Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabster
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-06 10:34
Doel: bereik vergroten en draadloos ontvangst in de rest van m'n appartement

Ik heb een Ziggo Ubee321B modem + router. In de woonkamer haal ik draadloos de volledige 40 mb down en 4 mb up (gemeten met de app Speedtest, zowel op 2.4 als 5 ghz), dus dikke prima. Echter, zodra ik de woonkamer uitloop en verder m'n gelijkvloerse appartement inloop (bijv. keuken of derde slaapkamer), dan valt het wifi-signaal vrijwel weg. Soms haal ik nog net 3 mb down en 1 mb up.

Het liefst trek geen kabels richting de andere ruimtes. Ik kreeg de tip om deze access point (AP) aan te schaffen. Deze volgens de instructie ingericht en verder instellingen in het Ziggo modem aangepast (DHCP/Primary Network 2.4 en 5ghz disabled) zodat wifi via deze AP loopt. De AP staat naast het ZIggo modem te shinen, helemaal vrij op zo'n 1.40 m hoogte.

Het bereik wordt echter helemaal niet beter en de snelheid is nu zelfs afgenomen naar 32 mb down en nog geen 3 mb up!
Ik ga er vooralsnog van uit dat ik iets niet goed heb gedaan, alleen wat dat is hoop ik via een mede-Tweaker te horen.

Wie kan me verder helpen? Dank alvast voor de hulp!

Beste antwoord (via Rabster op 28-04-2016 11:36)

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 20:54
Herkenbaar probleem. Wij hadden het ook met dezelfde modem.
Wij wonen in een jaren 60 appartement. De muren waren toen nog niet extreem dik, zoals de modernere appartementen. Wellicht heeft het hier mee te maken.
Daarnaast kan het zijn dat het wifi verkeer erg druk is..

Sowieso een conclusie: het ubee modem is ruk.

Voor ons was de oplossing:
- Ubee modem in bridge mode laten zetten
- Asus AC66U router al het verkeer laten regelen. Deze middenin het appartement geplaatst. Nu hebben wij goede WIFI met bijna overal maximale snelheden.

Je kan is via een wifiscanner kijken hoe druk het verkeer is. Wellicht de channels even goed zetten?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 20:54
Wij wonen in een jaren 60 appartement. De muren waren toen nog niet extreem dik, zoals de modernere appartementen. Wellicht heeft het hier mee te maken.

- Asus AC66U router al het verkeer laten regelen. Deze middenin het appartement geplaatst. Nu hebben wij goede WIFI met bijna overal maximale snelheden.

Je kan is via een wifiscanner kijken hoe druk het verkeer is. Wellicht de channels even goed zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Dat ziggo met draadloos zal op ten duur alleen nog maar slechter werken. Ik spreek uit ervaring. Ik heb gebeld met Ziggo (zakelijk) en zij hebben voor ongeveer 6 tientjes, een modern wireless accespoint toegestuurd wat ongeveer overeenkomt met dit model.

Juist door 3 antenne's is het bereik een stuk beter geworden. Voor m'n gemoedsrust, het modem aan het plafond gehangen op de eerste verdieping, want mijn woning reikt tot 3 verdiepingen hoog. Dus vanaf de woonkamer (2de verdieping) inmiddels perfect bereik. Ook geen streamingproblemen meer met de PS3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444220

Je bedoelt de Tp link Archer c7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ja, die ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rabster schreef op donderdag 28 april 2016 @ 00:34:
Het liefst trek geen kabels richting de andere ruimtes.
Hiermee los je het probleem wel het beste op. Je hebt dáár immers problemen met het bereik. Ook hoef je het natuurlijk niet bij die ruimte zelf op te hangen. Je kunt ook een ruimte in de buurt gebruiken bijvoorbeeld.

Overigens is het niet het bereik dat je wil verbeteren, maar de dekking van jouw wifi netwerk. ;)
De AP staat naast het ZIggo modem te shinen, helemaal vrij op zo'n 1.40 m hoogte.
Wacht even, je hebt een probleem met de dekking, maar je plaatst het nieuwe / extra apparaat naast de Ubee? 8)7 Is het dan niet handiger, om het apparaat meer naar de ruimtes te brengen waar je het dekking-probleem hebt? :? Nu moet immers ook deze router / accesspoint zenden door de obstakels waar het Ubee modem/router ook al 'door' moet qua signaal. ;) Bedenk je wel dat beton en staal / ijzer funest zijn voor het signaal!

