Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:24
Mijn vraag
Ik wil graag een forum beginnen waar een deel alleen toegankelijk is na een betaald lidmaatschap af te nemen, hier zijn genoeg opties voor zoals SMF ingebouwd heeft. Nu is echter mijn vraag hierin is valt dit nu onder een bedrijf of als vrije inkomsten? In het eerste geval zal ik dus een KvK nummer moeten registreren en belasting vrijstelling vervolgens moeten aanvragen, maximaal 2000,- op jaarbasis is de prognose. Er wordt tenslotte geen product af genomen maar slechts een kleine dienst. Ook is het de vraag in welke belastingschaal dit eventueel valt maar dit is vrijwel zeker 21% maar gezien de inkomsten netto 2000,- zijn kom je lang niet aan de wettelijke belasting drempel waardoor je gewoon vrijstelling krijgt.

Ik heb eigenlijk geen behoefte om een KvK lidmaatschap te nemen omdat ik het anoniem wil gaan draaien om bepaalde redenen. Niet omdat er strafbare feiten plaats vinden totaal niet maar het is gewoon niet relevant dat men mijn privé personalia kent.

Wie o wie wil en kan mij hier antwoord op geven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • SMF
  • PayPal
  • Bank
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
KvK doorspitten
Belastingdienst pagina doorspitten

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisb1 op 27-04-2016 20:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Of je wel of geen ondernemer bent (en dus verplicht een KvK inschrijving moet hebben) is geen keuze maar daar staan gewoon criteria voor op de site van de KvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:26:
Of je wel of geen ondernemer bent (en dus verplicht een KvK inschrijving moet hebben) is geen keuze maar daar staan gewoon criteria voor op de site van de KvK.
Deze links was ik inderdaad ook tegen gekomen maar het gaat hier niet om winst maar om de server kosten bijvoorbeeld van te betalen. Het is zeker niet de bedoeling het als aanvulling op mijn salaris te gaan gebruiken. Ook vul ik dit bijvoorbeeld netjes in op mijn belasting jaaropgave in box 1 zo uit mijn hoofd
Bij de criteria staat bijvoorbeeld een belangrijk argument;
U vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Het gaat dus niet om vrijwilligerswerk of een hobby die alleen maar geld kost.
En hier zit nou eigenlijk net het vraagstuk. Het gaat juist om een symbolische vergoeding maar dan is de vraag denkt de KvK en belastingdienst er ook zo over bij de genoemde activiteiten die ik doe. Het is puur een bij komst het forum te runnen en ik schat er ook maar een uur per week bezig mee te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisb1 op 27-04-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens met de KvK bellen, maar waarschijnlijk gaan/willen ze er geen harde uitspraak over doen. Ik denk dat je ook hierna moet kijken:

"Regelmaat Als u regelmatig werkzaamheden uitvoert of een grote eenmalige activiteit organiseert dan wijst dit op het hebben van een onderneming."

Als je dus, zoals je zelf zegt, een paar uur per week er aan besteedt én er een vergoeding voor vraagt dan kan je er donder op zeggen dat ze zeggen dat het een onderneming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:41:
Ik zou eens met de KvK bellen, maar waarschijnlijk gaan/willen ze er geen harde uitspraak over doen. Ik denk dat je ook hierna moet kijken:

"Regelmaat Als u regelmatig werkzaamheden uitvoert of een grote eenmalige activiteit organiseert dan wijst dit op het hebben van een onderneming."

Als je dus, zoals je zelf zegt, een paar uur per week er aan besteedt én er een vergoeding voor vraagt dan kan je er donder op zeggen dat ze zeggen dat het een onderneming is.
Ik zal ze morgen eens bellen maar volgens mij heeft die club zelf er soms ook geen verstand van als ik sommige collega's op het werk hoor.

