Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:46

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Hobbymatig verzamel ik vintage speelgoed. Hobbymatig verkoop ik speelgoed wat ik dubbel heb, of niet in mijn verzameling past via marktplaats, 2ehands.be of ebay. Hobbymatig bouw ik wel eens een site.

Hobbymatig wil ik deze drie facetten combineren. Ik wil dus een site maken waar ik mijn meuk te koop op zet. Waarom? Omdat het kan
Heb je martkonderzoek gedaan? Nee.
Ga je dikke winst maken? Nee.

In hoeverre moet ik rekening houden met de wet?
Wet koop op afstand bijvoorbeeld, moet ik iets met de belastingdienst?

Het is echt hobby en ik vind het gewoon leuk om te doen. Volgens mij moet ik gewoon beginnen en loopt het allemaal wel los.
Iemand enig idee?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
St@m schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:12:
Wet koop op afstand bijvoorbeeld, moet ik iets met de belastingdienst?
Als je online spullen verkoopt is die wet gewoon van toepassing. En je inkomsten zijn gewoon inkomsten. Ja en ja dus.
Het is echt hobby en ik vind het gewoon leuk om te doen. Volgens mij moet ik gewoon beginnen en loopt het allemaal wel los.
Nogal simpel ingesteld vind je niet? Als je zooi verkoopt heb je je gewoon aan de wet te houden.

10 seconden google werk geeft al een hoop infomatie.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Hydra schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:38:
[...]

Als je online spullen verkoopt is die wet gewoon van toepassing. En je inkomsten zijn gewoon inkomsten. Ja en ja dus.

[...]

Nogal simpel ingesteld vind je niet? Als je zooi verkoopt heb je je gewoon aan de wet te houden.

Marktplaats is toch ook gewoon verkoop op afstand?
2e hands, particulier, hobby.. dat zijn de keywords.

Nogal kort door de bocht, vind je niet?

Edit: Ik heb wat gevonden:
http://www.dezaak.nl/2112...laats-hobby-resultaat.htm
Marktplaats.nl biedt een podium voor particulieren, hobbyisten en professionele handelaren. Voor particulieren en hobbyisten hebben de internetdeals geen fiscale gevolgen, voor de handelaren behoren de transacties tot hun reguliere winst uit onderneming.
De tussencategorie geeft fiscale sores, zoals blijkt uit deze procedure. Een particulier die een kleine 400 advertenties op de site plaatst, met een totale vraagprijs van ruim € 54.000, wil kennelijk een professionele handelaar worden. Dan valt het resultaat van die transacties in het voorportaal van de winst uit onderneming: het is belast als resultaat uit overige werkzaamheden.
Dat gaat dus wel loslopen :)

Die paar stukken speelgoed die ik weer doorverkoop :P

[ Voor 46% gewijzigd door St@m op 29-04-2016 11:22 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 22:12

Wildfire

Joy to the world!

Niet de moeite waard om er zelf een site van te maken. Via sites zoals Marktplaats bereik je een veel groter publiek wat via een eigen site niet zal gaan lukken, tenminste niet op de korte termijn.

Je kunt het natuurlijk als aanvulling op Martkplaats doen, alleen jammer dat je op Marktplaats moet betalen als je een linkje wilt plaatsen.

[ Voor 26% gewijzigd door Wildfire op 30-04-2016 15:40 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Wildfire schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:38:
Niet de moeite waard om er zelf een site van te maken. Via sites zoals Marktplaats bereik je een veel groter publiek wat via een eigen site niet zal gaan lukken, tenminste niet op de korte termijn.

Je kunt het natuurlijk als aanvulling op Martkplaats doen, alleen jammer dat je op Marktplaats moet betalen als je een linkje wilt plaatsen.
Hobbymatig.. niet overal hoeft altijd direct een bedrag aan te hangen / nut hebben.
Waarom wil je een eigen site? Omdat het kan. Maar dan wil ik niet de belastingdienst in mijn nek.

Site draait inmiddels.
En tja, voor 9 euro een linkje plaatsen om marktplaats gaan we dus echt niet doen :D
Ik heb inmiddels een hele schare vaste mensen met wie ik speelgoed uitwissel, dus die zijn op de hoogte. Een aantal advertenties met het meest gewilde staat op marktplaats. Mensen die daar op reageren reply ik met in mijn handtekening het adres van de site.
Mocht men geïnteresseerd zijn dan komen ze er vanzelf. Van de week maar even de SEO optimaliseren en dan zien we wel wat er van komt. (Niet veel verwacht ik, maar he.. het is ook hobby)

[ Voor 37% gewijzigd door St@m op 30-04-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik wil dus een site maken waar ik mijn meuk te koop op zet.
Afbeeldingslocatie: https://sobadass.files.wordpress.com/2015/02/img_0354.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:25
Uw activiteiten op internet: hobby of onderneming?
Hebt u een internetsite waarmee u regelmatig zakelijk op internet adverteert? Of verdient u geld met uw internetsite, zoals met het online verkopen van goederen of diensten, of met activiteiten als affiliate?

