Basissysteem voor school

Pagina: 1
Acties:

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 08:20
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de computer gebruiken met name voor schoolwerk. Ik heb daarbij vaak verschillende tabbladen open staan. Wil dat alles snel werkt. Af en toe doe ik wat met photoshop voor de hobby en ik wil Netflix kunnen kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil de kosten zo laag mogelijk houden. Ik hoop dat ik er met 300 euro wel ben. Een monitor, toetsenbord etc. heb ik nog. Mocht ik met een paar onderdelen ook voldoende hebben, dan vind ik dat ook prima (dan kunnen de kosten uiteraard ook wat lager blijven)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hieronder.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht zelf aan twee opties:

Optie 1:
Ik houd het huidige systeem en koop alleen een nieuwe videokaart en ssd.

Optie 2:
Ik koop een heel nieuw systeem, waarbij ik het basissysteem uit de BBG van januari aanhoud.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als het een stil systeem is. Maar ik ben me ervan bewust dat ik met mijn budget geen al te hoge eisen mag stellen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Mijn huidige computer vertoont kuren.
Concreet: Mijn videokaart en SSD zijn inmiddels kapot.

Het betreft een computer met de volgende specs:
Processor: Intel Core I5 750@ 2,66 G 8mb box
Moederbord: Gigabyte GA-P55M-UD2
Werkgeheugen: 4gb
Videokaart: ATI Radeon Sapphire HD 5770 (kapot)
SSD: Kingston V300 120gb (kapot)
HDD: 1 TB Harde schijf
Voeding: Be Quiet Pure Power BQT L7 530W

Volgens mij is alles in 2009 gekocht. Ik weet dus ook niet hoe lang ik met de rest nog kan doen.

Ik ben benieuwd wat jullie keuze zou zijn.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Waarom vervang je niet gewoon de defecte onderdelen.
Nieuwe SSD & Ander VGA Kaart eventueel uit vraag en aanbod van een tweaker met een goede rating.

Als je je spullen niet overclocked kun je die doorgaans zeer lang gebruiken. Heb laatst nog een set van meer dan 10 jaar verkocht. Die was veel gebruikt en werkte nog steeds uitstekend.

Misschien zit er nog garantie op je SSD via Kingston.

[ Voor 31% gewijzigd door eheijnen op 28-04-2016 12:25 ]

Wie du mir, so ich dir.

Verwijderd

ssd vervangen 4gb erbij nieuwere processor en videokaart en je kan er weer tegen aan?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22

D4NG3R

kiwi

:)

Ik moet meegaan met bovenstaande, als je 300 euro te besteden hebt is een nieuw systeem een ontzettend slecht idee. Beter steek je dat geld in het repareren van je huidige systeem, wat meer RAM, een nieuwe SSD en indien nodig een nieuwe GPU haal je al voor minder als 200 euro.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Precies.

• Mahone
Dank voor jullie reacties.

Er zit helaas geen garantie meer op de SSD.

Ik heb nu even tijdelijk Windows op de HDD gezet, maar heb na het downloaden van de drivers nog steeds geen goede resolutie vandaar mijn aanname dat de videokaart ook niet meer in orde is.

Oke, een nieuwe pc is dus niet nodig, dan zet ik inderdaad mijn zinnen op een nieuwe SSD, wat meer ram geheugen en evt die nieuwe videokaart.

Ik denk er aan om gewoon de SSD uit de best buy guide te nemen.
Qua Ram heb ik volgens mij DDR3 nodig en denk ik aan de Crucial Ballistix 2x4gb

SDD: Crucial BX100 - 250gb: 75 euro
RAM: Crucial Ballistix Sport - DDR3 1600Mhz CL9 Kit - 8gb: 35 euro

Hebben jullie nog tips voor een videokaart?
Ik zat zelf te denken aan de MSI GeForce GT 720 - 2GB GDDR: 60 euro
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of dit wel past op mijn moederbord.

Dan ben ik voor onder de 200 euro klaar. Dat zou geweldig zijn.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 15:54

TommieW

Numa numa.

Ongeveer iedere (nieuwe) videokaart zal wel werken op je moederbord. Als je slim bent, dan wacht je nog even totdat de nieuwe NVidia en AMD kaarten uit komen. Misschien kan je dan een nieuwere (/ betere) kaart tweedehands kopen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Mahone
TommieW schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:49:
Ongeveer iedere (nieuwe) videokaart zal wel werken op je moederbord. Als je slim bent, dan wacht je nog even totdat de nieuwe NVidia en AMD kaarten uit komen. Misschien kan je dan een nieuwere (/ betere) kaart tweedehands kopen.
Als ik het goed begrijp moet het iig een PCI-E aansluiting hebben en ik dacht dat het ook te maken had met DDR3 of GDDR5 etc. Maar ik weet niet precies hoe het zit.
Voor mij is het geen optie om te wachten op nieuwere / betere kaarten aangezien ik mijn computer z.s.m. weer wil gebruiken (liefst bestel ik het vanavond nog). Daarnaast wil ik er niet te veel geld aan uitgeven en vraag ik me af of ik die nieuwere videokaarten wel nodig heb voor mijn doeleinden. :)

Toch bedankt voor je reactie

• eheijnen
  • Niet online
Mahone schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:53:
[...]

