Studie (Hyper-V) en game PC (1100 euro)

Pagina: 1
Acties:

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 15:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel doet vermoeden wil ik een PC samenstellen waarmee ik moeiteloos meerdere VM's in Hyper-V moet kunnen draaien. Denk aan 6 VM's tegelijk. De VM's zijn over het algemeen simpele Windows 2012 R2 servers met wat uitschieters naar Exchange 2016. Daarnaast wil op zijn tijd wat games kunnen spelen, ik ben geen zware gamer (heb daarnaast ook nog een Xbox One). Maar ik speel graag games als War Thunder en type games als Total War: Rome II

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van zo'n 1100 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC is ruim 5 jaar oud. Alleen een HD van 3TB gaat mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk aan een redelijke CPU voor de virtualisatie. Minimaal 32GB geheugen om de VM's te kunnen voeden.

Ik heb de BBG van januari erbij gepakt. Daar de mainstreamgamesysteem gebruikt als "template". Ik heb gekozen voor meer geheugen en een extra SSD voor het besturingssysteem. Ik wil de VHD's apart houden van de rest.
Dan kom ik op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,-€ 178,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD€ 333,50€ 333,50
1Fractal Design Define S€ 75,-€ 75,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 47,98€ 47,98
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 46,95€ 93,90
1Cooler Master GM G550M€ 61,-€ 61,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 144,99€ 144,99
1Samsung 850 Pro 256GB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,22

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast moet ruim genoeg zijn om later wat meer schijven te kunnen plaatsen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is dit toereikend? Of kan ik beter kiezen voor een minder goede videokaart en meer geld stoppen in een snellere CPU? Daarnaast, zijn andere tips ook welkom. De BBG is immers alweer van januari.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:34
Ik ben al een tijdje niet meer thuis in hardwareland dus ik kan je geen specifieke cpu aan raden. Maar volgens mij is het nog steeds zo dat een I7 hyperthreading ondersteund in de I5 niet. Dat ga je bij het draaien van vm's wel echt merken.

Daarnaast waarom die 2 ssd's? Waarom niet 1 van 1TB? Deze bvb pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB. Meer ruimte voor maar 30 euro extra.

Totaal losstaand van je hardwarelijstje zou ik is gaan kijken naar data deduplication. Als je meerdere vm's gaat draaien scheelt je dat enorm veel ruimte. Op mijn 512GB SSD. Heb ik nu 292GB aan ruwe data geparkeerd terwijl ik nog 301GB vrij heb :)

• kw_nl
Goed punt wat betreft de SSD. Weet niet of het performance wise nog iets uitmaakt.

Data deduplication had ik al even snel naar gekeken, Windows 10 ondersteund het standaard niet. Maar ik zie inmiddels wel wat artikelen waarmee het wel kan.

• Craven
kw_nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:56:
Goed punt wat betreft de SSD. Weet niet of het performance wise nog iets uitmaakt.

Data deduplication had ik al even snel naar gekeken, Windows 10 ondersteund het standaard niet. Maar ik zie inmiddels wel wat artikelen waarmee het wel kan.
Ja het is best simpel aan de praat te krijgen en werkt prima. Performance wise ga je er wel op achteruit denk ik. Stuk minder IOPS.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 13:19
Als je niet van die hele zware games speelt (en zo te zien doe je dat niet) dan zou ik een goedkopere videokaart nemen en dat geld investeren in een i7.
In jouw geval maakt dat wel een groot verschil met zoveel VM's.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjant2 op 28-04-2016 15:12 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Ik vermoed dat je met deze eisen beter uit bent meet een i7 6700 en een R9 380(X) gezien wat je noemt grafisch niet beijzonder zwaar is maar wel allemaal flink op de CPU trekt. Om er zeker van te zijn kun je het best wat benchmarks opzoeken voor de resolutie die je gebruikt en kijken hoe dat allemaal zich tot elkaar verhoudt.

• tym87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 13:18
Ik zou ook een i7 aanraden en bijvoorbeeld een R9 380(X).

