Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop aanschaffen voor werk (Verwarring met BBG advies)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben recentelijk aangekomen op het punt dat ik mijn PhD thesis moet schrijven. Omdat mijn huidige laptop zo'n 6 jaar oud is en toch wel erg traag begint te worden, lijkt dit me een goed moment om een nieuwe aan te schaffen.

Wat ga je met je laptop doen?
Hij zal hoofdzakelijk voor werk gebruikt worden (PhD Chemie), dit houdt in browsing, text verwerking en lezen (PDF's/Word/LaTex), dataverwerking (Excel), Power Point, wat vak programma's (ChemDraw/E-Notebook). De vak programma's zijn naar schattig net iets zwaarder voor de CPU dan Excel.

Wat is je budget?
Tussen de 500-700 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker niet, hij zal voornamelijk op werk staan. Hooguit voor een presentatie of congres meegenomen worden.

Specs die ik graag zie:
  • Full HD scherm, niet te klein. Denk aan 15.6"
  • SSD vind ik een must have. Het liefst 256 GB, overweeg ook 128 GB. Gevoelsmatig is dit weinig, maar mijn huidige laptop heeft slechts 60 GB in gebruik.
  • 4 of 8 GB Ram. 4GB zou voldoende moeten zijn, en upgraden naar 8GB is over het algemeen goedkoop.
  • Vingerlerzers en dergelijke gadgets vind ik onnodig.
  • Windows/Office kan ik gratis via werk krijgen. Wil zo min mogelijk nutteloze software geïnstalleerd hebben.
Nu heb ik naar de "Laptop Best Buy Guide - April 2016", waar de Lenovo ThinkPad L460 (940 euro) wordt aangeprezen. Hier ben ik echter enigszins verbaasd over. Want toen ik zelf ging zoeken kwamen ik uit op een V•BOOK 15CL23 van BTO of een Asus F555LA-DM2632T. Die naar mijn inzien vergelijkbare specs hebben voor aanzienlijk minder geld:

V•BOOK 15CL23 (zelf samengesteld)
  • 15CL23: 15.6" mat Full HD IPS-scherm
  • Intel Core i3-6100H dual-core
  • 8GB DDR3L (1866MHz
  • 240GB Kingston SSDNow G2 Solid State (SSD) Disk, M.2 (SATA 3.0)
Voor 680 euro, al dit is natuurlijk wel met een i3.

Asus F555LA-DM2632T
  • 1920x1080 resolutie, mat
  • Intel Core i5-5200U
  • 4GB DDR3L Ram
  • 256GB SSD
Voor een schappelijke 669 euro.

Zit dat prijs verschil hem in de processor, of zie ik nog iets anders over het hoofd? Het is mij ieder geval niet duidelijk. Denken jullie dat een i5 echt relevant verschil zal opleveren voor het gebruik zoals boven beschreven? Welke denken jullie dat de beste koop voor mij is?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De BBG met de werk laptop kijkt meer naar een laptop met enterprise klasse features. Dus deze kan bijvoorbeeld in een dockingstation, heeft een vingerafdruklezer, smart card lezer en een TPM. De laptops die jij noemt voldoen daar niet aan, die zal je niet bij de IT afdeling van een bedrijf meekrijgen. Let ook dat qua prijzen de BBG een moment opname is.

Voor jou wensen voldoet praktisch elke middenklasser laptop. Het is dus echt wat jou aanspreekt. Indien je de laptop veel mee moet nemen zou naast gewicht ook op de behuizing letten. Vaak is dit slap plastic wat snel slijt bij veel meenemen.

De Asus ziet er prima uit. BTO/Clevo hoor ik wisselende dingen over de kwaliteit. Soms heel goed en soms om te huilen.

Enige mogelijk nadeel wat ik kan zien aan de ASUS is dat deze maximaal 8GB geheugen aankan. Je kan dat dus niet heel ver uitbreiden indien noodzakelijk. Als je veel applicaties tegelijk open heb staan kan meer geheugen prettig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies. Ik ga nog even kijken naar wat voor behuizing deze laptops precies hebben.