Windows HD herinstalleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08-2023
Bij een twee jaar oude Acer All in One PC van een familielid is zeer waarschijnlijk de Harddisk overleden. De Acer geeft een zwart scherm en meldt iets in de trant van 'Reboot and select proper boot device'.

Het gaat om een Acer Aspire Z3-605 met Windows versie 8.1.
Ik heb er ooit een externe HD aangekoppeld die voor automatische backups zorgt (als het goed is...:)

Ik heb alleen ervaring met Apple op dit gebied en wil -voordat ik er aan begin- even op een rij hebben wat ik moet doen om dit goed te herstellen. Ik weet inmiddels hoe ik de kast moet openen en de HD moet vervangen, maar daarna wordt het lastig. Via de Microsoft website gezocht naar systeemherstel opties maar zie door de vele bomen het bos niet.

Mijn belangrijkste vraag is: hoe kan ik Windows herinstalleren na het plaatsen van een nieuwe harddisk?
Hoe werkt dat met licenties?

Of kan ik vanaf zo'n backup opstarten en iets terugplaatsen?

Bijvoorbaat dank voor tips en adviezen!

[ Voor 14% gewijzigd door bill.nl op 28-04-2016 13:02 . Reden: nog niet klaar ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:24
Zou ook zomaar kunnen dat er nog een usbstick in de pc zit die eerder in de bootvolgorde is gekomen/staat, waardoor de pc niet opstart.

Daarnaast, Als je zelf geen windows ervaring hebt en niet eens zeker bent of je het maken van back-ups goed hebt geregeld. Wil je je dan wel wagen aan systeem herstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
USB poorten zijn gecheckt, dat is het dus niet.

Heb wel windows ervaring maar zit nu niet achter die PC dus kan het niet checken. Daarom eerst alles uitzoeken voor ik er heen rijd en er aan ga beginnen.

Had je nog goede tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

HD vervangen.
Start de pc met de windows dvd (of usb: http://wudt.codeplex.com/).
Kies voor repair computer.
Vervolgens kan je kiezen voor systeemherstel, en kan je via usb je backup terugzetten

[ Voor 23% gewijzigd door job op 28-04-2016 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Voordat je iets aan harde schijf of windows gaat doen, zou ik eerst in BIOS kijken welke schijven herkent worden. en welke bootdevices er zijn. Daarna zorgen voor een goede bootvolgorde en het systeem proberen te starten.

als dat niet werkt kun je altijd de pc starten met een windows installatie dvd en kiezen voor systeem herstel. mocht dat niet werken kun je altijd nog de harde schijf vervangen.

Eventueel kun je ook met een andere live cd de smart-status van de harde schijf checken en eventuele problemen voorzijn.

Maar voordat iets van systeem herstel of iets met een live cd gaat doen.... Zorg er voor dat je zeker weet dat de data die in je back-up staat in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
Helder..! Was zeker van plan eerst alles grondig te checken, voordat ik iets open schroef.

Nog een vraag nav je reactie:

Om de data van de back-up te checken heb ik waarschijnlijk een werkend Windows systeem nodig, waarmee ik die externe schijf kan uitlezen? Maakt het dan nog uit welke versie van Windows? (minimaal 8.1?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
bill.nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:29:
Nog een vraag nav je reactie:

Om de data van de back-up te checken heb ik waarschijnlijk een werkend Windows systeem nodig, waarmee ik die externe schijf kan uitlezen? Maakt het dan nog uit welke versie van Windows? (minimaal 8.1?)
Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb geen idee op welke wijze je jouw back-up hebt geregeld. Over herstelmogelijkheden durf ik dan ook niets te zeggen.

Maar misschien kun je daar zelf wel iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
nachtnet schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:41:
[...]
Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb geen idee op welke wijze je jouw back-up hebt geregeld. Over herstelmogelijkheden durf ik dan ook niets te zeggen.

Maar misschien kun je daar zelf wel iets over zeggen?
Is ook al weer twee jaar geleden, maar was iig een zo volledig mogelijke kopie van de gehele schijf, inc systeem (niet alleen bestanden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Ik zou dat familielid adviseren om op zoek te gaan naar iemand met ruime pc/windows ervaring.
Straks gaat er iets mis en heb jij het gedaan.

Licentie: bij Windows 8.1 zit een licentiecode, deze staat op de sticker die op de kast is geplakt (bij OEM), of als het een retail-windows was staat deze op een kaart die bij de DVD zit, maar ook dit kan op de kast zijn geplakt.
Je mag met deze code óók Windows 10 installeren, de nieuwste builds accepteren deze code.

Lukt activeren niet, dan kan je Microsoft bellen. Je krijgt dan een computer aan de telefoon en je moet een hele serie getallen intikken. En dan lukt het wel.

[ Voor 63% gewijzigd door Witte op 28-04-2016 16:52 ]

Houdoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
bill.nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:05:
Daarom eerst alles uitzoeken voor ik er heen rijd en er aan ga beginnen.
bill.nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:29:
Zorg daarom dat je in ieder geval een opstartbare Windows 7/8/10 DVD/USB WINPE omgeving hebt om te kijken wat er nu precies aan de hand is en of de data nog beschikbaar/leesbaar is.
Soms kan het gewoon iets simpels zijn als een reset van de bios settings.

