spiltsen van een audiosignaal naar meerdere versterkers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daam1
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-10-2021
hallo mensen

ik ben van plan binnenkort een feest te gaan geven. op de locatie waar ik dit feest ga geven is al een geluidsset aanwezig. het feest is echter voor een groep van bijna 200 man en de set die daar aanwezig is zal waarschijnlijk niet voldoende zijn. nu heb ik zelf ook een geluidsset ter beschikking die ik daar ook neer kan zetten, zodat ik zeker weten genoeg volume heb.

ik ben van plan de muziek af te spelen op een laptop en dan de 3,5 mm jack als output hieruit te gebruiken, alleen zit ik dan met 1 kabel die naar meerdere versterkers moet.

ik heb zelf al een beetje gekeken, maar overal lees dat iedereen met een simpele Y-splitser als oplossing komt. ik ben alleen bang dat het splitsen van het signaal het zinloos maakt om een 2e geluidsset neer te zetten, omdat het volume dan vergelijkbaar zal zijn met 1 geluidsset. ook zou de het gecombineerde vermogen best groot zijn, rond de 4k aan wattage. ik wil hier daarom voor een z'n sterk mogelijk signaal zorgen dat naar de versterkers gaat.

ik zat te denken of er niet een elektronische splitser bestaat, iets wat het signaal opdeelt in meerdere uitgangen maar daarbij geen signaalsterkte verlies heeft.

zou iemand me kunnen helpen met dit probleem?

alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Een beetje professionele versterker heeft wel een line out ook. En anders heeft een beetje professionele mixer vaak nog wel een zone uitgang, kan je het volume ook nog vanaf je mixer apart regelen.
Edit: lees net dat je je laptop direct aan de versterker wil hangen (zou ik persoonlijk niet doen), maar dan blijft alleen de line out optie over. Een mixer huren een idee?

[ Voor 30% gewijzigd door sig69 op 29-04-2016 17:57 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daam1
ja daar had ik ook eerder aan gedacht. de versterkers hebben helaas deze uitgang niet.

dus ik zou dan een mix-paneel moeten nemen met meerdere uitgangen en deze dan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 13:24
Ik heb vroeger ook af lopen prullen met stekkertjes en splittertjes en het was het eigenlijk altijd 'net-niet'. In brabant zit in elk dorp wel een Disco verhuur-boer. Die kunnen meestal wel wat moois adviseren.

Misschien is dit advies voor jou waardeloos maar ik kan je uit ervaring vertellen dat een feestje voor jou, en de gasten die voor jou komen, een stuk minder leuk is als je de hele avond aan het troubleshooten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Je kunt voor een kleine 60 euro al een Behringer Xenyx Q502 USB mengpaneeltje kopen, waar ook nog een externe geluidskaart in zit, zodat je niet de hoofdtelefoonuitgang van je laptop hoeft te gebruiken. Je kunt dan ook nog een microfoon aansluiten en eventueel nog een bron (cd speler of tweede laptop/iPod).

Het is overigens niet automatisch dst je 'meer' geluid kruigt door het gebruik van twee audio-installaties. Plaatsing heeft daar een grote invloed op. Verder zegt het vermogen vrijwel niets over de luidheid van een installatie (ongeveer zoals het aantal pixels vrijwel niets zegt over de kwaliteit van een foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daam1
Hennie-M schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:43:
Ik heb vroeger ook af lopen prullen met stekkertjes en splittertjes en het was het eigenlijk altijd 'net-niet'. In brabant zit in elk dorp wel een Disco verhuur-boer. Die kunnen meestal wel wat moois adviseren.

Misschien is dit advies voor jou waardeloos maar ik kan je uit ervaring vertellen dat een feestje voor jou, en de gasten die voor jou komen, een stuk minder leuk is als je de hele avond aan het troubleshooten bent.
nee dat wil ik ook zo veel mogelijk proberen te voorkomen. ik heb geen zin om heel de avond met kabeltjes te gaan kloten.
coinman63 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:48:
Je kunt voor een kleine 60 euro al een Behringer Xenyx Q502 USB mengpaneeltje kopen, waar ook nog een externe geluidskaart in zit, zodat je niet de hoofdtelefoonuitgang van je laptop hoeft te gebruiken. Je kunt dan ook nog een microfoon aansluiten en eventueel nog een bron (cd speler of tweede laptop/iPod).

