Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Ik moet na een paar jaar weer een nieuwe development laptop hebben. Aangezien ik redelijk wat development werk doe wil ik gewoon weer een machine waar ik wat jaartjes vlot mee verder kan. De keuze is gevallen op de Precision 5510. Ik gebruik nogal vaak VM's en daarom wil ik een beetje geheugen in de laptop hebben.

Nu zie ik op de website dat een upgrade van 2x4GB naar 2x16GB een meerprijs heeft van €365 en dat vind ik nogal stevig. Als ik op de site van Crucial kijk, dan kost een 2x16GB kit (compatible met de 5510) slechts €130. Rekent Dell gewoon een waanzinnige marge op dit soort upgrades of mis ik iets?

Verder zie ik dat er een 1TB M.2 PCIe SSD leverbaar is. De meerprijs van €555 is stevig, maar ik kan in de pricewatch helemaal geen 1TB SSD's vinden in dit formaat. Weet iemand wat voor SSD dit is?

Mag je overigens een laptop losschroeven en dit soort zaken vervangen, zonder problemen te krijgen met de garantie? Ik wil best een meerprijs betalen om dit soort gedoe niet te hebben, maar 3x zoveel betalen voor wat geheugen gaat me eigenlijk wel te ver.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BugBoy schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:15:
Nu zie ik op de website dat een upgrade van 2x4GB naar 2x16GB een meerprijs heeft van €365 en dat vind ik nogal stevig. Als ik op de site van Crucial kijk, dan kost een 2x16GB kit (compatible met de 5510) slechts €130. Rekent Dell gewoon een waanzinnige marge op dit soort upgrades of mis ik iets?
Bij alle OEMs betaal je fors voor dergelijke upgrades, niet enkel Dell. Bij mijn HP ZBook was een SSD een meerprijs van bijna 500 EUR. Daar koop je zelf heel wat SSD's voor. ;)
Verder zie ik dat er een 1TB M.2 PCIe SSD leverbaar is. De meerprijs van €555 is stevig, maar ik kan in de pricewatch helemaal geen 1TB SSD's vinden in dit formaat. Weet iemand wat voor SSD dit is?
Ik zie de SSD optie erbij staan bij Dell, maar geen idee welke SSD dit moet zijn. Ze kopen die spullen meestal in bij meerdere bronnen.

1TB 2.5" SATA SSD's bestaan wel. Meerdere partijen maken die. Ze kosten zo'n 300-400 EUR per stuk.
Mag je overigens een laptop losschroeven en dit soort zaken vervangen, zonder problemen te krijgen met de garantie? Ik wil best een meerprijs betalen om dit soort gedoe niet te hebben, maar 3x zoveel betalen voor wat geheugen gaat me eigenlijk wel te ver.
Meeste zakelijke laptops wordt het bij toegestaan dat je als gebruiker het geheugen vervangt of de harde schijf. Bij twijfel kan je het altijd aan Dell vragen, maar destijds (= paar jaar geleden) werd er niet moeilijk over gedaan. Ik had hiervoor een Latitude E6520 en daar had ik de 320GB harde schijf vrij snel ingeruild voor een SSD en het geheugen uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cwookie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:54
Wat de inderdaad duur ogende upgrade betreft kan ik niets zeggen. Wel weet ik dat de 1TB M.2 SSD die in de Dell XPS15 zit de Samsung PM951 is die inderdaad nog niet voor consumenten los te koop is. Ik verwacht dat ze die dus ook in de Precision 5510 zetten. Ze leveren de laatste tijd ook XPS15's met M.2 SSD's van Toshiba maar zover ik weet hebben die geen 1TB versie.

Wat betreft het losschroeven, mijn zakelijk bestelde Dell Laptop (XPS 15) mocht ik gewoon losschroeven zonder dat de garantie zou verlopen. Ze meldden mij alleen dat wanneer ik de laptop ooit op zou moeten sturen ze wel verwachtten dat deze in originele configuratie geleverd zou worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Cwookie op 29-04-2016 18:14 ]