Het is trouwens geen paar uur maar maximaal een uur per week, denkend aan mail afwisseling, forum moderatie enzovoorts maar deze doe ik voor het gratis deel van de site ook al.
Ik hou je op de hoogte wat ik van ze verneem morgen hier.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Als je anoniem wilt opereren, hoe ga je dan geld ontvangen? Bitcoin?

Als het een winstgevende bezigheid wordt, moet je je inkomsten aangeven. Is het kleinschalig, dan volstaat resultaat overige werkzaamheden in box 1. Wordt het groter, dan komt toch de KvK om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder kvk gewoon onder inkomsten niet in loondienst.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:54:
Als je anoniem wilt opereren, hoe ga je dan geld ontvangen?
Ik zat nog te denken aan: hoe ga je je domein registreren? Daar kunnen mensen net zo goed een whois van opvragen, dan ben je alsnog prima te vinden.

Zo lang je onder de inkomenseis blijft is het de moeite van het registreren bij de KvK niet waard. Dit zit ook meteen gekoppeld aan de belastingdienst waarbij je ook van hen post gaat ontvangen.

Mijn vrouw heeft ook de fout gemaakt om met een beginnende "zaak" bij de KvK langs te gaan, ze wilde alles goed doen. Deze onderneming heeft alleen maar geld gekost, jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 10:23

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Je kunt zonder je bij de KvK in te schrijven een BTW nummer aanvragen. Dan kun je gewoon lekker ondernemen, zonder de KvK gerelateerde bureaucratie. (21%) BTW moet je dan gewoon netjes factureren, alleen als je minder dan, zo even uit mijn hoofd, €1.381,- BTW hoeft af te dragen dan mag je dit via de KOR (kleine ondernemings regel) zelf houden. Een KvK inschrijving is als zelfstandige/eenmanszaak nooit verplicht voor een 'onderneming' (is mij verteld door een medewerker van de KvK), een BTW nummer wel.

Leesvoer BTW ondernemer: http://www.taxcel.nl/btw/ondernemer/
Leesvoer KOR: http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

[ Voor 22% gewijzigd door RoofTurkey op 28-04-2016 09:25 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je niet persoonlijk betrokken wil zijn bij de exploitatie van het forum knal je er een stichting tussen, gezien je niet-commerciële oogmerk kan dat prima. Als er overwaarde is laat je dat lekker in de stichting, als je geld tekort komt hoef je (mits goed geregeld) niet 1-2-3 zelf bij te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:02
Met een iets ander "verdienmodel" heb ik ook ongeveer zo'n case gehad met een forum/site. Inkomsten, uitgaven, eerste jaren negatief resultaat en laatste jaren licht positief resultaat.

Relevante link van de belastingdienst: http://www.belastingdiens...oor_de_inkomstenbelasting
Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
Het kan overigens zijn dat je formeel wel voor de BTW ondernemer bent (zie gele blok met link onderaan die pagina). Je zult dan echter vrijwel zeker onder de kleine ondernemersregeling vallen, wat inhoudt dat je geen BTW hoeft te rekenen en af te dragen indien je minder dan zo'n € 1300,- per jaar aan BTW zou moeten afdragen. Let op: dat bedrag kan inmiddels veranderd zijn, ik praat over 2014 als laatste actieve jaar voor mijn situatie.

Overigens: een simpel forum zal niet veel hostingkosten vragen, voor een 2 tot 3 tientjes per jaar heb je prima hosting voor je eerste opstart. Ik weet niet wat voor entreekosten je vraagt en hoeveel users je op rekent, maar als het een béétje gaat lopen, dan kun je zomaar een kleine winst gaan maken. Niets iets waar je rijk van wordt (dan kun je in die tijd beter een krantenwijk gaan lopen) maar voor de belasting maakt dat wel uit. Je valt dan in eerste instantie onder het regime van Resultaat overige werkzaamheden.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Als je geen winst wilt/gaat maken, waarom richt je dan geen vereniging op? Even statuten schrijven en klaar is kees? Kunnen alle leden ook nog meebepalen over wat er gebeurd met hun contributie. Of is dat te veel papier werk? (geen idee, heb nog nooit een vereniging opgericht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Roobje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:15:
Als je geen winst wilt/gaat maken, waarom richt je dan geen vereniging op? Even statuten schrijven en klaar is kees? Kunnen alle leden ook nog meebepalen over wat er gebeurd met hun contributie. Of is dat te veel papier werk? (geen idee, heb nog nooit een vereniging opgericht)
Vereniging is bijzonder lastig. Je hebt een verplichting algemene ledenvergadering te houden minstens eenmaal per jaar en als elk betalende forumbezoeker lid moet zijn heb je een behoorlijke rompslomp bij registratie. Oprichting van stichting is zoals ik hierboven schreef vele malen eenvoudiger. Bestaat geen lidmaatschap voor en financiele bijdragen kunnen wel ten behoeve van exploitatie stichting komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

Of je nu wel of niet onder een bepaalde grens zit, wel of geen KOR, maar niet uit: belasting betalen zul je !

Ik heb zelf ook een KVK nummer en betaal bij de belastingaangifte per kwartaal geen belasting (<1345 aan btw), echter moet je de winst (niet betaalde belasting is ook inkomen) optellen bij je inkomen waardoor je gewoon belasting betaald. Heb je een hoog inkomen? dan betaal je over je winst gewoon het volle pond (40 %?). Daarnaast betaal je ook ZVW premie over deze inkomsten. Totale inkomsten via mijn KVK nummer zijn nog geen 2000 euro per jaar.

Ik ben geen expert, ik kan het je niet precies uitleggen, maar 1 ding is zeker: belasting betalen zul je.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
-edit-
Nevermind, leesbril zat niet goed blijkbaar.

[ Voor 82% gewijzigd door Tjolk op 28-04-2016 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dennisb1 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:43:

Ik heb eigenlijk geen behoefte om een KvK lidmaatschap te nemen omdat ik het anoniem wil gaan draaien om bepaalde redenen. Niet omdat er strafbare feiten plaats vinden totaal niet maar het is gewoon niet relevant dat men mijn privé personalia kent.
Op het moment dat je bepaalde diensten online aanbiedt tegen betaling, ben je verplicht bepaalde gegevens duidelijk vindbaar te hebben. Je kan wel voor jezelf denken dat je een kleine dienst levert, maar feit blijft dat er een overeenkomst wordt gesloten en je eigenlijk simpelweg een webshop bent die die dienst verkoopt.

https://www.acm.nl/nl/ond...-geven-over-uw-webwinkel/

Bijvoorbeeld: Je laat 500 mensen betalen voor een jaar dienst, na 2 maanden ben je er wel klaar mee en haalt de server uit de lucht. Die mensen willen dan toch wel heel graag je personalia weten om geld terug te vorderen. Bij een overeenkomst is de identiteit *altijd* relevant.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

Wellicht is een constructie door middel van donaties een mogelijkheid ?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twazerty schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:08:
Wellicht is een constructie door middel van donaties een mogelijkheid ?
Dan is het toch ook een verkapte vorm van iets kopen als je alleen toegang krijgt als je pas doneert. Ik denk niet dat ze daar intrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Precies. Zeker consumenten zijn goed becshermd, en als je ook maar een seconde dacht dat je anoniem zaken kon doen met een bedrijf 8)7

Overigens, je identiteit is ook te achterhalen via je BTW nummber. Helemaal simpel zelfs omdat het als eenmansbedrijf gekoppeld is aan je BSN.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:18:
[...]
Ik zat nog te denken aan: hoe ga je je domein registreren? Daar kunnen mensen net zo goed een whois van opvragen, dan ben je alsnog prima te vinden.

Zo lang je onder de inkomenseis blijft is het de moeite van het registreren bij de KvK niet waard. Dit zit ook meteen gekoppeld aan de belastingdienst waarbij je ook van hen post gaat ontvangen.

