Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Mijn vraag
Ik heb tweedehands een Adaptec RAID 5805 gekocht om mijn AsRock C2750D4I met 8 sata schijven uit te breiden.
Mijn os is FreeNAS.
Nu dat ik de raid kaart aan de praat probeer te krijgen zie ik dat in de bios van raid kaart de schijven helemaal niet gezien worden. Melding "No logical drives found"
Toch hangen er 4 aan. Dit is mijn eerste raid kaart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
AsRock C2750D4I mobo
15x 3TB WD Red
Adaptec RAID 5805

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb 2 verschillende SAS/sata kabels geprobeerd op de 2 verschillende SAS poorten.
Geprobeerd de melding in de handleiding te vinden of andere mogelijke oorzaken te achterhalen, helaas geen oplossing gevonden. Contact gehad met Adaptic maar daar moet ik voor hulp betalen.
Mailen met de vorige eigenaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Da's logisch he, een logical drive maak je aan op de fysieke schijven. Staat er geen toetsen combi bij die melding om in de controller bios te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Hoe wil je de schijven gaan gebruiken binnen FreeNAS? Als dit met ZFS is had je misschien beter een HBA ipv RAID kaart kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Wagenveld@ Ik krijg overal in de raidkaart bios de melding dat er geen schijven gevonden zijn. Ik kan ook nergens schijven activeren. Ik zal straks wat screen shots maken.

Nielson@ Ik had deze tweede hands voor een okey prijs kunnen kopen. Ik wil de raid functies van de kaart eigelijk helemaal niet gebruiken. Ik wil inderdaad alleen de ZFS van FreeNas gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 11:53
Ik had de kaart aan spawn verkocht, hopelijk kan het probleem gevonden worden. De kaart ondersteund JBOD-mode voor bijv. FreeNAS. Op mijn ST4000's van Seagate werden de schijven direct gevonden en ik hoefde alleen in de firmware/bios even de drives aan te zetten en aan te geven dat ze in JBOD-modus moesten werken. Overigens zelf ook een tijd voor FreeNAS / Rockstor (BtrFS) gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mmore op 27-04-2016 23:50 ]