Toon posts:

Game (e.d.) PC, pak 'n beet 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar!

Tijdje terug heeft m'n laptop de handdoek in de ring gegooid, dus ik heb een nieuw systeem nodig. Liep eerst nog te overwegen om weer een laptop als main systeem te nemen, maar de verleiding om zelf een kast in mekaar te flansen is toch niet helemaal te weerstaan. Nog nooit eerder gedaan, maar denk (hoop) dat dat wel goed komt als ik de guides goed volg :+

Had zelf iets bij elkaar gezocht aan de hand van een van de vele vorige BBGs, maar er komen wel altijd vragen bij op en aangezien ik evenveel verstand heb van pc-hardware als de gemiddelde goudvis, kan ik die niet zelf beantwoorden. Zou hier graag wat hulp bij hebben :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, programmeren, films kijken, wat werken met R (haat-liefde verhouding :+ ). Klooi af en toe wel wat rond met VMs, maar niet super veel, voornamelijk als ergens *unix voor nodig is en ik te lui ben om de pc opnieuw op te starten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
zo ongeveer 1000 euro. Kan omhoog, kan omlaag (blijf een hollander...) dus er zit wel iets rek en strek in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n vorige systeem was een mbp uit 09, behalve met een beetje geluk de harde schijf valt daar vrij weinig uit te gebruiken gok ik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
tien vingers, twee handen, paar hersencellen... oh wacht, onderdelen.

Nja, gok zo ongeveer wat er in de volgende lijst staat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 80,95€ 80,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 329,95€ 329,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Fractal Design Define S€ 76,95€ 76,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1be quiet! System Power 8 600W€ 57,95€ 57,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,64

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nul komma nul voorkeur. De hoofdreden dat ik een EVGA kaart geselecteerd heb als GPU, is dat als nvidia ergens in de komende twee maanden ze de Pascal kaarten laat shippen, ik (hopelijk) gebruik kan maken van hun Step-Up programma.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ehhh, niet echt. Heb alleen het liefst iets wat niet al te luid is.

Ga je overklokken?
niet van plan. Mischien in de toekomst, maar dan komen er toch andere onderdelen uit dus dan zien we wel verder :+

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Nou, heb je ff?
  • Raden jullie nog wat verandering aan? zal vast wel op meerdere plekken een suboptimale keuze gemaakt hebben
  • Is de extra CPU koeler echt nodig? (en zo ja, kan ik de stock fan ergens in de kast proppen voor extra circulatie? :+ of geeft dat ding teveel herrie )
  • Veel statistisch werk heeft vrij grote datasets. Is 8gb ram genoeg, of raden jullie aan toch voor 16 te gaan?
  • Qua de eVGA keuze (stepup gebeuren enzo) is dit soort-van half slim of valt het toch grondig af te raden? uit de reviews (die al ff oud zijn) lijkt het alsof het sowieso een goede kaart is, maar is dat nog steeds zo? En is er mss een ander model van hun wat beter aan te raden valt?
  • zelfde straatje als de Ram vraag, is dit de goede i5? of raden jullie aan om de 6400 te nemen / wat extra het budget te rekken en een i7 erin te proppen?
  • Is het mss handiger om een 500gb SSD schijf erin te zetten, ipv een 250 + een 1tb bulkschijf?
  • is de Define S de goede keuze qua case? de R5 heeft wel meer sockets en uitbreidmogelijkheden (plus de optie voor een DVD drive, voor zover die nog gebruikt wordt :+ ), maar is de bouwkwaliteit van de S mischien zodoende beter? idk t ziet er uit als een gevalletje "geen foute keuze mogelijk"
  • Als ik aan mensen advies vraag (die in de good ol' US of A wonen), dan raden ze iets als de Asus b150 pro gaming aan. Is die gigabyte wel de goede keuze, of maakt het (behalve de rode kleurtjes) eigenlijk vrij weinig uit?
Ja, ik denk dat dat het wel was? Als ik het goed had begrepen was er vrij weinig verschil tussen crucial en samsung SSDs (behalve de extra warranty bij de samsungs vergeleken met de goedkopere crucial SSDs). Windows tover ik ergens wel een sleutel vandaan (legaal, dat dan weer wel).

Moet dan alleen nog uitvogelen wat voor een beeldscherm ik wil :+

Alvast bedankt!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed i.p.v. die 6500. Die 0,2GHz verschil ga je niets van merken, scheelt wel weer twee tientjes.

