Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Witte Haai
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09-2022
Hallo allemaal. Voor m'n moeder (72 jaar) oriënteer ik me op een ipad.
Thans heeft ze een imac. Maar door reuma, is het voor haar moeilijk om daar lang achter te zitten.

Wat is haar budget?
€300,- tot €500,-

Wat is haar gebruiksdoel?
- Ze zal de ipad alleen thuis gebruiken;
- Surfen over internet; nieuws lezen; uitzending gemist kijken;
- Wat ze niet doet is: spelletjes spelen, of muziek luisteren;
- Wat ze aan data, documenten opslaat is verwaarloosbaar.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Op dit moment lijkt een ipad -stabiel OS (hardare en software uit dezelfde stal)- het interessantst. Ik vraag me af of het interessant is om te kiezen voor een ouder model van 2015, 2014, of 2013.
Apple iPad Air WiFi + Cellular 32GB
Apple iPad Pro Wi-Fi 32GB (2016) Dat is boven genoemd budget. Toch blijf ik me afvragen, of het belangrijk is om voor die 2GB intern geheugen te gaan.

Welke vragen heb ik hier nog over?

1) Vooruitzicht op het aantal upgrades / updates
Hoe ouder het model, hoe minder updates het natuurlijk nog gaat krijgen. Ook osx / ios blijkt te hacken. Kortom de 2013-, en 2014-modellen links laten liggen?

2) 16GB of 32GB?
I.v.m. een ios upgrade is het verstandig wat extra geheugen vrij te hebben. Maar met een nihil data opslag; lijkt 16GB budgetair een interessante keuze? Of is 32GB i.v.m. upgrade's toch een betere keuze?

3) 1GB of 2GB intern geheugen?
Een intern geheugen van 1GB; Hoe zeer is dat aan de krappe kant? Wanneer gaat ze daar last van krijgen?

4) Tips?
Hebben jullie nog tips op welke specificaties ze kan bezuinigen?

Alle reacties

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

4) Qua tips geef ik het volgende mee: de iPad's zijn vaak rond de 700 gram, de Air-serie is rond de 450 gram. Dat verschil in gewicht is merkbaar veel en daarom is al het oude spul alleen qua gewicht al outdated.

1) Updates loopt vaak een jaar of 4-5 door. Oudere modellen logischerwijs dus korter.

2) Met 16 GB ben je op weg en denk je uit de voeten te kunnen. Meer is beter maar het zou kunnen dat je met 16 GB uit de voeten kan. Als webbased consumer kan je met 16GB nog lang doorgaan. Voor al het andere is het misschien net te kort.

3) Zie punt 1. Meer geheugen maakt het wel toekomstvertrouwder.

Je geeft 2 Ipads mee. De eerste is de Air1 met een GSM-chip. Waar je dat voor nodig hebt is mij een raadsel, maar je outdoor-mogelijkheid kost je 130 euro extra zonder dat je daar directe noodzaak voor lijkt te hebben. Je tweede (de Pro) is ronduit duur voor wat simpel consumptiewerk.

Het voordeel is dat je trouwens de Air2 nog hebt. Goedkoper dan je huidige suggesties, flinke CPU en 2 GB toekomstbestendig geheugen.
pricewatch: Apple iPad Air 2 WiFi 16GB Grijs

• Witte Haai
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09-2022
Het voordeel is dat je trouwens de Air2 nog hebt. Goedkoper dan je huidige suggesties, flinke CPU en 2 GB toekomstbestendig geheugen.
pricewatch: Apple iPad Air 2 WiFi 16GB Grijs
Daar heb ik wat aan!
Die ipad tip is zeker interessant. Minpuntje is wel dat het geen usb of micro-usb heeft. Bladwijzers er opzetten / afhalen lijkt dus allemaal via icloud te moeten gebeuren. Daar valt ook wel overheen te komen. Alhoewel ik geïnteresseerd ben in alternatieven.

Laatste puntje nog: Zo nu en dan lees ik over de gevaren van wifi-straling (1*). Dat valt 'op te lossen', door de ipad via ethernet aan te sluiten (2*). Maar het is geen manier die Apple zelf ook ondersteunt.

1* Daarom gebruik ik op m'n computer ook geen wifi. En gebruik ook minimaal m'n smartphone.
2* Met de aanschaf van €80,- of meer aan kabels t.b.v. ethernet, wordt de ipad wel een stuk duurder.

