Windows 10 insider slow rollback via command?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:28
Ik heb een apart probleem.
Begin deze maand geüpgraded naar versie .295 .
Helaas met randapparatuur aangesloten (geen idee of het daaraan ligt/lag).

Computer start op, geeft inlogscherm en daarna geen bureaublad, start en taakbalk.
Het lijkt of Explorer niet werkt.
Alleen een zwart scherm met cursor.

Via Ctrl+Alt+Del krijg ik het normale keuzescherm en kan ik taakbeheer oproepen. (Win-toetscombinaties werken niet)
Van daaruit kan ik via bestand een nieuwe taak uitvoeren (run).
Via Run>bladeren kan ik wel in mijn computer en opstarten/bekijken wat ik wil.
Ook kan ik cmd of powershell opstarten.
Alles werkt schijnbaar op de achtergrond maar de verkenner e.d. niet, geen snelkoppelingen, geen start, geen bureaublad dus.
Wel meldingen van third party`s (pop-ups), en updates worden geinstalleerd.

Programma`s die ik open en minimaliseer komen in een blokje op de onderste rand te staan. Vensters sizen etc is normaal.
Via Cmd kom ik niet veel verder. sfc/scannow wordt geweigerd met "Windows Resource Protection could not start the repair service"
Ik heb twee opties geprobeerd om via cmd toch toegang te krijgen maar dat hielp niet. (extra services gestart alsook geprobeerd via een andere directory sfc/scannow te laten werken)
Ook in veilige modus krijg ik sfc/scannow niet aan de praat. Sterker nog het hele scherm knippert dan.

Via systeemeigenschappen (een van de weinige dingen die zich op laat roepen) kan ik bij systeemherstel maar dat gaat niet ver genoeg terug (was uitgeschakeld?)
Via Powershell kan ik ook geen extra packages laten installeren.
.cpl-commands in run werken soms wel maar de meesten niet.

Ik zoek een command om de instellingen>updates op te roepen zodat ik een rollback kan doen zonder alles opnieuw te hoeven installeren.
Of een andere mogelijkheid, bv om sfc/scannow te laten werken..

Shell commando`s werken niet.
Via Run>control of cmd>start control krijg je ook niets. Run>Explorer.exe (start verkenner)doet ook niets.

Via een upgrade naar W10 via Microsoft/de laptop/internet (nu upgraden) krijg ik alleen de mogelijkheid een fresh install te doen. Ik krijg de melding dat Windows mogelijk op een andere schijf staat en dat daarom niets behouden kan???? (wordt gedownload op en geïnstalleerd vanaf dezelfde C:\ schijf)
Dezelfde melding krijg ik als ik via een usb stick probeer te upgraden (als het dus wel van een andere schijf komt/op een andere schijf moet)

Kopiëren van bestanden kan wel binnen taakbeheer>bestand>nieuwe taak starten/Run>bladeren (je krijg dan wel een verkennervenster).
Ingeplugde schijven staan gewoon herkend en kopiëren tussen laptop en station gaat. (voor een back-up evt)

Ik had mijn laptop even niet nodig maar het zou fijn zijn als het weer normaal werkt, alles starten via de Run-verkenner/bladeren is erg omslachtig.
Dit schrijf ik overigens gewoon op mijn laptop, eenmaal iets gestart werkt het normaal.
Ik ben even uitgeprutst, misschien weten jullie raad.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2016 18:58 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een Systeem herstel:
C:\WINDOWS\system32\SystemPropertiesProtection.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je hem niet om te testen weer eens downgraden en kijken wat ie dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow was er vergeten aan toe te voegen dat dit natuurlijk alleen werkt, wanneer je backups hebt gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Systeemherstel gaat niet ver genoeg terug helaas, daar kon ik al bij.
Downgraden gaat alleen met een schone installatie.

Normaal kan je via Instellingen>update een rollback maken naar de vorige insider versie.
Hoe ik daar kom ben ik naar op zoek.
Omdat ik daar niet kom, bij updates, kan ik ook geen toestemming geven voor oa.nieuwere versies.
Alleen normale updates worden automatisch gedaan.

