Afstandsbediening voor garagedeur kopiëren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 15:30
Ik ben op zoek naar een kopie van de afstandsbediening voor de garagedeur. Het gaat om zo'n afstandsbediening. Ik heb 'm even opengemaakt en er zit een chip met naam TM02NL in, dus ik neem op basis van de informatie in die link aan dat die afstandsbediening op 433,92MHz werkt en is te kopiëren. Nu ben ik voor de goedkope optie gegaan en heb deze twee afstandsbedieningen bij Ali besteld:
- Afstandsbediening 1
- Afstandsbediening 2

De eerste geprobeerd te programmeren, maar dat lukt niet. Hij komt wel in program mode, maar pakt het signaal van de oorspronkelijke afstandsbediening niet op. Ook niet van een klik aan/klik-uit afstandsbediening overigens, die toch ook op 433,92MHz werkt. Afstandsbediening 2 kwam zonder handleiding en ik heb werkelijk geen flauw idee (en op Internet ook niets kunnen vinden) hoe die te programmeren zou zijn. Dat was dus een relatief dure batterij.
Is het iemand hier al eens gelukt om een afstandsbediening te kopiëren en zo ja, welke afstandsbediening heb je hiervoor gebruikt?
Hoe zou ik (goedkoop) kunnen meten of de afstandsbedieningen op 433MHz werken? Ik zag een laatst een video waar ze een oscilloscope gebruikten met antennes om dat te doen, maar bij gebrek aan oscilloscoop lijkt me dat geen goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Na wat googlewerk kwam ik geen chip tegen met die code, wel de afstandsbediening die overigens ook los te koop is.

Wel kwam ik deze tegen:
Wikipedia: Universal remote control duplicator

Maar daar word niet over de ondesteuning voor die TM02NL gepraat..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 18:37
Ik heb ook even gezocht, niet omdat ik denk hier iets van te weten, maar omdat ik geintrigeerd was.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de FDI MATELEC TM02NL een 'rolling code' heeft wat wellicht de oorzaak is dat het kopiëren niet lukt.

Onder tabje "Note technique".

Hier een andere gebruiker met hetzelfde probleem.

Kan dit een reden zijn?

EDIT; Ik zie op de productpagina in jouw eerste link dat het wel kopieerbaar zou moeten zijn, Copiable : oui .... raar ...

[ Voor 15% gewijzigd door usgaap op 29-04-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

usgaap schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:10:
Ik heb ook even gezocht, niet omdat ik denk hier iets van te weten, maar omdat ik geintrigeerd was.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de FDI MATELEC TM02NL een 'rolling code' heeft wat wellicht de oorzaak is dat het kopiëren niet lukt.

(...)

EDIT; Ik zie op de productpagina in jouw eerste link dat het wel kopieerbaar zou moeten zijn, Copiable : oui .... raar ...
Op die pagina gelinkt in de startpost hebben ze het ook over een fixed code ipv een rolling code. Misschien is het een soort OEM-afstandsbediening waar verschillende firmwares in kunnen zitten?

Ik vind ook niks zinnigs op TM02NL wat betreft chips, wellicht dat de fabrikant van de remote er een eigen nummertje op heeft laten silkscreenen ipv een generieke type aanduiding, zodat hun ontwerp niet makkelijk is te kopiëren.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Bedankt voor jullie zoekwerk. Omdat die 1e afstandsbediening ook het signaal van een klik aan/klik uit niet kan kopiëren die volgens de afstandsbediening zelf gewoon op 433,92 MHz zit, heb ik wel het idee dat ie misschien gewoon niet helemaal goed is (het blijft natuurlijk een beetje mazzel hebben voor 1,69 euro). Zou echter wel fijn zijn om dat te kunnen testen voor ik op de gok gewoon nog zo'n ding uit China laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Even een update op dit project. k ben vandaag met Arduino en een 433MHz receiver chip in de weer geweest. De uit China bestelde aftsandsbedieningen kan ik met die setup prima uitlezen. De afstandsbediening die ik probeer te kopieren echter niet. Blijkbaar is dit dus geen 433MHz afstandsbediening. Iemand een idee hoe ik erachter kom wat voor afstandsbediening dit wel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 759877

martdj schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:51:
Even een update op dit project. k ben vandaag met Arduino en een 433MHz receiver chip in de weer geweest. De uit China bestelde aftsandsbedieningen kan ik met die setup prima uitlezen. De afstandsbediening die ik probeer te kopieren echter niet. Blijkbaar is dit dus geen 433MHz afstandsbediening. Iemand een idee hoe ik erachter kom wat voor afstandsbediening dit wel is?
Kan zijn dat ik erover lees, maar ik denk dat je moet vertrekken van de ontvanger en niet van je afstandsbediening. In de control unit van je motor, zit daar niks in dat verbonden is met de antenne? Of eventueel foto van het binnenste van je control unit?

Ik voeg altijd afstandsbedieningen toe, en kopieer ze niet van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 12:06
Ik heb ook zo'n garagedeur met een AB. Deze bevatting inderdaad een rolling code, en zijn zeker niet zo 1-2-3 te kopieeren. Dat zou mooi zijn voor de boefjes... Gewoon in de buurt het signaal opvangen van een garagedeur en je kunt daarna altijd naar binnen. Neen, dat gaat niet werken.

De garagedeur is wel te openen door een KaKu pulsschakelaar te nemen en deze op je garagedeurmotor aan te sluiten. Met het risico dat iedereen die de KaKu code één keer uitleest (want KaKu heeft dus geen rolling code) daarna jouw garage in kan.

Mijn Domoticx RFXcomm zender/ontvanger leest de garagedeurcode wel uit, overigens. En is dus niet reproduceerbaar.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Ik zat met hetzelfde probleem en heb uiteindelijk via ebay bij een bedrijf in de UK besteld.
Behalve de freq heb je in bijna alle gevallen een rolling code! Dit moet de ab wel aankunnen!
Met mijn oude ab heb ik dus een goede kunnen bestellen en let daarbij ook op quartz (dacht ik...)
Ebay: tecmaniaworld
Je kan ook eens hier kijken: http://www.clonycopy.be/ Ik heb destijds opgestuurd maar helaas konden ze mij niet helpen.

Misschien even een foto van de binnenkant posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Op de afstandsbedieningen van onze garagedeur zit een connector (3-pins) waarmee een nieuwe afstandsbediening kan worden geprogrammeerd. Hiermee wordt de code uitgewisseld.

Ik dit filmpje laat iemand zien dat de TM02NL niet te kopiëren is met zo'n clone-afstandsbediening, waarschijnlijk heb je toch te maken met een rolling code.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Zou een rolling code universal remote dan in principe wel moeten werken? En klopt het dat die idd geen code afgeven op een 433MHz receiver voor static codes?
Dit is overigens het inwendige van de afstandsbediening:
Te kopieren afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

SA007

Moderator Tweaking
Bij een rolling code moet je precies zo'n zelfde (chip) remote hebben om die te kunnen inleren.

Andere optie is een extra ontvanger plaatsen en die de garagedeur te laten bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02 16:11
Ik heb zojuist ook 1 van Ali gekocht, werkt prima. Moet wel de afstandsbediening rug tegen rug aan houden, ongeveer bovenin van de witte Action afstandsbediening. En beginnend met de knop van de Action afstandsbediening te drukken, snel gevolgd door die van Ali, lampje brand paar keer blauw, nog even wachten en brand daarna volledig :).
Pagina: 1