Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 19:48
Hallo,
ik heb een iPhone 5c. Het glas is recentelijk gebarsten. Ik hoef het toestel niet te laten repareren voor 70 euro o.i.d. Dus dacht ik er maar over na om het zelf te doen. Ook wil ik niet een heel nieuw scherm kopen. Want mijn contract loopt binnen kort af. Heb nu alleen het glas besteld (zonder lcd dus) en wilde deze er op zetten. Het glas valt er beetje bij beetje af. Nu komt eigenlijk mijn vraag:

kan ik als het hele glas heb losgepeuterd, het nieuwe glas met de stickers die ik er bij heb; gewoon er op plakken en mijn telefoon weer verder gebruiken? Ik realiseer mij dat dit ik geen fraaie oplossing is en je het waarschijnlijk aan de randen wel ziet. Maar kan dit voor tijdelijk gebruik doen ?

mvg. Daan

Beste antwoord (via daantjecool op 30-04-2016 13:46)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
daantjecool schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:30:
[...]

ja, ik snap dat het aan elkaar is geplakt. Maar als ik het wel heel los krijg, is het dan mogelijk om er een nieuw glas in te zetten?
Theoretisch gezien wel. Maar dat is het hele punt: Je krijgt het glas er heel lastig vanaf gepeuterd. Meestal word een hete fohn gebruikt om het glas los te krijgen. Maar dat is nogal tricky. Iets teveel blazen op 1 punt en je lcd brand door.

Als dat gelukt is moet je ook alles weer in elkaar zetten en dat kan ook problemen met zich mee brengen. De digitizer (het aanraak gedeelte) moet precies uitgelijnd/gekalibreerd zijn met het LCD. Is dit niet het geval, dan werkt het touch gedeelte niet lekker meer en zal je vaak naast iconenen, apps, etc. tikken.
Nu zijn die online vervangende schermen vaak van slechte kwaliteit waardoor je bovenstaand probleem kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 29-04-2016 12:37 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:26

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Nee dit is niet te doen, sinds de iPhone 5 zit het glas en het scherm aan elkaar gelijmd.
Alleen met professionele apparatuur is dit misschien nog te doen, maar zelfs dan geef ik het weinig kans.

Als je deze reparatie kan laten doen voor 70 euro is dat een mooie prijs overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:51
check jerryrigeverything :)
YouTube: iPhone 5, 5s, and 5c GLASS ONLY screen fix, 'just the glass' replacement

Ik zou het zelf niet willen doen, 70 euro is inderdaad een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Als ik jou was zou ik zelf eerder kijken of je een volledig schermpje met glas ergens uit China of die regio kan halen. Heb er zelf 1 voor mijn oude 5S besteld (had geen zin om nog een keer 100 euro neer te leggen bij een lokale reparateur) voor iets van 35 euro. Prima schermpje wat doet wat ie moet doen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:29:
Nee dit is niet te doen, sinds de iPhone 5 zit het glas en het scherm aan elkaar gelijmd.
Alleen met professionele apparatuur is dit misschien nog te doen, maar zelfs dan geef ik het weinig kans.

Als je deze reparatie kan laten doen voor 70 euro is dat een mooie prijs overigens.
ja, ik snap dat het aan elkaar is geplakt. Maar als ik het wel heel los krijg, is het dan mogelijk om er een nieuw glas in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:45
Moet opzich wel lukken, heb dat ooit eens met een feun gedaan bij een HTD diamond2. :9

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
[...]

Theoretisch gezien wel. Maar dat is het hele punt: Je krijgt het glas er heel lastig vanaf gepeuterd. Meestal word een hete fohn gebruikt om het glas los te krijgen. Maar dat is nogal tricky. Iets teveel blazen op 1 punt en je lcd brand door.

