Ben recentelijk aangekomen op het punt dat ik mijn PhD thesis moet schrijven. Omdat mijn huidige laptop zo'n 6 jaar oud is en toch wel erg traag begint te worden, lijkt dit me een goed moment om een nieuwe aan te schaffen.
Wat ga je met je laptop doen?
Hij zal hoofdzakelijk voor werk gebruikt worden (PhD Chemie), dit houdt in browsing, text verwerking en lezen (PDF's/Word/LaTex), dataverwerking (Excel), Power Point, wat vak programma's (ChemDraw/E-Notebook). De vak programma's zijn naar schattig net iets zwaarder voor de CPU dan Excel.
Wat is je budget?
Tussen de 500-700 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker niet, hij zal voornamelijk op werk staan. Hooguit voor een presentatie of congres meegenomen worden.
Specs die ik graag zie:
V•BOOK 15CL23 (zelf samengesteld)
Asus F555LA-DM2632T
Zit dat prijs verschil hem in de processor, of zie ik nog iets anders over het hoofd? Het is mij ieder geval niet duidelijk. Denken jullie dat een i5 echt relevant verschil zal opleveren voor het gebruik zoals boven beschreven? Welke denken jullie dat de beste koop voor mij is?
Wat ga je met je laptop doen?
Hij zal hoofdzakelijk voor werk gebruikt worden (PhD Chemie), dit houdt in browsing, text verwerking en lezen (PDF's/Word/LaTex), dataverwerking (Excel), Power Point, wat vak programma's (ChemDraw/E-Notebook). De vak programma's zijn naar schattig net iets zwaarder voor de CPU dan Excel.
Wat is je budget?
Tussen de 500-700 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker niet, hij zal voornamelijk op werk staan. Hooguit voor een presentatie of congres meegenomen worden.
Specs die ik graag zie:
- Full HD scherm, niet te klein. Denk aan 15.6"
- SSD vind ik een must have. Het liefst 256 GB, overweeg ook 128 GB. Gevoelsmatig is dit weinig, maar mijn huidige laptop heeft slechts 60 GB in gebruik.
- 4 of 8 GB Ram. 4GB zou voldoende moeten zijn, en upgraden naar 8GB is over het algemeen goedkoop.
- Vingerlerzers en dergelijke gadgets vind ik onnodig.
- Windows/Office kan ik gratis via werk krijgen. Wil zo min mogelijk nutteloze software geïnstalleerd hebben.
V•BOOK 15CL23 (zelf samengesteld)
- 15CL23: 15.6" mat Full HD IPS-scherm
- Intel Core i3-6100H dual-core
- 8GB DDR3L (1866MHz
- 240GB Kingston SSDNow G2 Solid State (SSD) Disk, M.2 (SATA 3.0)
Asus F555LA-DM2632T
- 1920x1080 resolutie, mat
- Intel Core i5-5200U
- 4GB DDR3L Ram
- 256GB SSD
Zit dat prijs verschil hem in de processor, of zie ik nog iets anders over het hoofd? Het is mij ieder geval niet duidelijk. Denken jullie dat een i5 echt relevant verschil zal opleveren voor het gebruik zoals boven beschreven? Welke denken jullie dat de beste koop voor mij is?