Het is overigens niet automatisch dst je 'meer' geluid kruigt door het gebruik van twee audio-installaties. Plaatsing heeft daar een grote invloed op. Verder zegt het vermogen vrijwel niets over de luidheid van een installatie (ongeveer zoals het aantal pixels vrijwel niets zegt over de kwaliteit van een foto).
ik heb ff naar het mix-paneel gekeken weet je zeker dat ik hier meerdere uitgangen op heb? ik zie de main output erop zitten, kan je op de 2-track out ook tegelijk een output krijgen?

ik heb zelf ook nog even verder gekeken en ik heb dit gevonden:
http://www.bax-shop.nl/ho...-versterker#specificaties

een hoofdtelefoon versterker die van 1 input signaal 4 output signalen kan maken. vinden jullie dit een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Nee, zou ik niet doen. Dan moet je alles met 6,3mm stereo jack gaan doen. Het kan, maar dan moet je wel weer een hoop verloopjes ertussen doen.

Ik zou een goedkope mixer ertussen zetten zoals coinman63 suggereerde. Dan kan je meteen makkelijk de niveau's van de verschillende sets regelen. Vantevoren controleren wat je aan kabels nodig gaat hebben (XLR, of jack). En op de dag zelf op tijd beginnen zodat je niet hoeft te stressen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 29-04-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Ja, er zitten twee uitgangen op, main out (regelbaar) en 2-track out (vast niveau). Een versterker wil het liefst een output op line-niveau, geen hoofdtelefoonuitgang. Daarom is die hoofdtelefoonversterker ook niet geschikt.

Het is trouwens niet zo dat als je een lijnniveau splitst (met een y-kabel) het volume na versterking gehalveerd is. Een simpel splitterkabeltje zal daarom ook werken, maar je kunt niets regelen. Het is belangrijk om kabels zo kort mogelijk te houden om storing te voorkomen.

Misschien moet je je afvragen of het verstandig is dat jij het geluid gaat doen. als je er niet zo veel van af weet kan er ook veel mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan tulpsplitters gebruiken. Ik deed het vroeger altijd op die manier. Er zat dan tussen de kabel en versterker nog een uitgang en dan lus je door naar de andere versterker.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
coinman63 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:51:
Ja, er zitten twee uitgangen op, main out (regelbaar) en 2-track out (vast niveau). Een versterker wil het liefst een output op line-niveau, geen hoofdtelefoonuitgang. Daarom is die hoofdtelefoonversterker ook niet geschikt.

Het is trouwens niet zo dat als je een lijnniveau splitst (met een y-kabel) het volume na versterking gehalveerd is. Een simpel splitterkabeltje zal daarom ook werken, maar je kunt niets regelen. Het is belangrijk om kabels zo kort mogelijk te houden om storing te voorkomen.

Misschien moet je je afvragen of het verstandig is dat jij het geluid gaat doen. als je er niet zo veel van af weet kan er ook veel mis gaan.
Een hoofdtelefoon versterker geeft op zich ook gewoon een lijn niveau signaal. En splitten geeft idd in principe geen verandering van signaal niveau (hooguit subtiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon splitten bij de bron, zolang je geen kilometers kabel gaat gebruiken zal het wel loslopen lijkt mij :?

tenminste ik merkte het niet toen ik 3 versterkers ging voeden.. met minimaal 25 meter UTP kabel er tussen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Utp kabel tussen je versterkers?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Studentenfeestje?

Zoek maar eens naar Line Level Shifters of naar Line Distribution Amplifiers (eigenlijk voor de semi-pro)

Afbeeldingslocatie: https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/s--BP9eptQ6--/a_exif,c_limit,f_auto,fl_progressive,h_620,q_75,w_620/v1412902173/qzm2m1xrlskgegz5cvb0.jpg
voorbeeld: Line Level Shifter

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ZTRTlvL%2BL.jpg
voorbeeld: Line Distribution Amplifier

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.volusion.com/rehny.ygwps/v/vspfiles/photos/RDL-RU-MLD4-2.jpg
of zoiets, maar dan met XLR aansluitingen

http://www.tripleaudio.nl...tribution-amplifiers-105a
Afbeeldingslocatie: http://www.tripleaudio.nl/sites/default/files/product_image/8699_2.jpg
De 105A is een stereo audio splitter. 1 stereo input, 5 stereo outputs

Maar... hoeveel meter kabel moet er tussen en ik neem aan dat je eindtrap ingang gevoed kan worden dmv 6.3 mm jack unbalanced/balanced en xlr balanced.

Signaal vanuit je laptop kun je ook via een twee kanaals DI Box doen en daarna na de distributie versterker.
Een DI Box is een kastje waarmee je een signaal met hoge impedantie, een lijn signaal of een ongebalanceerd signaal kan omvormen naar een gebalanceerd signaal met een lage impedantie.