Je kunt eventueel ook een 'wifi repeater' overwegen (zoals de pricewatch: Asus RP-N12), als je écht geen kabels wilt trekken, maar ook dat is afhankelijk van de sterkte van het signaal die het ontvangt, de verbinding zal nooit sneller worden dan de traagste schakel! :)

[ Voor 251% gewijzigd door CH4OS op 28-04-2016 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:44
Doel: bereik vergroten en draadloos ontvangst in de rest van m'n appartement

Ik heb een Ziggo Ubee321B modem + router. In de woonkamer haal ik draadloos de volledige 40 mb down en 4 mb up (gemeten met de app Speedtest, zowel op 2.4 als 5 ghz), dus dikke prima. Echter, zodra ik de woonkamer uitloop en verder m'n gelijkvloerse appartement inloop (bijv. keuken of derde slaapkamer), dan valt het wifi-signaal vrijwel weg. Soms haal ik nog net 3 mb down en 1 mb up.

Het liefst trek geen kabels richting de andere ruimtes. Ik kreeg de tip om deze access point (AP) aan te schaffen. Deze volgens de instructie ingericht en verder instellingen in het Ziggo modem aangepast (DHCP/Primary Network 2.4 en 5ghz disabled) zodat wifi via deze AP loopt. De AP staat naast het ZIggo modem te shinen, helemaal vrij op zo'n 1.40 m hoogte.

Het bereik wordt echter helemaal niet beter en de snelheid is nu zelfs afgenomen naar 32 mb down en nog geen 3 mb up!
Ik ga er vooralsnog van uit dat ik iets niet goed heb gedaan, alleen wat dat is hoop ik via een mede-Tweaker te horen.

Wie kan me verder helpen? Dank alvast voor de hulp!
Spijt me zeer maar zoals ik het bekijk ontkom je niet aan het trekken van een kabel. Ubee laten staan waar hij staat (WIFI aan zetten), de AP ergens centraal in het appartement plaatsen (ook WIFI aan) en deze met een kabel verbinden aan de Ubee.
zo heb je 2 WIFI netwerken die je evt. dezelfde SSID en wachtwoorden kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Probeer die tp-link eens als WDS repeater in te stellen en zet hem dan op een plek waar hij nog wel voldoende wifi signaal heeft naar het modem en ook naar de andere wifi-apparaten.
Moet je wel WDS in het Ziggo modem aan de praat krijgen en het mac-adres invullen in de tp-link, en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabster
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-06 10:34
thijsmunniksma schreef op donderdag 28 april 2016 @ 00:47:

Hier ook een jaren 60 appartement :). Het wifi-verkeer zit op 2.4 Ghz, dat is sowieso vaak drukker dan 5 Ghz. Deze AP ondersteunt alleen geen 5Ghz.
Ik lees/hoor vaker dat het Ubee-modem ruk is. Niet helemaal mee eens aangezien ik in de woonkamer (een paar meter afstand) draadloos dik 40/4 haal. Dat is netjes. Een paar meter verder wordt het wel ruk.
Combinatie router en bridge-modus valt ook nog uit te proberen. Verder zal ik inderdaad nog naar de channels kijken.

@ Jism en KMeijers: de Tp link Archer c7 van Ziggo heb ik ook naar gekeken, viel in eerste instantie af omdat ik kabels moet trekken.
CptChaos schreef op donderdag 28 april 2016 @ 01:51:
[...]
Overigens is het niet het bereik dat je wil verbeteren, maar de dekking van jouw wifi netwerk. ;)

[...]
Wacht even, je hebt een probleem met de dekking, maar je plaatst het nieuwe / extra apparaat naast de Ubee? 8)7 Is het dan niet handiger, om het apparaat meer naar de ruimtes te brengen waar je het dekking-probleem hebt? :? Nu moet immers ook deze router / accesspoint zenden door de obstakels waar het Ubee modem/router ook al 'door' moet qua signaal. ;) Bedenk je wel dat beton en staal / ijzer funest zijn voor het signaal!

Je kunt eventueel ook een 'wifi repeater' overwegen (zoals de pricewatch: Asus RP-N12), als je écht geen kabels wilt trekken, maar ook dat is afhankelijk van de sterkte van het signaal die het ontvangt, de verbinding zal nooit sneller worden dan de traagste schakel! :)
Dank voor de specificatie, weer wat geleerd :)
Had begrepen dat deze AP dusdanig sterk was, dat ie prima naast de modem kan staan.
Dank voor de tip van de wifi-repeater, is wellicht ook nog een optie inderdaad. Denk dat ik inderdaad niet ontkom aan kabels trekken (@ Gadgeteer: thx!)

