Wlke M.2 SSD voor Ga-970-gaming

Pagina: 1
Acties:

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56
Ik wil een nieuw systeem bouwen , en ik zag dat gigabyte een moederbord heeft met een M.2 slot erop voor oa een SSD , maar de grote vraag is dus nu welke te kiezen
het gaat om een amd systeem met een 8 core FX en als grote denk ik aan 250 GB
Moederbord Ga-970-gaming

[budget is niet meer dan 150 euro
liever iets rond de 125 euro als dat kan , ik weet alleen niet zeker of goedkoper wel of niet veel uitmaakt in deze situatie]

merkvoorkeur : niet zonder meer , maar samsung lijkt oke te zijn]
de 850 evo m.2 is goedkoop , de SM951 us uets duurder , maar hier heb ik keuzes , ahci of nvme en dan weet ik het ook niet meer waar ik goed aan doe .

Op dit moment wordt het systeem als volgt opgebouwd :
Amd FX 8320E
2 * 4 GB DDR3 1866
HD 7950 sapphire , die heb ik nog
M.2 SSD 250 GB welke weet ik niet
450 Watt seasonic Gold
Bitfenix shinobi
eventueel nog een optische drive en hdd

Dit alles vooralsnog met windows 7 x64 ,
windows 10 wordt ik niet blij van .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet beter of de huidige M.2 SSD's zijn net zo snel als reguliere SSD's die goedkoper zijn. Ik zou momenteel dus nog niet in een M.2 SSD investeren, eigenlijk. NVMe SSD's die wel beter presteren, zijn weer zoveel duurder dan normale SSD's. De snelheden daarvan zijn leuk, maar in de praktijk merk je daar nauwelijks iets van, tenzij je vaak met hele grote bestanden werkt, anders zie ik echt 0 meerwaarde voor een NVMe SSD.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 28-04-2016 18:37 ]

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 12:56
Hoi,

Ik zou voor de SM951 gaan,NVM geheugen...
Ik heb hem in de praktijk gezien... 1 dvdtje binnen 2 seconden kopiëren, Niet traag te krijgen!
De 850 is net wat trager, maar ook goed en snel.

gr

DPC Chef-kok :)

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:37
pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB

op papier is deze een stuk sneller als een reguliere ssd

maar mssn even dit review bekijken
http://www.legitreviews.c...-pcie-ssd-review_161689/3

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je liever 130€ betaald voor een PCI M.2 SSD dan 60-70€ voor een SATA600.
Dan had je de pricewatch er bij kunnen pakken en dit gezien: http://tweakers.net/categ...-hvxiMjLntBS_vXbB1N8v8PP8

Anders zie je dit met M.2 en SATA600: http://tweakers.net/categ...ZOxb-h-FkMDHmtv_D1l0s89Z-

Of dit met SATA600 op een SATA poort: http://tweakers.net/categ...sW_ofQ33uMzLnu_rixZ8O81h8

Waarom zou je überhaupt voor een M.2 willen gaan? Wat voor voordeel biedt dit jou?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat bord heeft M2, maar is dat sata M2 of nvme M2?
Ik ben niet zo thuis in AMD borden

En kan die booten erop, op welke snelheid?
Als het een sata m2 aansluiting is, kan je net zo goed een gewone sata ssd aanschaffen.

Verwijderd

Sowieso heeft een M.2 SSD niet heel veel zin bij een AM3+ moederbord daar deze gelimiteerd is tot 10Gb/s.
Wil een M.2 SSD nut hebben moet je voor Skylake of Haswell-e gaan, deze kunnen de volle 32Gb/s benutten.

Weet niet waarvoor je de pc wilt gaan gebruiken, maar in zo'n beetje iedere game is een Skylake i3 6100 al sneller dan een AMD octacore, en dan kun je een M.2 SSD zonder limitaties gebruiken.

• Xanquezer
xtrme schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:39:
pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB

op papier is deze een stuk sneller als een reguliere ssd

maar mssn even dit review bekijken
http://www.legitreviews.c...-pcie-ssd-review_161689/3
Natuurlijk zou je niet een M.2 SSD op een pci-e riser kaart moeten zetten...
Vragen om problemen...

