Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn pc geüpgraded met een R9 380X een ander moederbord en een i7-4790, nu merkte ik een vreemd geluid tijdens standby / load. Ik kwam er achter dat dit mijn rear casefan is. Deze heeft moeite met lopen en stopt er dan soms helemaal mee. Als ik die heel voorzichtig aanraak begint die weer te spinnen. Denk dat ik die moet gaan vervangen. Nu vroeg ik me af hoe ik de airflow van mijn desktop het beste kan laten lopen. Ik heb even een zeer professionele schematische weergave gemaakt van mijn huidige case en mogelijke upgrades.

Ik gebruik hierin:Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bDm3LLq.png

Legenda:
  • 1. Rearfan die dus vervangen moet worden, airflow naar buiten.
  • 2. Frontfan die nog klaarblijkelijk nog werkt, airflow naar binnen.
  • 3. CPU fan mijn: pricewatch: Cooler Master Hyper T4 , airflow naar boven, dit kan ook zonder probleem naar beneden als ik dit zou willen.
  • 4. Plek voor nog een frontfan welke nu niet in gebruik is.
  • 5. Plek voor een CPU fan, ik heb de bevestiging dus een 120mm CM fan zou hierin voldoen.
  • 6. 2x GPU fan, ik weet niet zeker of die nu naar boven of naar beneden blaast ik denk naar boven en dus de GPU in zodat die gekoeld wordt, waar de warme lucht dan heen gaat is mij niet bekend.
  • 7. PSU met airflow van beneden naar beneden/achter maar volgens mij niet belangrijk voor dit scenario.
  • Wat verder nog wat ruimte in beslag neemt is mijn dvd-drive :X, 3x HDD + 2x SSD naast fan #2. en 4x RAM. Cablemanagement is een leuk woord waar redelijk aan gedacht is.
Ik op mijn moederbord zo ongeveer naast mijn SSD's 1x 3pin SYS_FAN en tussen mijn CPU en GPU in 2x 4pin SYS_FAN, wat ik hierop heb verduidelijkt linkje.

Volgens Cooler Master zit er standaard het volgende in:
Front(intake): 120mm x 1, 800rpm silent fan pre-install (converted to 120mm fan x 2 or 140mm fan x 1)
Rear (exhaust): 120mm x 1, 800rpm silent fan pre-install
Als ik mijn fans zou vervangen moet er dus ook minimaal 1800rpm of ongeveer zelfde luchtstroom(CFM /m3/h) voor terug komen.

Wat sowieso moet gebeuren:
  • Vervangen rearfan.
  • Vervangen frontfan, heeft immers evenveel uren gemaakt en zal er ook vast mee ophouden.
Opties waar ik ook naar wil kijken zijn:
  • Toevoegen frontfan.
  • Toevoegen CPU fan.
Kan ik zonder problemen ook een ander merk fan nemen dan Cooler Master, ik neem aan dat dit allemaal standaard aansluitingen zijn mits ik ook weer een 120mm fan kies?
Wat zouden jullie doen qua airflow binnen de kast, eventueel een extra CPU fan toevoegen of de airflow van de huidige CPU fan veranderen?
Zijn er merken die ik beter kan vermijden?
Ik heb twee 4 pins aansluitingen, zal het erg zijn als ik mijn fans vervang voor 3x een 3x pins fan? Ze draaien dan denk ik altijd maximaal zolang ik niet met voltage ga klooien, toch?
Voor zover ik kan oordelen is mijn huidige frontfan exact deze: pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm maar volgens CM de specificaties draait de fan op 1800RPM en niet 1200 :?
Wat voor CFM / m3/h moet ik ongeveer aanhouden als ter vervanging van mijn huidige fans?
Het zou me in principe niet zo bar veel uitmaken als mijn pc wat meer geluid maakt dan dat die nu zou doen. Ik kom nu hierop uit: http://tweakers.net/categ...dhNNHa3ptO1ek6aS6FcLjXWr8 maar ik twijfel nog tussen 3 en 4 pins en hoeveel CFM / m3/h ik nodig zou hebben en of dat ik er ook nog een tweede CPU fan en/of tweede frontfan bij neem.
Hebben jullie hierbij voor mij tips of andere ideeën?

Edit: hartstikke blind, het is x1, 800RPM in plaats van 1800RPM.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
Ik ben zelf een fan van de zelfde fans in een kast. zodat het geluid het zelfde is. Je kan er 3 halen en eventueel je CPU fan een kwart slag draaien.

Zodat de airflow van 2/4 voor een deel over je GPU gaan en zo over je CPU naar buiten.

En ik vermoed dat je PSU van onder lucht pakt en het er achter weer uitgooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
Je kan elk merk fan nemen die het zelfde formaat is.

Kwa airflow is alles goed, behalve dat indien mogelijk je de cpu een kwart draait,

Het is maar net hoe veel je uit wilt geven, Be quiet, Fractal design, of Scythe voor budget.

Ik zou trouwens geen 2de cpu fan toevoegen, zal namelijk niet veel schelen, wel zou ik een extra frontfan toevoegen.

Je gpu blaast door de heatsink en de warme lucht komt dus in je kast terecht, en je voeding haalt lucht van onder, en blaast dat naar achter

[ Voor 40% gewijzigd door [Remmes] op 28-04-2016 23:19 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
loki504 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:06:
Ik ben zelf een fan van de zelfde fans in een kast. zodat het geluid het zelfde is. Je kan er 3 halen en eventueel je CPU fan een kwart slag draaien.

Zodat de airflow van 2/4 voor een deel over je GPU gaan en zo over je CPU naar buiten.
Nee dat kan niet. Althans kan mijn CPU koeler niet een kwart draaien of de CPU fan aan de zijkanten plaatsten, alleen boven/onder is mogelijk.
En ik vermoed dat je PSU van onder lucht pakt en het er achter weer uitgooit.
Ja dat leek mij ook al.
[Remmes] schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:11:
Je kan elk merk fan nemen die het zelfde formaat is.

Kwa airflow is alles goed, behalve dat indien mogelijk je de cpu een kwart draait,

Het is maar net hoe veel je uit wilt geven, Be quiet, Fractal design, of Scythe voor budget.
Ah oké, heb inderdaad niet zo veel zin in om 3 of 4 keer 15€ te moeten uitgeven voor een paar fans als ik voor dat geld ook een nieuwe kast zou kunnen hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
True schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:19:
[...]

Ah oké, heb inderdaad niet zo veel zin in om 3 of 4 keer 15€ te moeten uitgeven voor een paar fans als ik voor dat geld ook een nieuwe kast zou kunnen hebben.
Kan ik begrijpen, 4 pin fans als het goed is kan je ook aanpassen kwa snelheid, alleen dan niet via pwm (en kan wellicht een lichte piep geven geloof ik)

En zover ik weet kan een 4 pin header ook gewoon een 3 pin aansturen en aanpassen...

Ik zou persoonlijk gewoon voor 3 pin fans gaan. Maar meningen daarover zullen verschillen.

Prima fan voor het geld: pricewatch: Scythe Slip Stream 120 DB, 800 rpm

Of natuurlijk de 1200rpm versie pricewatch: Scythe Slip Stream 120 DB, 1200 rpm

2 front fans kunnen trouwens vaak prima met een Y splitter op 1 fan header.

[ Voor 92% gewijzigd door [Remmes] op 28-04-2016 23:57 ]

ja, daag.