Allen: dank voor jullie adviezen! Topic mag gesloten worden (als ik dat zelf mag doen, dan doe ik dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rabster schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:35:
Ik lees/hoor vaker dat het Ubee-modem ruk is. Niet helemaal mee eens aangezien ik in de woonkamer (een paar meter afstand) draadloos dik 40/4 haal. Dat is netjes. Een paar meter verder wordt het wel ruk.
Punt is alleen wel, dat er modem/routers zijn die een betere dekking hebben dan de Ubee, waardoor het wel opvalt als je overstapt naar Ziggo en zo'n Ubee geval krijgt. Het merk staat er zo'n beetje bekend om (meerdere apparaten van hun hebben hier last van), dat de wifi-dekking gewoon ruk is op die dingen, maar hebben ook andere issues. :)
Combinatie router en bridge-modus valt ook nog uit te proberen. Verder zal ik inderdaad nog naar de channels kijken.
Het zou inderdaad helemaal mooi zijn, als je de Ubee in bridge modus kunt laten zetten. Dan heb je weliswaar geen wifi of Ziggo Hotspots meer vanaf de Ubee, maar je krijgt er (naar mijn ervaringen en die van kennissen van mij) wel een wat soepelere internet ervaring voor terug, o.a. doordat portforwarding (NAT) beter werkt en DNS resolving wat sneller verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
Aangezien het een appartement betreft is de kans groot dat het met de R7000 wel lukt. Deze dendert bij mij aardig door muren en andere signalen heen, daar waar andere routers falen. Met 2 bars bereik op 5 Ghz (20cm beton) haal ik nog meer dan 100 Mbps.

pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)

Verder heb ik zelf de Ubee modem niet in bridge laten zetten. Kwestie van access point mode activeren in de R7000. Vervolgens even de Wifi op de Ubee uitschakelen of op een ander kanaal met low transmission power zetten (ivm behoud Ziggo hotspots).

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 28-04-2016 15:07 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CptChaos schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:53:
[...]
Punt is alleen wel, dat er modem/routers zijn die een betere dekking hebben dan de Ubee, waardoor het wel opvalt als je overstapt naar Ziggo en zo'n Ubee geval krijgt. Het merk staat er zo'n beetje bekend om (meerdere apparaten van hun hebben hier last van), dat de wifi-dekking gewoon ruk is op die dingen, maar hebben ook andere issues. :)
Het merk zegt uitermate weinig. Deze EVW321 heeft bijv twee Broadcom WiFi-adapters en is - voor een apparaat van ondertussen 4 a 5 jaar oud - niet goed maar zeker niet bijzonder slecht. Z'n voorganger, de Ubee EVW320, heeft een enkele Broadcom adapter en twee volstrekt waardeloze (en waardeloos afgeschermde) antennes. Dat is een drama. De EVW3226 heeft maar een adapter, van Qualcomm Atheros, die dualband is, maar slechts een band tegelijk aankan. Maar de combo van antennes, afgeschermde kabels en zeer goede (Airgain) antennes maken dit vrijwel de benchmark voor 2x2 WiFi-n devices.

Idem trouwens voor Thomson/Technicolor en Cisco: merk zegt weinig, model zegt veel meer, en je ziet dat de eerste generatie echt waardeloos was (nul aandacht voor performance of ruisonderdrukking, gewoon voor feature erop), tweede generatie redelijk en derde generatie echt goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robthedude
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-06 06:28
ik heb een vraag over de c7, ik heb problemen met port forwarden, ik heb 2 game servers maar in beide kan alleen ik erin en mijn vrienden niet.

de server properties kloppen gewoon en ik heb een vast ip adress, sinds dat ik alles heb aangesloten met de c7 kan niemand meer met mij verbinden, hoe kan ik dit verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:02

lier

MikroTik nerd

robthedude schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:28:
ik heb een vraag over de c7, ik heb problemen met port forwarden, ik heb 2 game servers maar in beide kan alleen ik erin en mijn vrienden niet.

de server properties kloppen gewoon en ik heb een vast ip adress, sinds dat ik alles heb aangesloten met de c7 kan niemand meer met mij verbinden, hoe kan ik dit verhelpen?
Misschien handig om hier jouw eigen topic van te maken.

Vergeet dan niet alles te benoemen:
  • welke apparatuur gebruik je?
  • hoe heb je het ingesteld?
  • draait er ook iets op de poort?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1