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:37
Xanquezer schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:02:
[...]
Natuurlijk zou je niet een M.2 SSD op een pci-e riser kaart moeten zetten...
Vragen om problemen...
nee dat lijkt mij logisch met een onboard m2 slot
maar als je de review ansich leest dat lees je dat hij +/- 2x zo snel is als een reguliere ssd in synthetische benchmarks

• Misterpc
Bedankt voor alle snelle reacties !! .

ik zit zelf ook nog even te zoeken naar mogelijkheden ,
dat van die 10 Gbit/s beperking wist ik ,
maar ik vind nu ook een GA-990- gaming , voor nog geen 10 euro meer of de prijzen moeten nog zakken
deze heeft een 20 Gbit/s aanbiding voor het M.2 slot , het lijkt me dan wel iets aantrekkelijker te worden als het om snelheid gaat , toch ?

[ Voor 8% gewijzigd door Misterpc op 28-04-2016 19:10 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Misterpc schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:09:

maar ik vind nu ook een GA-990- gaming , voor nog geen 10 euro meer of de prijzen moeten nog zakken
deze heeft een 20 Gbit/s aanbiding voor het M.2 slot , het lijkt me dan wel iets aantrekkelijker te worden als het om snelheid gaat , toch ?
Ik zou daar niet te veel op focussen, 10Gbit/s is nog steeds meer dan 1GB per sec, dat is zat.

specs

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025

Sneller? Ja... maar SATA3 is 6Bit/s en ook al best snel. Tenzij je heel vaal grote bestanden van SSD naar SSD kopieert heb je eigenlijk vrij weinig aan super hoge snelheden. Het is niet alsof spelletjes er sneller van gaan.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Maarreh.. je hebt nu dus alleen een videokaart en de rest moet je nog aanschaffen?

• Reepje
  • Niet online
Ik denk dat hij de cpu al heeft,
anders is het natuurlijk een no-brainer.

Verwijderd

maratropa schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:11:
[...]

Ik zou daar niet te veel op focussen, 10Gbit/s is nog steeds meer dan 1GB per sec, dat is zat.
Nou ja als je een SSD koopt die 2500MB/s snelheden kan halen dan kun je maar de helft van de snelheid gebruiken. Natuurlijk het is snel, maar dan heeft het weinig zin om er extra voor te betalen en kun je net zo goed een normale SSD nemen, omdat die ook al snel zat is.

Dat is inderdaad wel een optie dan en zal de niet zo snel een M.2 SSD bottlenecken. Ga je voor eentje die minder dan 1200MB/s (of iets hoger kan ook nog wel) snelheden heeft is 10Gb/s gewoon voldoende. Ga je echt boven de 2000MB/s is meer dan 10Gb/s wel sterk aan te raden.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Reepje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:16:
Ik denk dat hij de cpu al heeft,
anders is het natuurlijk een no-brainer.
Das ff de vraag natuurlijk. TS geeft aan dat ie een nieuw systeem gaat bouwen.. Vandaar dat ik even informeer :)

• Misterpc
hallo ,

ik heb nog geen processor

een 8320 E lijkt me veter ivm warmte ontwikkeling dan bijvoorbeeld een 8350 ,
en volgens de reviews is een 8370E nauwelijks sneller dan een 8320E en een nog snellere processor is qua enerige verbruik en warmte ontwikkeling mij teveel af .,

• Reepje
  • Niet online
Maar dan is de vraag, zou je intel willen overwegen?
minder warmte, meer prestaties in het algemeen, zeker meer prestaties voor je M2, maar ja, t is wel intel.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik durf het nog sterker te stellen, als dit een game pc gaat worden, is intel eigenlijk de enige juiste keus. AMD heeft momenteel helaas geen fatsoenlijk alternatief. Uiteraard kan je AMD minded zijn, prima, maar wacht dan af wat Zen gaat doen. Misschien kunnen ze weer aanhaken.

