Boot volgorde bepalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-04 10:13
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb vandaag mijn nieuwe laptop binnen gekregen en heb er meteen een nieuwe ssd aan toegevoegd.
Ik heb de software al overgezet naar mijn ssd (het staat ook nog op mijn harde schijf).
Maar het lukt me niet om de bootvolgorde te bepalen en als ik dan (waarvan ik denk dat dat de ssd is) boot krijg ik dit te zien:

Dit krijg ik als ik boot uit ssd

Zo ziet het boot menu eruit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kiJBvDGAIMKlyobrVy8Pw2DX/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uFEzGZRwZEAjPCxwTwUXk6bj/full.jpg

Sorry dat de afbeeldingen zo groot zijn maar nu is het wel duidelijk ;)

De software die ik gebruikt heb om de OS over te zetten is: MiniTool partition wizard

Het gaat hierbij om een Dell 15 7559

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 07:19
Lijkt me duidelijk, je SSD is geen valide boot device.
Ik ken minitool partition Wizard niet, maar weet je zeker dat deze ook je boot sector goed overzet?

Als je niet zeker weet welk device je SSD is, stop dan ff de SSD op de plek van de oude harde schijf, dan kun je uitsluiten dat je het verkeerde device hebt

[ Voor 33% gewijzigd door Nycrea op 29-04-2016 15:32 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 16:27
Je hebt je bios zo ingesteld dat hij eerst van de netwerkkaart boot. Dit zie je aan de PXE melding EN het feit dat 'Network' je eerste bootdevice is.

Je 2e bootdevice is je hardeschijf. Die zal je als 1e moeten instellen.

Hoeveel schijven heb je in je systeem? Als je er meer hebt dan 1, dan moet je ook nog eens aangeven vanaf welke schijf hij moet booten.

Maar stel eerst maar eens je hardeschijf in als 1st boot priority.

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 29-04-2016 15:45 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
ChojinZ schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:35:
Je hebt je bios zo ingesteld dat hij eerst van de netwerkkaart boot. Dit zie je aan de PXE melding EN het feit dat 'Network' je eerste bootdevice is.

Je 2e bootdevice is je hardeschijf. Die zal je als 1e moeten instellen.

Hoeveel schijven heb je in je systeem? Als je er meer hebt dan 1, dan moet je ook nog eens aangeven vanaf welke schijf hij moet booten.

Maar stel eerst maar eens je hardeschijf in als 1e boot device.
Oké bedankt voor de tip, ik heb een harde schijf en een ssd dus 2 schijven.

Op de ssd wil ik windows en belangrijke dingen zetten en op de harde schijf de overige dingen.

Hoe zou de bootvolgorde er dan uit moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zoals de laptop uit de doos kwam, stond de bootvolgorde goed.
Vanuit die situatie, clone de hdd, verwijder de hdd en zet de ssd op die plek.

Dan zou het moeten werken.

Vervolgens wis je de system, recovery partitions op de hdd, of je formateerd hem helemaal en zet je de hdd op een andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 10:29
1st boot priority moet op [hard drive] staan - dan zou het moeten lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Network boot stond waarschijnlijk standaard op 1, dit is helemaal geen probleem aangezien hij hem gewoon overslaat nadat hij hier niks vind.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Thofra01 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:37:
[...]

Hoe zou de bootvolgorde er dan uit moeten zien?
Op je laatste foto zie je 2 regels staan waar het om gaat:

1st boot priority [network]
2st boot priority [hard drive]

'Network' en 'harddrive' moet je omgooien. Dan zou het moeten werken. Je krijgt dan te zien:

1st boot priority [hard drive]
2st boot priority [network]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
ChojinZ schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:35:
Je hebt je bios zo ingesteld dat hij eerst van de netwerkkaart boot. Dit zie je aan de PXE melding EN het feit dat 'Network' je eerste bootdevice is. Vervolgens blijft het opstarten daar op hangen.
Echt niet. 'Exiting PXE ROM'.

Neemt niet weg dat je network niet als eerste boot device wilt, dus die zou ik uitzetten of pas na de vaste disks zetten.

Verder wat hier staat: Nycrea in "Boot volgorde bepalen" - klaarblijkelijk is de SSD niet bootable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Ik blijf dezelfde error krijgen als ik als 1e: network driver
2e: hard drive

alleen als ik uit het boot menu de windows boot manager open krijg ik gewoon windows

[ Voor 3% gewijzigd door Thofra01 op 29-04-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Klinkt alsof je het verneukt hebt. De instellingen staan op legacy maar je boot manager is UEFI...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Maar waar hebben we het over.
Als eerste boot hdd staat je Samsung 250 GB. Maar welke is t. en waar zit die op etc

Zou maar eens beginnen met alle relevante technische specs te posten en wat je precies hebt gedaan, want zo is het maar een beetje balletje trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Thralas schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:41:
[...]

