Reepje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:45:
Maar waar hebben we het over.
Als eerste boot hdd staat je Samsung 250 GB. Maar welke is t. en waar zit die op etc
Zou maar eens beginnen met alle relevante technische specs te posten en wat je precies hebt gedaan, want zo is het maar een beetje balletje trappen.
Ik begin van de start:
Dit is het stappenplan dat is van de andere tweaker heb gevolgd:
Het proces van Windows schijf clonen:
Het proces voor het clonen met de MiniTool Partition Wizard:
1. Plaats de m.2 SSD
2. Start de laptop, als het goed is, staat er een extra schijf bij Disk Management
3. Start de MiniTool Partition Wizard
4. Start de optie ‘Migrate OS to SSD’
5. Geef aan dat je de huidige harde schijf als bron wilt gebruiken (staat vaak al default aangevinkt)
6. Geef aan dat de M.2 SSD je doel is
7. Geef aan dat je de partities nog wilt bewerken voor het starten van de kopieer actie. Doel is om alle partities over te nemen, inclusief dus herstelpartities. De grote vraag daarbij is vaak: hoe krijg ik de (bv.) 1000GB HDD gecloned naar een veel kleinere 250GB SSD, dat past toch niet? Daarvoor heb ik helemaal onderaan een extra uitleg geplaatst onder het kopje ‘Bijlage’.
8. Eenmaal alles ingesteld sluit de wizard
9. Links bovenaan staat een optie om de kopieeractie te starten
10. Na korte tijd geeft MiniTool Partition Wizard aan dat hij niet verder kan binnen Windows. Kies voor de optie om de laptop opnieuw te starten. De actie gaat als het goed is automatisch verder in de BIOS. Let op: kan even duren, laptop aansluiten op netvoeding is verstandig.
11. De laptop geeft zelf aan als de actie klaar is.
Vervolgproces::
Na de migratie heb je twee Windows boot schijven in de laptop zitten: de originele HDD én de M.2 SSD. Zonder verdere acties, zal het systeem de originele schijf blijven gebruiken. Je kan de keuze voor de M.2 SSD als bootschijf forceren op twee methoden.
Optie A. Instellen in BIOS/UEFI, waarschijnlijk is overstappen naar legacy modus voldoende..maar dit is bij sommige laptops geblokkeerd. Eenmaal in legacy modus, heb je volledige vrijheid om de boot volgorde te bepalen.
Alles ging helemaal prima alleen de bootvolgorde lukte niet helemaal.
Heb trouwens het boot menu uit legacy modus gehaald dus nu ga ik dan de bootvolgorde veranderen.
edit: wat alleen in legacy modus kan..... maar als ik daarin ga start die windows niet goed op en moet ik dat manually doen.