[W10] - Haperend/krakend geluid bij downloaden na hibernate

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb nu al enige tijd last van een vervelend probleem op mijn Lenovo S540 laptop. Het wil namelijk zo dat als mijn laptop eenmaal 'wakker' is geworden na een hibernate (lees: laptopscherm dicht en weer open klappen) last heb van audio stutter wanneer ik aan het downloaden ben. Dus: bij het afspelen van video/audio terwijl ik aan het downloaden ben is er sprake van sound stutter/gekraak. Ook als ik bijvoorbeeld een youtube filmpje stream dan hoor je tijdens het bufferen ook een aantal seconden gekraak, totdat hij het filmpje 'ver genoeg' heeft geladen dan is ie' uitgekraakt. Wanneer een video volledig is geladen hoor je dan ook geen gekraak meer.

Wanneer ik bijvoorbeeld via VLC een full-HD film afspeel zonder dat ik op de achtergrond download -> geen gekraak.
Wanneer ik dezelfde film afspeel bij VLC maar op de achtergrond lopen downloads (bijv. torrents) dan beging het gekraak zodra de download ongeveer boven de 1500KB/s komt. Alles boven 3MB/s op de achtergrond betekent dat het filmpje onkijkbaar wordt met naast audio stutter ook video stutter.

Ongeacht of ik nou verder nog download op de achtergrond, bij het inladen van een nieuw youtube filmpje heb ik standaard 1-2sec gekraak, soms iets langer.

Ik snap dat jullie al gauw denken dat dit een hardwareprobleem is cq. mijn processor/hd kan het allemaal niet aan. Maar ik heb een prima i7 processor, 8GB ram, en een SSD en deze problemen doen zich niet of nauwelijks voor na een clean reboot noch hebben ze zich in het verleden voorgedaan na hibernate. In link hier een uitdraai van mijn systeem via DxDiag:
http://m.uploadedit.com/ba3s/1461851280782.txt

Het lijkt dus alsof mijn systeem moeite heeft met 'goed' wakker worden..

Wat is wellicht verder nog relevant?
- Het probleem speelt zich zowel af bij mijn twee speakers+usb geluidskaart alswel op de interne luidsprekers van de laptop zelf, maar dus alleen nadat mijn laptop weer open na hibernate.
- Het probleem speelt zich af ongeacht of de laptop op de batterij loopt of op het stopcontact
- Stutter bij online streaming is in alle browsers aanwezig

Wat heb ik zelf al gedaan om het op te lossen?
- Windows opnieuw geïnstalleerd (leek in eerste instantie wel iets op te lossen maar heb er nu na twee dagen alweer last van)
- Bios geupdate (geen verbetering)
- Nieuwste Realtek audio drivers gedownload die passen bij deze laptop (geen verbetering)
- Nieuwste Audio drivers van mijn externe USB-geluidskaart. Ik had het idee dat dit het alleen maar erger maakte dus weer weggehaald. (Nu pakt ie gewoon automatisch via Windows Update)

De makkelijkste oplossing is natuurlijk om na het werken op mijn laptop altijd helemaal uit te zetten en later weer op te starten. Immers, bij een clean reboot geen gekraak. Echter, praktischerwijs is een laptop nou eenmaal een kwestie van openklappen en snel aan het werk. Ik wil dan dus ook gewoon dat mijn laptop presteert zoals hij doet na een reboot.

Heeft iemand van jullie ideeen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-05-2016 19:58)

Verwijderd

Wanneer dat in de slaapstand gebeurd kan dat te maken hebben met het feit dat bepaalde software (drivers zijn ook software) niet meer goed werken omdat de inhoud van het geheugen opgeslagen is op de harde schijf in het bestand hyberfil.sys, waar het slaapstand bestand zelf ook een driver is, dat kan je zien aan de extensie.
In het verleden heb ik ook systemen zien stranden door AV software die niet om kon gaan met de slaapstand. Omdat niet alle data daar altijd even goed mee omgaat, misschien dat je hardware driver voor het geluid niet goed terug gezet in het geheugen.
Wanneer Windows gewoon start wordt eerst de kernel geladen, daarna de drivers, en daarna Windows services en processen, En wanneer je uit de slaapstand komt wordt een kopie van het geheugen van de harde schijf weer terug gezet in het geheugen.
Wanneer je de problemen niet hebt wanneer je gewoon opstart, is de kans erg groot dat het daar mee te maken heeft.
Of dat opgelost kan worden? Wanneer dus de hardware driver, wat de software is die met de hardware communiceert daar niet goed mee om kan gaan, kan je weinig er tegen doen.
Tuurlijk hoop ik dat er iemand een oplossing heeft, maar slaapstand is gewoon een ander proces van laden. Dus ik vrees dan dat je toch even opnieuw op moet starten.
En trouwens, je typte en snel aan het werk, maar youtube filmpjes kijken, downloaden en muziekjes luisteren is niet echt werk :) maar goed, leuk is anders, dat ben ik met je eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 17:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer dat in de slaapstand gebeurd kan dat te maken hebben met het feit dat bepaalde software (drivers zijn ook software) niet meer goed werken omdat de inhoud van het geheugen opgeslagen is op de harde schijf in het bestand hyberfil.sys, waar het slaapstand bestand zelf ook een driver is, dat kan je zien aan de extensie.
In het verleden heb ik ook systemen zien stranden door AV software die niet om kon gaan met de slaapstand. Omdat niet alle data daar altijd even goed mee omgaat, misschien dat je hardware driver voor het geluid niet goed terug gezet in het geheugen.
Wanneer Windows gewoon start wordt eerst de kernel geladen, daarna de drivers, en daarna Windows services en processen, En wanneer je uit de slaapstand komt wordt een kopie van het geheugen van de harde schijf weer terug gezet in het geheugen.
Wanneer je de problemen niet hebt wanneer je gewoon opstart, is de kans erg groot dat het daar mee te maken heeft.
Of dat opgelost kan worden? Wanneer dus de hardware driver, wat de software is die met de hardware communiceert daar niet goed mee om kan gaan, kan je weinig er tegen doen.
Tuurlijk hoop ik dat er iemand een oplossing heeft, maar slaapstand is gewoon een ander proces van laden. Dus ik vrees dan dat je toch even opnieuw op moet starten.
En trouwens, je typte en snel aan het werk, maar youtube filmpjes kijken, downloaden en muziekjes luisteren is niet echt werk :) maar goed, leuk is anders, dat ben ik met je eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 17:30 ]