Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb eind mei een halfjaar contract achter de rug. Als alles mee zit teken ik zeer binnenkort een vast contract. (Is al mondeling toegezegd.)

Mijn plan is om te onderhandelen bij het bespreken van m'n vast contract, maar ik weet niet waar ik allemaal recht op heb bij het aangaan van een vast contract. Moet ik bijvoorbeeld een loonsverhoging krijgen? Is het mogelijk dat alles gewoon hetzelfde blijft, behalve natuurlijk mijn termijn? Wat mag wel en wat mag niet? Bedrijf zit niet bij een CAO.

Begin juni verhuis ik naar dezelfde stad als mijn werk. Dus reiskosten zal ik dan ook niet meer krijgen. Wel wil ik vragen of ik dat in ieder geval mag houden (=loonsverhoging(kje))

Natuurlijk heb ik al gezocht op dit soort situaties maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Veelal zijn het topics/links waarin er gevraagd wordt wanneer men recht op heeft op een vast contract.

Ik ontvang ook graag links naar bronnen zodat ik mezelf kan inlezen.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Beste antwoord (via Scipionyx op 29-04-2016 10:06)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14

bonzz.netninja

Niente baffi

Scipionyx schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:50:
Ik heb eind mei een halfjaar contract achter de rug. Als alles mee zit teken ik zeer binnenkort een vast contract. (Is al mondeling toegezegd.)

Mijn plan is om te onderhandelen bij het bespreken van m'n vast contract, maar ik weet niet waar ik allemaal recht op heb bij het aangaan van een vast contract. Moet ik bijvoorbeeld een loonsverhoging krijgen? Is het mogelijk dat alles gewoon hetzelfde blijft, behalve natuurlijk mijn termijn? Wat mag wel en wat mag niet? Bedrijf zit niet bij een CAO.

Begin juni verhuis ik naar dezelfde stad als mijn werk. Dus reiskosten zal ik dan ook niet meer krijgen. Wel wil ik vragen of ik dat in ieder geval mag houden (=loonsverhoging(kje))

Natuurlijk heb ik al gezocht op dit soort situaties maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Veelal zijn het topics/links waarin er gevraagd wordt wanneer men recht op heeft op een vast contract.

Je hebt recht op niks. Je moet dus zeker geen loonsverhoging krijgen, alhoewel het wel gebruikelijk is dat je elk jaar een verhoging krijgt. Tenminste, in mijn ICT branche. Ook is het gebruikelijk dat je bij een nieuw contract een verhoging krijgt.

Reiskosten ga je niet meer krijgen en ook niet houden. Daar zitten fiscale zaken aan gekoppeld. Je zou wel kunnen onderhandelen of je dat bedrag als salaris krijgt lijkt mij.

Wat je nog wel zou kunnen kijken is of er een regeling is voor verhuizen. Bij ons is er een eenmalige vergoeding als je dichter bij het werk gaat wonen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:27

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ze hoeven niets in principe, je kunt prima gewoon overgaan naar vast contract met hetzelfde salaris. Aan jou vrij om te onderhandelen maar daar is geen regel voor oid.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14

bonzz.netninja

Niente baffi

Scipionyx schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:50:

Je hebt recht op niks. Je moet dus zeker geen loonsverhoging krijgen, alhoewel het wel gebruikelijk is dat je elk jaar een verhoging krijgt. Tenminste, in mijn ICT branche. Ook is het gebruikelijk dat je bij een nieuw contract een verhoging krijgt.

Reiskosten ga je niet meer krijgen en ook niet houden. Daar zitten fiscale zaken aan gekoppeld. Je zou wel kunnen onderhandelen of je dat bedrag als salaris krijgt lijkt mij.