Als het antwoord op deze vragen 'ja' is, bent u waarschijnlijk ondernemer. Maar of dat ook echt zo is, hangt af van verschillende factoren. Zo zijn er verschillen tussen ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en ondernemer zijn voor de btw.
Wanneer bent u géén ondernemer?

Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting.

Bron: Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag van TS is wat ik me ook al eens afvroeg.
Tot voor kort had ik ook een webwinkel om retro computers en games te verkopen.
Alles was wel tweedehands maar ik heb me er in ieder geval niet voor ingeschreven bij de KVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hydra schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:38:
[...]

[...]

Zo simpel is dat helemaal niet, af en toe iets tweedehands verkopen mag gewoon, of dat nu via een marktplaats of eigen site gaat, de precies criteria van 'resultaat uit overige werkzaamheden' is helemaal niet zo duidelijk bij de belastingdienst. Vroeger gaf de belastingdienst zelf aan als het gaat over 'regelmatig' en 'ondernemend' dingen te koop zetten, maar in die criteria mag een behoorlijk hoeveelheid mensen uit V&A ook even af gaan rekenen met de belastingdienst :P Of erger, hadden ze afgelopen woensdag ook nog aardig wat kunnen binnenhalen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:26

Onbekend

...

Eigenlijk met alles. Koop op afstand, privacy, en eigen contactgegevens op de site zitten.
Ik wil dus een site maken waar ik mijn meuk te koop op zet. Waarom? Omdat het kan
Met een eigen site maken is niks mis mee. Maar puur uit interesse, hoe ga je dan reclame voor jouw website maken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het in zo'n geval niet gemakkelijker om een WhatsApp groep op te zetten (óf middels bijvoorbeeld Telegram als je liever zonder FaceBook werkt) en daar met gelijkgestemden wat opzet?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:23:
[...]

Eigenlijk met alles. Koop op afstand, privacy, en eigen contactgegevens op de site zitten.
Bij ebay hoeft dat toc ook niet? Waarom wel als je zelf een site maakt?
Met een eigen site maken is niks mis mee. Maar puur uit interesse, hoe ga je dan reclame voor jouw website maken?
Gewoon niet. Het is hobby, gewoon leuk om te doen. Waarom zou ik reclame gaan maken? Rijk ervan worden is niet het doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Er is geen duidelijk grens/criteria wanneer jouw activiteiten worden gezien als een ondernemer.
Deze pagina van de belasting dienst geeft ook al geen duidelijkheid, want wanneer is een hobby geen hobby meer (voor de belastingdienst).

Een vriend van me handelt ook in hobby matige producten, om zijn hobby mee te financieren. Dit zit al op een hellend vlak.

Ik denk dat het hebben van een eigen site tegen je kan werken als deze te professioneel over komt. Zorg dat je duidelijk aangeeft dat het je hobby is, bijvoorbeeld door ook een overzicht van je eigen verzameling te geven en niet alleen voor verkoop van je overschot. Ook bij verkoop duidelijk aangeven dat het om particuliere verkoop gaat. Zorg ook dat je een goede (complete) administratie van je verkopen bij houd en misschien ook van je aankopen. Hiermee kan je altijd aantonen wat je hebt verkocht, wat je eventuele winst is. voor het geval je toch aangeslagen wordt de belasting dienst.

Naast inkomen is er ook nog BTW. Mocht je omzet hoger zijn als 8966,67, dan zou je wel eens btw moeten kunnen afdragen (en dus ook rekenen). Bron

Just my 2 cents, ik ben geen expert of zo....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Ik krijg het idee dat het woord hobbymatig hier voornamelijk wordt gebruikt met de gedachte dat er geen sprake is van een bedrijf.

Ik denk dat je het beste deze info (schriftelijk) van de belastingdienst kunt opvragen. Zodra je ergens een grens passeert (die nergens duidelijk wordt aangegeven), wordt je opeens toch als ondernemen aangeslagen (en daar is echt geen KvK voor nodig). Voorzichtigheid kan je een hele hoop narigheid besparen (uit ervaring kan ik je melden dat je geen gedoe wilt met de belastigdienst, ook al sta je in je recht het kost moeite, tijd en ergernis en je hebt bij die lui direct een stempel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Gadgeteer schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:54:
Ik krijg het idee dat het woord hobbymatig hier voornamelijk wordt gebruikt met de gedachte dat er geen sprake is van een bedrijf.

