Ik heb onlangs mijn pc geüpgraded met een R9 380X een ander moederbord en een i7-4790, nu merkte ik een vreemd geluid tijdens standby / load. Ik kwam er achter dat dit mijn rear casefan is. Deze heeft moeite met lopen en stopt er dan soms helemaal mee. Als ik die heel voorzichtig aanraak begint die weer te spinnen. Denk dat ik die moet gaan vervangen. Nu vroeg ik me af hoe ik de airflow van mijn desktop het beste kan laten lopen. Ik heb even een zeer professionele schematische weergave gemaakt van mijn huidige case en mogelijke upgrades.
Ik gebruik hierin:
Legenda:
Volgens Cooler Master zit er standaard het volgende in:
Wat sowieso moet gebeuren:
Wat zouden jullie doen qua airflow binnen de kast, eventueel een extra CPU fan toevoegen of de airflow van de huidige CPU fan veranderen?
Zijn er merken die ik beter kan vermijden?
Ik heb twee 4 pins aansluitingen, zal het erg zijn als ik mijn fans vervang voor 3x een 3x pins fan? Ze draaien dan denk ik altijd maximaal zolang ik niet met voltage ga klooien, toch?
Voor zover ik kan oordelen is mijn huidige frontfan exact deze: pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm maar volgens CM de specificaties draait de fan op 1800RPM en niet 1200
Wat voor CFM / m3/h moet ik ongeveer aanhouden als ter vervanging van mijn huidige fans?
Het zou me in principe niet zo bar veel uitmaken als mijn pc wat meer geluid maakt dan dat die nu zou doen. Ik kom nu hierop uit: http://tweakers.net/categ...dhNNHa3ptO1ek6aS6FcLjXWr8 maar ik twijfel nog tussen 3 en 4 pins en hoeveel CFM / m3/h ik nodig zou hebben en of dat ik er ook nog een tweede CPU fan en/of tweede frontfan bij neem.
Hebben jullie hierbij voor mij tips of andere ideeën?
Edit: hartstikke blind, het is x1, 800RPM in plaats van 1800RPM.
Ik gebruik hierin:
- pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)
- pricewatch: Cooler Master Hyper T4
- pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5
- pricewatch: Gigabyte GA-H97-HD3

Legenda:
- 1. Rearfan die dus vervangen moet worden, airflow naar buiten.
- 2. Frontfan die nog klaarblijkelijk nog werkt, airflow naar binnen.
- 3. CPU fan mijn: pricewatch: Cooler Master Hyper T4 , airflow naar boven, dit kan ook zonder probleem naar beneden als ik dit zou willen.
- 4. Plek voor nog een frontfan welke nu niet in gebruik is.
- 5. Plek voor een CPU fan, ik heb de bevestiging dus een 120mm CM fan zou hierin voldoen.
- 6. 2x GPU fan, ik weet niet zeker of die nu naar boven of naar beneden blaast ik denk naar boven en dus de GPU in zodat die gekoeld wordt, waar de warme lucht dan heen gaat is mij niet bekend.
- 7. PSU met airflow van beneden naar beneden/achter maar volgens mij niet belangrijk voor dit scenario.
- Wat verder nog wat ruimte in beslag neemt is mijn dvd-drive
, 3x HDD + 2x SSD naast fan #2. en 4x RAM. Cablemanagement is een leuk woord waar redelijk aan gedacht is.
Volgens Cooler Master zit er standaard het volgende in:
Als ik mijn fans zou vervangen moet er dus ook minimaal 1800rpm of ongeveer zelfde luchtstroom(CFM /m3/h) voor terug komen.Front(intake): 120mm x 1, 800rpm silent fan pre-install (converted to 120mm fan x 2 or 140mm fan x 1)
Rear (exhaust): 120mm x 1, 800rpm silent fan pre-install
Wat sowieso moet gebeuren:
- Vervangen rearfan.
- Vervangen frontfan, heeft immers evenveel uren gemaakt en zal er ook vast mee ophouden.
- Toevoegen frontfan.
- Toevoegen CPU fan.
Wat zouden jullie doen qua airflow binnen de kast, eventueel een extra CPU fan toevoegen of de airflow van de huidige CPU fan veranderen?
Zijn er merken die ik beter kan vermijden?
Ik heb twee 4 pins aansluitingen, zal het erg zijn als ik mijn fans vervang voor 3x een 3x pins fan? Ze draaien dan denk ik altijd maximaal zolang ik niet met voltage ga klooien, toch?
Voor zover ik kan oordelen is mijn huidige frontfan exact deze: pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm maar volgens CM de specificaties draait de fan op 1800RPM en niet 1200
Wat voor CFM / m3/h moet ik ongeveer aanhouden als ter vervanging van mijn huidige fans?
Het zou me in principe niet zo bar veel uitmaken als mijn pc wat meer geluid maakt dan dat die nu zou doen. Ik kom nu hierop uit: http://tweakers.net/categ...dhNNHa3ptO1ek6aS6FcLjXWr8 maar ik twijfel nog tussen 3 en 4 pins en hoeveel CFM / m3/h ik nodig zou hebben en of dat ik er ook nog een tweede CPU fan en/of tweede frontfan bij neem.
Hebben jullie hierbij voor mij tips of andere ideeën?
Edit: hartstikke blind, het is x1, 800RPM in plaats van 1800RPM.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente