Toon posts:

300 euro budgetPC voor ons Mam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers!

Ik ben op zoek naar budgetsysteem voor mijn moeder, ze heeft 300 euro beschikbaar.
Mijn vraag is: bouwen of tweedehands? Als ik ga bouwen dan gaat het mij voornamelijk om de garantie maar ik vermoed dat 300 euro te weinig zal blijken te zijn. Tweedehands lijkt mij persoonlijk beter, ook al is er dan geen garantie. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een tweedehands PC?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen, flashspelletjes op het internet, oudere spellen zoals the Sims 2 en Roller Coaster Tycoon. Maar het zou heel mooi zijn als ie Sims 3 ook aankan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
300 euro, eventueel kan er misschien 400 van gemaakt worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, toetsenbord en muis zijn allemaal verouderd maar doen het nog wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kleine videokaart zou wel fijn zijn, zolang the Sims 2 maar gespeeld kan worden; daar is ze helemaal weg van. Verder gaat het alleen om bingoën en hartenjagen op het internet en muziek luisteren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, ons mam is gewend aan windows.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeuren, ze zal niet zo waarde hechten aan eventueel geluid/warmte/uiterlijk

Wat verwacht je van ons?
Er is best veel aanbod wat betreft systemen in die pricerange; nu heb ik alleen veel te weinig verstand van computers om te kunnen zien welke nog goed genoeg is voor m'n moeder. Zou iemand misschien mee kunnen kijken? Een systeempje kan ik nog wel in elkaar bouwen, maar ik vermoed dat ik dan; zeker met een besturingssysteem erbij; al boven de 300 uitkom.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Het is de bedoeling dat je zelf met een eigen voorstel komt. Maar hier alvast een voorstel als je voor nieuw wilt gaan. The Sims 3 heb ik trouwens gisteren nog op de ultrabook van mijn vriendin geïnstalleerd (i5 dual-core van 2 jaar oud), draait perfect op high settings! Zal op onderstaand systeem dus ook zonder problemen draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,95€ 59,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,-€ 54,-
1Cooler Master N200 Closed€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,75

Volgens mij heb je zo een prima zuinig, snel en compact systeempje waar je moeder jaren mee vooruit kan! Eventueel kan je er nog een dvd-brander voor twee tientjes ingooien, mocht daar behoefte aan zijn. Nieuwe monitor erbij wordt met een budget van € 300,- heel lastig, maar dit kan altijd later nog.

Tweedehands zou persoonlijk overigens mijn voorkeur hebben, aangezien je dan een veel krachtiger systeem voor hetzelfde geld hebt. Maar je kan je afvragen of je moeder een veel krachtiger systeem nodig heeft.

EDIT: Ben vergeten er een Windows licentie bij te doen. Als je deze nodig hebt, kan je eventueel het geheugen op 4GB zetten en misschien een kleinere SSD of een Celeron processor doen, al raad ik dat allemaal niet aan. Ik zou dan eerder proberen het budget wat op te rekken.

[ Voor 8% gewijzigd door adamvansanten op 29-04-2016 17:00 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Ik zou er een Celeron G3900 in stoppen.
pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed

Wat die Celeron niet kan, kan die Pentium G4400 ook niet.

De Pentium G4500 heeft een betere iGPU maar is ook meteen een stuk duurder.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gezien er toch wel iets grafische power nodig is, zeker voor The Sims, zou ik eerder kijken naar een AMD APU, natuurlijk lekker rap geheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7650K Boxed€ 81,95€ 81,95
1Biostar A88M€ 34,95€ 34,95
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A2400C11R€ 39,-€ 39,-
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,80

Kast kan eventueel wat kleiner, maar deze is wel lekker goedkoop en toch voor zijn geld erg goed. APU's houden van lekker snel geheugen, vandaar het wat vreemde geheugen met spoilers en een kekke naam, puur voor de 2400mhz die het klokt.

Wel moet er dus nog een OS bij, al is dat volgens de PW niet zo heel duur: pricewatch: Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit), upgraden naar W10 en klaar. Wel is het 99% zeker een grijze key voor die prijs.

Een Celeron of zeker een Pentium zal singlecore wat sneller zijn, maar ik betwijfel of je dat gaat merken. Wel heeft de AMD een stuk betere ingebakken GPU, en ik denk dat je dat wel gaat merken, ook bij simpel spul als the sims.

People as things, that’s where it starts.

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

RobinHood schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:12:
Gezien er toch wel iets grafische power nodig is, zeker voor The Sims, zou ik eerder kijken naar een AMD APU, natuurlijk lekker rap geheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7650K Boxed€ 81,95€ 81,95
1Biostar A88M€ 34,95€ 34,95
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A2400C11R€ 39,-€ 39,-
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,80

Kast kan eventueel wat kleiner, maar deze is wel lekker goedkoop en toch voor zijn geld erg goed. APU's houden van lekker snel geheugen, vandaar het wat vreemde geheugen met spoilers en een kekke naam, puur voor de 2400mhz die het klokt.

Wel moet er dus nog een OS bij, al is dat volgens de PW niet zo heel duur: pricewatch: Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit), upgraden naar W10 en klaar. Wel is het 99% zeker een grijze key voor die prijs.

Een Celeron of zeker een Pentium zal singlecore wat sneller zijn, maar ik betwijfel of je dat gaat merken. Wel heeft de AMD een stuk betere ingebakken GPU, en ik denk dat je dat wel gaat merken, ook bij simpel spul als the sims.
Op zich een prima systeem, maar ik denk juist dat de singlecore performance van de Intel processor veel beter merkbaar zal zijn. Als The Sims 3 het zwaarste spel is, zal dat prima draaien op de IGP van de Pentium (of Celeron, kan ook). Waarom zou je dan voor meer GPU performance die je niet nodig hebt in een (minder zuinige) AMD gaan? Ouder, trager en luidruchtiger (met stock koeling). Singlecore performance heb je nooit teveel.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

adamvansanten schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:25:
[...]

Op zich een prima systeem, maar ik denk juist dat de singlecore performance van de Intel processor veel beter merkbaar zal zijn. Als The Sims 3 het zwaarste spel is, zal dat prima draaien op de IGP van de Pentium (of Celeron, kan ook). Waarom zou je dan voor meer GPU performance die je niet nodig hebt in een (minder zuinige) AMD gaan? Ouder, trager en luidruchtiger (met stock koeling). Singlecore performance heb je nooit teveel.
Waarin moet je die extra singlecore snelheid dan merken? Bij internetten? Nope. Flashgames? Nope. De genoemde games? Nope.

Vergeet overigens niet dat Celerons zo laag geclocked zijn dat een AMD in dezelfde klasse vaak alsnog even snel is in singlecore, puur omdat AMD's een stuk hoger clocken, Pentiums lopen wel uit, omdat die ongeveer even hoog geclocked zijn.

Extra GPU power is wel wenselijk, vooral omdat Intels, zeker Celerons en Pentiums daarin gewoon best wel tekort schieten. AMD is daarin gewoon nog een stuk krachtiger. En ja, dat geeft een wat hoger verbruik, maar, daarvoor krijg je wel een hoop power terug.

Ouder? Boeiend. Het gaat erom dat het werk gedaan wordt. Voor hetzelfde geld heb je bij AMD gewoon meer kracht in huis, wat boeit het dat de CPU een jaar ouder is?
Trager? Waarin? Vergeleken met een Pentium alleen in dingen die single of dualcore zijn. Bij quadcore wint de A8, en grafisch wint de A8 ook.
Luidruchtiger? Ik betwijfel of je dat ingame echt gaat merken, idle zal er geen verschil zijn.

People as things, that’s where it starts.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Neem dan wel voor ~€20 meer een A10-7850K. Krijg je een 33% krachtigere gpu voor.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

RobinHood schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:57:
[...]

Waarin moet je die extra singlecore snelheid dan merken? Bij internetten? Nope. Flashgames? Nope. De genoemde games? Nope.

Vergeet overigens niet dat Celerons zo laag geclocked zijn dat een AMD in dezelfde klasse vaak alsnog even snel is in singlecore, puur omdat AMD's een stuk hoger clocken, Pentiums lopen wel uit, omdat die ongeveer even hoog geclocked zijn.

Extra GPU power is wel wenselijk, vooral omdat Intels, zeker Celerons en Pentiums daarin gewoon best wel tekort schieten. AMD is daarin gewoon nog een stuk krachtiger. En ja, dat geeft een wat hoger verbruik, maar, daarvoor krijg je wel een hoop power terug.

Ouder? Boeiend. Het gaat erom dat het werk gedaan wordt. Voor hetzelfde geld heb je bij AMD gewoon meer kracht in huis, wat boeit het dat de CPU een jaar ouder is?
Trager? Waarin? Vergeleken met een Pentium alleen in dingen die single of dualcore zijn. Bij quadcore wint de A8, en grafisch wint de A8 ook.
Luidruchtiger? Ik betwijfel of je dat ingame echt gaat merken, idle zal er geen verschil zijn.
Goede punten, dat is ook wel weer zo. Misschien denk ik te veel met de "upgrade path" mentaliteit. Maar dan inderdaad wel de A10-7850K, als dat binnen het budget past.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:44

SpamLame

niks

Ik zie de a10-7850k aangeraden worden. En hoewel het geen slechte APU is, merk ik in mijn setup dat de stockkoeler al gauw aan het werk moet. Zou dan ook een aftermarket koeler aanraden indien je voor deze APU gaat.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
SpamLame schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:47:
Ik zie de a10-7850k aangeraden worden. En hoewel het geen slechte APU is, merk ik in mijn setup dat de stockkoeler al gauw aan het werk moet. Zou dan ook een aftermarket koeler aanraden indien je voor deze APU gaat.
Idd vaak het geval maar kan later nog toegevoegd worden als de stock niet voldoet.
Stock kun je altijd nog als reserve houden.

Wie du mir, so ich dir.

Verwijderd

Je zou ook naar een Refurbish systeem kunne kijken bij http://www.laptopspot.nl/

Heb altijd goede zaken m et hun gedaan en zijn heel meegaand!

Succes!

• fastandfourier
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

fastandfourier

Veel voor weinig

Ik denk dat een pc voor de doeleinden zoals ze in de eerste post staan meer baat heeft bij een ssd van 250 GB dan een harde schijf van 1 TB. Bovendien is de processor nogal zwakjes voor de prijs. Beter zou TS zelf een configuratie met een G4400 of A10-7850K en een ssd bouwen.
Pagina: 1