Macbook Pro aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexvi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 22:04
Hey mede Tweakers!

Graag zou ik wat hulp willen bij de aanschaf van een Macbook Pro aangezien ik nog vrij onbekend ben onder hun Mac series.

Momenteel heb ik een CustomBuild (Voor thuis, ondertussen al 3 jaar oud en zijn de specs medium nu) desktop en een laptop (Med specs. voor school, vakantie, etc.) die beide op Windows draaien, tevens stoor ik me echt enoorm aan dat ik telkens alles dubbel moet hebben en instellen en dat ik soms weer bestanden op me desktop heb staan en dan weer niet op mijn laptop. Natuurlijk is het mogelijk om alles in de cloud te zetten (Dropbox bijv.) en ik heb ook erg veel daarin staan maar toch met alle programmas en instellingen is het erg irritant om zowaar bijna alles twee keer te doen. Nu zou ik graag wat advies/informatie willen hebben over de Macbook Pro. Wat mijn intenties zijn is om mijn laptop + desktop te verkopen en daar voor in de plaat een Macbook Pro te kopen. Voor wanneer ik dan thuis ben wil ik dan graag ook al mijn randapparatuur kunnen blijven behouden en ook mijn dubbele monitoren daarop aansluiten (Als mijn dualmonitors hierop zouden kunnen zou het geweldig zijn!).

Nu even straight to the point, hier heb ik een aantal vragen waar ik erg graag als nieuweling in de Mac wereld antwoord op wil hebben.
  1. Is het mogelijk om 2 monitoren aan te sluiten aan de Macbook zonder extreem veel te betalen voor extra adaperts?
  2. Mocht ik voor de Macbook Pro gaan zal ik de beste 13' nemen of de Goedkoopste 15', nu is mijn vraag of de upgrade het echt waard is tussen die twee? 15' lijkt me een stuk fijner maar als het qua prijs per performance echter te weinig uitmaakt zal de 13' het ook prima doen
  3. Aangezien ik een student ben kan ik bij enkele winkels studentenkorting krijgen. Zit er enig verschil tussen van waar ik laptop koop qua service? Er zijn een aantal shops die de Macbook Pro's voor minden verkopen dan Apple zelf voor studenten
  4. Hoe lang zal ik ongeveer met een Macbook Pro door kunnen gaan? Voornamelijk gaat hij gebruikt worden voor: 'Programmeren (PHP, CSS, JS, Java, JavaScript, C# (VM hier voor dan), Internetten, Films kijken en tussendoor wat games (CS:GO, Rust, Minecraft en Garrys Mod)'
  5. Zou het verstandig zijn om te wachten op de nieuwe series van de Macbook Pro? Laptop is niet direct nodig en kan dus wachten
Edit: i.p.v. een dikkere Windows laptop te nemen wil ik graag eens OSX proberen aangezien ik dit altijd prachtig gevonden heb maar nooit het geld waard gevonden heb (Nu wel).

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen!

Bij voorbaat dank,
Xander

[ Voor 4% gewijzigd door Dexvi op 28-04-2016 10:48 ]

