Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
We zijn druk met het verplaatsen van mailboxen van onze eigen Exchange omgeving naar O365.
Om dat met de huidige Outlook 2010 clients werkend te krijgen is SP2 vereist en deze is dan ook op alle computers ingestalleerd.

Het nadeel van mailboxmigraties is dat shared mailboxen die nog niet gemigreerd zijn, niet meer te openen zijn met een Outlook 2010 SP2 14.0.7106.5003 versie (onze standaard deployed SP2 versie.)

We weten dat een volledige geupdatete versie van Outlook 2010 WEL diezelfde shared mailboxen kan openen. De grote vraag is dus welke MS update er voor zorgt dat dit mogelijk is.

Helaas levert google niet veel meer op dan: Je hebt SP2 nodig voor O365.
Microsoft geeft aan dat ze alleen ondersteuning bieden voor volledig geupdatete clients.

Echter zien we het niet zitten om 5k clients te voorzien van alle updates en eventuele reboots en potentiele issues die daar mee gepaard kunnen gaan. Zeker ook omdat we later dit jaar willen migreren naar Office 2016.

De vraag is dus: welke update of updates zouden dit probleem (kunnen) verhelpen?

Dus in het kort:
User heeft mailbox op O365 (werkt prima)
User heeft toegang to een shared mailbox en opent deze in zijn outlook profiel als 2e mailbox.
Dit werkt niet.

Toevoeging:
Users met mailboxen die nog op onze eigen Exchange omgeving draaien, kunnen diezelfde mailboxen wel openen.
Een volledig up to date versie van Outlook 2010 kan het ook, in ieder geval vanaf deze versie: 14.0.7153.5000

Ik zoek vooral de update tussen versie 14.0.7106.5003 en 14.0.7153.5000 van Outlook 2010 die dit specifieke probleem aanpakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 29-04-2016 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Het is duidelijk dat de vraag niet eenvoudig is, maar ik wil toch een schopje geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hann1BaL schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:34:
Microsoft geeft aan dat ze alleen ondersteuning bieden voor volledig geupdatete clients.
Office 2010 is al een tijdje uit mainstream support, dat betekend dat deze versie in het geheel niet meer supported is in combinatie met Office 365.

Bekijk dan even heel goed of je wel je produktie omgeving wel wilt migreren. Nu zal je omgeving ook niet supported zijn, maar heb je in ieder geval nog wel invloed op het backend. Als MS met de volgende "wave" iets aanpast waardoor Outlook 2010 totaal niet meer functioneerd met O365, heb je straks wel een grote uitdaging....

Waarom migreer je de shared mailboxen niet als eerste overigens?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:06:
[...]

Office 2010 is al een tijdje uit mainstream support, dat betekend dat deze versie in het geheel niet meer supported is in combinatie met Office 365.

Bekijk dan even heel goed of je wel je produktie omgeving wel wilt migreren. Nu zal je omgeving ook niet supported zijn, maar heb je in ieder geval nog wel invloed op het backend. Als MS met de volgende "wave" iets aanpast waardoor Outlook 2010 totaal niet meer functioneerd met O365, heb je straks wel een grote uitdaging....

Waarom migreer je de shared mailboxen niet als eerste overigens?
Outlook 2010 is wel degelijk supported voor O365, vanaf SP2. Echter inderdaad met limitaties, vandaar ook de vraag natuurlijk.

We zitten al midden in de migraties door tal van goede redenen. Aangezien Office 2010 ondersteund wordt zullen ze O365 niet zomaar wijzigen voor grote bedrijven.

We willen migreren naar Office 2016, maar dat zal iets meer tijd nodig hebben. Ook kun je met Office 2016 de mailboxen die nog wel op Exchange 2007 staan niet bereiken.

De shared mailboxen migreren kan niet omdat Send As permissions niet werken tussen 2 omgevingen.
Ook moet je dan de mailboxen van zowel gebruikers als shared mailbox tegelijk migreren naar O365. Dat kan op zich wel, maar er is een probleem met overlap. Veel teams gebruiken shared mailboxes, maar sommige in die teams hebben weer toegang tot andere shared mailboxes etc etc etc.. Dat resulteerde in een wave van 1400 user mailboxes + shared mailboxes die daar bij horen, totaal ongeveer 1700 mailboxes. We kunnen per wave comfortabel 100 mailboxes doen. Niet zozeer door server side taken, maar voor support.

De gulden middenweg is het migreren van de shared mailboxen eerst naar Exchange 2013 op eigen omgeving. Die is bereikbaar van zowel exchange 2007 als exchange 2013.

Echter kunnen O365 gebruikers die mailboxen NIET bereiken met Outlook client zoals genoemd in mijn TS.
met de meest up to date versie wel.

