Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpicyRamen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:48
Ik ben nu 21 jaar oud en studeer af op mijn 22e. Ik doe de opleiding web development mbo 4. Is het naar jullie mening het waard om nog door te studeren op het hbo? De enigste reden waarom ik er over twijfel is omdat ik dan rond de 26/27 jaar oud ben als ik zou afstuderen bij het hbo. Ik heb het gevoel dat als ik zo oud ben en zonder werkervaring zit dat ik moeilijk word aangenomen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Er zijn zat mensen die prima een eerste baan krijgen op hun 26/27e, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Je zou ook kunnen kijken of je een baan kan krijgen en deeltijd HBO studie ernaast kan doen?

Dan heb je het 'beste' van twee werelden; werk, inkomen, ervaring, en doorleren op hoger niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:54

Bergie

Lekker belangrijk...

Je zou het misschien nog beide kunnen doen. Parttime werken en daarnaast je HBO studie; maar of dat haalbaar is weet ik niet.

Maar als je het echt wilt zou ik zeker kiezen voor de studie. Eenmaal aan het werk ligt de drempel om weer te gaan studeren zoveel hoger dat het er vaak niet van komt.

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zorg, in het geval dat je kiest voor een HBO studie, dat je naast je studie genoeg bewijs verzamelt wat je waard bent. Dan kom je beter voorbereid de arbeidsmarkt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

MeltedForest schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:06:
Er zijn zat mensen die prima een eerste baan krijgen op hun 26/27e, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Je zou ook kunnen kijken of je een baan kan krijgen en deeltijd HBO studie ernaast kan doen?

Dan heb je het 'beste' van twee werelden; werk, inkomen, ervaring, en doorleren op hoger niveau.
Je vergeet 'een zeer beperkt sociaal leven' ;)

Maar doorstuderen is imo altijd het beste wat je kunt doen. Een studie oppakken wanneer je eenmaal aan het werk bent is enorm lastig. Voordeel van een HBO-papiertje is dat je meestal sneller doorgroeit qua salaris.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-09 21:32
Heb zelf ook eerst MBO niveau 4 gedaan en daarna HBO. Daar heb ik absoluut geen spijt van en ik kan het je dan ook zeker aanraden (ook al ben je later klaar). Als ik na het MBO was gaan werken was ik absoluut niet zover gekomen.

Ik kon een verkort programma doen op het HBO waardoor ik maar 2,5 jaar bezig was i.p.v. 4. Het loont dus even om dat uit te zoeken. Of zoek desnoods een deeltijd studie maar studeer door !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpicyRamen
Als ik het zo hoor is de consensus toch wel dat doorstuderen het beste is. Dat ga ik dan ook doen, heel erg bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zou mij eerst afvragen hoe de of je de afgelopen 4 jaar hebt ervaren en of je het leuk lijkt om nog zo iets te doen waarbij er nog meer van jezelf(HBO, grotere zelfstandigheid) gevraagd wordt. Kortom haal je energie uit studeren? Doe je dat niet denk er dan goed over na voordat je begint aan een vervolgstudie, immers wordt het dan een lange lijdensweg.

Zelf vermoed ik overigens dat je ook nog iets aan verkorting kunt doen mochten er vakken aansluiten bij het hetgeen je al gedaan hebt op het mbo. En anders heb je gewoon een mooi compensatiecijfer om op te halen :)

Wat betreft je leeftijd, daar zou ik me echt totaal geen zorgen om maken. Ik heb laatst "een starter" aangenomen met een vergelijkbaar opleidingstraject vmbo>mbo>hbo met juist de reden dat ik het doorzettingsvermogen en leergierigheid enorm kon waarderen en voor die specifieke functie nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpicyRamen
Miki schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:35:
Ik zou mij eerst afvragen hoe de of je de afgelopen 4 jaar hebt ervaren en of je het leuk lijkt om nog zo iets te doen waarbij er nog meer van jezelf(HBO, grotere zelfstandigheid) gevraagd wordt. Kortom haal je energie uit studeren? Doe je dat niet denk er dan goed over na voordat je begint aan een vervolgstudie, immers wordt het dan een lange lijdensweg.