Moederbord is een prima keus, voldoende aansluitingen en ook ruimte voor nieuwe PCIe SSDs/USB 3.1 mogelijkheid. Je hebt een windowed kast, dus misschien kun je nog een fancy bord met lichtjes enzo kiezen, pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura ofzo. Al die termen als "gaming" enzo moet je je niets van aantrekken. Puur marketing.

Videokaart anno april/mei 2016 is lastig, aangezien de nieuwe generaties voor de deur staan, en daar wordt een hoop van verwacht. Je zou kunnen kijken naar een tweedehands R9 280x/290 en die tijdelijk gebruiken tot de nieuwe kaarten er zijn. Anders zou ik, ondanks dat Stepup gebeuren, afblijven van die EVGA kaarten, die blijken nogal veel coil whine te hebben (al heb ik daar zelf nooit last van gehad). Een pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 bijvoorbeeld is een lekkere stille kaart.

WD Blues zijn goede harde schijven. Het is natuurlijk geen SSD, maar doet zijn werk wel. Afhankelijk van hoeveel GBs je nu in gebruik hebt zou je nog kunnen overwegen om SSD only te gaan.

Kast is altijd een persoonlijke keuze. De Define is een mooi ding, maar wel groot. Ik ben zelf meer fan van de pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood (zie vergelijking).
De R5 is ook zeker geen foute keuze, maar kost wel wat meer.

Processorkoeler kun je achterwegen houden aangezien je toch niet gaat overklokken, maar aangezien het budget er naar staat kun je wel voor een degelijke koeler gaan. De 212 is een prima keuze, een alternatief dat vaak wordt genoemd is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Die koelt ietjes minder, maar is in idle wat stiller. Op hoge snelheid produceren ze vergelijkbaar veel geluid. Aangezien je niet gaat overklokken zou je je geen zorgen hoeven te maken over temperatuur, dus zou ik voor de Gelid gaan.
Zou niet proberen om die stockkoeler als casefan te gebruiken. :+

RAM kost tegenwoordig geen zak meer, een setje als pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 is makkelijk te veroorloven. Als je nog om uiterlijk geeft (gezien windowed kast) kun je nog voor pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 gaan.

Voeding vervangen door een pricewatch: Corsair CX450M, of als je bereid bent want meer uit te geven aan een fantastische voeding: pricewatch: Corsair RM550x (vergelijking).

SSD is een goede keuze, heel veel SSD opslag voor weinig geld. Biedt relatief lage snelheden vergeleken met andere SSDs, maar in de praktijk merk je daar weinig, is nog steeds vele malen sneller dan een HDD.

[ Voor 61% gewijzigd door TheTinusNL op 29-04-2016 20:34 . Reden: klikte per ongeluk op Plaats reactie, nog ff verder aanpassen :) ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 18:45
Leuk om steeds je reactie aangepast te zien worden, voelt als een cliffhanger :P

Alleen waar ik nieuwsgierig naar ben, kun je niet beter de pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G aanraden? Verbruikt evenveel, koelt net zo goed, is ook net zo stil alleen hoger geklokt en daardoor beter/sneller? :)

Why so serious?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:15
Bobbreede schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:06:
Leuk om steeds je reactie aangepast te zien worden, voelt als een cliffhanger :P

Alleen waar ik nieuwsgierig naar ben, kun je niet beter de pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G aanraden? Verbruikt evenveel, koelt net zo goed, is ook net zo stil alleen hoger geklokt en daardoor beter/sneller? :)
De Evga en gigabyre zijn nog beter. De Asus heeft een voltage lock die kan je nog wel naar 1450 brengen maar daar zou het op kunnen houden. De MsI heeft de achterste vrms niet gekoeld en is stil tot 70%. Je zou zeker 6% uit de kaart kunnen halen met overclocken. Gigabyte is hier het beste mee en de Asus het slechtste.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nu DX12 [heel] langzaam eraan komt, zou ik toch een 390 nemen. Nvidia's blijven matigjes presteren op DX12, en dat heeft waarschijnlijk vooral met hardware te maken.

Maar, stel de geruchten van AMD zijn een beetje waar, dan heb je over een paar maanden voor het geld van een 390 een Fury X qua performance. Ik zou daarom zelf nu echt geen 350 euro uitgeven aan een videokaart. Gewoon doen wat Tinus zegt: scoor even tijdenlijk een HD7950/HD7970/R9 280/R9 280x/R9 290, en verkoop die over een paar maanden als Pascal en Polaris er zijn. Dat is een stuk gezonder voor je portemonnee, en waarschijnlijk ook voor je humeur.