De conclusie is natuurlijk dat veel eerder de updates hadden moeten uitrollen OF de versie moeten upgraden. Dat is niet gebeurd door heel veel verschillende oorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:30

rjong5

?

Misschien een tijdrovende klus, maar pak 1 werkstation als test en rol daar 1 voor 1 de Office/outlook updates uit. Verwacht niet dat iemand hier je zo kan vertellen welke update ervoor zorgt dat het werkt.

Maar met 1400+ users wellicht de moeite waard om die tijd erin te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
^^ Dat wilde ik net gaan typen.
"+1" dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Die optie is mij bekend, maar wordt bemoeilijkt omdat bij sommige updates ook al zouden het de volgende moeten zijn, er wordt gemeld dat er bepaalde vereisten niet zijn geïnstalleerd.

De optie is ook niet van tafel, maar ik hoopte inderdaad dat er een andere methode is zoals CU cumulatieve updates voor bijvoorbeeld exchange. Die lijken er buiten de SPs niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Maar als ik het zo lees is het best een flinke migratie, hoe zit/zat het überhaupt met testen voor je overgaat naar daadwerkelijk migreren?

Lijkt mij ook logisch dat er een aantal user en shared mailbox en getest worden in de cliënt of alles naar behoren werkt.

Dat MS zegt dat O365 werkt icm met Outlook 2010 wil niet zeggen dat alles ook werkt zoals het zou moeten.

Naar mijn idee had dit probleem in een testfase al geconstateerd kunnen worden en ook naar een oplossing gezocht worden.

Had misschien een hoop kopzorgen gescheeld, midden in zo'n grote migratie is de druk wel hoog kan ik me zo voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rjong5 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:43:
Maar als ik het zo lees is het best een flinke migratie, hoe zit/zat het überhaupt met testen voor je overgaat naar daadwerkelijk migreren?

Lijkt mij ook logisch dat er een aantal user en shared mailbox en getest worden in de cliënt of alles naar behoren werkt.

Dat MS zegt dat O365 werkt icm met Outlook 2010 wil niet zeggen dat alles ook werkt zoals het zou moeten.

Naar mijn idee had dit probleem in een testfase al geconstateerd kunnen worden en ook naar een oplossing gezocht worden.

Had misschien een hoop kopzorgen gescheeld, midden in zo'n grote migratie is de druk wel hoog kan ik me zo voorstellen.
Neem aan dat TS inmiddels ook wel snapt dat er e.e.a. goed verkeerd gegaan is. Daar heeft hij echter helemaal niks meer aan om dat nu nog een aantal keer te moeten aanhoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Bedankt. Ik ben niet bij het volledige processen betrokken geweest en heel veel zaken zijn weleven degelijk getest, maar waar weinig bedrijven tegenaan lopen is een migratie vanaf exchange 2007 naar O365 en dat helpt niet. Daar is vrijwel geen precedent voor.

Zoals ook te lezen weten we wel wat wel werkt, maar zoeken we de makkelijkste manier om daar te komen.

We hadden niet geanticipeerd dat er zoveel overlap zou zijn wat betreft de shared mailboxes

Het probleem is er alleen omdat we cross environment dependencies zullen houden die MS niet werkend heeft gekregen.

Het wordt een lang verhaal om de details uit te leggen, maar het is wat ingewikkelder dan menig persoon kan inschatten.

Maar goed, de vraag is meer client side.ik waardeer alle input wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Heb je geprobeerd de shared mailboxes als 2de Exchange account toe te voegen ipv extra mailbox?

Bijkomend voordeel is dat verzonden items ook in de shared mailbox blijven ipv bij de verzonden items van de user die ze verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@TS: Deze al eens bekeken: http://www.slipstick.com/outlook/outlook-version-numbers/

Tussen de niet werkende en wel werkende versie zit anderhalf jaar aan updates ... dat kan dus nog wel wat zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

http://www.netdummy.net/office365-client-updates.html

Of deze, in dit artikel worden een aantal updates genoemd. Geen idee of dit betrouwbaar is overigens, maar wellicht ook de moeite waard om te checken of de updates geïnstalleerd zijn of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
rjong5 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:54:
Heb je geprobeerd de shared mailboxes als 2de Exchange account toe te voegen ipv extra mailbox?