Zelf vermoed ik overigens dat je ook nog iets aan verkorting kunt doen mochten er vakken aansluiten bij het hetgeen je al gedaan hebt op het mbo. En anders heb je gewoon een mooi compensatiecijfer om op te halen :)

Wat betreft je leeftijd, daar zou ik me echt totaal geen zorgen om maken. Ik heb laatst "een starter" aangenomen met een vergelijkbaar opleidingstraject vmbo>mbo>hbo met juist de reden dat ik het doorzettingsvermogen en leergierigheid enorm kon waarderen en voor die specifieke functie nodig had.
Studeren heb ik nooit problemen mee gehad. Het feit dat hbo wat meer van mij eist is misschien ook wel goed voor mijn zelfontwikkeling aangezien mbo niet echt moeilijk is. Goed om te horen dat ik me niet over mijn leeftijd hoef zorgen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees in die MBO naar HBO topics altijd veel over vrijstellingen, maar als ik naar mijn eigen hogeschool kijk (de NHL) worden de mogelijkheden daarvoor steeds meer beperkt. Het is dus wel zeker iets om na te vragen bij je hogeschool, als het mogelijk is dan is dat erg mooi meegenomen, maar ga er niet vanuit dat je het krijgt. Ik woon in het noorden en hoor dus ook wel verhalen over de hanze hogeschool en over windesheim Zwolle van vrienden die daar studeren, en ook daar is het steeds moeilijker om als MBO'er vrijstellingen te krijgen. Nogmaals, het is zeker iets om aan te kaarten als je als MBO'er begint aan een gerelateerde HBO studie, maar ga er niet vanuit dat je veel korter bezig bent in je overweging voor de keuze wel of niet doorstuderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

rippedchicken schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:03:
Ik ben nu 21 jaar oud en studeer af op mijn 22e. Ik doe de opleiding web development mbo 4. Is het naar jullie mening het waard om nog door te studeren op het hbo? De enigste reden waarom ik er over twijfel is omdat ik dan rond de 26/27 jaar oud ben als ik zou afstuderen bij het hbo. Ik heb het gevoel dat als ik zo oud ben en zonder werkervaring zit dat ik moeilijk word aangenomen.
Als (ex) recruiter voor developers zeg ik 100% doorstuderen. 26 is een prima leeftijd voor een HBO starter en je verdrievoudigd je (arbeids)marktwaarde.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Je leeftijd heb je mee, ga alsjeblieft je studie doen. Ik (27) begin dit jaar ook nog gewoon aan een HBO opleiding, heb een late start gemaakt. Het maakt je (werk)leven zoveel makkelijker als je de juiste papiertjes hebt. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:31

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

rippedchicken schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:57:
[...]

Studeren heb ik nooit problemen mee gehad. Het feit dat hbo wat meer van mij eist is misschien ook wel goed voor mijn zelfontwikkeling aangezien mbo niet echt moeilijk is. Goed om te horen dat ik me niet over mijn leeftijd hoef zorgen te maken.
Bovendien is HBO ook praktijkgericht onderwijs. Je loopt stage, doet projecten en leert zelfstandig werken. Wat mij betreft ook belangrijk en je doet 'gewoon' ervaring op.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:07
Family Guy schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:56:
[...]

Bovendien is HBO ook praktijkgericht onderwijs. Je loopt stage, doet projecten en leert zelfstandig werken. Wat mij betreft ook belangrijk en je doet 'gewoon' ervaring op.
MBO is ook praktijkgericht. Alleen lopen ze op het MBO wel erg achter met sommige onderdelen. Dan kom je op stage en dan merk je hoeveel je achterloopt met wat nu de standaard is. Natuurlijk leer je daarvan, maar er zijn bedrijven die daar geen zin meer in hebben om daar eerst nog weken in je te investeren voordat je eindelijk wat zelf kan doen.

Bijvoorbeeld: les in Windows XP/Vista en Server 2003. Dat werd tot twee jaar terug nog gewoon gegeven. Raad eens wat ik er nu nog mee kan? Niks. Zit je dan met je niveau 4 opleiding.

TS: Gewoon doorleren. Ik ben gestopt met HBO (Persoonlijke redenen, ga het wel weer oppakken). Met MBO4 kun je tegenwoordig vrij weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ga HBO doen. Je maakt na je afstuderen dan kans op betere banen en hebt meer doorgroei mogelijkheden als je werk hebt.
Pagina: 1