Mijn vraag
Ik ben voor stage bezig met een servertje welke Ubuntu 16.04 LTS draait met software RAID-1 via mdadm.
Nu moet deze server naast de RAID-1 ook via DRBD en met Heartbeat / Pacemaker / LCMC redundant worden met een tweede server die ernaast staat.
De koppeling lukt wel en alles alleen we krijgen het niet voor elkaar om een mdadm MD te mounten in DRBD.
De MD's van swap en /boot willen natuurlijk wel maar de MD waar het systeem op draait geeft een "filesystem already mounted" error. Logisch maar hoe stel je zoiets dan in? Ik bedoel.. Je wilt toch het hele systeem redundant hebben..
Filesystem:
4TB HDD's als GPT gepartitioneerd.
- 1GB BIOS_GRUB
- 1GB RAID-1 (MD0) EXT4 op /boot gemount.
- 100GB RAID-1 (MD1) als swap
- 3.6TB RAID-1 (MD2) EXT4 op /
Die MD2 kan ik dus niet mounten / instellen in DRBD via LCMC of wat dan ook.. Maar dat is toch juist de partitie die je wilt mirroren..
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Server 1:
i7 3770
24GB 1600MHZ RAM
Asrock B75 mATX bordje
4TB Toshiba X300
4TB Hitachi HDD
- Ubuntu 16.04 LTS
- mdadm
- LCMC
- DRBD
- Heartbeat
- Pacemaker
Server 2:
i7 920
24GB 1600MHZ RAM
Asrock X58 Supercomputer
4TB Toshiba X300
4TB Hitachi HDD
- Ubuntu 16.04 LTS
- mdadm
- LCMC
- DRBD
- Heartbeat
- Pacemaker
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Te veel om op te noemen.. Heb het ook al in een VM geprobeerd met zowel goede als degraded aray maar kan onmogelijk de partitie op / mounten in DRBD zo lang die in RAID staat. Voor zover ik weet is er met een losse SDxx niks aan de hand maar weet niet zeker..
Ik ben een Windows man en heb niet zo bijster veel doel over Linux gebaseerd spul maar dit bedrijf werkt alleen met open source software
Ik ben voor stage bezig met een servertje welke Ubuntu 16.04 LTS draait met software RAID-1 via mdadm.
Nu moet deze server naast de RAID-1 ook via DRBD en met Heartbeat / Pacemaker / LCMC redundant worden met een tweede server die ernaast staat.
De koppeling lukt wel en alles alleen we krijgen het niet voor elkaar om een mdadm MD te mounten in DRBD.
De MD's van swap en /boot willen natuurlijk wel maar de MD waar het systeem op draait geeft een "filesystem already mounted" error. Logisch maar hoe stel je zoiets dan in? Ik bedoel.. Je wilt toch het hele systeem redundant hebben..
Filesystem:
4TB HDD's als GPT gepartitioneerd.
- 1GB BIOS_GRUB
- 1GB RAID-1 (MD0) EXT4 op /boot gemount.
- 100GB RAID-1 (MD1) als swap
- 3.6TB RAID-1 (MD2) EXT4 op /
Die MD2 kan ik dus niet mounten / instellen in DRBD via LCMC of wat dan ook.. Maar dat is toch juist de partitie die je wilt mirroren..
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Server 1:
i7 3770
24GB 1600MHZ RAM
Asrock B75 mATX bordje
4TB Toshiba X300
4TB Hitachi HDD
- Ubuntu 16.04 LTS
- mdadm
- LCMC
- DRBD
- Heartbeat
- Pacemaker
Server 2:
i7 920
24GB 1600MHZ RAM
Asrock X58 Supercomputer
4TB Toshiba X300
4TB Hitachi HDD
- Ubuntu 16.04 LTS
- mdadm
- LCMC
- DRBD
- Heartbeat
- Pacemaker
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Te veel om op te noemen.. Heb het ook al in een VM geprobeerd met zowel goede als degraded aray maar kan onmogelijk de partitie op / mounten in DRBD zo lang die in RAID staat. Voor zover ik weet is er met een losse SDxx niks aan de hand maar weet niet zeker..
Ik ben een Windows man en heb niet zo bijster veel doel over Linux gebaseerd spul maar dit bedrijf werkt alleen met open source software
[ Voor 4% gewijzigd door Imprezzion op 28-04-2016 10:30 ]
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~