Ubuntu 16.04 mdadm md mounten in DRBD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben voor stage bezig met een servertje welke Ubuntu 16.04 LTS draait met software RAID-1 via mdadm.

Nu moet deze server naast de RAID-1 ook via DRBD en met Heartbeat / Pacemaker / LCMC redundant worden met een tweede server die ernaast staat.

De koppeling lukt wel en alles alleen we krijgen het niet voor elkaar om een mdadm MD te mounten in DRBD.

De MD's van swap en /boot willen natuurlijk wel maar de MD waar het systeem op draait geeft een "filesystem already mounted" error. Logisch maar hoe stel je zoiets dan in? Ik bedoel.. Je wilt toch het hele systeem redundant hebben..

Filesystem:
4TB HDD's als GPT gepartitioneerd.
- 1GB BIOS_GRUB
- 1GB RAID-1 (MD0) EXT4 op /boot gemount.
- 100GB RAID-1 (MD1) als swap
- 3.6TB RAID-1 (MD2) EXT4 op /

Die MD2 kan ik dus niet mounten / instellen in DRBD via LCMC of wat dan ook.. Maar dat is toch juist de partitie die je wilt mirroren..

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Server 1:
i7 3770
24GB 1600MHZ RAM
Asrock B75 mATX bordje
4TB Toshiba X300
4TB Hitachi HDD
- Ubuntu 16.04 LTS
- mdadm
- LCMC
- DRBD
- Heartbeat
- Pacemaker

Server 2:
i7 920
24GB 1600MHZ RAM
Asrock X58 Supercomputer
4TB Toshiba X300
4TB Hitachi HDD
- Ubuntu 16.04 LTS
- mdadm
- LCMC
- DRBD
- Heartbeat
- Pacemaker

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Te veel om op te noemen.. Heb het ook al in een VM geprobeerd met zowel goede als degraded aray maar kan onmogelijk de partitie op / mounten in DRBD zo lang die in RAID staat. Voor zover ik weet is er met een losse SDxx niks aan de hand maar weet niet zeker..

Ik ben een Windows man en heb niet zo bijster veel doel over Linux gebaseerd spul maar dit bedrijf werkt alleen met open source software :)

[ Voor 4% gewijzigd door Imprezzion op 28-04-2016 10:30 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is heel ongebruikelijk om / op DRBD te draaien, ik vraag me zelfs af of dat mogelijk is.
normaal gesproken is / alleen je OS disk (al dan niet met lokale mirroring), en gebruik je DRBD om alleen je data redundant en in sync te houden over 2 servers.
Is logisch ook, je moet eerst booten (van /) en daarna pas start drbd.

Edit: voor de duidelijkheid: het heeft geen nut je / , of /boot, of swap met drbd te mirroren. Die zijn uniek per systeem, zorg evt voor lokale mirroring als bescherming tegen disk-uitval.
Redundantie heb je, omdat je 2 systemen hebt.
Maar omdat je data beschikbaar moet zijn bij uitval van 1 vd 2 servers, repliceer je die met drbd. als server 1 faalt, neemt server2 de controle over je dataschijven en start daar de shares en services die je clients nodig hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-04-2016 14:16 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Maar, als ik bv. Virtualbox VM's op de machine heb staan en allemaal programma's en software zoals VoIP spul, VirtualBox en Remmina (Remote desktop client voor Linux) hoe komen die configs en data dan mee naar de andere server. Die installeert hij toch in principe met apt-get gewoon onder de root?

Hoe zorg ik er dan voor dat mocht server1 uit vallen dat alle data enz. op server 2 beschikbaar is en mensen gewoon door kunnen werken met hun spul / sessies dmv. load balancer?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Imprezzion schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:31:
Maar, als ik bv. Virtualbox VM's op de machine heb staan en allemaal programma's en software zoals VoIP spul, VirtualBox en Remmina (Remote desktop client voor Linux) hoe komen die configs en data dan mee naar de andere server. Die installeert hij toch in principe met apt-get gewoon onder de root?
Ja en nee. De programma's worden onder de root geïnstalleerd, maar de data die de programma's gebruiken zul je op een andere locatie neer moeten zetten.
Als ik virtualbox even als voorbeeld neem, zul je dus op beide servers de virtualbox software moeten installeren. Maar je VM's moet je op een dataschijf zetten. Valt server 1 dan uit, dan neemt server 2 de dataschijf over, en start je je vm's daar weer op.
Hoe zorg ik er dan voor dat mocht server1 uit vallen dat alle data enz. op server 2 beschikbaar is en mensen gewoon door kunnen werken met hun spul / sessies dmv. load balancer?
Dat is configuratie van heartbeat/pacemaker. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt met ip-adressen die bij een applicatie horen, en die worden samen met de datadisks meeverhuisd. In het voorbeeld van je vm's is het geen issue, omdat de vm toch zijn eigen ip-configuratie heeft, die mee migreert.

Ik ga hier even uit van een normale drbd setup, je kunt ook een dual-primary setup maken waarbij er dus loadbalancing is tussen beide nodes, maar dat wordt al snel complex, en je moet sowieso naar een distributed filesystem zoals ceph of gluster fs.

Hoe dan ook, je / blijft buiten je drbd set. Want wat als je het OS van server 1 wilt upgraden en dat gaat fout ? Dan wil je terug kunnen vallen op je andere server. Alleen de data moet daar dan naar toe migreren.

Overigens, en ik weet niet of dit voor jou een optie is aangezien je ook wat wilt leren van je stage, wat je aan het bouwen bent lijkt verdacht veel op wat je met een proxmox installatie kunt doen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Nu weet ik niet welke mounts je op je linux bak hebt, maar kan je dan niet gewoon "/home" , "/var" , etc, etc dan gaan mirror-en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dutch2007 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:19:
Nu weet ik niet welke mounts je op je linux bak hebt, maar kan je dan niet gewoon "/home" , "/var" , etc, etc dan gaan mirror-en?
/home kan nog, maar alle anderen, hell no. In /var heb je juist nog een hoop dingen die voor het systeem zelf van toepassing zijn. Denk aan logs en pid files. Die wil je echt never nooit niet delen met een ander OS. Je gaat dan echt een enorme beerput opentrekken aan problemen. Logs raken corrupt, services kunnen niet meer starten (omdat het pid bestand nog bestaat), etc.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1