Als dat gelukt is moet je ook alles weer in elkaar zetten en dat kan ook problemen met zich mee brengen. De digitizer (het aanraak gedeelte) moet precies uitgelijnd/gekalibreerd zijn met het LCD. Is dit niet het geval, dan werkt het touch gedeelte niet lekker meer en zal je vaak naast iconenen, apps, etc. tikken.
Nu zijn die online vervangende schermen vaak van slechte kwaliteit waardoor je bovenstaand probleem kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 29-04-2016 12:37 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 14:04
Ik zou zoiets kopen.

http://www.ebay.nl/itm/Fo...7e79d8:g:-pIAAOxyhXRTLAet

Is heel goed zelf te doen en je bent maar 30 euro kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Dat gebroken glas laat allemaal stukjes achter die ook dus in de lijm terecht zijn gekomen. Probeer dat maar eens eraf te krijgen zonder je LCD kapot te maken of te beschadigen.

Bespaar jezelf die moeite en koop zo'n LCD module + glas zoals hierboven aangegeven.

Als je het goed doet kan je misschien nog je telefoon nog doorverkopen voor een hogere prijs en dan heb je je investering er zo weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Begrijp ik nou goed dat je het oude glas eraf wilt peuteren en het nieuwe er op wilt plakken zonder het toestel uitelkaar te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
Gadgeteer schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:26:
Begrijp ik nou goed dat je het oude glas eraf wilt peuteren en het nieuwe er op wilt plakken zonder het toestel uitelkaar te halen?
dat is wel het idee ja. Ik kwam eerlijk gezegd op het idee, doordat er stukjes af begonnen te vallen en toen dacht ik; zo is het toch een stuk makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
Henkiscool schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:37:
Ik zou zoiets kopen.

http://www.ebay.nl/itm/Fo...7e79d8:g:-pIAAOxyhXRTLAet

Is heel goed zelf te doen en je bent maar 30 euro kwijt..
Dankje, ik kan toch altijd eerst het glas doen en als het lcd kapot gaat nog dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
daantjecool schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:27:
[...]

dat is wel het idee ja. Ik kwam eerlijk gezegd op het idee, doordat er stukjes af begonnen te vallen en toen dacht ik; zo is het toch een stuk makkelijker en goedkoper.
Eh.. Ik weet even niets te zeggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Natuurlijk gaat dat niet werken. Dit is niet hoe die laminatie technologie werkt, en zonder het ding uit elkaar te halen gaat het sowieso niet lukken.

Koop gewoon voor een paar tientjes een compleet ding, en dan ben je er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 14:04
[...]

Dankje, ik kan toch altijd eerst het glas doen en als het lcd kapot gaat nog dit doen?
Bespaar je de moeite.. het gaat niet (goed) werken. Voor een klein beetje meer geld heb je weer een werkend toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Voor die paar centen wist ik het ook wel. Koop een kant en klare lcd module, zoek op YouTube een handleiding en na een uurtje ben je klaar :). Waarschijnlijk ben je nu al langer bezig geweest met los peuteren en weet je niet of het gaat werken uiteindelijk.

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

En hoe denk je dan de touchscreen connector vast te maken?
Daarvoor moet hij toch echt voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:26:
[...]

En hoe denk je dan de touchscreen connector vast te maken?
Daarvoor moet hij toch echt voor open.
Njah als je het glas er af pulkt in zijn geheel en die vervangt, dan hoef je denk ik niet bij de connector. Ik zou het gewoon scherm eraf halen en nieuwe module erop planten :)

Stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:04
Slechtste idee ever. Ik hoor het wel vaker van klanten, maar buiten dat het onbegonnen werk is, gaat het ook voor problemen zorgen op de lange termijn.

Komt nog eens bij dat als je het nu niet verprutst je het oude scherm nog kan verkopen.

Haal alsjeblieft gewoon een normale unit. Het is het verschil/ de moeite echt niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
supersnathan94 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 10:49:
Slechtste idee ever. Ik hoor het wel vaker van klanten, maar buiten dat het onbegonnen werk is, gaat het ook voor problemen zorgen op de lange termijn.