Daarnaast zou ik de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart als behuizing aanbevelen, is bijna hetzelfde alleen wat meer ruimte voor extra schijven.

Misschien is een gold voeding (pricewatch: Corsair RM550x wordt hier vaak aangeraden) ook handig want je PC zal wel vaak/lang aanstaan met die VMs?
Dit geld kun je eventueel halen uit: de dure SSD weg te laten en de 'goedkope' SSD wat groter te kopen.

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

Verwijderd

Craven schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:44:
Ik ben al een tijdje niet meer thuis in hardwareland dus ik kan je geen specifieke cpu aan raden. Maar volgens mij is het nog steeds zo dat een I7 hyperthreading ondersteund in de I5 niet. Dat ga je bij het draaien van vm's wel echt merken.
Heb je daar een bron van? Want ondanks dat je zoiets vaker hoort, wordt het eigenlijk nooit onderbouwd. Dat maakt het moeilijk te bepalen wat het nou echt scheelt.

Dat gezegd hebbende, is iets als een pricewatch: Intel Xeon E3-1225 v5 Boxed misschien wel een optie. Je krijgt veel waar voor je geld als je toch niet gaat overclocken en bent optimaal voorbereid op VM's.
[b][message=46669219,noline]
Daarnaast waarom die 2 ssd's? Waarom niet 1 van 1TB? Deze bvb pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB. Meer ruimte voor maar 30 euro extra.
Als je meerdere VM's draait zijn je harde schijven vaak het probleem en dan wil je liever twee SATA600-schijven dan één.

Misschien is uitzoeken in hoeverre NVMe betaalbaar is ook een optie. In dit geval zie ik daar nou eindelijk wel eens winst in.

• kw_nl
Dank alles alvast :)

Ik kom dan voor nu op dit lijstje (met de I7 en R9 380):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 313,95€ 313,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,85€ 82,85
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 226,-€ 226,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 144,99€ 144,99
1Samsung 850 Pro 256GB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,57

De Intel Xeon is een server CPU toch? Is die straffeloos te gebruiken in een PC?

NVMe ga ik wat leeswerk voor doen. Ik ben er eigenlijk onbekend mee (ken de techniek wel).

• Craven
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:31:
[...]

Heb je daar een bron van? Want ondanks dat je zoiets vaker hoort, wordt het eigenlijk nooit onderbouwd. Dat maakt het moeilijk te bepalen wat het nou echt scheelt.

Dat gezegd hebbende, is iets als een pricewatch: Intel Xeon E3-1225 v5 Boxed misschien wel een optie. Je krijgt veel waar voor je geld als je toch niet gaat overclocken en bent optimaal voorbereid op VM's.

[...]

Als je meerdere VM's draait zijn je harde schijven vaak het probleem en dan wil je liever twee SATA600-schijven dan één.

Misschien is uitzoeken in hoeverre NVMe betaalbaar is ook een optie. In dit geval zie ik daar nou eindelijk wel eens winst in.
Mijn ervaring met SSD's en meerdere virtual machines is juist dat je cpu op z'n teentjes moet lopen. Maar ik heb zelf ook 2 SSD's in mijn laptop dus dat is niet helemaal eerlijk.

Ik had daar bronnen van ik kan ze momenteel alleen niet meer terugvinden. Als je zin hebt om te googlen. Het waren Login VSI resultaten en ik vermoed dat ze uit project VRC komen.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
kw_nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:40:
...
De Intel Xeon is een server CPU toch? Is die straffeloos te gebruiken in een PC?
...
Ja, mits, en die is wel belangrijk, je een Intel C232 of C236 chipset gebruikt. In de PW

Addicted to silent computing

Verwijderd

kw_nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:40:
Ja. Een server is namelijk net een gewone PC :P
Crahsystor schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:54:
Ja, mits, en die is wel belangrijk, je een Intel C232 of C236 chipset gebruikt. In de PW
Goed punt. Dat is inderdaad iets anders dan het voorheen ging.
Craven schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:48:
Mijn ervaring met SSD's en meerdere virtual machines is juist dat je cpu op z'n teentjes moet lopen.
Mijn ervaring is juist dat een gewone i5 er weinig moeite mee heeft, maar juist de I/O problemen oplevert. Daarom zijn reviews of benchmarks zo hard nodig :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 16:07 ]

