Iedereen die een (kleine) website onderhoudt kent het wel, er zijn genoeg online tutorials te vinden die instructies geven hoe je een LAMP moet installeren, of mailserver op moet zetten en dergelijke. Echter de keerzijde is dat door een gebrek aan kennis en ervaring de security vaak tekortschiet. Daarom zou ik in dit topic graag ervaringen willen uitwisselen hoe beginnende en ervaren websitebeheerders hiermee omgaan.
Als het om datalekken gaat loop je vaak achter de feiten aan, alleen ik kan nergens recente best practices vinden hoe je een simpele LAMP nou vrij houdt van indringers.
Vaak is het zo dat een lek pas gedicht wordt als de server allang geplunderd is en al je informatie op straat ligt. Dan is het al te laat met alle gevolgen van dien.
Als het om datalekken gaat loop je vaak achter de feiten aan, alleen ik kan nergens recente best practices vinden hoe je een simpele LAMP nou vrij houdt van indringers.
Vaak is het zo dat een lek pas gedicht wordt als de server allang geplunderd is en al je informatie op straat ligt. Dan is het al te laat met alle gevolgen van dien.