Hallo daar!
Tijdje terug heeft m'n laptop de handdoek in de ring gegooid, dus ik heb een nieuw systeem nodig. Liep eerst nog te overwegen om weer een laptop als main systeem te nemen, maar de verleiding om zelf een kast in mekaar te flansen is toch niet helemaal te weerstaan. Nog nooit eerder gedaan, maar denk (hoop) dat dat wel goed komt als ik de guides goed volg
Had zelf iets bij elkaar gezocht aan de hand van een van de vele vorige BBGs, maar er komen wel altijd vragen bij op en aangezien ik evenveel verstand heb van pc-hardware als de gemiddelde goudvis, kan ik die niet zelf beantwoorden. Zou hier graag wat hulp bij hebben
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, programmeren, films kijken, wat werken met R (haat-liefde verhouding
). Klooi af en toe wel wat rond met VMs, maar niet super veel, voornamelijk als ergens *unix voor nodig is en ik te lui ben om de pc opnieuw op te starten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
zo ongeveer 1000 euro. Kan omhoog, kan omlaag (blijf een hollander...) dus er zit wel iets rek en strek in.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n vorige systeem was een mbp uit 09, behalve met een beetje geluk de harde schijf valt daar vrij weinig uit te gebruiken gok ik.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
tien vingers, twee handen, paar hersencellen... oh wacht, onderdelen.
Nja, gok zo ongeveer wat er in de volgende lijst staat:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nul komma nul voorkeur. De hoofdreden dat ik een EVGA kaart geselecteerd heb als GPU, is dat als nvidia ergens in de komende twee maanden ze de Pascal kaarten laat shippen, ik (hopelijk) gebruik kan maken van hun Step-Up programma.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ehhh, niet echt. Heb alleen het liefst iets wat niet al te luid is.
Ga je overklokken?
niet van plan. Mischien in de toekomst, maar dan komen er toch andere onderdelen uit dus dan zien we wel verder
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Nou, heb je ff?
Moet dan alleen nog uitvogelen wat voor een beeldscherm ik wil
Alvast bedankt!
Tijdje terug heeft m'n laptop de handdoek in de ring gegooid, dus ik heb een nieuw systeem nodig. Liep eerst nog te overwegen om weer een laptop als main systeem te nemen, maar de verleiding om zelf een kast in mekaar te flansen is toch niet helemaal te weerstaan. Nog nooit eerder gedaan, maar denk (hoop) dat dat wel goed komt als ik de guides goed volg
Had zelf iets bij elkaar gezocht aan de hand van een van de vele vorige BBGs, maar er komen wel altijd vragen bij op en aangezien ik evenveel verstand heb van pc-hardware als de gemiddelde goudvis, kan ik die niet zelf beantwoorden. Zou hier graag wat hulp bij hebben
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, programmeren, films kijken, wat werken met R (haat-liefde verhouding
Wat mag het systeem gaan kosten?
zo ongeveer 1000 euro. Kan omhoog, kan omlaag (blijf een hollander...) dus er zit wel iets rek en strek in.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n vorige systeem was een mbp uit 09, behalve met een beetje geluk de harde schijf valt daar vrij weinig uit te gebruiken gok ik.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
tien vingers, twee handen, paar hersencellen... oh wacht, onderdelen.
Nja, gok zo ongeveer wat er in de volgende lijst staat:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 80,95 | € 80,95 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0 | € 329,95 | € 329,95 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 76,95 | € 76,95 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 29,99 | € 29,99 |
| 1 | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 28,95 | € 28,95 |
| 1 | be quiet! System Power 8 600W | € 57,95 | € 57,95 |
| 1 | Crucial BX200 240GB | € 59,95 | € 59,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 910,64 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nul komma nul voorkeur. De hoofdreden dat ik een EVGA kaart geselecteerd heb als GPU, is dat als nvidia ergens in de komende twee maanden ze de Pascal kaarten laat shippen, ik (hopelijk) gebruik kan maken van hun Step-Up programma.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ehhh, niet echt. Heb alleen het liefst iets wat niet al te luid is.
Ga je overklokken?
niet van plan. Mischien in de toekomst, maar dan komen er toch andere onderdelen uit dus dan zien we wel verder
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Nou, heb je ff?
- Raden jullie nog wat verandering aan? zal vast wel op meerdere plekken een suboptimale keuze gemaakt hebben
- Is de extra CPU koeler echt nodig? (en zo ja, kan ik de stock fan ergens in de kast proppen voor extra circulatie?
of geeft dat ding teveel herrie )
- Veel statistisch werk heeft vrij grote datasets. Is 8gb ram genoeg, of raden jullie aan toch voor 16 te gaan?
- Qua de eVGA keuze (stepup gebeuren enzo) is dit soort-van half slim of valt het toch grondig af te raden? uit de reviews (die al ff oud zijn) lijkt het alsof het sowieso een goede kaart is, maar is dat nog steeds zo? En is er mss een ander model van hun wat beter aan te raden valt?
- zelfde straatje als de Ram vraag, is dit de goede i5? of raden jullie aan om de 6400 te nemen / wat extra het budget te rekken en een i7 erin te proppen?
- Is het mss handiger om een 500gb SSD schijf erin te zetten, ipv een 250 + een 1tb bulkschijf?
- is de Define S de goede keuze qua case? de R5 heeft wel meer sockets en uitbreidmogelijkheden (plus de optie voor een DVD drive, voor zover die nog gebruikt wordt
), maar is de bouwkwaliteit van de S mischien zodoende beter? idk t ziet er uit als een gevalletje "geen foute keuze mogelijk"
- Als ik aan mensen advies vraag (die in de good ol' US of A wonen), dan raden ze iets als de Asus b150 pro gaming aan. Is die gigabyte wel de goede keuze, of maakt het (behalve de rode kleurtjes) eigenlijk vrij weinig uit?
Moet dan alleen nog uitvogelen wat voor een beeldscherm ik wil
Alvast bedankt!