Komt nog eens bij dat als je het nu niet verprutst je het oude scherm nog kan verkopen.

Haal alsjeblieft gewoon een normale unit. Het is het verschil/ de moeite echt niet waard
Ik denk dat je ergens wel een punt hebt, maar zou dit niet werken voor circa 2 maandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
Gadgeteer schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:30:

[...]

Eh.. Ik weet even niets te zeggen :X
en als ik het glas er niet mooi op krijg kan ik toch altijd nog een nieuw scherm kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincitore
daantjecool schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:04:
[...]

en als ik het glas er niet mooi op krijg kan ik toch altijd nog een nieuw scherm kopen?
Kun je inderdaad doen maar ik denk ook dat je beter direct een full assembly unit erop kan plaatsen. Scheelt je nu moeite, tijd en frustratie maar ben je nu in één keer klaar. Anders moet je zometeen over 2 maandjes nóg een keer.

Stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
[...]

Ik denk dat je ergens wel een punt hebt, maar zou dit niet werken voor circa 2 maandjes.
Als het je al lukt (wat serieus nogal onwaarschijnlijk is) moet ik nog zien dat het 2 maanden fatsoenlijk gaat werken.

Sowieso, dan heb je na 2 maanden dus een kapotte telefoon die €0 waard is. Als je 'm nu gewoon laat repareren (of zelf een LCD module besteld, wat echt véél makkelijker is en wel kwalitatief een goede oplossing is) heb je over 2 maanden een telefoon die nog meer €150 waard is.

Die LCD modules zijn helemaal niet zo duur en het is veel simpeler en beter om het daarmee te repareren. Het is niet voor niks dat de reparatiebedrijven ook met display modules werken, en niet met enkel glasplaten - dat werkt gewoon niet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
[...]

Ik heb niet ergens een punt... Ik spreek uit meerdere jaren ervaring in deze business. Al vanaf de eerste iPhone is het gewoon niet mogelijk om dat netjes te doen. Bij samsungs werd het nog wel eens gedaan maar het resultaat was om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

supersnathan94 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:06:
[...]

Ik heb niet ergens een punt... Ik spreek uit meerdere jaren ervaring in deze business. Al vanaf de eerste iPhone is het gewoon niet mogelijk om dat netjes te doen. Bij samsungs werd het nog wel eens gedaan maar het resultaat was om te huilen.
Onzin, bij de eerste iPhone t/m de iPhone 4s kon je nog prima enkel het glas vervangen. Toen waren de display modules nog niet gelijmd aan het glas.
Tja en hoe netjes dat gaat, dat hangt natuurlijk van de deskundigheid van de reparateur. Maar het kan zeker gewoon netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:32:
[...]

Onzin, bij de eerste iPhone t/m de iPhone 4s kon je nog prima enkel het glas vervangen. Toen waren de display modules nog niet gelijmd aan het glas.
Tja en hoe netjes dat gaat, dat hangt natuurlijk van de deskundigheid van de reparateur. Maar het kan zeker gewoon netjes.
Uhm nee? Het gaat in alle gevallen namelijk helemaal niet om het display. De digitizer zit direct aan het glas gelamineerd. Dat is inherent verbonden aan capacitieve touchscreens. In dat opzicht is de 5 en de 5s/5C dus exact hetzelfde als een iPhone 3g of 4, waarbij de 4 en 5 letterlijk dezelfde display opstelling hebben. Bij de 3GS was het display inderdaad echt nog een apart onderdeel en bij de 4 niet meer. Voor alle vier geldt dat alleen glaswerk een absolute no-go is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
supersnathan94 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:34:
[...]