Beste antwoord (via Dexvi op 02-05-2016 23:17)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:16
Is het mogelijk om 2 monitoren aan te sluiten aan de Macbook zonder extreem veel te betalen voor extra adaperts?
Ligt ook een beetje aan je scherm, maar mijn Mbpro heeft display port en kan daarmee direct aan een of meerdere schermen gehangen worden. Hoeveel/hoe groot de schermen mogen zijn vind je in de specs van de Mac die je gaat kopen wel terug.
Mocht ik voor de Macbook Pro gaan zal ik de beste 13' nemen of de Goedkoopste 15', nu is mijn vraag of de upgrade het echt waard is tussen die twee? 15' lijkt me een stuk fijner maar als het qua prijs per performance echter te weinig uitmaakt zal de 13' het ook prima doen
Kijk even naar de CPU's, ik heb een MBpro gekozen omdat die een quadcore cpu heeft, een 13" had alleen dualcore. Dat kan uitmaken voor wat je ermee doet.
Edit: even gekeken, dat is nog steeds zo, 13" met i5 dualcore, 15" met i7 quadcore.
Aangezien ik een student ben kan ik bij enkele winkels studentenkorting krijgen. Zit er enig verschil tussen van waar ik laptop koop qua service? Er zijn een aantal shops die de Macbook Pro's voor minden verkopen dan Apple zelf voor studenten
Log in op surfspot, ga via surfspot naar de apple store en bestel direct bij apple. Korting is dan zeker leuk.
Hoe lang zal ik ongeveer met een Macbook Pro door kunnen gaan? Voornamelijk gaat hij gebruikt worden voor: 'Programmeren (PHP, CSS, JS, Java, JavaScript, C# (VM hier voor dan), Internetten, Films kijken en tussendoor wat games (CS:GO, Rust, Minecraft en Garrys Mod)'
Games weet ik niet in hoeverre die erop werken, de rest doet ie lang en goed. Ik heb 5 jaar met m'n eerste mac gedaan, maar als ik nu na 2 jaar met m'n huidige Mbpro gedaan te hebben kijk hoe snel die nu is dan gaat ie zeker nog 2 jaar mee. Neem wel altijd de (te) dure geheugen upgrade en evt ook SSD upgrade als je die niet zelf wilt upgraden, gaat achteraf vrij lastig / onmogelijk.
Zzou het verstandig zijn om te wachten op de nieuwe series van de Macbook Pro? Laptop is niet direct nodig en kan dus wachten
Check hier de cycli van Mac's en wanneer je zou kunnen kopen. Wel leuk met een nieuwe generatie te beginnen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Is het mogelijk om 2 monitoren aan te sluiten aan de Macbook zonder extreem veel te betalen voor extra adaperts?
Ligt ook een beetje aan je scherm, maar mijn Mbpro heeft display port en kan daarmee direct aan een of meerdere schermen gehangen worden. Hoeveel/hoe groot de schermen mogen zijn vind je in de specs van de Mac die je gaat kopen wel terug.
Mocht ik voor de Macbook Pro gaan zal ik de beste 13' nemen of de Goedkoopste 15', nu is mijn vraag of de upgrade het echt waard is tussen die twee? 15' lijkt me een stuk fijner maar als het qua prijs per performance echter te weinig uitmaakt zal de 13' het ook prima doen
Kijk even naar de CPU's, ik heb een MBpro gekozen omdat die een quadcore cpu heeft, een 13" had alleen dualcore. Dat kan uitmaken voor wat je ermee doet.
Edit: even gekeken, dat is nog steeds zo, 13" met i5 dualcore, 15" met i7 quadcore.
Aangezien ik een student ben kan ik bij enkele winkels studentenkorting krijgen. Zit er enig verschil tussen van waar ik laptop koop qua service? Er zijn een aantal shops die de Macbook Pro's voor minden verkopen dan Apple zelf voor studenten
Log in op surfspot, ga via surfspot naar de apple store en bestel direct bij apple. Korting is dan zeker leuk.
Hoe lang zal ik ongeveer met een Macbook Pro door kunnen gaan? Voornamelijk gaat hij gebruikt worden voor: 'Programmeren (PHP, CSS, JS, Java, JavaScript, C# (VM hier voor dan), Internetten, Films kijken en tussendoor wat games (CS:GO, Rust, Minecraft en Garrys Mod)'
Games weet ik niet in hoeverre die erop werken, de rest doet ie lang en goed. Ik heb 5 jaar met m'n eerste mac gedaan, maar als ik nu na 2 jaar met m'n huidige Mbpro gedaan te hebben kijk hoe snel die nu is dan gaat ie zeker nog 2 jaar mee. Neem wel altijd de (te) dure geheugen upgrade en evt ook SSD upgrade als je die niet zelf wilt upgraden, gaat achteraf vrij lastig / onmogelijk.
Zzou het verstandig zijn om te wachten op de nieuwe series van de Macbook Pro? Laptop is niet direct nodig en kan dus wachten
Check hier de cycli van Mac's en wanneer je zou kunnen kopen. Wel leuk met een nieuwe generatie te beginnen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexvi
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:54:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor alle nuttige informatie, heeft me erg geholpen! En bedankt voor de tip over surfspot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik weet niet hoe zwaar CS:GO is, maar mijn Macbook pro 13" Retina 2014 kan portal 2 op medium draaien.
Voor gamen is dat ding gewoon niet voor gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gubaduba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-09 21:03

Gubaduba

Netjes

Gewoon de Apple Store inlopen en je Studenten pas laten zien. Deden bij mij niet moeilijk en kreeg gelijk korting.

Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexvi
Psycho_Mantis schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:31:
Ik weet niet hoe zwaar CS:GO is, maar mijn Macbook pro 13" Retina 2014 kan portal 2 op medium draaien.
Voor gamen is dat ding gewoon niet voor gemaakt.
Bedankt voor het delen, en medium kan ik wel mee leven!
Gubaduba schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:37:
Gewoon de Apple Store inlopen en je Studenten pas laten zien. Deden bij mij niet moeilijk en kreeg gelijk korting.
Van mijn school (MBO) heb ik geen studentenpas, alleen een edu e-mail en inschrijfpapieren. Enig idee hoe het anders mogelijk is? Heb wel eens gelezen over een ISIC card die je kan kopen als studen zijnde, geen idee alleen of Apple die ook accepteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Dexvi schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor het delen, en medium kan ik wel mee leven!

[...]

Van mijn school (MBO) heb ik geen studentenpas, alleen een edu e-mail en inschrijfpapieren. Enig idee hoe het anders mogelijk is? Heb wel eens gelezen over een ISIC card die je kan kopen als studen zijnde, geen idee alleen of Apple die ook accepteert?
Dan kun je het via de apple site zelf bestellen (ook met de korting)
Vgm kijken ze dan naar je school mail

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Vwbt studentenkorting heb je twee smaken:
- 1: bestellen op de Edu-site van Apple.
(ja dat kun je ook als je geen student bent gek genoeg)
- 2: bestellen via surfspot. Scheelde op mijn MbPro 80,- bovenop de 180,- korting die ik al kreeg via bovenstaande link.

Winkel inlopen kan nooit kwaad, maar aangezien apple nergens in de buurt zit bij me bestel ik altijd online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56

Kek

3flix

NiGeLaToR schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:41:
- 2: bestellen via surfspot. Scheelde op mijn MbPro 80,- bovenop de 180,- korting die ik al kreeg via bovenstaande link.
*snip*dat is ook gewoon apple :)

[ Voor 9% gewijzigd door Daedalus op 02-05-2016 19:24 . Reden: direct linken naar Apple Store voor Surfspot is niet gewenst. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kek schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:44:
[...]

*snip*dat is ook gewoon apple :)
Ja sorry, niet erbij gemeld, maar weet ik. Zie je link - die is anders dan de generieke Edu-pagina.

Jij betaalt voor de duurste 15" mbpro € 1.839,20
Via de generieke edu link in dit geval € 1.879,13

Zit toch weer een verschilletje tussen :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Daedalus op 02-05-2016 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:27
In juni komen de nieuwe Macbooks uit ;) ik zou even wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wouter lucassen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:16:
In juni komen de nieuwe Macbooks uit ;) ik zou even wachten.
Had daarom meteen deze link naar Macrumors met de buy guide erbij gezet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: - deleted -

5: Zomer: Skylake & back to school actie

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
mocht je in de buurt van uden (tussen nijmegen en eindhoven) wonen dan zou je morgen naar Amac kunnen gaan. Geven daar 10% korting ivm 1 jarig bestaan op macbooks, ipads etc. (alleen standaard producten)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexvi
koentjuh1987 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:09:
mocht je in de buurt van uden (tussen nijmegen en eindhoven) wonen dan zou je morgen naar Amac kunnen gaan. Geven daar 10% korting ivm 1 jarig bestaan op macbooks, ipads etc. (alleen standaard producten)
Oh dat klinkt goed in de oren! Ik zal eens kijken, want als ik studentenkorting + 10% zou kunnen krijgen is het een flinke korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
Dexvi schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:29:
[...]

Oh dat klinkt goed in de oren! Ik zal eens kijken, want als ik studentenkorting + 10% zou kunnen krijgen is het een flinke korting!
korting wordt niet gecombineerd.
maar 6% studentenkorting via apple of alleen morgen 10%. scheelt toch weer een paar euro's.
bij amac krijg je standaard al studentenkorting (zover ik weet) op macbook/imac's

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Je kan ook even op zoek naar Rees in de V&A sectie. Heb ik de mijne gekocht voor €2249 ipv €2799. Dat scheelt toch een hoop. Kan je minecraft heel goed mee spelen hoor :-P
Pagina: 1