Afbeeldingslocatie: http://tonika.nl/1997-458-large/art-cleanbox.jpg
of via een art-cleanbox

Spotgoedkoop en zoals door voorgaande schrijvers al vermeld, maar dan in cinch/tulp uitvoering.
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/ca073.jpg
koop hier 2 x van + 2 x 10/15/20 mm metalen female/female afstandsbussen + 4 x 3 mm schroeven
en soldeer de aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je zoekt een distribution amp. Zoiets: http://www.thomann.de/nl/...arch_rslt_DS2418_244501_0

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Niet duur. Heb je link maar ff vastgelegd, je weet maar nooit. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
PE4000 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 02:25:
Studentenfeestje?

Zoek maar eens naar Line Level Shifters of naar Line Distribution Amplifiers (eigenlijk voor de semi-pro)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar... hoeveel meter kabel moet er tussen en ik neem aan dat je eindtrap ingang gevoed kan worden dmv 6.3 mm jack unbalanced/balanced en xlr balanced.

Signaal vanuit je laptop kun je ook via een twee kanaals DI Box doen en daarna na de distributie versterker.
Een DI Box is een kastje waarmee je een signaal met hoge impedantie, een lijn signaal of een ongebalanceerd signaal kan omvormen naar een gebalanceerd signaal met een lage impedantie.

[afbeelding]
of via een art-cleanbox

Spotgoedkoop en zoals door voorgaande schrijvers al vermeld, maar dan in cinch/tulp uitvoering.
[afbeelding]
koop hier 2 x van + 2 x 10/15/20 mm metalen female/female afstandsbussen + 4 x 3 mm schroeven
Leuk, al die termen, quotes en plaatjes. Maar je helpt de TS er niets verder mee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Laat iedereen het in vervolg maar zelf uitzoeken... :(
Kan m'n tijd wel anders besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Sorry PE4000, ik kom er op terug, pinde me teveel vast op dat laatste plaatje (mobiel). Met die andere apparaten zou het wel kunnen ja. Vraag blijft of je dat wel wil natuurlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sig69 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:08:
Utp kabel tussen je versterkers?
Jup.. en het voldeed voor mij :-)

kort stukje UTP, 1 kant gewoon RJ45 stekker, andere kant de voor L oranje en blauw gebruikt (en oranje/wit en blauw/wit als ground) voor R groen en bruin (en groen/wit en bruin/wit als ground).. true het is natuurlijk geen super Hi-Fi oplossing.. maar 3x 25meter cheapass (action kwaliteit) audio kabel is dat natuurlijk ook niet ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daam1
ik heb voor het waarschijnlijk een dj gevonden die wel een eigen mengpaneel heeft. hij heeft hierbij wel maar maximaal 2 outputs en ik heb echter nog steeds dat ik naar 3 of 4 versterkers toe moet gaan.
PE4000 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 02:25:
Studentenfeestje?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
of via een art-cleanbox

[afbeelding]
een Line Distribution Amplifier is volgens mij wat ik naar opzoek ben. d:)b

het liefst wil ik alle kabels met jack of tulp. aangezien zowel de versterkers en het mengpaneel dit alleen heeft.

het aantal meter kabel naar de versterkers toe zal variëren, van anderhalve meter tot miss 5 ong. of is het belangrijk dat de bekabeling naar alle de versterkers toe gelijk is?

PE4000 iig bedankt voor de moeite
dit komt aardig dicht in de buurt van wat nodig ja, bedankt!

het is een verjaardagsfeest wat ik met een aantal maten geef. waarschijnlijk heb ik het daarna niet zo snel meer nodig. daarom hoeft het ook niet te duur te zijn.

ik zit nu eigenlijk met de keuze of de hoofdtelefoon versterker:

http://www.bax-shop.nl/ho...-versterker#specificaties

dat ik een aantal verloopjes zou moeten inbrengen vind ik op zich niet zo'n groot probleem.

of de Line Distribution Amplifier van PE4000 en CyBeR:

http://www.thomann.de/nl/...arch_rslt_DS2418_244501_0

wat vinden wat de beste optie is?
met de gedachte dat ik het waarschijnlijk na het feest weinig zal gaan gebruiken. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

daam1 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:46:
het liefst wil ik alle kabels met jack of tulp. aangezien zowel de versterkers en het mengpaneel dit alleen heeft.
Tulp is kut voor dit soort werk. Je wilt op z'n best XLR's maar jack is ook ok als 't balanced is. Die line distribution amp die ik linkte heeft XLR in/uitput en dat kun je dan met XLR-jack kabels oplossen. (Ik linkte die omdat ik die zelf ooit eens ingezet heb trouwens, prima ding.)

Als je enigszins professioneel spul gebruikt (qua mixer/versterkers) dan hebben ze balanced out danwel inputs. Dat is goed omdat 't minder storingsgevoelig is. Bij tulp over langere lengtes dan een paar metertjes pak je meer en meer ruis op omdat 't dat niet heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 30-04-2016 18:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1