Ter aanvulling:
Deense brugklasleerlingen verbazen wetenschappers met hun Wifi experiment

Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/deensexperimentmetwifi.jpg

Plaatje: GeenStijl.nl

[ Voor 3% gewijzigd door Witte Haai op 29-04-2016 19:40 ]

Verwijderd

Moet het Ipad zijn? De Samsung Galaxy Tab S2 8" of 9,7", is een snelle Android tablet. 3GB ram, 32 GB opslag, uit te breiden. En zeer licht. (de 9,7" versie is nog 48g lichter dan de Ipad Air 2).

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:46:
Moet het Ipad zijn? De Samsung Galaxy Tab S2 8" of 9,7", is een snelle Android tablet. 3GB ram, 32 GB opslag, uit te breiden. En zeer licht. (de 9,7" versie is nog 48g lichter dan de Ipad Air 2).
De moeder van TS heeft nu een iMac, dan lijkt 't me niet handig, nu naar Android over te stappen. Los daarvan is de iPad sowieso de meest gebruiksvriendelijke tablet voor ouderen.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja ipads lijken haast wel gemaakt voor ouderen. Mijn moeder is van die leeftijd en nog dagelijks superblij met een iPad 2.

Zo te lezen heb je echt niet het nieuwste van het nieuwste nodig voor haar en met een Air en als je die voordelig kan krijgen helemaal een Air 2 zit je prima, ook met het 16gb instapmodel.

Verwijderd

Geen van beide, ga voor een Surface van Microsoft!

Verwijderd

Marly schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 01:14:
[...]

De moeder van TS heeft nu een iMac, dan lijkt 't me niet handig, nu naar Android over te stappen. Los daarvan is de iPad sowieso de meest gebruiksvriendelijke tablet voor ouderen.
Een browser openen op een Android tablet, is niet moeilijker dan op een Ipad. Ik ben 69 en heb ook een Imac met daarnaast een Android tablet en smartphone. Nooit problemen gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2016 07:31 ]

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Witte Haai schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:39:
[...]

Die ipad tip is zeker interessant. Minpuntje is wel dat het geen usb of micro-usb heeft. Bladwijzers er opzetten / afhalen lijkt dus allemaal via icloud te moeten gebeuren. Daar valt ook wel overheen te komen. Alhoewel ik geïnteresseerd ben in alternatieven.

Laatste puntje nog: Zo nu en dan lees ik over de gevaren van wifi-straling (1*). Dat valt 'op te lossen', door de ipad via ethernet aan te sluiten (2*). Maar het is geen manier die Apple zelf ook ondersteunt.
Door je keuze voor een ipad heb je geen usb. Er zijn wel mogelijheden om usb aan te sluiten, via connection kits, maar volgens mij kan je alleen fotos/video's overzetten. misschien met een jailbreak kan je er meer uit halen.

Als wifi straling zo een groot probleem is, dan zouden anderen daar meer last van moeten hebbben. Vergeet de gsm straling niet. Daarnaast gaat het experiment over groei, je moeder is al volgroeit...

Kies een lichte ipad, zoals de air 2 of pro want de ouderen zijn een stuk zwaarder. Als geld een issue is kan je ook een refurbished kopen, den aan een winkel als leapp of 2de hands

[ Voor 7% gewijzigd door jeanj op 01-05-2016 08:33 ]

Everything is better with Bluetooth

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-10 18:05
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 07:08:
Geen van beide, ga voor een Surface van Microsoft!
Waarom probeer je alsnog om de ts over te halen om een surface te kopen? De ts heeft met de startpost al gezegd dat hij naar een ipad kijkt, en marly hierboven geeft ook een logische reden om voor een ipad te gaan...

Hi !!

Verwijderd

Gezien iemand een Android tablet aanprijst!

Terwijl een Surface compatible is met elk systeem en qua tablet net iets beter dan een IPad in elkaar zit en er diverse extra externe hardware mogelijk is, waar de andere merken nu pas aan denken.

Het is maar een suggestie uit ervaring en alleen maar positieve reacties krijg, tevens van IMac gebruikers.

Wat men ook neemt, ik ben er niet tegen! Persoonlijke voorkeur!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-11 12:09

Praetextatus

the dutch_paki

Overigens is de ipad air nog wat goedkoper te vinden:
http://www.bcc.nl/compute...-air-16gb--zilver-(80615)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1