Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04 23:34
Hallo,

ik was vandaag gewoon even aan het gamen waarbij ik normaal 100+ fps heb en dit keer maar 20. Ik dacht, laat ik mijn BIOS even updaten aangezien ik dat nooit gedaan had.

Het gaat om een MSI 970 Gaming die ik net 3 dagen heb. Na de update hoort hij opnieuw op te starten. Nu doet hij dit niet en gaat constant aan en uit.. geen post, niks. Heb een pc analyzer erin gezet en die komt niet verder dan error code F9, maar in het boekje met codes staat niks over de errorcode.

Kan iemand misschien helpen? Moet ik hem terug sturen of kan ik het zelf nog maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Even de rest van je specs posten? Dan kunnen we zien of een bios update uberhaupt nodig was (if it aint broken, don't fix it.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
iinsane schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:35:
ik was vandaag gewoon even aan het gamen waarbij ik normaal 100+ fps heb en dit keer maar 20. Ik dacht, laat ik mijn BIOS even updaten aangezien ik dat nooit gedaan had.
Lijkt mij juist een goede reden om het vooral niet te doen, al helemaal wanneer je niet weet wat je aan het doen bent.
Heb een pc analyzer erin gezet en die komt niet verder dan error code F9, maar in het boekje met codes staat niks over de errorcode.
F9 staat voor Recovery Capsule is not found. Kortom, in jouw geval, een verkeerde biosflash.
Kan iemand misschien helpen? Moet ik hem terug sturen of kan ik het zelf nog maken ?
Terugsturen kan niet, het verkeerd/foutief flashen van een bios (bricken) is user damage en valt nooit niet vaak onder de garantie. @chaoscontrol: dank voor de correctie, wist niet dat MSI hier niet moeilijk over deed :)

Probeer eerst eens het CMOS te resetten, zie deze guide: https://forum-en.msi.com/...31222.msg178956#msg178956

Verder weet ik niet of je moederbord ook Flashback ondersteunt, wellicht dat iemand anders meer ervaring heeft met MSI borden.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 29-04-2016 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:40
stin00 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:46:

[...]

Terugsturen kan niet, het verkeerd/foutief flashen van een bios (bricken) is user damage en valt nooit onder de garantie.
MSI doet over het algemeen niet zo moeilijk hierover. Even contact opnemen met support, vertellen wat je perongeluk gedaan hebt en of ze je willen helpen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
robogeeka schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:44:
Even de rest van je specs posten? Dan kunnen we zien of een bios update uberhaupt nodig was (if it aint broken, don't fix it.).
CPU: Fx8120
Ram: 1600mhz 2x4 kingston hyperx
gpu: asus hd 7950

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
iinsane schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:49:
[...]

CPU: Fx8120
Ram: 1600mhz 2x4 kingston hyperx
gpu: asus hd 7950
Voeding mis ik, en een cpu koeler? Of gewoon stock. En welke bios versie had je, en heb je erop gezet? Want alles word ondersteund doro de lagere bios versies. Is alles goed gegaan tijdens het flashen? Of heb je de msi tool vanuit windows gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
How to update BIOS?
Special Note:
The BIOS and DEVICE DRIVERS contained here are exclusively for Micro-Star products only. Micro-Star assumes no responsibility for any damages resulting from improper use or lack of technical expertise.

WARNING!!!!!
DON'T FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING FINE!!!!
DON'T FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING!!!!
https://us.msi.com/files/pdf/How_to_flash_the_BIOS.doc

Welke type en versie moederbord heb je

Welke versie heb je geflashed?
M.4 van 2015-12-23

[ Voor 10% gewijzigd door Viper® op 29-04-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
Viper® schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:57:
[...]

https://us.msi.com/files/pdf/How_to_flash_the_BIOS.doc

Welke type en versie moederbord heb je

Welke versie heb je geflashed?
M.4 van 2015-12-23
Ik had M3 en heb hem geflasht naar M4 ja. Heb de bios zelf gebruikt en een Fat32 usb stick met niks anders dan dat bestand erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
robogeeka schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:52:
[...]