• Xanquezer
br00ky schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:08:
maar wacht dan af wat Zen gaat doen. Misschien kunnen ze weer aanhaken.
Ik ben ook benieuwd...

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 20:28
Ik heb onlangs een Samsung SM951 NVME (512) met M.2 PCI kaart in een vrij slot geprikt omdat ik genoeg had van wachten op het laden van levels in verschillende games (van een trage 7200 HD). Bevalt prima en kan het alleen maar aanraden. 2.2GB/sec maakt toch wel een verschil.

NVME omdat ik in een volgende pc van dat ding de bootschijf kan maken. M.2 sloten zijn vrijwel standaard tegenwoordig, maar het huidige bord heeft die niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Rarz op 03-05-2016 13:20 ]

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Rarz schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:18:
Ik heb onlangs een Samsung SM951 NVME (512) met M.2 PCI kaart in een vrij slot geprikt omdat ik genoeg had van wachten op het laden van levels in verschillende games (van een trage 7200 HD). Bevalt prima en kan het alleen maar aanraden. 2.2GB/sec maakt toch wel een verschil.

NVME omdat ik in een volgende pc van dat ding de bootschijf kan maken. M.2 sloten zijn vrijwel standaard tegenwoordig, maar het huidige bord heeft die niet.
Iedere ssd is vele malen sneller dan een hdd. Daar hoeft het geen € 240 kostende nvme-variant voor te zijn.

Bovendien ga je die 2.2 GB/s alleen halen als hij minimaal in een PCI-E 3.0 4x-slot zit.

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 20:28
Uiteraard zit de kaart in een x4/x8 slot. Maar het punt is dat ik verder zou kijken dan wat je nu direct nodig hebt. Persoonlijk zou ik geen SATA SSD meer kopen; zeker als je binnen afzienbare tijd van plan bent om te upgraden. :)

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

• Misterpc
even een reactie op wat er allemaal word neergezet en gespecueeld .

op dit moment heb ik nog niets gekocht voor een nieuw systeem dat in de planning staat ,

veel games ga ik er niet mee draaien , dwz geen veel eisende games ,
ik ben meer iemand voor de simulaties dan voor de shooters ed . rc5-72 doe ik ook aan mee net als ogr
wat ik mijn pc wel graag doe is internetten en video's kijken ook blu ray en andere content .
tot nu toe heb ik uitsluitend mechanische harde schijven voor opslag en boot .

dit wordt dus voor mij de eerste ssd en omdat ik keuze heb , kijk ik naar de mogelijkheden ...

ik ben al even verder aan het kijken geweest en op dit moment denk ik aan het volgende :

Amd fx 8300 + Ga-970-gaming + 2 * 4 of 8 Gbyte geheugen DDR3 1866.
Plextor M6e a 256GB ssd en een toshiba 5 of 6 TB X300 hdd .
http://www.trustedreviews...s_round-up_Page-5#index=5
dit is een review van de ssd
uit een ander system haal ik een HD 7950 oc W boost , omdat ik nog een 7850 heb liggen .

[ Voor 5% gewijzigd door Misterpc op 07-05-2016 11:21 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
Welke spellen speel je graag? (Specifieke namen, niet alleen maar genre)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Misterpc
simcity 4 en rushhour ,
railroad tycoon ,
loksim3d

voor filsm heb ik powerdvd

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
SimCity 4 en Railroad Tycoon (3 ?) zijn allebei single-threaded games en hebben meer aan een Core i3 dan aan een FX-8300 omdat de i3 veel betere prestaties (per core en megahertz) neerzet.

Van loksim3d kan ik geen systeem-eisen vinden dus wat ik hierna zeg is giswerk; Het is een amateurproject dat al sinds begin deze eeuw bestaat. Ik betwijfel ten zeerste of dit programma baat heeft bij de vier extra threads van de FX processor.

Ik zou je dus willen aanraden om voor een Core i3-6100 setup te gaan en de FX processor te vergeten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1