Die back-up is gewoon te maken overigens, de laptop werkt gewoon, alleen alles via Taakbeheer.
Gelukkig onthoudt het Run-venster alle taken die je gestart hebt, wat het iets makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C:\WINDOWS\ImmersiveControlPanel\SystemSettings.exe
Hiermee kan je de settings openen.
Verder worden de onderdelen gestart via DllHost.exe via een /Processid.
Dus dat gebeurd er wanneer je SystemSettings.exe opent en op de onderdelen klikt.
Voor die onderdelen is geen rechtstreekse commandline.
Alleen ik vrees dat je geen visueel venster krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:22:
C:\WINDOWS\ImmersiveControlPanel\SystemSettings.exe
Hiermee kan je de settings openen.
Helaas, ik krijg even te zien dat er iets gestart wordt maar daarna niets.
Geen Settings.

Ik vrees toch dat het een clean install wordt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Teijgetje schreef op maandag 09 mei 2016 @ 00:18:
Helaas, ik krijg even te zien dat er iets gestart wordt maar daarna niets.
Geen Settings.

Ik vrees toch dat het een clean install wordt :'(
Je kan ook een rollback doen vanaf een installatie medium of WinRE als Windows 10 niet meer wil starten, zie hier: https://techingiteasy.wor...-windows-from-windows-10/ en dan helemaal onderaan.

Er wordt dan met plaatjes uitgelegd welke stappen je moet nemen. Mogelijk krijg je zo weer je vorige versie van Windows 10 terug. Je moet Shift ingedrukt houden tijdens het starten van Windows 10 om dit menu te krijgen. Dan de instructies volgen om bij de rollback optie te komen.

Overigens is dit een risico van Windows Insider zijn. Je kan soms een brakke versie voorgeschoteld krijgen. Zorg ten allertijden voor goede back-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
CMD-Snake schreef op maandag 09 mei 2016 @ 06:42:
Overigens is dit een risico van Windows Insider zijn. Je kan soms een brakke versie voorgeschoteld krijgen. Zorg ten allertijden voor goede back-ups.
Ik draai vanaf XP al previews, "kleine" probleempjes in nieuwe versies is niets nieuws. :+
Maar je hebt wel gelijk, het is een risico, dat ik al jaren aanga.
En meestal zijn probleempjes simpel op te lossen, hetzij met, hetzij zonder workaround.
Voorlopig is hier de workaround dus alles via taakbeheer>run.
Gelukkig onthoudt het runvenster alle ingegeven commands.
En zijn de meeste programma`s simpel te starten via hun.exe file in programs en programsx86.
Heb je geen idee hoe Windows werkt dan zit je inderdaad met je handen in je haar.

Die backup is inderdaad een dingetje om beter zorg voor te dragen, daarentegen ben ik niets kwijt, alles is simpel te back-uppen.

Ik klaag dan ook niet, inderdaad het risico van het vak. :P

Maar dank je.
Ik zal me er eens verder in verdiepen, ik had al eerder gelezen over opstarten met shift.
Alleen lui......als je de laptop maar af en toe nodig hebt is het makkelijker de workaround toe te passen. Verder doet alles het namelijk.

De reactie van Windows op C:\WINDOWS\ImmersiveControlPanel\SystemSettings.exe is trouwens dezelfde als op explorer.exe, even een draaiend cirkeltje bij mijn cursor en daarna niets.
Het lijkt alsof het wel start maar niet weergegeven wordt.
Hopen dat met een shift restart de laptop niet aangeeft dat het OS mogelijk op een andere schijf staat en daarom alleen een clean install mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Heb uiteindelijk via het shiftmenu Windows teruggezet.
Een rollback via daar gaat niet, volgens mij betreft dat alleen een rollback van 10 naar 8.x of 7 binnen de maand.

En niet goed gelezen........Dacht dat Windows hersteld werd met behoud van data en programma`s.
Dus alleen de data.....lekker 100 Gb vrij aan programma`s die er op stonden.

Wel een lekkere schone installatie.
Helaas was de insider-pro-slow 14.14342 zo traag met opstarten dat ik overgestapt ben naar de fast-ring 352.

Pagina: 1