dat het niet allemaal lekker met elkaar werkte of helemaal niet!
Daarom werd door de pro's Intel borden genomen, terwijl AMD zeer goeie producten maakt en nog steeds doet en sinds enkele jaren zorgt dat ze rekening houden met een Chipset standaard en niet steeds het wiel op nieuw uit vind!

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zorian schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:56:
Natuurlijk is dit een bekend probleem, videokaarten gingen al stuk toen de videokaarten van AMD nog ATi heten en dus had je ook driver crashes door een kapotte videokaart.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 11:05:
Dat was toen ook het grote probleem met AMD Moederborden, als je de hardware op het moederbord wou upgraden, je regelmatig tegen problemen aan liep, dat het niet allemaal lekker met elkaar werkte of helemaal niet!
Daarom werd door de pro's Intel borden genomen, terwijl AMD zeer goeie producten maakt en nog steeds doet en sinds enkele jaren zorgt dat ze rekening houden met een Chipset standaard en niet steeds het wiel op nieuw uit vind!

Succes !
Fijn om te horen dat ik geen pro ben en dus een amateur. Zal het maar niet tegen mijn opdrachtgevers zeggen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* ontopic graag

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 01-05-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Wim-Bart schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:37:
[...]

Fijn om te horen dat ik geen pro ben en dus een amateur. Zal het maar niet tegen mijn opdrachtgevers zeggen.
Ontslag!! :o

O.T.
Lijkt erop dat je Pci-E de grakas overbelast heeft,
ik zou een cheap graka kaartje testen in je thuis pc (dat ie zeker goed is) :)
en vervolgens met een andere/goeie voeding!! de kaart testen in het ander boardje,...
als de kaart het ook begeeft (daarom elcheapo) is de mobo het probleem en niet de voeding ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ligt aan de schade maar wanneer de artifacts mee worden genomen van systeem a naar b dan is het meestal einde verhaal en is iedere dag dat de kaarten het doen een extra dag.

Oorzaak is meestal door overclock en/of overheating. Andere oorzaken van permanente schade is kortsluiting of opeens een piek van bijvoorbeeld 12+ volt op een 3,3 volt verbinding. Maar wanneer zie kijkt naar de fysieke opbouw van de kaart dan is dat vrij onmogelijk. Zo een beetje iedere pin en aansluiting op de kaart is voorzien van pulldown/pullup, condensatoren, buffers en andere maatregelen waardoor de oorzaak elders gezocht moet worden.

Zelf heb ik meegemaakt dat drie kaarten kapot waren gegaan tijdens assemblage van een nieuw systeem. Daar werd de kaart geplaatst door iemand die een mooie synthetische trui aan had. Eerste maand leek er niks aan de hand maar langzamerhand steeds vagere problemen. Dus toen ook gpu vervangen, voeding vervangen, Memory vervangen tot en met de CPU. Uiteindelijk bleek in 1 geval dat MB kapot was, andere de gpu en ander geval gpu en MB.

Het rare is dat bijvoorbeeld een defect MB een nieuw device ook kan beschadigen. ESD is een rare iets, ongrijpbaar soms.

Pagina: 1