Als kast zou ik de Define S houden, dat ding is imo de beste keuze in die prijsklasse: Ruim, stil, compleet, degelijk en allerlei andere voordelen. Niet dat een S340 slecht is, maar ik vind een Define S gewoon meer waar voor zijn geld bieden als gewoon een degelijke kast wil.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
TheTinusNL schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:17:
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed i.p.v. die 6500. Die 0,2GHz verschil ga je niets van merken, scheelt wel weer twee tientjes.
Hmmmkay. Had meer iets van "deze zit qua normale Ghz rond wat de ander turbo zit, en kost plusminus tientje meer". Maar zal dit wel ff in de smiezen houden, je hebt gelijk dat t wel geld scheelt.

Moederbord is een prima keus, voldoende aansluitingen en ook ruimte voor nieuwe PCIe SSDs/USB 3.1 mogelijkheid. Je hebt een windowed kast, dus misschien kun je nog een fancy bord met lichtjes enzo kiezen, pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura ofzo. Al die termen als "gaming" enzo moet je je niets van aantrekken. Puur marketing.
Ahh. Dat de gaming term voornamelijk marketing is klinkt logisch. wist niet zeker of die ook iets betere bouwkwaliteit had ofzo, maar dat wel iets om naar te kijken

(window was een ongelukje, ben et niet van plan :') ) Goed om te weten allemaal tho, ergens trekt het wel om mooie lampjes te hebben. Sommige mensen blijven nou eenmaal kinderen :+

Videokaart anno april/mei 2016 is lastig, aangezien de nieuwe generaties voor de deur staan, en daar wordt een hoop van verwacht. Je zou kunnen kijken naar een tweedehands R9 280x/290 en die tijdelijk gebruiken tot de nieuwe kaarten er zijn. Anders zou ik, ondanks dat Stepup gebeuren, afblijven van die EVGA kaarten, die blijken nogal veel coil whine te hebben (al heb ik daar zelf nooit last van gehad). Een pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 bijvoorbeeld is een lekkere stille kaart.
Op zich klinkt een tweedehands kaartje op de kop tikken wel leuk, maar vraag me alleen af of er niet al een surplus van die dingen op de markt komt als pascal/polaris er zijn. Dan wordt het verkopen ervan weer wat minder lache. Qua de coilwhine, heb wat mensen gesproken en die hebben het zelf niet op hun kaarten.

Dat gezegd hebbende, als de STRIX kaarten van Asus stil zijn en goed werken, is er weinig reden om niet daarvoor te gaan. Radeon kaarten zien er qua perf wel heel erg aantrekkelijk uit, maar ik weet niet zeker of de sprong in power consumption het me aantrekt.
WD Blues zijn goede harde schijven. Het is natuurlijk geen SSD, maar doet zijn werk wel. Afhankelijk van hoeveel GBs je nu in gebruik hebt zou je nog kunnen overwegen om SSD only te gaan.

SSD is een goede keuze, heel veel SSD opslag voor weinig geld. Biedt relatief lage snelheden vergeleken met andere SSDs, maar in de praktijk merk je daar weinig, is nog steeds vele malen sneller dan een HDD.
Nice. Denk dat ik sowieso een 1tbtje erin prop, al is het maar om als crashplan schijf te gebruiken.

Kast is altijd een persoonlijke keuze. De Define is een mooi ding, maar wel groot. Ik ben zelf meer fan van de pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood (zie vergelijking).
De R5 is ook zeker geen foute keuze, maar kost wel wat meer.

Processorkoeler kun je achterwegen houden aangezien je toch niet gaat overklokken, maar aangezien het budget er naar staat kun je wel voor een degelijke koeler gaan. De 212 is een prima keuze, een alternatief dat vaak wordt genoemd is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Die koelt ietjes minder, maar is in idle wat stiller. Op hoge snelheid produceren ze vergelijkbaar veel geluid. Aangezien je niet gaat overklokken zou je je geen zorgen hoeven te maken over temperatuur, dus zou ik voor de Gelid gaan.
Zou niet proberen om die stockkoeler als casefan te gebruiken. :+
Shit, had nog niet eens naar de afmetingen gekeken. 't is inderdaad een joekel van een ding. vindt de vormgeving wel mooi, maar die NZXT is ook een leuk dingetje zeg...

Die extra koeling doe ik er wel gewoon bij. of t nou de 212 of die Gelid wordt, t zal beter koelen dan 't standaard dingetje.

Zal t maar laten om dat ding als een casefan te gebruiken :+

RAM kost tegenwoordig geen zak meer, een setje als pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 is makkelijk te veroorloven. Als je nog om uiterlijk geeft (gezien windowed kast) kun je nog voor pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 gaan.
Gewoon voor de 16 gaan dus, en mooi kleurtje als raampje. Gotcha.