Mijn vrouw heeft ook de fout gemaakt om met een beginnende "zaak" bij de KvK langs te gaan, ze wilde alles goed doen. Deze onderneming heeft alleen maar geld gekost, jammer genoeg.
?? Kvk eenmalig inschrijfkosten, verder hoor je niet zoveel van ze. En de belastingaangifte is nu ook niet zo ingewikkeld. Is normaal gevolg van eigen bedrijf beginnen.

En een Whois kun je gewoon anoniem laten maken, dat je adresgegevens niet meer te achterhalen zijn. Maar bij de kvk helaas niet. Dat vind ik een groot probleem, jan en alleman kan erbij. Zeker oostblok gespuis vind die informatie rete interessant om te kijken waar wat te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Eh ja, maar je klanten ook...
Als jij ergens voor betaalt, wil je denk ik ook wel zeker weten aan wie je betaalt, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:31:
[...]

?? Kvk eenmalig inschrijfkosten, verder hoor je niet zoveel van ze. En de belastingaangifte is nu ook niet zo ingewikkeld. Is normaal gevolg van eigen bedrijf beginnen.

En een Whois kun je gewoon anoniem laten maken, dat je adresgegevens niet meer te achterhalen zijn.
Dat klopt niet, gegevens zijn ondanks whois bescherming toch op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 12:47
Op naam van de host is het vaak mogelijk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan er altijd een vereniging van maken of een stichting als je doel toch geen winst is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 09:51

GforceNL

Out of memory....

Frogmen schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:08:
Je kan er altijd een vereniging van maken of een stichting als je doel toch geen winst is.
Leuk idee, maar die zal toch altijd een vestigingsadres moeten hebben, wat vaak als je geen externe locatie hebt, je eigen adres is. Als ik het goed begrijp wil de TS dat nou juist voorkomen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je niet in verband gebracht wil kunnen worden met activiteiten dan moet je deze niet uitvoeren zo simpel is het soms ook. Over het algemeen zijn deze dan of illegaal of niet sociaal geaccepteerd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Wanneer je een betaalde dienst / lidmaatschap aanbiedt zal dat inderdaad wel een of andere rechtsvorm gegeven moeten worden, vooral met de aansprakelijkheid en de plichten die je aangaat tegenover je leden/klanten. Of je dat als stichting/vereniging/eenmanszaak doet, dat ligt meer aan wat je wilt bieden en hoeveel papier werk je er voor wilt doen. Daarnaast hebben je afnemers/leden het recht om te weten met welke aanbieder ze dit lidmaatschap / dienst afnemen. Dat is of de rechtsvorm, of direct jouw eigen gegevens. Als rechtsvorm zou je ook kunnen kiezen voor een Engelse Limited. Daar zijn genoeg aanbieders van die jouw een kant en klaar pakket leveren, samen met een abo om jaarlijks aan je verplichtingen te voldoen (bijv. http://www.incuria.nl/NL/...-opzetten-oprichting.html of http://llp-ltd-limited-op...ltd-of-limited-oprichten/ ). Je kan het ook zelf goedkoper doen -> https://www.gov.uk/limited-company-formation/overview maar dan moet je wel alles zelf doen...

Je kan er ook voor kiezen om het gewoon te zien als een symbolische vergoeding (en daarbij een kloppende berekening te hebben voor als er een controle plaatsvind). Dan kan je kijken of dat onder inkomsten uit overig werk valt, of in de hobby sfeer:

http://www.belastingdiens...inkomsten_uit_overig_werk
Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GforceNL schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:12:
[...]

Leuk idee, maar die zal toch altijd een vestigingsadres moeten hebben, wat vaak als je geen externe locatie hebt, je eigen adres is. Als ik het goed begrijp wil de TS dat nou juist voorkomen.
Verzamelpanden of een opslagruimte bieden deze diensten vaak aan. Niet van een echt vestiging te onderscheiden.
Pagina: 1