Voeding mis ik, en een cpu koeler? Of gewoon stock. En welke bios versie had je, en heb je erop gezet? Want alles word ondersteund doro de lagere bios versies. Is alles goed gegaan tijdens het flashen? Of heb je de msi tool vanuit windows gebruikt?
Corsair CX500, cooler master seidon v2 waterkoeling. Ik had M3 en wou naar M4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
iinsane schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:06:
[...]

Corsair CX500, cooler master seidon v2 waterkoeling. Ik had M3 en wou naar M4
Waarschijnlijk je bios flash fout gegaan. M4 had ook niet nodig geweest. Alles word ondersteund door de vorige versie.

Overigens, over welke game hebben we het? en welke settings?

edit:
op wat voor manier start hij eigenlijk niet meer op? draaien fans? geen output signaal? zie je de bios?

[ Voor 12% gewijzigd door robogeeka op 29-04-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
robogeeka schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:14:
[...]

Waarschijnlijk je bios flash fout gegaan. M4 had ook niet nodig geweest. Alles word ondersteund door de vorige versie.

Overigens, over welke game hebben we het? en welke settings?

edit:
op wat voor manier start hij eigenlijk niet meer op? draaien fans? geen output signaal? zie je de bios?
Heb ondertussen mijn oude moederbord er weer ingezet.
Black ops 3 (normaal 120fps, nu 20fps op low-medium).
Fans draaien maar na 5 seconden boot hij weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Lijkt mij eerder je netwerk driver die problemen geeft. die killer chips die meestal op die MSI bordjes zitten kunnen nog wel eens troubels geven.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
iinsane schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:42:
[...]

Heb ondertussen mijn oude moederbord er weer ingezet.
Black ops 3 (normaal 120fps, nu 20fps op low-medium).
Fans draaien maar na 5 seconden boot hij weer opnieuw.
Dus hier mag ik van aannemen dat ook op het oude moederboord je dus nog dezelfde problemen hebt?

Probeer anders het moederboord ook even met alleen cpu + ram(eerst 1 stick dan de ander). geen harde schijf, niets anders. Heb je toevallig een speakertje liggen dat je op je mobo kan aansluiten? dan weten we wat voor error hij geeft.

Daarnaast, meeste f9 codes van msi duiden aan dat de bios versie de cpu niet herkent(verkeerd geflasht) kan je het boord RMA sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 15:03

TommyGun

Stik er maar in!

Voor de volgende keer kun je ook de MSI utility gebruiken, werkt een stuk beter ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
TommyGun schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:11:
Voor de volgende keer kun je ook de MSI utility gebruiken, werkt een stuk beter ;)
Volgende keer gewoon niet meer updaten tenzij het echt nodig is haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
robogeeka schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:09:
[...]

Dus hier mag ik van aannemen dat ook op het oude moederboord je dus nog dezelfde problemen hebt?

Probeer anders het moederboord ook even met alleen cpu + ram(eerst 1 stick dan de ander). geen harde schijf, niets anders. Heb je toevallig een speakertje liggen dat je op je mobo kan aansluiten? dan weten we wat voor error hij geeft.

Daarnaast, meeste f9 codes van msi duiden aan dat de bios versie de cpu niet herkent(verkeerd geflasht) kan je het boord RMA sturen?
Nee dit moederbord heeft een ander probleem met oudere games. Black ops 3 runt 100+ fps maar black ops 2 niet meer dan 30..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
iinsane schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:16:
[...]

Nee dit moederbord heeft een ander probleem met oudere games. Black ops 3 runt 100+ fps maar black ops 2 niet meer dan 30..
Zou raar zijn als dit aan het moederboord ligt.
Monitor even je snelheden, zowel van je cpu als gpu.
YouTube: How to monitor FPS,CPU,GPU and RAM usage with MSI Afterburner [Tutorial]
en post even een paar resultaten. kan throttling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
robogeeka schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:17:
[...]