Raymond.cc: 5 system rescue boot disc based on windows PE

Gandalf’s Windows WinPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
bill.nl schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:18:
[...]

Is ook al weer twee jaar geleden, maar was iig een zo volledig mogelijke kopie van de gehele schijf, inc systeem (niet alleen bestanden).
Op je hdd staat waarschijnlijk je windows 8.1 recovery, als je die hdd vervangt heb je geen windows meer. zorg voor windows 8.1 dvd/USB) en je key (hopelijk staat die op een stikker) moet je uit de bios halen waarschijnlijk net als w10 tegenwoordig
Of je koopt een nieuwe windows

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
Dank voor alle tips! Heel nuttig geweest bij alle afwegingen.

Heb er uiteindelijk voor gekozen de All-in-one PC door Acer (buiten garantie) te laten herstellen, na een aanvankelijk gunstige prijsopgave voor het vervangen en herinstalleren van de Harddisk inc Windows.

Better be safe than sorry.. dacht ik, maar dat pakte toch nog anders uit.

Omdat Acer een centrale reparatie dienst heeft, moest de PC worden opgestuurd en vervolgens werd door Acer naast de defecte HD ook nog 'schade aan covers' geconstateerd.
Ik vrees dat die schade tijdens of na transport is ontstaan, maar kan dat helaas niet bewijzen. In ieder geval viel de reparatie daardoor een stuk duurder uit (180 ipv 125 Euro).

Lesson learned: maak altijd foto's voor je een PC opstuurt om dit soort verrassingen te voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Vreemde actie van Acer, op het moment dat een reparatie duurder uitvalt dan verwacht omdat er meer moet worden gerepareerd dan afgesproken dan overleg je toch eerst? Helemaal omdat je zelf deze schade nooit gezien hebt. Hebben zij wel foto's gemaakt van de schade en die laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
noguru schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:04:
Vreemde actie van Acer, op het moment dat een reparatie duurder uitvalt dan verwacht omdat er meer moet worden gerepareerd dan afgesproken dan overleg je toch eerst? Helemaal omdat je zelf deze schade nooit gezien hebt. Hebben zij wel foto's gemaakt van de schade en die laten zien?
Inderdaad, zo dacht ik er ook over.

Heb verschillende keren zelf contact moeten zoeken om uiteindelijk via het Acer Contact centre de foto's toegestuurd te krijgen. Heb aangegeven dat de schade mij onbekend was; de PC is nooit van zn plek geweest tot aan het moment dat hij werd opgestuurd. Het is mogelijk dat die schade tijdens transport of behandeling bij Acer is ontstaan, maar Acer staat niet open voor verder gesprek daarover. Uiteindelijk heb ik begin vorige week toch maar akkoord gegeven en het veel hogere bedrag overgemaakt.

Overigens wacht ik nog steeds op de PC. Hij zou 'zo snel mogelijk' door de Acer reparatiedienst worden gerepareerd. Maar dat duurt nu al ruim een week dus. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Met een linux livecd of bijv clonezilla , kun je een complete backup maken van je hd, en op je oude of nieuwe schijf terug zetten.
Dit is gemaakt in linux, dus onafhankelijk van windows.
En is gratis.

Met de linux livecd, kun je ook je oude hd, de smart uitlezen, of kijken of je hd nog kunt lezen, kopieren.
Ook je backup(windows) kun je lezen om te kijken wat voor backup je hebt.

Als je je pc nu terug hebt, maak direct een kopie, de gehele hd, dan kun je dit later altijd terug zetten.
Je hebt hier ook andere boorable cd's voor die dit ook kunnen, en meer grafisch zijn, google hier maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
55 euro voor twee zijpanelen? 8)7
Nou is het al een tijdje terug dat ik een Acer desktop had maar die hele kast heeft nog niet eens 55 euro gekost...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
RGAT schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:19:
55 euro voor twee zijpanelen? 8)7
Nou is het al een tijdje terug dat ik een Acer desktop had maar die hele kast heeft nog niet eens 55 euro gekost...
Geen zijpanelen, maar achterpaneel van een All-in-One touch PC. Prijs vh paneel is nog geen 20 Euro en het moet er al af om de HD te kunnen vervangen (waarvoor het apparaat was opgestuurd), maar ze rekenen er toch een half uur extra arbeidsloon bij en zo kom je op die 55 Euro uit. |:(

Leuker kunnen ze het niet maken bij Acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
bill.nl schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:25:
[...]

Geen zijpanelen, maar achterpaneel van een All-in-One touch PC. Prijs vh paneel is nog geen 20 Euro en het moet er al af om de HD te kunnen vervangen (waarvoor het apparaat was opgestuurd), maar ze rekenen er toch een half uur extra arbeidsloon bij en zo kom je op die 55 Euro uit. |:(

Leuker kunnen ze het niet maken bij Acer.
Oja all in one niet een tower, lekker dan bij Acer...
Hopelijk is het dan iig opgelost zodra de pc weer terug is :)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1