Voeding vervangen door een pricewatch: Corsair CX450M, of als je bereid bent want meer uit te geven aan een fantastische voeding: pricewatch: Corsair RM550x (vergelijking).
PSU lijkt me als leek een van de belabberste punten om op te beknibbelen, dus dat wordt wss die laatste.
RobinHood schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:34:
Nu DX12 [heel] langzaam eraan komt, zou ik toch een 390 nemen. Nvidia's blijven matigjes presteren op DX12, en dat heeft waarschijnlijk vooral met hardware te maken.

Maar, stel de geruchten van AMD zijn een beetje waar, dan heb je over een paar maanden voor het geld van een 390 een Fury X qua performance. Ik zou daarom zelf nu echt geen 350 euro uitgeven aan een videokaart. Gewoon doen wat Tinus zegt: scoor even tijdenlijk een HD7950/HD7970/R9 280/R9 280x/R9 290, en verkoop die over een paar maanden als Pascal en Polaris er zijn. Dat is een stuk gezonder voor je portemonnee, en waarschijnlijk ook voor je humeur.
Hoop voor me humeur heb ik al lang opgegeven :') en t blijft aantrekkelijk klinken, maar ben bang dat ik niet de enige ben die dan z'n R2xx wil lozen :+ ben wel benieuwd wat pascal doet met Dx12, want als dat nog steeds dubbel bagger is dan overweeg ik heel erg om toch maar AMD te gaan
RobinHood schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:34:
Als kast zou ik de Define S houden, dat ding is imo de beste keuze in die prijsklasse: Ruim, stil, compleet, degelijk en allerlei andere voordelen. Niet dat een S340 slecht is, maar ik vind een Define S gewoon meer waar voor zijn geld bieden als gewoon een degelijke kast wil.
t zijn beide mooie dingen :+ t enige wat me mogelijk minder doet voelen over de Fractals is het gebrek aan een PSU shroud. maar beetje netjes zijn met de kabels zou op zich ook handig zijn.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Zoals hierboven genoemd wordt is de 390 nu de betere optie al zou ik gaan voor een tweedehands kaartje ( ben ik zelf ook van plan). een 290 presteert onder dx12 net iets beter dan een 970 maar kost je 200 euro.

moet echt de benchmarks in een word documentje gaan zetten ofzo, maarja ik heb ze nog eens bij elkaar gezocht.

http://nl.hardware.info/r...2-game-getest-met-22-gpus
YouTube: Quantum Break PC Performance: GTX 970 vs R9 390 - What Went Wrong?
YouTube: Ashes of the Singularity DX12 Multi-GPU Tech Analysis
http://nl.hardware.info/r...resultaten-wqhd-2560x1440

zelf zou ik voor de NZXT S340 gaan tegenover de Define S. maar de misschien nog veel betere optie is de Phanteks p400s. kost je 69 of 79 euro maar ziet er sexy uit en denk ik ook nog meer waar voor je geld dan een define S. staat nog steeds niet in de pricewatch, maar de buren en hardwarecanucks hebben hem grondig gereviewed.

http://nl.hardware.info/r...eview-het-kleine-broertje
YouTube: Phanteks Eclipse P400S Review - The perfect value silent case?

als je voor een window gaat zou ik wel een sexier moederbord aanraden, die gigabyte heeft een goeie prijs/performance maar mooi is die niet.

deze moet ook nog wel binnen budget passen : pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura

misschien zoiets :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Asus B150 Pro Gaming/Aura€ 113,95€ 113,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 353,-€ 353,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 64,-€ 64,-
1Scythe Kotetsu€ 29,95€ 29,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 64,95€ 64,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.054,99

50 euro boven budget, maar wel sexy en met 500gb ssd. mocht je toch iets minder willen kan je de SSD vervangen voor een 250gb model en misschien nog een ander mobo zoals de pricewatch: MSI B150 GAMING M3 maar die heeft geeen led lichtjes :9~

edit : even wat rondgesnuffeld op v&a

V&A aangeboden: Asus R9290-DC2OC-4GD5
V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
V&A aangeboden: Gigabyte GV-R797OC-3GD
V&A aangeboden: MSI R7870-2GD5T/OC

het is dat ik moet wachten op mijn stufi, anders had ik die 290 genomen hehe.

[ Voor 8% gewijzigd door Ergo op 01-05-2016 11:59 ]

Pagina: 1