Echt niet. 'Exiting PXE ROM'.

Neemt niet weg dat je network niet als eerste boot device wilt, dus die zou ik uitzetten of pas na de vaste disks zetten.

Verder wat hier staat: Nycrea in "Boot volgorde bepalen" - klaarblijkelijk is de SSD niet bootable.
excuses... laatste regel niet gelezen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Reepje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:45:
Maar waar hebben we het over.
Als eerste boot hdd staat je Samsung 250 GB. Maar welke is t. en waar zit die op etc

Zou maar eens beginnen met alle relevante technische specs te posten en wat je precies hebt gedaan, want zo is het maar een beetje balletje trappen.
Ik begin van de start:

Dit is het stappenplan dat is van de andere tweaker heb gevolgd:

Het proces van Windows schijf clonen:
Het proces voor het clonen met de MiniTool Partition Wizard:
1. Plaats de m.2 SSD
2. Start de laptop, als het goed is, staat er een extra schijf bij Disk Management
3. Start de MiniTool Partition Wizard
4. Start de optie ‘Migrate OS to SSD’
5. Geef aan dat je de huidige harde schijf als bron wilt gebruiken (staat vaak al default aangevinkt)
6. Geef aan dat de M.2 SSD je doel is
7. Geef aan dat je de partities nog wilt bewerken voor het starten van de kopieer actie. Doel is om alle partities over te nemen, inclusief dus herstelpartities. De grote vraag daarbij is vaak: hoe krijg ik de (bv.) 1000GB HDD gecloned naar een veel kleinere 250GB SSD, dat past toch niet? Daarvoor heb ik helemaal onderaan een extra uitleg geplaatst onder het kopje ‘Bijlage’.
8. Eenmaal alles ingesteld sluit de wizard
9. Links bovenaan staat een optie om de kopieeractie te starten
10. Na korte tijd geeft MiniTool Partition Wizard aan dat hij niet verder kan binnen Windows. Kies voor de optie om de laptop opnieuw te starten. De actie gaat als het goed is automatisch verder in de BIOS. Let op: kan even duren, laptop aansluiten op netvoeding is verstandig.
11. De laptop geeft zelf aan als de actie klaar is.

Vervolgproces::
Na de migratie heb je twee Windows boot schijven in de laptop zitten: de originele HDD én de M.2 SSD. Zonder verdere acties, zal het systeem de originele schijf blijven gebruiken. Je kan de keuze voor de M.2 SSD als bootschijf forceren op twee methoden.

Optie A. Instellen in BIOS/UEFI, waarschijnlijk is overstappen naar legacy modus voldoende..maar dit is bij sommige laptops geblokkeerd. Eenmaal in legacy modus, heb je volledige vrijheid om de boot volgorde te bepalen.

Alles ging helemaal prima alleen de bootvolgorde lukte niet helemaal.

Heb trouwens het boot menu uit legacy modus gehaald dus nu ga ik dan de bootvolgorde veranderen.

edit: wat alleen in legacy modus kan..... maar als ik daarin ga start die windows niet goed op en moet ik dat manually doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:09
Ik heb minitool partition wizard al een aantal keren met succes gebruikt. Je moet kiezen voor de copy disk wizard, dan worden alle partities gekopieerd (waaronder ook alle boot info op de schijf). Belangrijk is dat je aanvinkt dat de partities gefit moeten worden (wat je zelf ook al aangaf om 1000GB HDD naar 250GB SSD te krijgen) en dat je de optie align partitions aanvinkt.

Ondanks dat: heb je al geprobeerd om de HDD los te koppelen en proberen op te starten vanaf de SSD? En ik zou die network boot helemaal naar onderen zetten, kost alleen maar extra tijd tijdens het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
PatrickPR schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:52:
Ik heb minitool partition wizard al een aantal keren met succes gebruikt. Je moet kiezen voor de copy disk wizard, dan worden alle partities gekopieerd (waaronder ook alle boot info op de schijf). Belangrijk is dat je aanvinkt dat de partities gefit moeten worden (wat je zelf ook al aangaf om 1000GB HDD naar 250GB SSD te krijgen) en dat je de optie align partitions aanvinkt.

Ondanks dat: heb je al geprobeerd om de HDD los te koppelen en proberen op te starten vanaf de SSD? En ik zou die network boot helemaal naar onderen zetten, kost alleen maar extra tijd tijdens het booten.
Als het goed is heb ik alle partities gekopieerd (op volledige grootte), dus dan zou ik het toch niet nog een keer moeten overzetten?