Uhm nee? Het gaat in alle gevallen namelijk helemaal niet om het display. De digitizer zit direct aan het glas gelamineerd. Dat is inherent verbonden aan capacitieve touchscreens. In dat opzicht is de 5 en de 5s/5C dus exact hetzelfde als een iPhone 3g of 4, waarbij de 4 en 5 letterlijk dezelfde display opstelling hebben. Bij de 3GS was het display inderdaad echt nog een apart onderdeel en bij de 4 niet meer. Voor alle vier geldt dat alleen glaswerk een absolute no-go is.
ik denk dat ik het hier met je oneens moet zijn, een aanzienlijk deel van het glas is er al. Maar als ik probeer het scherm te gebruiken waar het glas er af zit gaat dit nog prima. Dus als jou verhaal zal kloppen zou je hier problemen mee moeten krijgen, dit is echter niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
Vincitore schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:09:
[...]

Kun je inderdaad doen maar ik denk ook dat je beter direct een full assembly unit erop kan plaatsen. Scheelt je nu moeite, tijd en frustratie maar ben je nu in één keer klaar. Anders moet je zometeen over 2 maandjes nóg een keer.
Nou over 2 maanden wordt het mijn reserve toestel. Maar je hebt wel gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
supersnathan94 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:06:
[...]

Je bent vrij stellig, maar het sowieso onzin dat het vanaf de eerste iPhone niet mogelijk was om het niet netjes te doen. Maar los daarvan als jij spreekt uit ''meerdere jaren ervaring in deze business'' geloof ik je graag hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
daantjecool schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 23:20:
[...]

ik denk dat ik het hier met je oneens moet zijn, een aanzienlijk deel van het glas is er al. Maar als ik probeer het scherm te gebruiken waar het glas er af zit gaat dit nog prima. Dus als jou verhaal zal kloppen zou je hier problemen mee moeten krijgen, dit is echter niet het geval.
Nee dat kan prima werken hoor. Ehter is het een enorme pokke klus om het geheel netjes schoon te krijgen zonder krassen achter te laten (lijmresten moet je echt verwijderen) en vervolgens kan je de nieuwe lijmlaag niet aanbrengen omdat dit ook speciale apparatuur vereist. Ik ken een aantal mensen die het hebben gedaan bij samsung toestellen en in alle gevallen duurde het een aantal weken/maanden voordat het glas of weer kapot was of kompleet vol zat met stof tussen digitizer en glas.

Bovendien zijn uren ook niet gratis. Per saldo ben je waarschijnlijk duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
ChojinZ schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:35:
[...]

Als je de digitizer opnieuw moet alignen heb je het sowieso al fout gedaan. Die moet je namelijk lekker laten zitten ;). Als die er af is kan je net zo goed direct een komplete module halen aangezien je hem dan echt niet meer mooi dicht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjecool
supersnathan94 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:48:
[...]

Nee dat kan prima werken hoor. Ehter is het een enorme pokke klus om het geheel netjes schoon te krijgen zonder krassen achter te laten (lijmresten moet je echt verwijderen) en vervolgens kan je de nieuwe lijmlaag niet aanbrengen omdat dit ook speciale apparatuur vereist. Ik ken een aantal mensen die het hebben gedaan bij samsung toestellen en in alle gevallen duurde het een aantal weken/maanden voordat het glas of weer kapot was of kompleet vol zat met stof tussen digitizer en glas.

Bovendien zijn uren ook niet gratis. Per saldo ben je waarschijnlijk duurder uit.
oke, bedankt voor je reactie. Ik ga inderdaad toch maar gewoon een hele module halen, heb niet zo veel zin in dat gepruts, en die stank. Want kan het kloppen dat die lijm ontzettend stinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
supersnathan94 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:35:
[...]

Als je de digitizer opnieuw moet alignen heb je het sowieso al fout gedaan. Die moet je namelijk lekker laten zitten ;). Als die er af is kan je net zo goed direct een komplete module halen aangezien je hem dan echt niet meer mooi dicht krijgt.
Dat zeg ik: het kan wel maar is niet handig. ;)

Pagina: 1