Zou raar zijn als dit aan het moederboord ligt.
Monitor even je snelheden, zowel van je cpu als gpu.
YouTube: How to monitor FPS,CPU,GPU and RAM usage with MSI Afterburner [Tutorial]
en post even een paar resultaten. kan throttling zijn.
Oke heb gedaan wat ze in de video deden en hierbij het resultaat. Ziet er naar uit dat de GPU bijna niks doet..

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/L3wUhdJ

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/WDfobI6

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/bZsfG6v

Edit: je moet de plaatjes even openen in nieuw tabje werkt niet met invoegen..

Edit2: misschien handig om te vermelden dat ik de core van de GPU heb verhoogd van 800Mhz naar 950Mhz via crimpson radeon settings

[ Voor 13% gewijzigd door iinsane op 29-04-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
iinsane schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:36:
[...]

Oke heb gedaan wat ze in de video deden en hierbij het resultaat. Ziet er naar uit dat de GPU bijna niks doet..

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit: je moet de plaatjes even openen in nieuw tabje werkt niet met invoegen..

Edit2: misschien handig om te vermelden dat ik de core van de GPU heb verhoogd van 800Mhz naar 950Mhz via crimpson radeon settings
Verwijder even de overclock, en zet hem op de standaard settings met msi afterburner. Kijk of dat de framedrops verhelpt, dan kan je stapsgewijs weer overclocken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
robogeeka schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:57:
[...]

Verwijder even de overclock, en zet hem op de standaard settings met msi afterburner. Kijk of dat de framedrops verhelpt, dan kan je stapsgewijs weer overclocken :)
Ik heb de overclock verwijderd en weer terug gezet. Nog steeds geen verbetering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
robogeeka schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:57:
[...]

zojuist het zelfde met black ops 3 gebeurt. Speelde gewoon even 15 minuten en opeens dropt mijn frames van 120 naar 5 en gaat niet hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

iinsane schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:37:
[...]

zojuist het zelfde met black ops 3 gebeurt. Speelde gewoon even 15 minuten en opeens dropt mijn frames van 120 naar 5 en gaat niet hoger.
En wat zijn je temperaturen van je CPU en GPU? Dit kun je zien met bijvoorbeeld HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe

Zet dit aan, ga een spel spelen, en check achteraf wat de maximum temperaturen waren tijdens het spelen.

Hoe is de airflow in je kast? Kan ook best dat de VRM's op het moederbord te heet worden en daardoor je CPU teruggeklokt wordt. Watercooling komt dit ook niet ten goede. Heb je je CPU overklokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
Anoniem: 683497 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:44:
[...]

En wat zijn je temperaturen van je CPU en GPU? Dit kun je zien met bijvoorbeeld HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe

Zet dit aan, ga een spel spelen, en check achteraf wat de maximum temperaturen waren tijdens het spelen.

Hoe is de airflow in je kast? Kan ook best dat de VRM's op het moederbord te heet worden en daardoor je CPU teruggeklokt wordt. Watercooling komt dit ook niet ten goede. Heb je je CPU overklokt?
Temperaturen zijn goed. CPU wordt niet warmer dan 45 graden en de GPU wordt niet warmer dan 65 graden. CPU is niet OC'd en de GPU wel van 800 mhz naar 950 mhz core clock. Heb de OC al uitgezet maar geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Even Prime95 draaien voor een half uur ofzo en hou de kloksnelheden van je CPU in de gaten (met bijv. HWMonitor):
http://www.guru3d.com/files-get/prime95-download,2.html

Als deze op ten duur lager worden zouden het de VRM's van het moederbord kunnen zijn die te warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 683497 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:47:
Even Prime95 draaien voor een half uur ofzo en hou de kloksnelheden van je CPU in de gaten (met bijv. HWMonitor):
http://www.guru3d.com/files-get/prime95-download,2.html

Als deze op ten duur lager worden zouden het de VRM's van het moederbord kunnen zijn die te warm worden.
NEE. Geen Prime. AIDA64 stability test gebruiken. Prime95 strest meer dan goed is voor je hardware.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1