• Crahsystor
Waarom eigenlijk de keuze voor Hyper-V?
Voor zover ik weet is Hyper-V een bare metal hypervisor, net als vSphere. Dat wil zeggen dat alle machines die je gebruikt een VM zijn. Als je Hyper-V als server hebt is dat vrij helder. Maar ik meen dat de Hyper-V rol in Windows (Pro / Ultimate e.d.) je huidige installatie een VM maakt. Tenminste dat was in het begin zo. (Windows 8 ) Ik heb dat zelf een tijdje gedraaid, maar er nooit mee gegamed (laptop).

Als het vanuit je studie is is er best wel een kans dat je gratis de beschikking hebt over VMware Workstation. Daarmee kun je ook prima VM's draaien en het is niet bare metal. Dat zou je nog als alternatief kunnen overwegen als gamen met Hyper-V lastig blijkt.

• kw_nl
Keuze voor Hyper-V is voor mij vrij simpel, ik ben redelijk Microsoft minded en werk er nu ook mee. In Windows 10 Pro kan je het gewoon als extra role toevoegen. VM's aan en gamen tegelijk gaat niet gebeuren. De VM's gaan gewoon uit als ik klaar ben.

Ik ben even aan de gang gegaan met de Xeon en de NVMe. De meeste moederborden hebben ruimte voor 1 NVMe kaart. Ik zit dan met het dilemma of ik de NVMe ga gebruiken als OS schijf met daarop dan ook wat VM's. Of dat ik de NVMe alleen voor de VM's gebruik en voor het OS een aparte SSD gebruik. Alles op 1 schijf (NVMe) is niet handig, omdat deduplication niet op een OS schijf mag.

Maar als ik de benchmark lees, is een NVMe echt stukken sneller dan een sata SSD.

Ik kom dan op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v5 Boxed€ 232,55€ 232,55
1Gigabyte GA-X150-PLUS WS€ 106,92€ 106,92
1Samsung 850 EVO 250GB€ 87,95€ 87,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,30

Verwijderd

Crahsystor schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:27:
Waarom eigenlijk de keuze voor Hyper-V?
Voor zover ik weet is Hyper-V een bare metal hypervisor, net als vSphere. Dat wil zeggen dat alle machines die je gebruikt een VM zijn. Als je Hyper-V als server hebt is dat vrij helder. Maar ik meen dat de Hyper-V rol in Windows (Pro / Ultimate e.d.) je huidige installatie een VM maakt. Tenminste dat was in het begin zo. (Windows 8 ) Ik heb dat zelf een tijdje gedraaid, maar er nooit mee gegamed (laptop).
Technisch gezien werkt het inderdaad zo, maar praktisch gezien maakt het niet uit. Performance in games is gewoon op peil. Misschien is het een keer leuk om benchmarks te draaien, maar in de praktijk heb ik er nooit iets van gemerkt en zo snel is mijn systeem al niet.

Bron: ik draai zelf al jaren zo :P De host-VM draait anders dan een willekeurige VM.

Edit: er lijkt wat onenigheid over dit punt te zijn. De host-VM draait anders dan een andere VM, maar of het performance kost en hoeveel wordt bediscussieerd.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 16:46 ]

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Dat is een "i5" Xeon. pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed is maar 40 euro duurder en is een i7, veel beter voor het geld dus!

Verwijderd

rickbovenkamp schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:40:
Dat is een "i5" Xeon. pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed is maar 40 euro duurder en is een i7, veel beter voor het geld dus!
Goed punt! Excuses, bij mijn eerdere voorstel had ik deze CPU bedoeld.

• Craven
kw_nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:36:
Keuze voor Hyper-V is voor mij vrij simpel, ik ben redelijk Microsoft minded en werk er nu ook mee. In Windows 10 Pro kan je het gewoon als extra role toevoegen. VM's aan en gamen tegelijk gaat niet gebeuren. De VM's gaan gewoon uit als ik klaar ben.