Als ik het goed begrijp moet het iig een PCI-E aansluiting hebben en ik dacht dat het ook te maken had met DDR3 of GDDR5 etc. Maar ik weet niet precies hoe het zit.
Voor mij is het geen optie om te wachten op nieuwere / betere kaarten aangezien ik mijn computer z.s.m. weer wil gebruiken (liefst bestel ik het vanavond nog). Daarnaast wil ik er niet te veel geld aan uitgeven en vraag ik me af of ik die nieuwere videokaarten wel nodig heb voor mijn doeleinden. :)

Toch bedankt voor je reactie
VGA heeft idd een PCIe interface. De meeste hebben dat.
Type zul je moeten kijken naar wat je ermee wilt doen. Games zullen dicteren welke prestaties je nodig hebt.

Gebruik zelf al jaar en dag Samsung SSD's. Goede prestaties en kwaliteit en zelf geen problemen mee gehad.
De kwaliteit van de gewone HD's van Samsung was vroeger al meer dan uitstekend te noemen.
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Wie du mir, so ich dir.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
eheijnen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:00:
[...]
De kwaliteit van de gewone HD's van Samsung was vroeger al meer dan uitstekend te noemen.
Offtopic, maar die spinpoints (F1, 1TB) vielen bij bosjes tegelijk uit.

Verwijderd

Kijk in v&a voor een gebruikte videokaart als een HD6790/HD6850/HD6870. Dan heb je voor €40 of minder een leuk kaartje. Is voor jou meer dan genoeg aangezien je niet aan geeft te gamen.

• eheijnen
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:02:
[...]

Offtopic, maar die spinpoints (F1, 1TB) vielen bij bosjes tegelijk uit.
Die heb ik niet geprobeerd :)

Wie du mir, so ich dir.

• Mahone
eheijnen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:00:
[...]

VGA heeft idd een PCIe interface. De meeste hebben dat.
Type zul je moeten kijken naar wat je ermee wilt doen. Games zullen dicteren welke prestaties je nodig hebt.

Gebruik zelf al jaar en dag Samsung SSD's. Goede prestaties en kwaliteit en zelf geen problemen mee gehad.
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
Wel een stukje duurder dan de Crucial, maar de 5 jaar garantie is op zich wel prettig. (zeker aangezien ik met die kingston net over de garantiedatum heen zat en ik daar toch wel flink van baal).

Voor wat betreft de Videokaart suggesties gaat mijn voorkeur toch uit naar een nieuwe.
Vooral vanwege de garantie die je hebt en het mij lijkt dat sinds 2009 de prestaties van videokaarten toch wel zodanig zijn verbeterd dat het me sterk lijkt dat ik niet voor een goede prijs iets vergelijkbaars kan krijgen met wat ik nu heb (of zie ik dit verkeerd?)

Is een Asus PCI-e Geforce GT 730 2GB DDR 3 niet gewoon voldoende voor mijn eisen? Deze kost 60 euro. Dan kost het me totaal:
SSD: Samsung 850 Evo - 92,90 euro
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 1600Mhz CL9 kit 8gb - 33,80 euro
Grafische kaart: Asus PCI-e Geforce GT 730 2GB DDR3 - 59,95 euro

186,65 euro

• eheijnen
  • Niet online
Mahone schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:52:
[...]
Is een Asus PCI-e Geforce GT 730 2GB DDR 3 niet gewoon voldoende voor mijn eisen? Deze kost 60 euro. Dan kost het me totaal:
SSD: Samsung 850 Evo - 92,90 euro
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 1600Mhz CL9 kit 8gb - 33,80 euro
Grafische kaart: Asus PCI-e Geforce GT 730 2GB DDR3 - 59,95 euro

186,65 euro
Als je verder geen games speelt lijkt me dat meer dan genoeg voor doorsnee gebruik.
Als de prestaties van de VGA kaart van minder belang zijn kun je nog kijken voor een passief gekoelde. Scheelt weer in de geluidsproductie. :)

Je kunt je oude RAM ook nog eens verkopen. Dat gaat er dan weer vanaf.
Hier kun je nog even controleren of je memory upgrade compatibel is met je Mobo.
http://www.crucial.com/us...for/Giga-Byte/ga-p55m-ud2

Wie du mir, so ich dir.

Verwijderd

Je kan ook gewoon de cruciel bx200 nemen schijt even goed te zijn sls de samsung en kost zelfs minder. En hoezo 8GB nieuwe ram als je Al 4GB erin hebt zitten dan zou extra 4GB gewoon voldoende moeten zijn tog?

• Mahone
eheijnen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:06:
[...]

Als je verder geen games speelt lijkt me dat meer dan genoeg voor doorsnee gebruik.
Als de prestaties van de VGA kaart van minder belang zijn kun je nog kijken voor een passief gekoelde. Scheelt weer in de geluidsproductie. :)

Je kunt je oude RAM ook nog eens verkopen. Dat gaat er dan weer vanaf.
Hier kun je nog even controleren of je memory upgrade compatibel is met je Mobo.
http://www.crucial.com/us...for/Giga-Byte/ga-p55m-ud2
Bedankt!

• eheijnen
  • Niet online

Wie du mir, so ich dir.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
BX200 is zeker niet even goed als de Samsung. Of de Samsung de meerprijs waard is is een ander verhaal...

De BX100 is beter dan de 200 en kost amper meer, die heeft naar mijn mening dan ook de beste prijs/kwaliteit verhouding.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

meestal kun je in Catalyst Control Center je resolutie beter instellen; door de resolutie te forceren. Dat heb ik ook meerdere keren moeten doen; daarna werkt 't prima. voor de rest ga ik mee met de rest; als je stilte wilt zou je de stock koeler kunnen vervangen en er wat geheugen bij kunnen prikken.
heb je trouwens ook al een andere Sata-poort geprobeerd voor de SSD? het zou niet het eerste 1156 bordje zijn wat overlijdt namelijk...

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1