Wat je nog wel zou kunnen kijken is of er een regeling is voor verhuizen. Bij ons is er een eenmalige vergoeding als je dichter bij het werk gaat wonen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je hebt qua primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden nergens standaard "recht" op. Ook is het bij mijn weten niet gebruikelijk om opnieuw te onderhandelen (tenzij dit natuurlijk bij het halfjaarcontract is afgesproken), vaak is het gewoon een kwestie van omzetten van de termijn. Wil niet zeggen dat het niet gebeurt, maar standaard is het iig niet.

Je kunt altijd onderhandelen natuurlijk, maar je reiskosten zijn imho nou niet echt een goed onderhandelingspunt omdat die zelden kostendekkend zijn (en je dus al effectief omhoog gaat als je dichterbij gaat wonen).

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2016 09:56 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Proberen kan altijd! Meestal leg je al hè afspraken al vast bij het eerste contract. Bijvoorbeeld als het de werkgever en jou bevalt en jullie over gaan tot een vast samenwerking, dat je dan bijvoorbeeld x% meer gaat verdienen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Jumpman schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:57:
Proberen kan altijd! Meestal leg je al hè afspraken al vast bij het eerste contract. Bijvoorbeeld als het de werkgever en jou bevalt en jullie over gaan tot een vast samenwerking, dat je dan bijvoorbeeld x% meer gaat verdienen.
Mja, dat is helemaal niet gebeurd. Ik kwam (per toeval) terecht hier bij het bedrijf en hij kon mij sowieso voor de duur van 1 project gebruiken. Dat zou 6 maanden duren. Daar was ik al heel blij mee natuurlijk anders zat ik nog steeds werkloos thuis.

Maar nu blijkt dat ik gewoon erg goed in het bedrijf pas en ik krijg meer en meer diverse taken en verantwoordelijkheden. Dus ik denk dat ik dat zou kunnen noemen bij het onderhandelen.

@ bonzz.netninja, bedankt voor de tip mbt eenmalige vergoeding bij verhuizen. Ga ik zeker meenemen bij het onderhandelen.

@ naitsoezn, klopt. Je hebt helemaal gelijk.

Ik weet tot dusver genoeg heren, bedankt. Ik zal alles eens op papier zetten en dan 's kijken wanneer ik hier om de tafel kan met mijn baas. :)

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:07

BCC

Ok, al ik jou was zou ik dan nu niet teveel eisen stellen aan je vaste contract. Als je er over een half jaar 1 jaar werkt, zou ik het gesprek over loon beginnen. Je hebt je dan al beter laten zien en je onderhandelingpositie is dan dus een stuk sterker. Ik gaf mensen altijd loonsverhoging als ze een bepaalde verantwoordelijkheid over iets hadden en dat fatsoenlijk uitvoerden, niet vooraf.

Vraag nog wel even of ze iets van een fietsplan hebben 😀

[ Voor 37% gewijzigd door BCC op 29-04-2016 10:28 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Scipionyx schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:05:
[...]

Mja, dat is helemaal niet gebeurd. Ik kwam (per toeval) terecht hier bij het bedrijf en hij kon mij sowieso voor de duur van 1 project gebruiken. Dat zou 6 maanden duren. Daar was ik al heel blij mee natuurlijk anders zat ik nog steeds werkloos thuis.

Maar nu blijkt dat ik gewoon erg goed in het bedrijf pas en ik krijg meer en meer diverse taken en verantwoordelijkheden. Dus ik denk dat ik dat zou kunnen noemen bij het onderhandelen.
Okay, dat wist ik niet (stond niet in de TS).

Nog één tip: Stel het onderhandelen nu lukt niet, maak dan wel afspraken voor over een half jaar of een jaar en leg deze vast.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ter afsluiting: vast contract is inmiddels getekend. Afgesproken is dat we over een half jaar weer om de tafel gaan zitten en praten over oa loonsverhoging. :)

Dit is wel mondeling afgesproken en niet op papier, maar dat is tot nu toe met alle afspraken zo geweest (en ook nagekomen dus).

Pagina: 1