Bijkomend voordeel is dat verzonden items ook in de shared mailbox blijven ipv bij de verzonden items van de user die ze verstuurd.
Hoewel dit te testen is, zit je wel met het feit dat je dan ook heel wat clients zal moeten herconfigureren.
Dat is eigenlijk niet te doen ivm support.
redfoxert schreef op maandag 02 mei 2016 @ 21:03:
@TS: Deze al eens bekeken: http://www.slipstick.com/outlook/outlook-version-numbers/

Tussen de niet werkende en wel werkende versie zit anderhalf jaar aan updates ... dat kan dus nog wel wat zijn.
Dat leek mij inderdaad ook een goede site, maar veel updates geven dus aan dat er dependencies ontbreken, maar wat is niet te controleren. Dat maakt het lastig.
rjong5 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 21:05:
http://www.netdummy.net/office365-client-updates.html

Of deze, in dit artikel worden een aantal updates genoemd. Geen idee of dit betrouwbaar is overigens, maar wellicht ook de moeite waard om te checken of de updates geïnstalleerd zijn of niet
Dit zijn al zeer oude updates en de versie die we hebben is al voorbij die genoemde versies. Er wordt bijvoorbeeld nog gerept over SP1.

[ Voor 52% gewijzigd door Hann1BaL op 02-05-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hann1BaL schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:19:
[...]

Outlook 2010 is wel degelijk supported voor O365, vanaf SP2. Echter inderdaad met limitaties, vandaar ook de vraag natuurlijk.
Het gaat mij even om het volgende stukje:
Office 365 is designed to work with the latest browsers and versions of Office. If you use older browsers and versions of Office that are not in mainstream support:
  • Microsoft won’t deliberately prevent you from connecting to the service, but the quality of your Office 365 experience will diminish over time.
  • Microsoft won’t provide code fixes to resolve non-security related problems
.
Hier staat letterlijk dat MS de functionaliteit niet bewust gaat stukmaken, maar je hebt geen enkele garantie dat het ook blijft werken. Dat is dus ook exact wat ik al aangaf.

Het enige wat MS verder roept is:
Previous versions of Office, such as Office 2010 and Office 2007, may work with Office 365 with reduced functionality.
Het kan werken, maar ze geven geen garantie.

Mocht je tegen issue's aanlopen, dan hoef je ook niet bij MS aan te kloppen voor support. Die ga je namelijk niet krijgen.

Als het mijn keuze zou moeten zijn, zou ik geadviseerd hebben om eerst Office in orde te hebben, en daarna pas gaan kijken naar het migreren van data.

[ Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 03-05-2016 10:14 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:11:
[...]

Het gaat mij even om het volgende stukje:

[...]

Hier staat letterlijk dat MS de functionaliteit niet bewust gaat stukmaken, maar je hebt geen enkele garantie dat het ook blijft werken. Dat is dus ook exact wat ik al aangaf.

Het enige wat MS verder roept is:

[...]

Het kan werken, maar ze geven geen garantie.

Mocht je tegen issue's aanlopen, dan hoef je ook niet bij MS aan te kloppen voor support. Die ga je namelijk niet krijgen.

Als het mijn keuze zou moeten zijn, zou ik geadviseerd hebben om eerst Office in orde te hebben, en daarna pas gaan kijken naar het migreren van data.
Ik begrijp je advies volledig, maar in dit topic staat nog niet de helft van de relevante informatie om een goed oordeel te kunnen vellen. Je argumenten zijn natuurlijk sterk.

Laat ik het algemeen houden door te zeggen dat het project al zeker anderhalf jaar uitgelopen is en daarmee komen er problemen bij.
Dat was voordat MS stopte met main stream support voor Office 2010 (namelijk Oct 2015, als ik het goed heb.)

Client side werkt het gewoon prima op dit moment, dus willen we door met migraties, om daarna over te gaan op Office 2016. Nu kunnen we Office 2016 niet uitrollen, omdat Office 2016 niet werkt met Exchange 2007.

Kort gezegd vinden wij dat we ook al lang van Exchange 2007 af hadden moeten zijn. Jaren geleden begonnen de discussies al, maar werd het uitgesteld vanwege andere prioriteiten.

Hoewel MS inderdaad geen support meer zal leveren zit het in werkelijkheid toch net even anders door de relatie die we met MS hebben. Wat ze natuurlijk wel altijd roepen en dat begrijp ik ook: zorg dat je test met de meest gepatchte versie en dat is nu net waar de vraag mee te maken heeft.

Dit project is een groot sneeuwbaleffect aan dependencies en kip-ei situaties, mede veroorzaakt door trage besluitvorming en verkeerde prioriteiten. Nu is het vooral puinruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik ken dit soort projecten wel, je doet er als techneut weinig aan.
Hann1BaL schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:34:
Echter zien we het niet zitten om 5k clients te voorzien van alle updates en eventuele reboots en potentiele issues die daar mee gepaard kunnen gaan. Zeker ook omdat we later dit jaar willen migreren naar Office 2016.
Toch zul je moeten gaan patchen... Ook al zou je er exact achter gaan komen welke patches en dependency's je allemaal moet gaan installeren, je moet patchen. Impact heb je toch.

Ik zou dan ook het patchen zelf goed door gaan testen, de organisatie gaan informeren en de patches gaan uitrollen. Dan kun je daarna door met het migreren van maildata.

Pagina: 1