Ik kan wel even proberen te bootten zonder de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Het lukt me niet helemaal om de HHD eruit te krijgen.... (dit is mijn eerste keer dat ik zoiets doe)

Maar is het ook mogelijk om toch voortgang te boeken zonder de HDD eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Start eens met (g)parted magic live ofzo op, en laat zien wat er nou aan partitietabellen, partities en flags op alle schijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:09
Thofra01 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:02:
Maar is het ook mogelijk om toch voortgang te boeken zonder de HDD eruit te halen?
Zolang de HDD maar losgekoppeld is.

Je geeft aan dat je de Migrate OS optie hebt gebruikt ipv de copy disk wizard, ik heb geen idee wat dat precies is. Ik zou het toch nog eens proberen, maar dan met de copy disk wizard.

Ik gebruik altijd deze workshop, werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Kijk, het zou niet hoeven, maar IK moet gewoon zelf gaan zitten zoeken wat voor een computer JIJ hebt....
Geeft Dell geen stappenplan om een M2 ssd toe te voegen op je inspiron? En vandaar te booten

wellicht is het een optie om win10 vanaf een usb schoon te instaleren? en wat zegt de gebruiksaanwijzing daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Reepje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:07:
Kijk, het zou niet hoeven, maar IK moet gewoon zelf gaan zitten zoeken wat voor een computer JIJ hebt....
Geeft Dell geen stappenplan om een M2 ssd toe te voegen op je inspiron? En vandaar te booten

wellicht is het een optie om win10 vanaf een usb schoon te instaleren? en wat zegt de gebruiksaanwijzing daarover?
Daar heb je inderdaad een punt, ik lees alle reacties van jullie zorgvuldig en doe er ook echt wat mee, maar aangezien ik niet zoveel ervaring heb op dit vlak leek het me handig om jullie om hulp te vragen.

Ik ben nu al druk bezig met het oplossen van alle problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Legacy boot opties staan aan en worden gebruikt. Dus, schijf is MBR en heeft een geldige MBR verwijzing nodig. Die is blijkbaar niet meegenomen. Laptop opstarten met Windows installatie media en boot herstel uitvoeren. 2 minuten later zit je vrolijk te werken vanaf de SSD.

Om het max uit je laptop te halen is UEFI booting beter, maar dan moet je SSD compleet gewist worden en de partitietabel verandert worden van MBR naar GPT.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Hero of Time schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:17:
Legacy boot opties staan aan en worden gebruikt. Dus, schijf is MBR en heeft een geldige MBR verwijzing nodig. Die is blijkbaar niet meegenomen. Laptop opstarten met Windows installatie media en boot herstel uitvoeren. 2 minuten later zit je vrolijk te werken vanaf de SSD.

Om het max uit je laptop te halen is UEFI booting beter, maar dan moet je SSD compleet gewist worden en de partitietabel verandert worden van MBR naar GPT.
Wat bedoelt u met MBR?

edit: ik heb wat research gedaan en het is dus het Master boot record.
Ik weet nu wat het ongeveer doet maar hoe maak ik die verwijzing en hoe stel ik dat in?

[ Voor 12% gewijzigd door Thofra01 op 29-04-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thofra01 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:10:
[...]

Wat bedoelt u met MBR?

edit: ik heb wat research gedaan en het is dus het Master boot record.
Ik weet nu wat het ongeveer doet maar hoe maak ik die verwijzing en hoe stel ik dat in?
Je doet dat door mijn post eens volledig te lezen. Ik beschrijf zo'n beetje elke stap die je moet uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Legacy boot opties staan aan en worden gebruikt. Dus, schijf is MBR en heeft een geldige MBR verwijzing nodig. Die is blijkbaar niet meegenomen.Laptop opstarten met Windows installatie media en boot herstel uitvoeren.. 2 minuten later zit je vrolijk te werken vanaf de SSD.

Je doet dat door mijn post eens volledig te lezen. Ik beschrijf zo'n beetje elke stap die je moet uitvoeren.
[/quote]

Ik lees het erg goed (misschien klink ik nu dom) maar wat bedoelt u precies met de Windows installatie media en hoe voer je een boot herstel uit?

Zo komt het op mij binnen:

1. Start laptop op
2. met windows installatie media (betekent dat de nieuwe software maar klopt het dat je dan een clean install hebt in plaats van de voorgeïnstalleerde software?
3. Voer boot herstel uit?

p.s. Ik waardeer het echt dat u reageert op mijn post want dit helpt nu kan ik eindelijk wat verder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Thofra, je kan met een installatie medium naast het opnieuw windows installeren, ook boot repair uitvoeren. Dit is waar Hero of Time of doelt.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thofra01
Nycrea schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:47:
Thofra, je kan met een installatie medium naast het opnieuw windows installeren, ook boot repair uitvoeren. Dit is waar Hero of Time of doelt.
Oooh, natuurlijk. Dat zal ik even uitproberen.
Pagina: 1