Ventilatie roosters en HR+++ (triple) glas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:06
Beste lezers,

situatie, vorig jaar woning gekocht en bij verbouwing alle kozijnen 1e verdieping vervangen met hr++ glas.
Focus was dan ook de 1e verdieping. Dit jaar wil ik de voorkant van de begane grond doen. Hierbij is het een groot raam 3,50 a 4m breed en tegen 2 m hoog, daarnaast ook de voordeur en kozijn met het glas er omheen.

nu mijn dilemma, voor beneden wil ik de zelfde kozijnen (k-vision, cube design met woodline). alleen dan met triple glas. Reden voor triple is dat we vloer verwarming only hebben en ik uiteindelijk de tuin kant, (gehele breedte woning glas (oud) ook nog wil vervangen en dan alles triple wil hebben om zo geen kou val meer te hebben.

Nu het probleem, is ventilatie, ik heb geen mogelijkheid om WTW aan te leggen en alternatieven vindt ik niet goed genoeg. dus ventilatie roosters en kiep delen komen er in. Nadeel wat ik van de roosters vindt is dat deze altijd kou doorlaten. ons huis is vrij open en de windt kan goed op de voorkant dan wel achterkant staan. (dit is mooi voor in de zomer, want tochten het huis lekker door) maar in het stook seizoen is dit gewoon zonde.

Nu moet / wil ik wel roosters hebben om te kunnen ventileren, maar wil dat als deze dicht zitten ook echt DICHT zitten. dus niet nog een beetje tocht doorlaten. (

nu zijn hier wel producten als speciale geïsoleerde roosters voor te vinden, maar kom maar weinig informatie hier over tegen qua ervaring en gebruik.

Wie heeft er ervaring in dit onderwerp.

Doel is dus roosters is een must, maar als ze dicht staan moeten ze dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Ik betwijfel of het hermetisch afsluiten wel zo'n goed plan is. Naast het feit dat je het hebt over 0,0 nieuw zuurstof in huis halen, zal de vochtigheid ook verhogen met slechte luchtkwaliteit (b.v. schimmel) tot gevolg.

Kan het bedrijf waar je de ramen/kozijnen haalt je hier niet gewoon over informeren?

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Een beetje tocht is zo slecht nog niet. Maak je het probleem niet groter dan het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:16

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb HR++ en ventilatieroosters bij sommige ramen, en in principe komt daar geen tocht doorheen als ze dicht staan. Maar helemaal niet ventileren is geen goed idee dus ik heb ze altijd open, maar da's dan nog niet alsof het raam open staat dan. Ik geloof niet dat dat qua temperatuur verder veel uitmaakt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:02
Wij hebben een nieuwbow woning met een warmte pomp en mechanische afzuiging afzuiging HR+++ glas (tripple) en Ventilatie roosters.

De vloerverwarming wordt niet warmer dan ong 32 graden. de woning wordt dus langzaam verwarmt.

Door de roosters komt koude lucht die wij met raambekleding tegenhouden echter wij hebben een tijdje met die roosters dicht gezeten. Vocht kon dus niet lekker weg komen. Hierdoor bleeft de warmte pomp aanslaan en was het fris in huis. De roosters hebben we hierna opengezet. en het huis warmde lekker op.

Ventilatie roosters hebben een nut. 1 frisse lucht 2 vocht afdrijvend en lucht vochtigheid op pijl houden.
juist ventilatie zorgt er voor dat je huis kan opwarmen. als je alles pot dicht gooit wordt de luchtvochtigheid in huis te hoog en vocht is moeilijk te verwarmen/verdrijven.

Ik zou dus zeker wel je roosters altijd open laten mocht het een keer stormen dan kan je ze altijd nog dicht zetten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:06
frickY schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:01:
Een beetje tocht is zo slecht nog niet. Maak je het probleem niet groter dan het is?
Open staan is geen probleem, maar heb vaak gemerkt bij de ramen / ventilatie roosters boven. Dat als de windt er op staat, (en dat staat het bij ons nog wel een vaak) hij als een malle ventileert dicht doen geeft dan nog steeds best veel tocht door.). Buiten dat de roosters in de winter gewoon stuk kouder zijn. Voor de slaapkamers vindt ik dat persoonlijk minder erg. Maar voor benden wil ik het zelf in de hand hebben.

Nu ik toch beneden alles goed wil hebben, ben ik hier wat kritischer op.
Dus mogelijk is een zelfregulerende als een hele vooruitgang in mijn situatie, maar ben benieuwd naar wat andere hier van ervaren.

Reden dat ik zeg dicht is dicht omdat ik wel blijf ventileren maar dan andere kant van de woonkamer, zodat je geen trekkende tocht krijgt. maar wel ventileert. En in kou periode het rooster mindere mate een kou brug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
maartendd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:29:
[...]

Open staan is geen probleem, maar heb vaak gemerkt bij de ramen / ventilatie roosters boven. Dat als de windt er op staat, (en dat staat het bij ons nog wel een vaak) hij als een malle ventileert dicht doen geeft dan nog steeds best veel tocht door.). Buiten dat de roosters in de winter gewoon stuk kouder zijn. Voor de slaapkamers vindt ik dat persoonlijk minder erg. Maar voor benden wil ik het zelf in de hand hebben.

Nu ik toch beneden alles goed wil hebben, ben ik hier wat kritischer op.
Dus mogelijk is een zelfregulerende als een hele vooruitgang in mijn situatie, maar ben benieuwd naar wat andere hier van ervaren.

Reden dat ik zeg dicht is dicht omdat ik wel blijf ventileren maar dan andere kant van de woonkamer, zodat je geen trekkende tocht krijgt. maar wel ventileert. En in kou periode het rooster mindere mate een kou brug is.
Hoi , ik weet dat het een mega oud tipic is maar was toch even benieuwd of je een goede oplossing hebt gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:51
Er is maar één goede oplossing: Ventilatie met warmte terug winning (wtw), dus geen ventilatieroosters boven de ramen.
Daarbij bied wtw ventilatie prima de mogelijkheid om de luchttoevoer te koelen of te verwarmen met een (L/W) warmtepomp (met koelfunctie) en een fancoil.

Er zijn nog meer redenen om géén ventilatie roosters boven de ramen te willen, uit eigen ervaring:
1) Spinnen vinden in het buitengedeelte van de roosters een prima schuilplaats om webben te maken, en maken de omgeving vuil met resten.
2) De roosters gaan klapperen als het hard waait, ook al zet ik ze dicht.
3) Eveneens bij harde wind voel ik de tocht door de roosters in mijn nek, dus zet ik ze weer dicht.
4) De roosters die bij mij geplaatst zijn dempen het geluid niet, ongewenst geluid van buiten niet, maar ook als de tv wat luid staat (film, popconcert) is dat storend voor de buren, dus roosters alwéér dicht.

Volgend jaar ga ik de WTW ventilatie in mijn woning aanleggen, en worden de roosters hermetisch gedicht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Wtw is in de meeste bestaande woningen geen optie. Enorm duur en spuuglelijk met koofjes door je hele huis. Bij een grondige verbouwing met opnieuw stucen zou ik het zeker overwegen, maar andere lekker roosters nemen. Wij hebben glasmax zr en vinden deze prima. Doen het vrijwel nooit dicht, maar indien we ze even dicht hebben dempt dat behoorlijk. Je hoort nog wel wat, maar is echt niet storend.
Pagina: 1