Ik ben even aan de gang gegaan met de Xeon en de NVMe. De meeste moederborden hebben ruimte voor 1 NVMe kaart. Ik zit dan met het dilemma of ik de NVMe ga gebruiken als OS schijf met daarop dan ook wat VM's. Of dat ik de NVMe alleen voor de VM's gebruik en voor het OS een aparte SSD gebruik. Alles op 1 schijf (NVMe) is niet handig, omdat deduplication niet op een OS schijf mag.

Maar als ik de benchmark lees, is een NVMe echt stukken sneller dan een sata SSD.

Ik kom dan op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v5 Boxed€ 232,55€ 232,55
1Gigabyte GA-X150-PLUS WS€ 106,92€ 106,92
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,30
1 NVME disk en dan met partitionering werken zorgt er gewoon voor dat je data dedup kan gebruiken zonder problemen.

Maar ik denk dat je de performance van een NVME disk met name bij je vm storage gaat merken niet zozeer bij OS/gaming. Dus je kan een normale SSD nemen daarvoor en een NVME ssd voor je vm's.

• Crahsystor
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:37:
[...]

Technisch gezien werkt het inderdaad zo, maar praktisch gezien maakt het niet uit. Performance in games is gewoon op peil. Misschien is het een keer leuk om benchmarks te draaien, maar in de praktijk heb ik er nooit iets van gemerkt en zo snel is mijn systeem al niet.

Bron: ik draai zelf al jaren zo :P De host-VM draait anders dan een willekeurige VM.

Edit: er lijkt wat onenigheid over dit punt te zijn. De host-VM draait anders dan een andere VM, maar of het performance kost en hoeveel wordt bediscussieerd.
Ah, goed om te weten dat het in ieder geval niet opvalt aan de performance. Schept weer wat mogelijkheden :)
In dat geval lekker voor Hyper-V gaan ja. Werkt prima.

• Craven
Crahsystor schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:54:
[...]

Ah, goed om te weten dat het in ieder geval niet opvalt aan de performance. Schept weer wat mogelijkheden :)
In dat geval lekker voor Hyper-V gaan ja. Werkt prima.
Ik vind hyper-v als standalone hypervisor op je desktop/laptop nog steeds ruk t.o.v. vmware workstation. Alleen alle interactiemogelijkheden met de console is al genoeg voor mij om over te gaan op workstation.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In hoeverre is een C236 eigenlijk interessanter dan een C232? Het prijsverschil is natuurlijk wel redelijk groot, vanaf pakweg 30-50%

Verwijderd

Craven schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:57:
Ik vind hyper-v als standalone hypervisor op je desktop/laptop nog steeds ruk t.o.v. vmware workstation. Alleen alle interactiemogelijkheden met de console is al genoeg voor mij om over te gaan op workstation.
Ik merk dat het sterk samenhangt met wat je gewend bent. Ik ben vanaf Hyper-V gekomen en vind VMware niet altijd even intuïtief, terwijl mijn collega's die route omgekeerd hebben bewandeld en Hyper-V dan weer niet altijd al te logisch of prettig in elkaar vinden zitten.

• kw_nl
Even voor mij als redelijke hardware noob, waarom is een Intel Xeon E3-1225 v5 beter in virtualization dan een I7-6700 cpu?

De I7 heeft toch een hogere kloksnelheid? Cache is gelijk en het aantal cores ook.

• Craven
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:02:
[...]

Ik merk dat het sterk samenhangt met wat je gewend bent. Ik ben vanaf Hyper-V gekomen en vind VMware niet altijd even intuïtief, terwijl mijn collega's die route omgekeerd hebben bewandeld en Hyper-V dan weer niet altijd al te logisch of prettig in elkaar vinden zitten.
dat is de management kant. Alleen de mogelijkheid om normaal te copy/pasten binnen je vm en weer terug vind ik een killing feature waar ik niet meer zonder kan

Verwijderd

kw_nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:10:
Even voor mij als redelijke hardware noob, waarom is een Intel Xeon E3-1225 v5 beter in virtualization dan een I7-6700 cpu?