Ik denk dat je het beste deze info (schriftelijk) van de belastingdienst kunt opvragen. Zodra je ergens een grens passeert (die nergens duidelijk wordt aangegeven), wordt je opeens toch als ondernemen aangeslagen (en daar is echt geen KvK voor nodig). Voorzichtigheid kan je een hele hoop narigheid besparen (uit ervaring kan ik je melden dat je geen gedoe wilt met de belastigdienst, ook al sta je in je recht het kost moeite, tijd en ergernis en je hebt bij die lui direct een stempel)
Ik maak me niet zo druk. Ik stelde de vraag hier voor de zekerheid en aangezien er geen echte regels zijn en de, voor zover bekend, enige mensen die ooit gepakt zijn een dikke handel hadden van tienduizenden euro's loopt het wel los met die paar tientjes omzet in de maand.
Hebt u een internetsite waarmee u regelmatig zakelijk op internet adverteert? Of verdient u geld met uw internetsite, zoals met het online verkopen van goederen of diensten, of met activiteiten als affiliate?

Als het antwoord op deze vragen 'ja' is, bent u waarschijnlijk ondernemer. Maar of dat ook echt zo is, hangt af van verschillende factoren. Zo zijn er verschillen tussen ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en ondernemer zijn voor de btw.

Wanneer bent u géén ondernemer?

Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting.
Het antwoord wat ik op die gestelde vragen naar eer en geweten kan geven is:
Hebt u een internetsite waarmee u regelmatig zakelijk op internet adverteert? Nee
Of verdient u geld met uw internetsite, zoals met het online verkopen van goederen of diensten, of met activiteiten als affiliate?Nee
(al is "geld verdienen" een rekbaar begrip)

[ Voor 35% gewijzigd door St@m op 02-05-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 23:04
Denk dat verschil tussen hobby en handel grijs is.
Heb je ernaast gewoon een job en gaat het om een paar tientjes per maand, dan is het (imo) een hobby.
Heb je ernaast geen andere (fulltime) job en wordt het bedrag aanzienlijk hoog, om grotendeels of volledig de primaire levensbehoeften te kunnen bekostigen, dan is het handel.
Nu zou je nog kunnen zeggen dat van die paar tientjes p/mnd een gedeelte aan hosting en energie (werk/tijd) opgaat, waardoor je netto amper wat zou 'verdienen'. Dan zal het voor de mensen bij de belastingdienst ook de moeite niet zijn om achter zo een kleine 'zaak' aan te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door VincentG op 02-05-2016 16:14 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Het antwoord wat ik op die gestelde vragen naar eer en geweten kan geven is:
Hebt u een internetsite waarmee u regelmatig zakelijk op internet adverteert? Nee
Of verdient u geld met uw internetsite, zoals met het online verkopen van goederen of diensten, of met activiteiten als affiliate?Nee
(al is "geld verdienen" een rekbaar begrip)
Het antwoord op 1 is net afhankelijk van je definitie van zakelijk...
Maar het antwoord op 2 is toch echt ja... getuige :
St@m schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:05:
[...]
... loopt het wel los met die paar tientjes omzet in de maand.
Maar het zal voornamelijk afhangen van hoe zakelijk jij je pagina gaat maken, als jij anderen geld gaat vragen om ads te plaatsen dan gaat het al snel zwarte sneeuw worden, ga jij er meer dan x tijd insteken dan zal het ook al sneller als zakelijk gemarkeerd worden etc. etc. Dus het is grijs gebied, net naar hoeveel effort je erin steekt.

[ Voor 20% gewijzigd door Gomez12 op 02-05-2016 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
En wat is er anders dan marktplaats of eBay? Niemand die hier een antwoord op kan/wil geven.
Als ik zeg dat ik wel eens wat verkoop via marktplaats vind niemand dat een probleem, als ik nu zeg dat ik zelf een leuke site heb gemaakt is het ineens wel een probleem.

Omzetten vind ik iets anders dan verdienen, ik hou er namelijk niets aan over.
Gomez12 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:50:
[...]

Maar het zal voornamelijk afhangen van hoe zakelijk jij je pagina gaat maken, als jij anderen geld gaat vragen om ads te plaatsen dan gaat het al snel zwarte sneeuw worden
Ja, dat is wel logisch, maar daar gaat het niet om, want het is niet aan de orde.

[ Voor 124% gewijzigd door St@m op 03-05-2016 07:50 ]

Pagina: 1