De I7 heeft toch een hogere kloksnelheid? Cache is gelijk en het aantal cores ook.
De turbo is marginaal hoger, maar als je de boel wat meer belast is de snelheid gelijk. De Xeon is daarnaast goedkoper en heeft hier en daar een techniek aan boord die een i7 niet heeft (TET, vPro en SGX).

Veel waar voor je geld is wat mij betreft echter de primaire reden :)
Craven schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:10:
dat is de management kant. Alleen de mogelijkheid om normaal te copy/pasten binnen je vm en weer terug vind ik een killing feature waar ik niet meer zonder kan
Ik zou het naast elkaar moeten proberen, maar copy-pasten is bij Hyper-V in veel gevallen geen probleem. Ik werk dagelijks op diverse virtuele servers en zou inderdaad zuur worden als dat niet zou kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 17:16 ]

• Craven
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:15:
[...]

De turbo is marginaal hoger, maar als je de boel wat meer belast is de snelheid gelijk. De Xeon is daarnaast goedkoper en heeft hier en daar een techniek aan boord die een i7 niet heeft (TET, vPro en SGX).

Veel waar voor je geld is wat mij betreft echter de primaire reden :)

[...]

Ik zou het naast elkaar moeten proberen, maar copy-pasten is bij Hyper-V in veel gevallen geen probleem. Ik werk dagelijks op diverse virtuele servers en zou inderdaad zuur worden als dat niet zou kunnen.
Ik klik zojuist weer even rond binnen w2k12r2 met hyper-v en copy/pasten werkt echt niet. Alleen die crappy functie "type clipboard text".

Vmware workstation kan bestanden/folders en text gewoon met ctrl+c / ctrl+v copy/pasten.

Verwijderd

Craven schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:53:
Ik klik zojuist weer even rond binnen w2k12r2 met hyper-v en copy/pasten werkt echt niet. Alleen die crappy functie "type clipboard text".

Vmware workstation kan bestanden/folders en text gewoon met ctrl+c / ctrl+v copy/pasten.
Ja, tekst kopiëren en plakken kan onder Hyper-V ook echt ;) Gewoon op de normale manier, van en naar een virtuele machine via RDP. Bestanden kopiëren doe ik nooit, maar ik ben speciaal voor jou even remote ingelogd :P Kopiëren van en naar een virtuele machine gaat prima. Ik zal het voor de volledigheid op locatie ook nog eens testen, want ik maak nu op een net andere manier verbinding.

Je kunt ook folders op je host als drives mappen. Daarmee kan je bestanden ook overzetten. Je hebt hier waarschijnlijk wel de Enhanced Session Mode voor nodig, maar die wil je toch al gebruiken.

Maar goed, volgens mij raken we ver off-topic. De argumenten zijn wel typisch voor de Hyper-V versus VMware-discussie: ik ben dit niet gewend dus het is niets :P Gelieve een topic te openen als je dit verder wilt bespreken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 18:26 ]

• kw_nl
Ter afsluiting, onderdelen zijn besteld. Het is de Xeon geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v5 Boxed€ 232,01€ 232,01
1Gigabyte GA-X150-PLUS WS€ 108,57€ 108,57
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 225,95€ 225,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 52,98€ 52,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 937,36

Via een mede Tweaker heb ik een NVMe van 512GB kunnen overnemen. Scheelde weer 50 euro. :)

Iedereen bedankt voor de input _/-\o_

Verwijderd

kw_nl schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:29:
Ter afsluiting, onderdelen zijn besteld. Het is de Xeon geworden
Geen slechte keuze! Laat nog even weten hoe het bevalt :)
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:17:
Ik zal het voor de volledigheid op locatie ook nog eens testen, want ik maak nu op een net andere manier verbinding.
Ik heb het voor de vorm nog even getest, maar zelfs bijvoorbeeld een hele map copy-pasten van VM naar host gaat gewoon.
Pagina: 1